Bukefalos 28 år!

Undrar hur ofta Yorkshire Terriers måste rastas.

Romina

Trådstartare
Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
 
Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Jag brukar tänka var 4:e-5:e timme hos en frisk individ som är rumsren, förutom nattetid. Ibland går det längre och ibland kortare beroende på hur dagen ser ut och vad vi gör. Sen vet jag att mina hundar kan hålla sig betydligt längre än så om det skulle behövas av någon anledning. Det är bara den som har kronisk njursvikt som kan kissa inne om det går för lång tid eller hon lekt mycket intensivt, men hon klassas ju inte heller som frisk.

Minst var 6:e timme säger lagen.
 
Har en hund som fortfarande är valp (6 mån), men numera fullt rumsren. Han brukar gå ut på morgonen runt 7, vid lunch ca 11.30, eftermiddag runt 16 och kvällen runt 20 och innan vi går och lägger oss ca 23. Räknar inte timmar utan detta är tider vi oftast ändå är ute (har hästar hemma som får mat dessa tider), så att gå ut enligt det här mönstret kommer nog att följa honom som vuxen hund också. Vissa av gångerna blir det längre promenad på 1 - 1,5 tim, andra gånger bara ut och kissa på gården. Skulle han akut behöva gå ut mellan våra vanliga rastningar så säger han till! Rasen spelar mindre roll, tror jag!
 
Jag förväntar mig att en frisk hund med ett normalt vätskeintag kan hålla sig i minst 4 timmar. Hemma räknar vi inte timmar normalt sett utan hundarna säger till när det är dags att gå ut. Är det dåligt väder ute kan man behöva tvinga ut dem och då får man kolla på klockan när det rimligen börjar bli dags. Min egen hund brukar tycka att det är lagom att gå ut efter 4-5 timmar men rent fysiskt klarar han att hålla sig betydligt längre. Vi har dock hundgårdar så ska vi vara borta hemifrån mer än 3 timmar får hundarna gå ut där och kan göra ifrån sig som de vill.
 
Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Någon längre promenad eller aktivitet om dagen annars var 3e-6e timme för rastning beroende på individ skulle jag säga räcker för en yorkshireterrier.
 
Jag går oftast ut ungefär klockan 7, 12, 17 och 21 med min vuxna hund på vardagar. Du kan nog gissa att det hänger ihop med arbetstider. Det funkar för oss men det beror ju på hur man går också. Tar man bara en snabb kissrunda kanske man får vänta kortare till nästa gång än om man går lite längre. Beror även på hundens behov hur ofta och mycket sen behöver gå och det kan såklart ändra sig under hundens livstid.
 
Tar man bara en snabb kissrunda kanske man får vänta kortare till nästa gång än om man går lite längre.
Det kan också vara precis tvärt om.

Om jag går ut till närmsta gräsplätt och in igen, så kan det ta 3 timmar innan valpen behöver ut igen. Om jag istället är ute en timme, ja då kan vi vara inne kanske 1 1/2-2 timmar innan hon behöver ut igen.

Att vi är ute en timme betyder ju inte nödvändigtvis att hunden går runt och kissar i en timme. Kissar hunden enbart precis i början av promenaden och sedan kanske busar runt och blir törstig så blir det snarare så att en längre runda gör att den klarar sig kortare innan den måste ut. För de med tex vuxna, revirmarkerande hundar förstår jag dock om det inte blir på det sättet :p (och den ena av mina vuxna har lärt sig att alltid kissa precis innan man går in, oavsett hur länge man varit ute, mycket smidigt)
 
Det kan också vara precis tvärt om.

Om jag går ut till närmsta gräsplätt och in igen, så kan det ta 3 timmar innan valpen behöver ut igen. Om jag istället är ute en timme, ja då kan vi vara inne kanske 1 1/2-2 timmar innan hon behöver ut igen.

Att vi är ute en timme betyder ju inte nödvändigtvis att hunden går runt och kissar i en timme. Kissar hunden enbart precis i början av promenaden och sedan kanske busar runt och blir törstig så blir det snarare så att en längre runda gör att den klarar sig kortare innan den måste ut. För de med tex vuxna, revirmarkerande hundar förstår jag dock om det inte blir på det sättet :p (och den ena av mina vuxna har lärt sig att alltid kissa precis innan man går in, oavsett hur länge man varit ute, mycket smidigt)
Låter lite som Benji som bara hämtar dummyn när man visslar in honom :rofl: På hans working test så ville han ju kolla vart alla andra sprungit, vart de andra legorna varit och domaren blev väldigt förvirrad när min mor visslade in honom utan dummy. Då tvärvände han, sprang direkt till dummyn och kom in med den :p
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 253
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 398
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 071
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp