Bukefalos 28 år!

Undrar om det går att sova i rullstolen över natten...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar det krampa o knaka i höft och lår igen... jag har fått kvällsalvedonen och oxycontinet. Men ska väl försöka få in en oxynorm också.

Det är flera "nya" ansikten i personalen... Så det känns inte så betryggande att få hjälp i säng... mkt vikarier just nu o personal som får göra dubbelpass... senaste två dagarna har de skickat mig i o ur säng som en säck potatis och igår fastnade ena foten nästan i sängkanten, tack o lov var det, det "friska" (läs friskaste) benet.

Fryser gör jag också, vilket inte är så vanligt.

Servetthög och snorpapperpåse för natten är beredd...
 

Nu börjar det krampa o knaka i höft och lår igen... jag har fått kvällsalvedonen och oxycontinet. Men ska väl försöka få in en oxynorm också.

Det är flera "nya" ansikten i personalen... Så det känns inte så betryggande att få hjälp i säng... mkt vikarier just nu o personal som får göra dubbelpass... senaste två dagarna har de skickat mig i o ur säng som en säck potatis och igår fastnade ena foten nästan i sängkanten, tack o lov var det, det "friska" (läs friskaste) benet.

Fryser gör jag också, vilket inte är så vanligt.

Servetthög och snorpapperpåse för natten är beredd...


Preppat med en oxynorm, jag får ta två till i natt vid behov...

Borstat tänderna o tagit på nattskjortan.

Nu dags o larma, det verkar vara två av "mina" tjejer I o M, som kommer o hjälpre mig till toa samt välter mig i säng och de brukar ordna det utan allt för höga indianskrik från mig...
 
Lite fontana di Trevi blev det... Men efter lite hyperventilation och klapp på kinden, så är jag nu i säng...

Det kommer helt klart bli minst ett larm för akuttablett i natt...
 
Lite fontana di Trevi blev det... Men efter lite hyperventilation och klapp på kinden, så är jag nu i säng...

Det kommer helt klart bli minst ett larm för akuttablett i natt...
Kan de inte ställa in dina extradosering på rummet så du slipper vänta på dem? Behöver du inte ta alla så är det väl väl men att kunna ta när du känner att det är på väg
 
Kan de inte ställa in dina extradosering på rummet så du slipper vänta på dem? Behöver du inte ta alla så är det väl väl men att kunna ta när du känner att det är på väg

jag rullar ut i dagrummet, harklar mig lite försynt o säger... ursäkta men kan jag få min oxynorm nu, så kan jag dra på mig nattskjorta och borsta tänderna, så kan ni komma in och hjälpa mig på toa och i säng, då har tabletten nog verkat ca 10 min en kvart... och ofast har den det. Men nu i kväll har höfled och lårben varit lite olydiga... och hängt o slängt lite som de velat med knak o brak... o då hjälper inte tabletten hundra. Nu när jag är uppkuddad i sängen med benen och har vågat slappna av lite är det bättre... men oxynormen är snabbverkande men också korttidsverkande... Grunden är ju oxycontinet som är långtidsverkande. Men vaknar jag i natt och har ont o ber om en oxynorm, så kan jag slappna av tillräckligt för att somna om.

Det låter säkert larvigt men de som är, eller har jobbat som vårdpersonal förstår nog mitt svammel....

*snörvel, snyt o fräs en sväng*
 
Tanken är god men enligt lag får dom inte göra så.

Iofs frågade sköterskan här på korttidsboendet om jag ville ta hand om medicineringen själv eller om personalen skulle göra det och jag lät för enkelhetens skull personalen ansvara. Då vet jag ju att det blir regelbundet över dygnet också... :heart Då jag gärna skjuter på det åt olika håll o kanter och eftersom det är relativt tidig säng här och det inte är så bekvämt att sitta vaken för länge skulle det inte stämma i slutänden för mig... Utan bättre att personalen vet hur o när.
 
Nu börjar det krampa o knaka i höft och lår igen... jag har fått kvällsalvedonen och oxycontinet. Men ska väl försöka få in en oxynorm också.

Det är flera "nya" ansikten i personalen... Så det känns inte så betryggande att få hjälp i säng... mkt vikarier just nu o personal som får göra dubbelpass... senaste två dagarna har de skickat mig i o ur säng som en säck potatis och igår fastnade ena foten nästan i sängkanten, tack o lov var det, det "friska" (läs friskaste) benet.

Fryser gör jag också, vilket inte är så vanligt.

Servetthög och snorpapperpåse för natten är beredd...
Får man fråga varför du sitter i rullstol?
 
Får man fråga varför du sitter i rullstol?

Om du läser tidigare dagboksinlägg, så ser du att jag trillat och brutit lårbenet och är rejält ihopspikad och ihopskruvad, röntgenbilder finns. Jag får inte gå på benet på 8 veckor.... fyra o en halv vecka kvar... förmodligen mer... eftersom jag är måndagsexemplar... om 4.5 vecka blir det ny röntgen så bestämmer ortoped fortsatt rehabutveckling... Som det varit nu senaste veckan med stark smärta och knak och brak, skulle det nog behöva bli en extra röntgen...
 
Iofs frågade sköterskan här på korttidsboendet om jag ville ta hand om medicineringen själv eller om personalen skulle göra det och jag lät för enkelhetens skull personalen ansvara. Då vet jag ju att det blir regelbundet över dygnet också... :heart Då jag gärna skjuter på det åt olika håll o kanter och eftersom det är relativt tidig säng här och det inte är så bekvämt att sitta vaken för länge skulle det inte stämma i slutänden för mig... Utan bättre att personalen vet hur o när.
Ja det bästa är ju att ta de långtidsverkande enligt schema över dygnet o därmed försöka förhindra smärtgenombrott, vid smärtgenombrott gäller att få i sig akuttabletterna snabbt som ögat.
 
Om du läser tidigare dagboksinlägg, så ser du att jag trillat och brutit lårbenet och är rejält ihopspikad och ihopskruvad, röntgenbilder finns. Jag får inte gå på benet på 8 veckor.... fyra o en halv vecka kvar... förmodligen mer... eftersom jag är måndagsexemplar... om 4.5 vecka blir det ny röntgen så bestämmer ortoped fortsatt rehabutveckling... Som det varit nu senaste veckan med stark smärta och knak och brak, skulle det nog behöva bli en extra röntgen...
Åh fy, det lät verkligen otrevligt.
Finns inte mycket som är så jobbigt som att inte kunna gå. Hoppas du kryar på dig snabbt.
 
Ja det bästa är ju att ta de långtidsverkande enligt schema över dygnet o därmed försöka förhindra smärtgenombrott, vid smärtgenombrott gäller att få i sig akuttabletterna snabbt som ögat.

Jo tack... det är ju därför jag blivit halvt hysterisk ibland när det är blandpersonal som jobbar på olika sätt och nästan fräser åt mig att jag minsann inte behöver grina och inte förklara något för de vet minsann hur jag bäst behandlas. Och annan personal som då varit med mig från början börjat undra och fråga övrig personal varför jag går undan och ser ledsen ut... Det är ju först nu, när jag känner att flera lyssnar som jag börjar slappna av och må bättre igen...

Men det ska bli skönt att få komma utanför dörrarna en stund i morgon... första gången på fjorton dagar... och träffa mitt gamla goa rehabgäng och ta ett snack med kuratorn... har jag tur, finns det tid för en semla i sjukhuscafeterian innan bilen kör hem mig igen... Här känner jag mig ju inlåst, då jag inte är van rullstolsförare och därför inte kan köra på trottoarer utanför här mitt i stan...
 
Om du läser tidigare dagboksinlägg, så ser du att jag trillat och brutit lårbenet och är rejält ihopspikad och ihopskruvad, röntgenbilder finns. Jag får inte gå på benet på 8 veckor.... fyra o en halv vecka kvar... förmodligen mer... eftersom jag är måndagsexemplar... om 4.5 vecka blir det ny röntgen så bestämmer ortoped fortsatt rehabutveckling... Som det varit nu senaste veckan med stark smärta och knak och brak, skulle det nog behöva bli en extra röntgen...

Fy, jag lider med dig. Lårbenet är verkligen tufft att bryta.
 
Fy, jag lider med dig. Lårbenet är verkligen tufft att bryta.

Jo, och med min bakgrundshistoria med medfödd funktionsnedsättning underlättar inte direkt, så jag blir inte direkt friskare. Men jag hoppas att jag blir såpass återställd att jag kommer ur rullstolen.
 
Utrusta dig med handskar o ge rullstolen en chans,det är inte så svårt eller jobbigt,så länge du håller dig på plan mark,annars går det att be om hjälp,normal människor hjälper till om man frågar och ibland även när man inte gör det.

Dobbis som numera är en jävel på rullstolsrace 🙈 :D
 
Utrusta dig med handskar o ge rullstolen en chans,det är inte så svårt eller jobbigt,så länge du håller dig på plan mark,annars går det att be om hjälp,normal människor hjälper till om man frågar och ibland även när man inte gör det.

Dobbis som numera är en jävel på rullstolsrace 🙈 :D

Jag börjar redan få valkar i handflatorna så handskar kan nog vara bra... Jag har inga armmuskler att skryta med... och trottoarerna här lutar ju ut mot gatorna... så jag har svårt bara med rullator... Men visst jag är inte rädd för att fråga randoom människor på stan om hjälp... att knyta skor osv vid behov...

Men man hade ju hoppats på alla fantastiska vänner... som tycker att jag är en fantastisk vän... skulle kunna ta sig en timme eller en o en halv o valla mig en sväng utanför dörren... Men för närvarande är vännerna som uppslukade.... till dess att jag behövs igen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp