Bukefalos 28 år!

Undrar om detta huvudlag kan passa

cowgirl81

Trådstartare
För akademiskt/klassisk ridkonst. Sambon bjöd på de på auktion var rätt stelt men nu uppsmörjt.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Varför skulle det inte passa?
Min uppfattning är att man kan ha precis vilken utrustning som helst, bara den passar hästen.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Det var ett fint huvudlag - ser ut som ett körhuvudlag?
Det är ju inte utrustningen som gör ekipaget "akademiskt/klassisk ridkonst" - så visst går det att ha detta träns :)

ps
Personligen så tycker jag att huvudlag som har brett nackstycke måste vara riktigt mjukt för att inte trycka mot öronen - det är väl det enda jag skulle kolla efter. Jag har ett liknande jättefint, men stelt runt öronen vilket gör att jag inte använder det.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Jo stelt är nog inte gött nån stans. Tränset är smörjt 3 gånger sen det hamna i min ägo. Så fort jag är bra i fingret ska det smörjas igen. Men vad är mest mjukgörande. Oljan eller balsamet.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

jag tycker nog neatsfoot oil. Men det kan bli oljigt oxå av det om man tar för mycket. Men det är trevlig olja som inte skadar hästen. Sen gäller det att "arbeta" lädret, hålla på med det med händerna och vicka och böja och vika och rulla - typ.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Jo gäller ju att det ska komma in överallt för och ge effekt.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

*kl*

Jag brukar föna in mitt fett/oljan...
Hittade tex en jätte gammal ardennersele ute i ladan som vr så styv så jag var rädd för att den skulle gå i 1000 bitar om jag tappade den...

Jag la den först i såp-bad i ca 3-4timmar, skrubbade och gnuggade.
Sen fick det torka i ett dygn i tvättstugan. Efter det så KLETADE jag på fett och fönade in det... gick in jätte bra i skinnet och blev suuupermjukt på typ 3-4ggr... Blir det för mycket så bara torka bort överflödet... :D
Glöm inte att tvätta rent med såpa innan du tar andra vändan med fett bara.. då blir det inte så äckligt och kladdigt...
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

kl man kan använda både rapsolja och olivolja för att smörja läder. Olivoljan är bäst enligt mig. Fick tips om att använda olivolja för ett par år sedan av tesora här på buke och det fungerar alldeles utmärkt.

Dessutom är det en naturprodukt som inte skadar häst eller ryttare. Köper man ekologisk olivolja har man ju dessutom ett ekologiskt alternativ, och det är ju inte helt fy skam!

/KT
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

*kl*

Jag brukar föna in mitt fett/oljan...
Hittade tex en jätte gammal ardennersele ute i ladan som vr så styv så jag var rädd för att den skulle gå i 1000 bitar om jag tappade den...

Jag la den först i såp-bad i ca 3-4timmar, skrubbade och gnuggade.
Sen fick det torka i ett dygn i tvättstugan. Efter det så KLETADE jag på fett och fönade in det... gick in jätte bra i skinnet och blev suuupermjukt på typ 3-4ggr... Blir det för mycket så bara torka bort överflödet... :D
Glöm inte att tvätta rent med såpa innan du tar andra vändan med fett bara.. då blir det inte så äckligt och kladdigt...

Bara en tanke.
Läder som legat oanvänt länge och fått torka ut blir tyvärr inte särskilt hållbart även om man smörjer upp det. Särskilt en sele ska man vara försiktig med då den utsätts för stora påfrestningar. Kan gå illa om man har otur.
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Man kan ju även skära ut/bort lite vid öronen om det ser ut att trycka mot öronen.... ;)

:bow: Att jag inte tänkt på det! Har ett liknande träns själv (gammalt körhuvudlag som jag fick av farsgubben) som jag gått och haft dåligt samvete över eftersom det borde trycka bakom öronen.

Fråga: Hur svårt är det att skära i läder? Krävs det speciell kniv eller annat redskap?
Vill inte gärna göra tafatta försök som slutar med fula hack i lädret istället! :p
 
Sv: Undrar om detta huvudlag kan passa

Nja jag håller inte riktigt med. Vi har använt en gammal sele i timmerkörning som när vi fann den var torr, stel och inte använd på åtminstone 60 år. Den har nu använts i flera år och hållit fin fint och har inte visat några tecken på att gå sönder.
Smörjer man bara in det torra lädret ordentligt i flera omgångar kan man nog rädda de allra flesta selar och få dem i brukbart skick. Men visst är det helt klart klokt att hålla selen under noggrann uppsyn och visitera den med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Tjatter Tulpanöra (och jag…) undrar om någon här har sett den svensktextade eller rentav dubbade (😳) versionen av Sagan om ringen, där Gandalf...
Svar
7
· Visningar
1 251
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 299
Senast: Mirre
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
979
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 127
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp