Olika intressen beroende på kön (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Fille

Trådstartare
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!

En kollega till mig har vittnat om samma sak, hon tycker även att hennes dotter är lugnare och pyssligare och sonen vildare. Nu är ju min son för liten för att ha visat intresse för leksaker (förutom allt färgglatt som går att pula in i munnen..) men vad jag kan se hittills är dottern betydligt vildare och tuffare än sonen som är en mildare och känsligare typ. Dotterns favoritsyssla är just att rejsa med diverse vagnar.. Jag tror det är svårt att säga vad som är vad. Genetik spelar nog roll ibland men ter sig nog väldigt olika mellan individer. Sedan tror jag vi lär ut mer än vad vi är medvetna om. Barn ser allt. Jag tror att det viktigaste vår generation kan göra inför framtiden att inte värdera det.
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!
Nu är ju dina barn lika gamla, annars hade jag nog sagt att det är en fas 😅
Min grabb leker gärna med dockskåpet på biblioteket och är väldigt mån om sina gosedjur. Han älskar också tröjor med paljetter på.
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!
Här hemma är vi lite fascinerade över att sonen, drygt 1,5 år, är så galen i bilar, traktorer och tja, allt med motor. Vi föräldrar är inte intresserade, vi bor ute i skogen så sonen har inte sett mycket fordon i sitt liv. Om något så pushar vi mer mot djur och natur, men ungen har alltid pekat på varenda fordon i alla tidningar han ser. När han nu började förskolan är det bilarna och traktorerna som han leker med, hela dagarna om han får välja.

Nu har vi ju ingen dotter att jämföra med, och det är ju knappast ovanligt att småbarn gillar bilar, men ändå lite intressant att fundera på vår det kom ifrån och om det är en fas eller inte.
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!
Storebror har aldrig haft gosedjur eller så i sängen när han ska sova. Inte velat ha, alltså.
Lillasyster älskar gosedjur och dockor och i och med att hon gärna leker med dom så har även storebror börjat göra det.
Hon bäddar ner, vårdar mm och han har aldrig haft intresse för det innan.
Hon har alltid haft minst en mjuk sak med i sängen när hon kunnat välja själv.
 
Jag har ju bara ett barn så har inget direkt att jämföra med, men han är iaf pojke. Upplever att det har gått väldigt mycket i perioder vad han gillar att leka/leka med, men han har aldrig varit extremt grabbig av sig. Han leker lika gärna med gosedjur som med lego, är generellt väldigt pysslig av sig och gillar att rita, klippa och klistra, göra frisyrer på mig men även typ bygga kojor och sånt. Har både tjej och killkompisar men bästa tjejkompisen är nog vad många skulle benämna som en ”pojkflicka”. Nån gång när dom var ute på vår gård och lekte hörde jag hur dom dividerade över huruvida dom skulle leka tjuv och polis eller café, och det var då sonen som drev café-idéen 😜
 
Jag har ju bara pojkar och de är sjukt intresserade av fordon. Jag har försökt med gosedjur och dockor men de återgår bara till bilarna. Sitt kök leker de mycket med också dock, de dukar fram och serverar varandra och oss mat och kaffe.
Jag vet att min systerdotter var väldigt intresserad av fordon i 1,5-års åldern och att min syster då sa att hon tror att folk runt omkring nog hade uppmuntrat det intresset mer om hon varit en pojke, nu fick hon lite böcker om fordon typ och sen gick det över. Mina barn får bilar av sina farföräldrar konstant så intresset hålls liksom levande. Sen är de ju också två som leker tillsammans med samma saker vilket såklart kanske gör intresset starkare än hos min systerdotter som har en äldre syster som aldrig varit intresserad av sånt.
 
Vår dotter 1,5 är galen i fordon, motorcyklar, traktorer, grävmaskiner osv. Sambon håller på med bränsledrivna radiostyrda bilar så det intresset bejakas ju ofta på hemmaplan..Så vi får se hur det utvecklas. Jag är ju också lokförare så det där med fordon kanske fortsätter!
 
Jag har fyra döttrar och en son (yngsta) och sonen är helt annorlunda än sina systrar, vildare, högljudare, använder mer fula ord än vad systrna ens kan tror jag. Leker helst med tåg och bygger saker.
Men han är också väldigt omhändertagande och har en helt otrolig känsla med djur, alltid varit så lugn och föriktig och alla djur kommer till honom.
Min pappas ena hund gillar annars inte barn men kom direkt fram till min son och dom var båda så fina mot varandra.

Men om det beror på att han är biologisk pojke, att han är yngst, att han påverkas av övriga samhället och omedvetet av oss vet jag inte. Näst äldsta systern lekte också helst med bilar och har aldrig velat ha klänningar, klä ut sig till prinsessa eller leka med dockor men hon var ändå lugnare på ngt sätt.
 
Jag läste en studie, där de använt samma barn, typ drygt år gammal, sen klädde de barnet som en flicka hälften av gångerna och en pojke hälften av gångerna. Så ringde de in barnvakter från någon tjänst.
ALLA gånger barnet hade flickkläder uppgavs barnet ha lekt mer med ”tjej”leksakerna och när det hade killkläder mera med ”kill”leksaker. Orden de angav för att beskriva barnet var oxå olika beroende på kläderna.
 
Jag läste en studie, där de använt samma barn, typ drygt år gammal, sen klädde de barnet som en flicka hälften av gångerna och en pojke hälften av gångerna. Så ringde de in barnvakter från någon tjänst.
ALLA gånger barnet hade flickkläder uppgavs barnet ha lekt mer med ”tjej”leksakerna och när det hade killkläder mera med ”kill”leksaker. Orden de angav för att beskriva barnet var oxå olika beroende på kläderna.

Jag tror också att det är så, att vi vuxna till viss del uppfattar saker olika beroende på kön. Dottern har precis lärt sig om bilar och bussar så nu när vi är ute så pekar hon och säger bil eller buss, eller ”dlädddlä” vilket verkar vara cykel. Jag har inte tänkt på det mer än att hon lär sig nya saker och ord, men hade hon varit pojke så kanske jag hade uppfattat det som ett intresse för fordon, börjat prata om det mer och därmed underhållit det. Så det är nog svårt att säga vad som är vad ibland. Barnen är ju individer och fastnar för saker helt själv, men att kunna urskilja vad som är så och vad som har uppmuntrats är nog jättesvårt.
 
Jag läste en studie, där de använt samma barn, typ drygt år gammal, sen klädde de barnet som en flicka hälften av gångerna och en pojke hälften av gångerna. Så ringde de in barnvakter från någon tjänst.
ALLA gånger barnet hade flickkläder uppgavs barnet ha lekt mer med ”tjej”leksakerna och när det hade killkläder mera med ”kill”leksaker. Orden de angav för att beskriva barnet var oxå olika beroende på kläderna.
Så spännande! Så tror jag faktiskt det är.
 
Jag läste en studie, där de använt samma barn, typ drygt år gammal, sen klädde de barnet som en flicka hälften av gångerna och en pojke hälften av gångerna. Så ringde de in barnvakter från någon tjänst.
ALLA gånger barnet hade flickkläder uppgavs barnet ha lekt mer med ”tjej”leksakerna och när det hade killkläder mera med ”kill”leksaker. Orden de angav för att beskriva barnet var oxå olika beroende på kläderna.

Det är intressant, mina döttrar har ganska könsneutrala frisyrer (bebisen mest för att hon inte har hår än 😅, men 4,5åringen ffa.) och väldigt blandade garderober. Blir sorgligt nog jättetydligt att äldsta får ganska annorlunda bemötande från omgivningen beroende på hur hon för dagen är klädd.
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra, men så länge skriver jag här!

Jag har ju tvillingar som de flesta vet, en pojke och en flicka. Jag klär de ofta i traditionella kläder för respektive kön men leksakerna vi har hemma är rätt neutrala. Liksom bebis/barnleksaker av olika slag och färger. Möjligtvis någon bil men inga dockor. Böckerna vi har är också neutrala, eller passar för alla. De är 14 månader gamla.
När vi kommer till öppna förskolan så går Cajsa ofta till dockhörnan, bär runt på någon docka eller kör en dockvagn. Carl kan ev kasta ner någon docka och ”rejsa runt” med en vagn. Men upplever att Cajsa gärna går dit och faktiskt leker med/uppskattar dockorna. Det är ingen, vad jag sett, på öppna förskolan, som konkret just visat henne dockorna.
Detta fascinerar mig, jag är hyffsat medveten om genus/könsroller och liknande, även om vi inte lever som vi lär riktigt hemma, då sambon snickrar/mekar bilar och jag lagar mat. Är det någon mer som gjort liknande iakttagelser eller har någon vettig kommentar? Jag vet inte riktigt vad jag vill diskutera, mer än att berätta över just fascinationen!
Barn får input från fler än sina föräldrar. Jag tror det är lite farligt att dra långtgående slutsatser om genus baserat på vad man ser i sina barn, det är väldigt komplext och framförallt har vi våra egna glasögon på oss.

Min dotter älskar hästar, katter, hundar, bilar, byggmaskiner och traktorer. Jag tror inte det säger särskilt mycket alls, annat än att det är det som hon just nu är förtjust i :).
 
Jag tror också att det är så, att vi vuxna till viss del uppfattar saker olika beroende på kön. Dottern har precis lärt sig om bilar och bussar så nu när vi är ute så pekar hon och säger bil eller buss, eller ”dlädddlä” vilket verkar vara cykel. Jag har inte tänkt på det mer än att hon lär sig nya saker och ord, men hade hon varit pojke så kanske jag hade uppfattat det som ett intresse för fordon, börjat prata om det mer och därmed underhållit det. Så det är nog svårt att säga vad som är vad ibland. Barnen är ju individer och fastnar för saker helt själv, men att kunna urskilja vad som är så och vad som har uppmuntrats är nog jättesvårt.
Detta tror jag verkligen på, att vuxna lägger på ett intresse när det kanske bara är att bil är lätt att säga typ. Jag tror att de flesta 1,5-åringar har ett fordonsintresse för att det är saker som rör sig och låter. Tycker också att jag märker på mig själv att jag ju tenderar att ta fasta på ”intressen” som jag själv tycker är roligt. Nu har de börjat prata om rymden och det tycker jag är superspännande så då frågar jag ju massa frågor och berättar om rymden osv, medan jag om de bara i förbifarten nämner nåt jag tycker är trist kanske mest säger ”jaha, var det en lastbil” typ.
 
Detta tror jag verkligen på, att vuxna lägger på ett intresse när det kanske bara är att bil är lätt att säga typ. Jag tror att de flesta 1,5-åringar har ett fordonsintresse för att det är saker som rör sig och låter. Tycker också att jag märker på mig själv att jag ju tenderar att ta fasta på ”intressen” som jag själv tycker är roligt. Nu har de börjat prata om rymden och det tycker jag är superspännande så då frågar jag ju massa frågor och berättar om rymden osv, medan jag om de bara i förbifarten nämner nåt jag tycker är trist kanske mest säger ”jaha, var det en lastbil” typ.
Du menar att det har med mig att göra att mitt barns första ord (på teckenspråk) var "häst" och att han alltid blev superexalterad varje gång han såg en häst? :eek::eek:



:angel:
 
Du menar att det har med mig att göra att mitt barns första ord (på teckenspråk) var "häst" och att han alltid blev superexalterad varje gång han såg en häst? :eek::eek:



:angel:
Haha som när jag sa till maken att det är helt otroligt att dottern älskar hästar så mycket och att det liksom kommit helt utan push från min sida. Och han då gick runt i vår lägenhet och pekade ut alla hästar som finns runtom i vårt hem, böcker, foton, skulpturer 🙈. Haha oops!
 
Lägger till genusdiskussionen att det är svårt att dra slutsatser, eller lätt att se det man tror ska finnas där. Jag skulle kunna säga att sonen på 5,5 aldrig var intresserad av dockor som liten men dottern på 2 gillar att gosa och köra dockvagn. Men isåfall missar jag ju att vi inte ägde någon docka förrän sonen fick en när lillasyster föddes och att hon därför växt upp med dem tillgängliga vilket han inte gjorde. (Och han gillade att leka, mata och bädda åt dockan när lillasyster var bebis)

Jag kan berätta att dottern älskar att krama och leka med sina gosedjur och sonen gillar att bygga lego, men "missar" isf också att sonen älskat och älskar gosedjur lika mycket som dottern, att han älskar kläder med paljetter och glitter, nagellack, hårspännen och länge var klänning favoritplagget.

Jag kan säga att dottern älskar djur och skiner upp så fort hon ser en hund eller häst, men behöver också lägga in i diskussionen att dotterns första "lekljud" var brum brum när hon lekte med småbilar eftersom det är det vi hade mest av framme :D Och att sonen också älskar bilar, liksom hästar och andra djur. :)
 
Här hemma är vi lite fascinerade över att sonen, drygt 1,5 år, är så galen i bilar, traktorer och tja, allt med motor. Vi föräldrar är inte intresserade, vi bor ute i skogen så sonen har inte sett mycket fordon i sitt liv. Om något så pushar vi mer mot djur och natur, men ungen har alltid pekat på varenda fordon i alla tidningar han ser. När han nu började förskolan är det bilarna och traktorerna som han leker med, hela dagarna om han får välja.

Nu har vi ju ingen dotter att jämföra med, och det är ju knappast ovanligt att småbarn gillar bilar, men ändå lite intressant att fundera på vår det kom ifrån och om det är en fas eller inte.
Jag tror det kan vara just det där ”uppväxt i skogen” som är orsaken. För samma gäller min son. De hade sett ett rådjur utanför förskolan en dag, som alla stod och tittade på fascinerat, tills det kom en moped och min son tjöt av glädje, så rådjuret sprang iväg. :angel:
Han älskar djur också, men mopeder är mer sensationellt än rådjur när man vuxit upp i skogen. 😂

Han leker massor med gosedjur också, som han gärna bäddar ned för att de ska sova, och att ”laga mat” är också ett stort intresse, så jag tror det mer handlar om individ än kön (och såklart mer eller mindre medveten påverkan utifrån).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp