Bukefalos 28 år!

Ung surpuppa

F

flickancarra

Hej! Jag har sedan några månader haft en liten a-ponny på 3 år som är dräktig. Säljaren förklarade att hon brukade ha öronen bakot när man hanterade henne men att hon aldrig gjorde något och gick med på det mesta. Gick i flock och var inte så värst hanterad. Jag som var styrkt över mitt tidigare köp av en ohanterad ponny som kändes hopplös från början men blev helt underbar efter några veckors hantering kände att det nog var ett problem jag kunde tackla. Ville ha lite utmaning. Jag använder mina ponnier till att ha som promenadsällskap när jag är ute i skogen och går, samt ska i framtiden köra in dom.

Men nu gick det inte så lätt som trodde. Hon tillåter mig nu att klia henne liite på halsen men gillar allämnt inte att jag ens rör henne. Öronen ligger bakåtstrukna och hon "hotar" med att bitas. Skulle jag ha något som liknar mat med mig ut i hagen vänder hon häcken till och "hotar" att sparka bakut. När jag skriver hotar är det som jag upplever det. Hon står i box på kvällarna och går jättebra att leda. Kommer fram till en på direkten i hagen. Alltid nyfiken. Går jag in i boxen och ska tex lägga in mer hö eller något så krävs det inte mycket innan hon vänder rumpan mot mig och backar. Hon har aldrig sparkat mot mig. Vad ska jag göra? Har tränat en del på att flytta henne sidleds och backa henne och det har börjat bli bättre. Innan var det som att "det kan du väl inte bestämma!". Har ni några tips?:confused:
 
Sv: Ung surpuppa

Fortsätt jobba med ledarskapet bara :) Flytta framdel och bakdel för sig, flytta rakt åt sidan, backa, träna på att sänka huvudet när du lägger en hand på hennes nacke, stå stilla, gör olika longeringsövningar m.m. Kom ihåg att berömma massor och ge eftergift när hon gör rätt! Målet är att hon ska utföra allt villigt och följsamt :)

Tänk på att hästar (precis som människor) kan få annorlunda personlighet då de är dräktiga på grund av alla hormonförändringar.

Om hästen bara ser sur ut skulle jag nog bara ignorera det. Många hästar har lite svårt att acceptera att man bestämmer över dem (speciellt om de inte är mycket hanterade) men det brukar bli bättre bara de får lite tid att smälta det. Hotar däremot hästen skulle jag backa den. Om hon vänder sig om och hotar skulle jag driva undan hästen MEN var försiktig så hon inte sparkar!
 
Sv: Ung surpuppa

Tack för ditt svar. Det känns lite bättre att veta att det kan bli en ändring. Det är nog som du skriver att hon inte riktigt accepterat att jag kommer och bestämmer vad hon ska göra. Jag ska jobba vidare.;)
 
Sv: Ung surpuppa

Hon vill helt enkelt inte bli kliad då?
Många hästar gillar att bli kliade på rumpan och områden däromlring. Insidan av bakben tex elelr på skanken och liknande.

Kan säkert se läskigt ut när min store drul vänder rumpan till och börjar backa mot mig, men han vill då bli kliad.
 
Sv: Ung surpuppa

Nä, det är inte som hon vill bli kliad. Jag märker det på henne att hon inte gillar att bli kliad. Det är mer att hon accepterar att jag rör vid henne än att hon uppskattar det. Det är bara ett ställe på halsen bakom örat som hon gillar. Jag använder mig av det och försöker klia henne lite mer efter hand, och det accepterar hon, med öronen bakåt. Jag jobbar på det. Vi får se hur det går.
 
Sv: Ung surpuppa

Självklart ska hon inte få bete sig illa, men många ston kan bli riktiga surisar när de är dräktiga. Så det kan ju vara en anledning.
 
Sv: Ung surpuppa

Självklart ska hon inte få bete sig illa, men många ston kan bli riktiga surisar när de är dräktiga. Så det kan ju vara en anledning.
Jag får väl se till sommaren när det är dags för fölet att titta ut. Hoppas att hon blir en bra mamma och att man får se en liten förändring i humöret. Men det går redan bättre nu tycker jag. Jag gör mitt bästa. =)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp