Bukefalos 28 år!

Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Varför skulle det variera? De ickeproducerande har svårt att hävda sig som jag har påstått och det är där du hittar kvinnoyrkena, i mjuka yrken. Jag är inte ensam om förklaringen om marknaden sätter löner det är snarare standarden och då behöver man inte ha en uttalad teori. Däremot är den vanligaste alternativa teorin till att det skulle vara marknaden som bestämmer den som du beskriver.

Sen är jag inte helt anti till att det finns en viss del sanning i att klassiskt manliga övervärderas och att klassiskt kvinnliga undervärderas eller har gjort och att det är en viss tröghet i att båda rör sig mot sitt "riktiga" värde, vad nu det är. Det jag är mest mot är att man är så extremt snabb på att direkt dra slutsatsen att om det är många kvinnor i något område och området tjänar mindre än ett mer manligt dominerat så är förklaringen automatiskt just pga kön. Man är alldeles för snabb på att hoppa på enkla förklaringar som passar i mallen i mitt tycke.
Jag kan hålla med om att kvinnor tenderar arbeta i yrken som tillhör offentliga sektorn och att dessa även ofta ligger lägre i lön, delvis pga mängden personer som arbetar där och det offentligas begränsning av resurser.

Men när man ser förändringar och lönestagnation i yrken just när kvinnor väller in och börjar dominera, trots att de är kvar i samma sektor, som lärare. Så ligger det nog bortom tvivel att det beror på att kvinnors arbete har värderats lägre, för inte så länge sedan. Och att det ligger kvar i människors medvetande. Och för att arbeten ska röra sig just mot sitt "riktiga" värde, vad nu det är, så krävs även en medvetenhet om riskerna. Tex att läkarförbundet bevakar sina löner noga just nu.

Om man bara vill jämföra samma yrke i två olika länder, men historiskt, så var tydligen runt 80% av läkarna i Sovjetunionen kvinnor under 70-talet. Men de hade väldigt låg lön, låg status och manliga chefer. Samtidigt som läkare i Sverige var ett högstatusyrke för män.

Nu minskar läkarnas inflytande i sjukhusens och landstingens administration och ledning och andelen kvinnliga läkare ökar. Med minskat inflytande minskar kanske populariteten för utbildningen och så minskar kanske antalet duktiga studenter. Det är inte bra för någon.

Om det inte är så att kvinnor i ett yrke ger lägre status och lägre lön, så verkar kvinnor onekligen ständigt vara sena på bollen och gå in i yrken (och sporter som ridning) när män flyttar därifrån och statusen sjunker. Även universiteten, sjunkande status, fler kvinnor än män börjar studera. Speciellt samhällsvetenskaperna är utsatta för tvivel om deras vetenskapliga förankring. Just de ämnen där det blivit viss kvinnlig dominans. Som av en slump.
 
Senast ändrad:
Jag kan hålla med om att kvinnor tenderar arbeta i yrken som tillhör offentliga sektorn och att dessa även ofta ligger lägre i lön, delvis pga mängden personer som arbetar där och det offentligas begränsning av resurser.

Men när man ser förändringar och lönestagnation i yrken just när kvinnor väller in och börjar dominera, trots att de är kvar i samma sektor, som lärare. Så ligger det nog bortom tvivel att det beror på att kvinnors arbete har värderats lägre, för inte så länge sedan. Och att det ligger kvar i människors medvetande. Och för att arbeten ska röra sig just mot sitt "riktiga" värde, vad nu det är, så krävs även en medvetenhet om riskerna. Tex att läkarförbundet bevakar sina löner noga just nu.

Om man bara vill jämföra samma yrke i två olika länder, men historiskt, så var tydligen runt 80% av läkarna i Sovjetunionen kvinnor under 70-talet. Men de hade väldigt låg lön, låg status och manliga chefer. Samtidigt som läkare i Sverige var ett högstatusyrke för män.

Nu minskar läkarnas inflytande i sjukhusens och landstingens administration och ledning och andelen kvinnliga läkare ökar. Med minskat inflytande minskar kanske populariteten för utbildningen och så minskar kanske antalet duktiga studenter. Det är inte bra för någon. Om det inte är så att kvinnor i ett yrke ger lägre status och lägre lön, så verkar kvinnor onekligen ständigt vara sena på bollen och gå in i yrken (och sporter som ridning) när män flyttar därifrån. Även universiteten, sjunkande status, fler kvinnor, männen slutar läsa på universiteten. Speciellt samhällsvetenskaperna är utsatta för tvivel om deras vetenskapliga förankring. Just de ämnen där det blivit viss kvinnlig dominans. Som av en slump.
Återigen så är lärare och läkare mjuka och ickeproducerande yrken men svårberäknad avkastning. Samhällsvetenskaperna är ju samma sak, det är mjuka svårberäknade ämnen med mer indirekt avkastning och produktion. Så nej det är inte bortom tvivel när det är samma faktorer som föreligger och det är samma exempel som tas upp om och om igen. Det blir inte mer rätt för att man upprepar det.
 
Återigen så är lärare och läkare mjuka och ickeproducerande yrken men svårberäknad avkastning. Samhällsvetenskaperna är ju samma sak, det är mjuka svårberäknade ämnen med mer indirekt avkastning och produktion. Så nej det är inte bortom tvivel när det är samma faktorer som föreligger och det är samma exempel som tas upp om och om igen. Det blir inte mer rätt för att man upprepar det.
Men hur kommer det sig att lärare hade högre lön när de var män? Trots att de var mjuka och ickeproducerande magistrar med svårberäknad avkastning?

Hur kommer det sig att de mjuka och ickeproducerande politikerna rusade ifrån lärarna?

Hur kommer det sig att det är just samhällsvetenskaperna som sjunker när de var lika mjuka och ickeproducerande förut, när de hade högre status. Varför släpps kvinnor in i det mjuka och ickeproducerande arbetet präst just när statusen sjunker. Är det någon som ser framför sig en mjuk och ickeproducerande person när hen tänker på en präst från 1800-talet?

Varför anses inte naturvetenskaperna på universitetet mjuka och ickeproducerande med svårberäknad avkastning?

Det är ju just det att allting som kvinnor gör även framstår som mjukt och ickeproducerande. Det inger en aura av ickeproducerande mjuk inkompetens att vara kvinna.

Varför var kvinnliga läkare i Sovjetunionen mjuka och ickeproducerande medan läkare i Sverige var hårda, statusbemängda och producerande?

Se framför dig en kvinnlig lärare från idag, och se framför dig en manlig lärare från 60-talet? Ser du samma sak? Verkar magistern mjuk, inkompetent och av tveksamt produktivt värde? En manlig professor i nordiska språk eller filosofi. Tänker man sig honom mjuk och inkompetent?
 
Men hur kommer det sig att lärare hade högre lön när de var män? Trots att de var mjuka och ickeproducerande magistrar med svårberäknad avkastning?

Hur kommer det sig att de mjuka och ickeproducerande politikerna rusade ifrån lärarna?

Hur kommer det sig att det är just samhällsvetenskaperna som sjunker när de var lika mjuka och ickeproducerande förut, när de hade högre status. Varför släpps kvinnor in i det mjuka och ickeproducerande arbetet präst just när statusen sjunker. Är det någon som ser framför sig en mjuk och ickeproducerande person när hen tänker på en präst från 1800-talet?

Varför anses inte naturvetenskaperna på universitetet mjuka och ickeproducerande med svårberäknad avkastning?

Det är ju just det att allting som kvinnor gör även framstår som mjukt och ickeproducerande. Det inger en aura av ickeproducerande mjuk inkompetens att vara kvinna.

Varför var kvinnliga läkare i Sovjetunionen mjuka och ickeproducerande medan läkare i Sverige var hårda, statusbemängda och producerande?

Se framför dig en kvinnlig lärare från idag, och se framför dig en manlig lärare från 60-talet? Ser du samma sak? Verkar magistern mjuk, inkompetent och av tveksamt produktivt värde? En manlig professor i nordiska språk eller filosofi. Tänker man sig honom mjuk och inkompetent?
För att ekonomin har förändrats mot en annan sorts produktionskrav och avkastningsberäknande. Det har jag nämnt redan från början.

Ingenjörskap är oftare direkt produktions och då avkastningskopplad. Det är samma anledning som varför säljare oftare är relativt sett överbetalda eftersom det är så att säga direkta siffror (även om det ofta är väldigt förenklat och blir fel i helhetsbilden).

På samma sätt är det ofta innovation, research och liknande som man drar in på hos företag som sedan inte klarar sig, för man ser kortsiktigt bara kostnader. På samma sätt gäller yrken som lärare att det är bara en kostnad och avkastningen är mycket mer abstrakt och ligger långt i framtiden. Men det gör det även mycket svårare att motivera högre löner.
 
Normalt sett blir jag inte triggad av diskussioner om vikt och vikthets, jag är friskförklarad och har varit i flera år. Men sättet @Hero argumenterar på här är så flagrant fettskammande och insinuant att det triggade mig. Sen tycker jag faktiskt att jag gjorde hans piäng om att ideal inte föder ätstörningar invalid. Det är inte han som ska hantera mina känslor eller få bort dem, drt är jag och det vet jag tack och lov hur.
Jag förstår och håller med om att hans inlägg är gräsliga. Men att skriva "tack för att du drog igång min hetsätning igen" ser jag inte riktigt vitsen med. Det är att lägga det på honom, oavsett vad du nu följer upp med.
 
Min enkrona om kroppsideal kontra sexighet:
Kroppsideal hör enbart till den fysiska delen av kroppen. Den framträder som bäst på fotografier.

Sexighet sitter i attityd och personlighet. Även den kan framträda på fotografier, men blir oftare tydligare IRL.

Samt, vad värre är att sexigheten sitter mellan öronen på betraktaren. Vad som är sexigt för A, behöver inte vara sexigt för B - även om vi likriktas till en norm av det samhälle vi lever i.
 
Min enkrona om kroppsideal kontra sexighet:
Kroppsideal hör enbart till den fysiska delen av kroppen. Den framträder som bäst på fotografier.
Sexighet sitter i attityd och personlighet. Även den kan framträda på fotografier, men blir oftare tydligare IRL.
 
Då är det lite märkligt att det finns delar av skönhetsideal som inte går att uppnå för den absoluta majoriteten av kvinnor utan att väga ohälsosamt lite, t ex thigh gap.
Det beror lite vilka ideal man väljer att titta på också. Curvy/stor rumpa är ett mer aktuellt ideal än thigh gap.
 
Det beror lite vilka ideal man väljer att titta på också. Curvy/stor rumpa är ett mer aktuellt ideal än thigh gap.

Så lustigt att det inte syns i de kanaler där skönhetsidealet pumpas ut. Jag tänker banne mig inte lägga in några bilder men jag nöjde mig med att kolla senaste Victoria's Secret och där var det då inget "curvy".
Stor rumpa kanske ses som attraktivt, men faller den inom idealet om den är full med celluliter?
 
Så lustigt att det inte syns i de kanaler där skönhetsidealet pumpas ut. Jag tänker banne mig inte lägga in några bilder men jag nöjde mig med att kolla senaste Victoria's Secret och där var det då inget "curvy".
Stor rumpa kanske ses som attraktivt, men faller den inom idealet om den är full med celluliter?
Är nog fler som kollar på Kendall Jenner än på VS för ideal.
 
Är nog fler som kollar på Kendall Jenner än på VS för ideal.

Visste inte vem Kendall Jenner var, googlade och visade sig att hon varit med på VS två år, dock inte i år...

Vad jag övrigt fick se var att det sannerligen var mer thigh gap än curvy över det idealet. Säger en hel del att du kategoriserar henne som det senare.

kendall-jenner-vs-3.jpg


Kendall-Jenner-Braless-Outfits.jpg

gallery-1495199584-spl1501282-001.jpg
 
Visste inte vem Kendall Jenner var, googlade och visade sig att hon varit med på VS två år, dock inte i år...

Vad jag övrigt fick se var att det sannerligen var mer thigh gap än curvy över det idealet. Säger en hel del att du kategoriserar henne som det senare.

kendall-jenner-vs-3.jpg


Kendall-Jenner-Braless-Outfits.jpg

gallery-1495199584-spl1501282-001.jpg
Nej jag räknar inte henne som curvy direkt men hon är mer botten av det smala idealet nu än modellerna. Du får titta mer på instagram än på modellvisningar för att hitta ideal nu. Hon var nog smalare för 2 år sen om jag får gissa. Hon är definitivt fortfarande smal och liten men det är inte anorexismalt.
 
Nej jag räknar inte henne som curvy direkt men hon är mer botten av det smala idealet nu än modellerna. Du får titta mer på instagram än på modellvisningar för att hitta ideal nu. Hon var nog smalare för 2 år sen om jag får gissa. Hon är definitivt fortfarande smal och liten men det är inte anorexismalt.

De två nedersta bilderna är från i år(och uppenbarligen inte från modellvisningar). Den från VS är från förra året. Var hon ännu smalare för 2 år sedan vill jag inte se hur hon såg ut då.
 
Har inte läst hela tråden.
Det jag märker på jobbet är att en hel del unga vuxna har och ser inget konstigt i sitt grova språk (exempel "ödö horan, ge mig två av dom bultarna"), och ut från arbetsplatsen åker dom innan passerkort är klart.
Det riktigt sorgliga är att många av dom kommer ifrån svåra hem och skolförhålanden där skolan jobbar för värre saker (gäng kriminalitet) än ovårdat språk, att inte få behålla ett jobb kan leda till att dessa unga vuxna går in i det skolan har jobbat med att förhindra, så bara en ond cirkel :(, men en arbetsplats är inte och ska inte vara en uppfostringsanstalt.

Jobbar på en mansdominerad arbetsplats som dom sista åren fått in många många kvinnor, var många många år sedan om någonsin det blev en så stor löneökning och bonusen som vanligt så senare positiv trend på lönen att fler kvinnor har börjat.
 
Bara indirekt curvy då?
Nej som curvy är hon inte någon bra förebild hon är bara ett exempel på vad tjejer nu för tiden idealiserar och hon är "mer curvy" än de extremt smala ideal som gällde tidigare.

Sen var anorexiasmal klumpigt uttryckt av mig eftersom man inte nödvändigtvis behöver vara smal för att lida av anorexia.

Jag håller med om att idealen generellt sett är i smalaste laget och framförallt att de är och ser ohälsosamma ut. Lite beroende på person så kan man ju vara olika grader av smal rent naturligt men oftast är modellerna bara smala på ett ohälsosammt sätt.

Förhoppningsvis kan vi glida mer mot ett ideal där en hälsosam kropp premieras, en som klarar av att vara aktiv, kvinna och även mamma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp