Bukefalos 28 år!

Unghäst"evenemang"

T

Tusen

Unghäst\"evenemang\"

Genom unghästens första 5 år - vilka "evenemang" finns att åka på och hur fungerar det?
Först fölmönstring/fölvisning?

Väldigt tacksam för svar!

MVH!
 
Re: Unghäst\"evenemang\"

Tja, som föl finns fölvisningar. Ett- och tvååriga hästar kan man visa på premieringar.
När hästen är tre är treårstestet den stora uppgiften för den. Som fyraåring kan den gå fyraårschampionat och som femåring Breeders Trophy och Scandinavian Open. Det har också gått att visa fyra och femåriga hästar på kvalitetstävlan, men jag har för mig att de skulle göra om reglerna där.

Mer om de olika evenemangen och vad som ingår i dem kan du läsa på ASVH:s och Swede Horse:s sidor.
 
Re: Unghäst\"evenemang\"

Tack så mycket! :bow: har läst på sidorna och fått klarhet i allt - utom Breeders Trophy (och scandinavian open - samma sak?) Jag hittar inte riktigt någon bra information om det.
Jag har förstått att hästen måste vara ansluten till Breeders trophy - samt pappan måste också vara det. Är det en tävling/bedömning? Väljer de ut speciella hästar som får vara med?
Jag förstår liksom inte vad det är för något.. :crazy:
 
Re: Unghäst\"evenemang\"

Nej, BT och Scandinavian Open är inte samma sak, fast upplägget är precis det samma. Scandinavian Open går av stapeln i Falsterbo, så på Faslsterbos Horseshows sidan kan du läsa mer om det.

Både hästen och pappan måste vara anslutna, men nästan alla svenskfödda hbl ansluts av sina uppfödare.

De hästar som går semifinal har kvalat dit. För femåringar krävs tre felfria 1.20-klasser i hoppning. Om man kvalat så är det sedan två semifinaler på plats (Flyinge resp. Falsterbo). De bästa hästarna där går i finalen. Bedömningen är precis som en vanlig tävling.
 
Re: Unghäst\"evenemang\"

Hjälp! Ska femåringar gå 120 klasser!
*panik* min häst är fem nästa år!
 

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
835
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 476
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp