Bukefalos 28 år!

Unghäst hantering

Miriam

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga för att jag har en unghäst på 8 månader när börjar man vana de med grimma och att leda unghästar? Hur gör ni när ni ska vana de med grimma och att leda? Finns det någonting man måste tänka på?

Är jätte tacksam för svar!
 
Sv: Unghäst hantering

En 8 månaders föl unge ska redan kunna gå i grimma + grimskaft utan större problem. Då är det normal att de redan har flyttat från mamma och ev stallet med.
Vi satte grimma redan efter en vecka, kanske lite tidigare beroende på relationen mellan sto+föl.

Gjorde så att vi satte på grimman en stund i boxen varje dag när man ändå höll på med mamman, efter ett tag när de blivit lite äldre började vi sätta ett grimskaft i grimman och i gallret (Dock inte fast men runt en stolpe och till ens egna hand utifall att de får panik) Sen bara öka på.
En av våra föl hade vid 1 månads ålder åkt transport, varit på utställning och kunde ledas i grimma + grimskaft. En riktigt cool fölunge som inte brydde sig nämnvärt.

Men en 8 månaders bör kunna stå uppbunden i box, ev gång utan att trilskas, kunna verkas/borstas/svampas av, ren hantering, utan problem. Kunna ledas, gå på transporten utan bråk. En liten knuff gör inget, men man ska inte behöva bära upp fölungen.
Kunna uppföra sig allmänt, vana vid promenader ute med sällskap. =)
 
Sv: Unghäst hantering

En 8 månaders unge ska redan kunna ledas i grimma tycker jag. Det är enklare ju tidigare man börjar. När de börjar närma sig ett års ålder är de mer självständiga vilket innebär att det kan vara svårare att träna in sånt. De är också större vilket skapar mer problem om de sätter sig på tvären.

Vi har alltid börjat med grimma redan efter någon vecka och sen gradvis börjat leda. Ofta är det lättast att ledträna ihop med mamman. Någon leder stoet och sen får fölet gå med i grimskaft. Då blir det en naturlig dragningskraft framåt eftersom fölet vill följa med sin mamma. Om fölet är lite motvillig att gå kan man med fördel ha en hand på rumpan och "putta på" lite. Är fölet större kan man ha ett grimskaft om rumpan.

Vid 8 månader tycker jag fölet bör kunna stå uppbundet, den bör kunna lyfta alla fötter och vara van vid grundläggande hantering och omvårdnad så som att man borstar överallt, den ska kunna ledas utan att bråka osv.
 
Sv: Unghäst hantering

Jag låter unghästen vara tills det är dags för inridning, då tycker jag att de blir som trevligast att hantera: sällan det blir konflikter om vem som är ledaren då.
Unghästarna verkas såklart, avmaskas, vaccineras osv. och vid de tillfällerna sätter jag på dem grimma och leder dem. Första året är det lite stökigt, men det blir bättre för varje gång och vid ca 3års ålder brukar det inte vara några större problem :)
Kan tillägga att hästarna går i större flockar (ca 10-20 individer) och det gör ju också att man kan utnyttja hästens flockinstinkt vid hanteringen i början. ex. när vi verkar ställer vi hästarna två och två i boxarna och verkar hästen direkt i boxen; kompisen ger en trygghet och det blir mindre "bråk".

Fast ska man hantera hästarna på det här sättet tycker jag att det är viktigt att man är van att hantera ohanterade hästar i flock, eller att man har en duktig ex. stallägare med mycket kunskap som hanterat hästarna på det här viset. -Vet man vad man gör så tycker jag att den här metoden verkligen är super för hästarna!
 
Sv: Unghäst hantering

Sådär mycket har jag nog aldrig gjort med fölen. Det viktigaste för min egen del är vardagshanteringen. Lyfta fötter, gå i grimma och grimskaft, borsta och sånt. Det har även hänt att de fått täcke på sig som träning.
 
Sv: Unghäst hantering

Kl
Jag säger som de andra, grimma ska på efter någon vecka.

Hur har du gjort innan vid hovslagarbesök osv?
 
Sv: Unghäst hantering

Hovslagarbesök brukar inte vara några större problem. Fölen som inte lämnat mamman binder vi fast i mamman; stot har en tömkörningsgjord eller liknande och sedan binder vi fast fölet i gjorden. Unghästarna "utan" mamma tar vi in i stallet och låter dem stå två och två. Antingen så binder vi fast dem i stolpen precis utanför boxen eller så kan man verka direkt i boxen och låta någon hålla i hästen.
Det händer ju att dem stegrar och "hoppar" lite, men det får man igen när de blir äldre :)

När vi ska ta in hästarna i stallet så gör vi som en "gång" från hagen till stallet, leder en eller två "äldre" hästar (3åringar) och låter resten gå lösa, och så har vi en eller två personer som går bakom hästarna och vallar dem.

Hästarna lär sig att bli ledda, lyfta hovar och på med grimma under verkning, avmaskning, vaccinering osv. Man verkar ju regelbundet, så det hinner bli många gånger innan det är dags för inridning. :)
 
Sv: Unghäst hantering

Tack för alla svar! Är jätte tacksam!

Min unghäst är ganska skygg och när man ska leda henne så kan hon stanna och vägra att gå! Någon som kanske ha tips över hur jag bäst kan träna henne?

Ger ni era unghästar något kraftfoder elr är det för tidigt?
 
Sv: Unghäst hantering

Tack för alla svar! Är jätte tacksam!

Min unghäst är ganska skygg och när man ska leda henne så kan hon stanna och vägra att gå! Någon som kanske ha tips över hur jag bäst kan träna henne?

Ger ni era unghästar något kraftfoder elr är det för tidigt?

Ha en häst från samma hage framför :) om hon fortsätter stanna skulle jag ha en människa också som kan driva på bakifrån. När hon går är det viktigt att ha slakt grimmskaft och bara låta henne vara. Det slaka grimskaftet fungerar som eftergift -och den där bakom ska också vara "neutral" såklart.

Unghästarna hemma får inget kraftfoder, men det beror på att hösilaget var så bra iår! Så det beror helt på vad man har för grovfoder :)
 
Sv: Unghäst hantering

När min donna var 8 månader hade hon gått utan sin mamma i fölgrupp en månad och var ganska självständig. Ville hellre vara med mig än med fölgruppen om jag hälsade på! :love:

Vi tog små promenader på gården för att lära känna varandra ca 2 ggr i månaden när jag hälsade på. Utöver detta hanterades dom vid uppbindning inför kraftfodermål 2 ggr om dagen och så lasttränade uppfödaren ett par ggr.

Tycker att dom skall låta en ta på hela kroppen och snällt följa med i grimman (givetvis får man ta lite bus!!)


Tog hem henne som ettåring och det första hon gjorde var att ställa sig i boxen och börja äta ur krubban som om ingenting hade hänt! :love: Trots nästan 2 timmar i transport och att hon aldrig stått i box innan! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
978
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 761
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp