Bukefalos 28 år!

Unghäst kontra äldre häst

Sv: Unghäst kontra äldre häst

fast nu vet ju inte du någonting om min häst, och jag har inte sagt något om att hon är pensionerad.
jag skrev bara att jag inte tränar henne på det sättet du beskrev, men jag skrev också att jag inte skulle träna någon häst på det sättet.
Hon rids så pass mycket som hon klarar av, och mår bra av.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Min häst som blev 25 nu vid årskiftet, sprang på travet i några år i sin ungdom. fick ett föl och stog sen i 14 år är spritt språngande galen!! (och det beror minsan inte på någon havre inte, hon går på havrefritt foder nu efter skada)

Tycker som någon skrev, att man inte ska låta hästen gå i pension bara för att den uppnått en viss ålder... isf skulle min häst gått i pension för länge sedan, och det vore ett väldigt slöseri!
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Och om man redan ger noll havre till ett sextonårigt kallblodssto som är suverän på att bocka - hur gör man då? :p
Inte för att jag har några problem med henne, men ditt resonemang håller inte fullt ut.

Immer

Är böjd att hålla med här...En av mina tidigare hästar, Nordsvensk bruks, var energisk som en arab och kunde konsten att skicka av sina ryttare och det bara på grönbetets foder. Vintertid fick hon kornkross och hö men var lika energisk och hade nära till vilda språng ändå...och då var hon 17 år;). Hon var en läcker häst:love:
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

jag har haft ett antal både tävlingshästar och tävlingsponnys i full tävlingskondition som av just den anledningen -att dom är i full kondition börjat svettas redan vid sadling (av förväntan, bla. en som tävlade internationellt) så hur mkt. en pålle svettas är inte alltid en måttstock på i vilken kondis hästen är. hästarna svettades inte alltid lika lätt efter en tids vila. har även haft pållar som knappt svettats alls under igångsättning fast dom varit "helt ur kondition"

om hästen är lugnare eller skarpare i humöret tror jag mer har mer med tex. arv/hantering/ridning att göra än ålder och havre.

vår "gamling" har i stortsett gått i fullständig pension 37 år gammal i år. lite "ponnyridning" kan hon tycka är ok. hon har fortfarande mkt. bjudning framåt men blir det för mkt. så ser hon inget glad ut och då slipper hon :)
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Min 23-åriga fjordingvalack kan lätt tas för en unghingst när han väl vill, och då bocka och sticka efter eget bevåg :p. Särskilt när stallpersonalen ska hämta honom från hagen.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Va? fick hon 3 kg havre!!!!!!Mitt sto får bara 1 kg som max just nu får hon mest betfor hö och morötter och kraft groov.Men 3 kg!!!!:Odet skulle jag aldrig ge mina hästar.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Grejen med unghästar är ju att de kan reagera på annorlunda sätt på annorlunda saker just pga deras ringa erfarenhet.

Äldre hästar vet vad det handlar om och reagerar därifrån.

Det är det som är skillnaden och det är därför man ska ha lite känsla om man håller på med unga hästar. Just för att dessa reaktioner inte ska mynna ut i missförstånd som sedan följer hästen hela livet som "olater".

En riden häst finns det alltid en start/stopp/svängknapp på. Fungerar den inte så är det ridningen det är fel på. Fungerar det inte på en unghäst så måste man vara såpass klok att man lockar fram rätt beteende på ett vis hästen förstår, för att den ska koppla rätt senare i livet.

Det är det som är skillnaden som SÅ MÅNGA missar och låter de snälla unga hästarna stå ut med mycket mer än de borde, bara för att de är snälla och lugna.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Jag skulle vilja säga att det beror på HÄSTEN som individ. Inte ålder, ras, kön, matning.

Vissa hästar är bockiga, hoppiga, på tårna hela tiden. Andra är det aldrig. Och en del är lite olika från dag till dag.

Min 17åring anses av somliga som rent löjligt trög. Jag håller inte med :angel: Men hon anpassar sig efter ryttaren.

Min förra unghäst var genomsnäll vid alla tillfällen utom ETT. Då försökte hon slänga av mig och det med besked (men hon var fölåten, vi red ut 12st och det blev väl kanske lite för mycket). Jag åkte inte av och hemma vid stallet så red jag en sväng på ridbanan för att avsluta bra. Så ärligt som hon var i form den gången var hon varken innan eller efter. Men så var hon väldigt loss också efter allt bockande :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp