Unghäst, rida ut ensam?

Favina

Trådstartare
Jag har en unghäst på 4 år.

Hur gör ni vid uteritt av era unghästar? Jag har ridit ut med sällskap några gånger i skritt och trav men mestadels ridit i paddock eller ridhus. Har inte ridit ut själv då hon är grön och orutinerad på det, tittar och stannar, nästan blir lite "nervös".

Har ni några tips? Skall jag bara ägna mig åt att promenera vid hand? Tömköra? Rida ridhus/paddock tills hon blir trött och sen skritta ut?

Har gått med henne ut och är tittig i början men sen "går de över" och har longerat på gärdet och de har gått bra efter en stund. Hon är halvblod/fullblod.
 
Rid ut med sällskap så ofta det går. Promenera ut med sadel och hoppa upp rid 20 m och hoppa av promenera vidare tills ni är trygga. Rid ut efter ridning på bana så är hästen lite mer mentalt lugn. Kommer säkert gå jätte bra, men precis som allt annat behöver man träna och ge tid . Låter som du har bra tankar om det.
 
Min har gått med mycket som handhäst, promenader i snöre och tömkörd.

Inga problem att rida själv, är vaken och tittar mycket men går fram överallt.

Men är man orolig själv kan det snabbt bli pannkaka.
 
Med min unghäst började jag att rida ut mycket med sällskap, ha som handhäst och promenera. Jag hade även ca 20 min skritt till ridhus så jag gjorde så att jag promenerade dit, red där inne och red hem. När vi gjort det ett par gånger kände jag mig tillräckligt säker för att rida ut själv, och då gjorde jag det på slingor som hon ofta gått på med sällskap. Det har funkat för oss i alla fall =)
 
I början när man rider ut själv kan det vara bra att bara ta en liten kort tur sen kan man länga den allteftersom det går bättre och bättre. Och att inte alltid ta samma tur och heller inte alltid vända och rida tillbaks på samma ställe
 
Jag rider "alltid" ut ensam med mina unghästar och väljer då vägar med så lite oväntat som möjligt. De brukar ju vara trafiksäkra för hand innan jag rider in dem, så det har åtminstone hittills inte varit något problem ens bland bilar. Känns hästen osäker så stannar jag och kliver av.
 
Jag har en unghäst på 4 år.

Hur gör ni vid uteritt av era unghästar? Jag har ridit ut med sällskap några gånger i skritt och trav men mestadels ridit i paddock eller ridhus. Har inte ridit ut själv då hon är grön och orutinerad på det, tittar och stannar, nästan blir lite "nervös".

Har ni några tips? Skall jag bara ägna mig åt att promenera vid hand? Tömköra? Rida ridhus/paddock tills hon blir trött och sen skritta ut?

Har gått med henne ut och är tittig i början men sen "går de över" och har longerat på gärdet och de har gått bra efter en stund. Hon är halvblod/fullblod.

Enklast för ryttaren blir det ju om du har möjlighet till sällskap av en stabil häst. Då lär sig din av att iakta den äldre, stadigare hästen. Den lär sig då att det inte är farligt och den följer den äldre. Så du behöver inte riskera lära in så mycket felaktig respons på hjälperna, tittighet, flykt etc..

Jag har sällan möjlighet till sällskap. Alltså får jag ta sånt själv.
Då kan man ju börja med antingen ta unghästen som handhäst, gå med den ute, tömköra etc.
Jag brukar med såna hästar ta långturer i början och då gå med dem genom rejäl terräng och på så sätt trötta ut dem innan jag väl sitter upp.
När man väl sitter upp kan man med fördel göra det på en slinga man gått flera ggr och sen rida bara just den slingan iaf minst en handfull gånger. Det är viktigt för ynglingarna att få känna igen saker för att känna sig trygga, det gäller både övningar och omgivning.
Sen rider man dem bara just då de är ganska trötta för att lära in att ridning ute = lugna känslor i kroppen. Rider man dem bara korta turer där de aldrig hinner komma till ro mentalt betingas det in och ridningen ute blir förknippat med hög energi(som de ju har i flykt, stress, rädsla etc..).
 
Tack för alla svar!

Hon har bara varit hanterad och riden sedan april 2014 innan dess gick hon med sin mamma i hagen utan någon större hantering.

Så allt har ju varit så sent med henne, men idag fick hon skor så då skall vi bege oss ut lite mer :)
 
Min var van att gå som handhäst för att senare tömköras ute så första ridturen blev ute på en slinga han var van vid, inga problem alls.

Han reds in hösten som 2 årig och första gången han reds i inhägnad var först på hösten som 4 åring.
 
Jag har en unghäst på 4 år.

Hur gör ni vid uteritt av era unghästar? Jag har ridit ut med sällskap några gånger i skritt och trav men mestadels ridit i paddock eller ridhus. Har inte ridit ut själv då hon är grön och orutinerad på det, tittar och stannar, nästan blir lite "nervös".

Har ni några tips? Skall jag bara ägna mig åt att promenera vid hand? Tömköra? Rida ridhus/paddock tills hon blir trött och sen skritta ut?

Har gått med henne ut och är tittig i början men sen "går de över" och har longerat på gärdet och de har gått bra efter en stund. Hon är halvblod/fullblod.

Jag promenerade min nyblivna treåring mycket i skogen som föl, åring och tvååring. Red sedan in henne i skogen, eftersom att hon var van vid det.
Promenader och miljöträning gör mycket, när hon är trygg med det så kan du tömköra ute. :)
 
Jag har ägnad hela 2015 åt att gå promenader och vänja min 4 åring som aldrig lämnat stallplanen förut, vid skogen. I början var han hemskt nervös, tittig, rädd och samtidigt tyckte det var skitkul och brukade dra iväg och bocka (förstår du varför jag valde att vänja honom vid skogen för hand först...? Sitter ogärna på när han höll på sådär ;)). Nu efter träning så går han och sover när vi går på promenader. Hur skönt som helst.

När vi börjar rida ut sen så tänker vi först ta sällskap av en trygg, äldre häst. Sen när vi börjar träna på att rida ut själv (han har inga problem att vara själv heller, det har han vant sig vid. Mer ovan vid sällskap haha) så funderar jag på att låta någon leda honom som på promenader några gånger eller bara ha något på fots med. :)
 
Jag har börjat med långa promenader ute i naturen. Med en körhäst som skulle ridas in behövde jag inte träna den på att gå först, min senaste tömkörde jag en del när hon var trygg på promenader, så att hon blev van vid att gå först även på läskiga ställen. Hade en ytterligare människa med mig i början som kunde leda henne om det behövdes.

När jag sen började rida tog jag henne på promenad och sen på hemvägen satt jag upp och red sista biten. Utökade efterhand.
 
Min promenerade jag mycket med, och la speciellt mycket tid på en liten lagom slinga på några km. När både hon och jag var helt lugna och trygga på den slingan började jag hoppa upp, först red jag bara en liten stund på mitten, sedan hela vägen hem också, och till slut red jag hela slingan. När det fungerade bra började jag utöka och rida andra vägar också.
Tror nyckeln ligger i ordet trygghet. Att inte gå vidare förrän både människa och häst är helt trygga i situationen, och att ta babysteg.

Tyvärr fanns nästan ingen att rida med då hon var nyinriden, de andra i stallet var inte av den hänsynsfulla sorten om man säger så och alltså inga jag ville rida med på en väldigt grön häst...
 
Jag köpte min unghäst när hon var ganska exakt arton månader, och under de första arton månaderna i livet hade hon gått sträckan betet ----> stallet (vilket var några hundra meter) i sällskap av mamman och oftast någon annan vuxen häst ungefär tre gånger. That´s it. Vi började ganska omgående promenera henne vid handen, det fanns ju inte så mycket annat att göra med en sån liten, och det blev ingen jättechock för henne när jag skulle sitta på istället sen.

Red ut några gånger med sällskap som treåring, men hon vilade mycket av det där treårs-året, och efter ett tag hade jag ingen möjlighet alls till ridsällskap i dåvarande stallet. Red ut ensam på henne och det gick bra, men en incident i trafiken på våren som fyraåring kostade mycket. Började om med promenaderna (red då enbart i paddock och promenerade ute), sen red jag medan någon gick med till fots. Flyttade i den vevan till ett stall där folk rider, och nu (som femåring) kan jag rida ut ganska obegränsat med henne ensam (peppar peppar).
 
Min nuvarande häst fick jag hem som nyinriden 4-åring ifjol och han funkade omedelbart att rida ut ensam på :) Så trygg i sig själv. På de hästar som jag haft och som varit mer osäkra har jag valt att gå samma runda flera ggr, vilket har fungerat bra. Ett annat sätt kan vara att lasta och köra hem till någon kompis och rida ut tillsammans. Det blir både lastträning och miljöträning samtidigt, aldrig fel.
 
Min egenuppfödda fyraåring ligger efter i utbildningen p g a en fraktur förra åren så hon har inte börjat ridas ut förrän nu. Vi har bara ridit ut tillsammans med äldre stabila hästar. Själv skulle jag inte rida ut en ovan häst ensam av säkerhetsskäl.
 
Jag rider in dem ensamma ute i skogen, så här är det normen. Innan dess har de promenerats, tömkörts osv ensamma så de är vana. Har man eget stall så är sällskap en sällsynt lyx.

Så börja promenera själv och vänj den med det och ta det därifrån.
 
Jag har en unghäst på 4 år.

Hur gör ni vid uteritt av era unghästar? Jag har ridit ut med sällskap några gånger i skritt och trav men mestadels ridit i paddock eller ridhus. Har inte ridit ut själv då hon är grön och orutinerad på det, tittar och stannar, nästan blir lite "nervös".

Har ni några tips? Skall jag bara ägna mig åt att promenera vid hand? Tömköra? Rida ridhus/paddock tills hon blir trött och sen skritta ut?

Har gått med henne ut och är tittig i början men sen "går de över" och har longerat på gärdet och de har gått bra efter en stund. Hon är halvblod/fullblod.
Tycker nog du ska ägna dig åt det som du tycker är säkrast. Är du tuffare och lite mera självsäker och modigt lagd så rid ut själv utan att tänka på att hästen är ung. Unga hästar har ofta fördelen att dom inte lärt sig att vara rädd för saker och ting vilket ofta gör att reagerar inte ryttaren så reagerar sällan hästen.

Är man lite försiktig så kan det för ens egen skull vara bra att börja med att promenera innan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 925
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp