Unghäst, rida ut ensam?

Ut och tömkör! Vid promenad är det lätt att hästen tar dig som en säkerhet som du sedan också måste träna bort.

Jag märker klar skillnad på när jag har hunden med mig, då går valacken på och blir inte särskild rädd om något oväntat händer eller om det rör sig i skogen. Men är hunden inte med så är det monster i skogen. ;)
Har ridit in honom i skogen utan sällskap av annan häst.
 
Rid så mycket som möjligt med sällskap så hon får miljöträning och tränar på att vara ute och gör så att när du rider ut själv så kan någon gå med så har du extra hjälp ifall något skulle hända! Har själv en unghäst som aldrig ridits ut i skogen innan han kom till mig och jag gör så att jag går mycket promenader i skogen med honom själv så han får träna på att vara själv och på att vara någon annanstans än på banan och i hagen! När jag rider ut själv så går som sagt någon med mig :) Lycka till!
 
Att promenera med din häst är en bra början då hästen får lära känna omgivningen utan någon som sitter på. Låt henne stanna och titta. Du kan börja med korta promenader och efter ett tag när du har gått förbi de ställena några gånger så kan du prova att sitta upp och rida samma väg som du promenerade.

Om hon blir nervös så kan du ta med dig hennes favorit godis eller prata lugnande. Klappa henne och visa att det inte är farligt.
Hoppas att det går bättre. Kramar jonna
 
Först och främst måste man vara lugn och trygg i sig själv och utgå från att det ska fungera. Det ger hästen en trygg stabilitet att lita på. Jag själv börjar alltid med arbete från marken tidigt och det även i terrängen, med eller utan sällskap. Sen sadlar jag upp och fortsätter med att jobba hästen från marken och när vi är typ halvvägs sitter jag upp och rider sista biten hem och vartefter minskar jag tiden från marken tills jag rider från gårdsplanen. Har aldrig haft problem med unghästar alls någonsin.
 
Alltså ni som hoppar upp och ner under ridturen, det låter väldigt smidigt men... hur kommer ni upp utan pall? :cautious::D
 
Man får parkera hästen vid en stubbe, i ett dike, vid en sten eller annat lämpligt man hittar (man lär sig att hitta lämpliga ställen när man är vig som en container och hade en häst som var det bredaste och manklösaste som skådats =) ).
 
Först och främst måste man vara lugn och trygg i sig själv och utgå från att det ska fungera. Det ger hästen en trygg stabilitet att lita på. Jag själv börjar alltid med arbete från marken tidigt och det även i terrängen, med eller utan sällskap. Sen sadlar jag upp och fortsätter med att jobba hästen från marken och när vi är typ halvvägs sitter jag upp och rider sista biten hem och vartefter minskar jag tiden från marken tills jag rider från gårdsplanen. Har aldrig haft problem med unghästar alls någonsin.
Har gjort precis likadant!

Har ändå en flockberoende häst som jag aldrig trodde skulle gå att rida ensam öht. Nu är det en klippa att rida ut på både med sällskap och själv!
 
Jag har en unghäst på 4 år.

Hur gör ni vid uteritt av era unghästar? Jag har ridit ut med sällskap några gånger i skritt och trav men mestadels ridit i paddock eller ridhus. Har inte ridit ut själv då hon är grön och orutinerad på det, tittar och stannar, nästan blir lite "nervös".

Har ni några tips? Skall jag bara ägna mig åt att promenera vid hand? Tömköra? Rida ridhus/paddock tills hon blir trött och sen skritta ut?

Har gått med henne ut och är tittig i början men sen "går de över" och har longerat på gärdet och de har gått bra efter en stund. Hon är halvblod/fullblod.

Jag har ridit ut ensam på min häst sedan jag köpte honom vid 3,5 års ålder. Det är inte så många hästar i "mitt" stall som rids och det finns inget ridhus, så jag har inte haft några alternativ. Iofs så skulle jag ha gjort likadant även om jag hade haft ridsällskap och ridhus. :)
 
Bara rid och kör på. Rid ut så ofta du kan, så blir det till en vardaglig sak för henne. Värm tex. upp i skogen eller skritta av ute efter ett träningspass. Och såklart ska du vara så avslappnad och lugn du kan. Ignorera om hon tittar eller börjar stressa upp sig. Eller ah, jag vet ju ingenting om henne så jag ska inte säga mer om det

Att ha med fotfolk, eller sällskap av en annan trygg häst i början (kan räcka med de fyra första turerna, eller så får man ge det ett par månader, det får ta den tid det tar!) är alltid bra! Träna på att vara ute med henne på egen hand, på ett sätt där du känner att du har kontroll. Promenad, tömkörning eller vad som.

Tänk bara på att säkerheten går först. Man får vara utmanande, men inte dum!

Lycka till! Berätta gärna hur det går för er sen!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 524
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 926
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 864
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp