Bukefalos 28 år!

Unghäst-VM Compiegne

Sv: Unghäst-VM Compiegne

Och nu är även Nowator och Zsulemi godkända i mål!
Jättebra dag på jobbet för alla där nere som varit i våra tankar hela dagen! åtminstone mina! (möjligtvis för ett kort avbrott när 7 kampen i VM i Osaka avgjordes)
Stort Grattis till de 3 ryttarna med sina team!:bow::bow:
Själv tackar jag Liv Burdett (groom till Milla) och Kerstin Larsson (groom till Nowator och massör) som orkat smsa mej hela dagen och berättat vad som händer där nere.:banana:

Mona
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Målgång för Jessica och Princess Millenia ca 18:11

Compiegne12.jpg


Anneli x2 är också godkända i mål.

Compiegne13.jpg


GRATTIS!!! till alla ryttare och groomar som har fixat detta på "egen" hand.

Tack även till Mange för alla snabba bilder med tillhörande rapportering.
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Instämmer.. Hurraaa för Jessica och Princess Millenia!!:bow::bow:

OT, Millenias mor Shades Of Queen blev Shades Of Dawns ('Shoddi') sista avkomma 1987, då Shoddi dog i tarmvred inom 1 dygn efter fölningen! Jag hade Shades Of Queen hos mig i 14 dgr hos ett sto som fått en dödfödd.. men stoet funkade inte som Amma! Det blev häst av 'Queen' ändå, trots mjölkhink- uppfödning!:love:


Grattis till de andra 'Svenskarna' också.. givetvis! Hipp, hipp, hipp.. hurraaa!!!

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Grattis vad duktiga ni är, ryttare, hästar och groomar!
Mycket inspirerande!

Hls Limona
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Grattis allihopa!
Oh, vad roligt att alla gick godkända i mål! Super super bra jobbat!
:bump::bump::bump:

Sov gott inatt... ;)
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Instämmer, såå roligt att alla 3 blev godkända i mål!
GRATTIS, GRATTIS hela teamen! :bow::bump::bow:

Hoppas vi kan få en rapport från er, när ni kommit hem och fått hämta er, om hela upplevelsen?
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Tusen Tack för all positiv respons, kändes extra roligt där nere när ni här hemma följde oss under helgen!
Att åka iväg så här är så mycket mer och annorlunda än att åka till en svensk tävling. Tog oss två dgar att luska ut om vi skulle rida med 70 eller 75kg vikt (tur Anneli E hade italienska distansveterinären Marcello med sig)75 kg enligt proppen och enligt dem Gisela på förbundet pratat med nere i Frankrike, 70 kg visade det sig till slut! glad ihågen kunde jag slänga ut 5kg bly ur sadeln!! Sen ska man försöka lista ut vad de säger på bangenomgången som hålls på 75%franska och 25%engelska! Vi reste ner på två dagar och övernattade i närheten av Dortmund,tog 14 timmar dit och sen 9 timmar från dortmund till Compiegne, hemåt gick det ngt snabbare då Magnus ställt in sin nyinköpta GPS rätt. Banan var i år extra tuff pga det regnat massor där nere också, var en hel del lera,20-30 cm högt att ta sig fram genom på många ställen, leran var dock fast (som modell lera typ)men den är tung att gå i,liksom den sand de lagt ut på vissa ställen för att förbättra banan.Milla skötte sig exemplariskt, ja vad gör man inte för lite kraftfoder när man är en matglad dam!! en hel gräsplan full med hinkar,synd att det var vatten i de flesta! Milla pulsade in snabbt som hemma på 2-3 min och hade bara två anmärkningar på hela dagen(slemhinnor ena gången och hudturgor andra gången) gjorde sin slutbesiktning efter 10 min med 52 i puls och inga anmärkningar!! Innan tävlingen blen hästarna vägda och mäta på olika ställen, någon studie de höll på med för att få fram ett bättre sätt att bedömma vikt utan att behva våg. Milla var 1.50 hög och vägde 419kg, Zulemi var 1.50 och vägde ca 400+(ville inte stå still på vågen). Sen mätte de fettvalken vid sadelgjorden, Millas var stoor om man jämför med de flesta andra hästarna, de sa nått som lät som "chimää" och höll ut händerna för att visa att detyckte hon var rund! Ja nu hemma igen så ser hon vältränad ut, magen är ngt uppdragen, hon måste ha en mycket låg ämnesomsättningen den här underbara damen! Måste passa på och tacka Liv burdett och Johanna Carlsson som så proffsigt tog Milla igenom alla vetg.var föresten Liv som gjorde den svenska flaggan i Millas man./jessica
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

En fråga till er som rest långt och kommit ner med fräscha hästar; hur lägger ni upp en sådan lång resa? Reser ni med vanlig trailer eller lastbil? Hur hittar ni övernattningsstall? Hur lång tid innan vill ni vara framme för att vara säkra på att hästarna har " resan ur benen"?
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

Milla och Zulemi åkte i samma hästtransport, vårt Mustangsläp. Vi har övervakningskamera i den så vi kan se vad de gör hela tiden under resan. Vi brukar stanna efter 5-6 timmar och lasta ur på någon rastplats och låta hästarna beta/röra på sig någon timme och försöka få i dem att dricka vatten(har krubbor i släpet som jag brukar ha lite vatten, betforvatten i också). När det gäller övernattningsställen har vi hittat ett bra i Dortmund om man ska ner på det hållet,fick tag på det genom Hans Norin. Har tidigare hittat på internet också. Så genom kontakter och internet har vi hittat våra ställen. Vill vara framme minst 2dagar innan tävling, större mästerskap 4-5 dgr innan, beror mycket på hur långt det är att resa, skulle vi åkt till Portugal hade jag velat vara nere minst 1 vecka innan och sett till att få dropp på hästarna vid ankomst, de dricker mindre när de reser och man vill ju inte starta med en halv tom häst. Sen beror det också på när stallarna öppnar, när vi var i Belgien för ett par år sedan fick vi ha Ztefan ute i egen tillverkad hage första dygnet, innan vi fick tillgång till stallarna. Har alltid med snabbstolpar och tråd när vi åker till nya tävlingsplatser och de tävlingar där vi vet att det går att göra hagar, skönt att kunna ha dem ute i friska luften.
 
Sv: Unghäst-VM Compiegne

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!


kanske lite "oviktig"/ytlig detalj, men jag älskar era träns :) och :bow: för er för de fina manarna också :love:

återigen; grattis!!!
 

Liknande trådar

Distans Unghäst-VM pågår just nu, följ Maria Hagman-Eriksson och Annelie Eriksson med live-resultat på länken...
Svar
0
· Visningar
1 061
Senast: 810110
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp