Bukefalos 28 år!

unghästhantering/hantering m.m

Sv: unghästhantering/hantering m.m

Kl
En sak som är mkt givande är att ta med den lilla som handhäst- i grimma i början på korta promenader

Då får den samhällskunskap o se lite av övriga världen.

när min var 2årshingst blev det lite jobbigare:angel:
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

tror ni på att "vålda" sig till ungdjurets undergivenhet?
T.ex jag själv sett en man som slulle köra in sin åring. Hästen vägrade gå trots ledarhäst framför.
Han tog en björkkvist med löv på och spöa upp hästen för en mindre backe efter några rep. så gick det jättebra.
sen kastade han kvisten och behövde bara lägga an tömmen för att hästen slulle lugna sig och gå vidare.
jättekonstigt egentligen. hästen borde ju vara livrädd??
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Jag har ett sto på 1,5 år och det är verkligen jättespännande se dom utvecklas! Dett aär en tuff tjej, som näst intill varje dag ifrågasätter lederskapet och gärna utmanar. Hon är ganska säker i sig själv och det gäller verkligen att vara konsekvent med henne.

Den dagliga hanteringen är jätteviktig! Borsta, lyfta hovar, lägga på täcke mm.
Vi har dessutom varit ute på ett par utsällningar, och det märks att det är jättebra träning för henne! Dels att åka transport, se andra hästar, annan miljö mm. Det är sånt dom har nytta av hela livet.
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Hur menar du med "utmanar"?

Hästar går på instinkter o känner direkt om den här människan är något att hålla i när det blåser.

Man kanske inte ska vara så snabb att döma hästen, utan att se till se hur man faktiskt själv är som människa.:idea:

Är man cool o erfaren eller är man lite osäker,flamsig, haffsig o inkonsekvent o kanske t o m mkt otydlig i vad man menar.

det är 2 individer som ska interagera o alla passar inte ihop- man kan inte älska alla.
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Först måste hästen lära sig att bli häst. Det är inget vi människor kan göra utan det måste ske i åldersblandad flock så de lär sig hela språket och de sociala regler som finns. Att bara slänga in dem i ex. en hingstflock med unghästar tror jag inte på, vem ska lära dem att visa respekt för andra kön och åldersgrupper?
En häst som inte har hanterats så mycket har fortfarande ett behagligt avstånd till människor och är därför mer uppmärksamma på oss människor och det går därigenom lättare att få kontakt och kommunicera. Men för den sakens skull ska man inte arbeta hårdhänt utan låta det ta den tid det tar. Vi har 4 st -08 (hingstar) som gått de första 8 månaderna på stora ytor (c:a 650 ha) med ett 60 tal sto och föl. Idag går de på lösdrift i flock med 6 st hingstar i åldern 1-4 år och 6 st valacker i åldern 4-25 år, just nu i vinterhagen på c:a 5 ha.

Vi har hela tiden löshanterat dem så de behåller avståndet till människor. Vi kan idag sätta grimmor på dem, kratsa hovarna, borsta utan att binda upp dem. De kommer i hagen när vi ropar och de släpps in på ex. ridbanan där de får vars en hink med fodertillskott. De kommer gärna fram till oss men det räcker med att höja handen så backar de. Vi har löslongerat alla fyra samtidigt på ridbanan vilket de tycker är kul, avlsutar alltid med att kalla in dem när vi är klara. Men det är kul för de är fantastiskt lätta att dirigera då de är väldigt uppmärksamma på den som står och styr dem. Vi har även löshoppat c:a 30 cm på ridbanan vilket de också tycker är kul.
Vi har hitintills alltid jobbat med dem i frihet, för en häst som inte känner sig trängd är en lugn häst enligt min erfarenhet.

Med det här är ett projekt som sträcker sig under minst 2-3 år till så resultatet får vi vänta på.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Glömde att säga att all hantering sker lugnt men bestämt. Det händer att rösten höjs om de skulle få för sig att flytta på oss eller om de är "på en" men det är sällan/aldrig det behövs. Det viktiga är att man har "pondus" och tillit hos pållarna, då följer de dig gärna med respekt.

Rolle i snöstormen...
IpL
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Först måste hästen lära sig att bli häst. Det är inget vi människor kan göra utan det måste ske i åldersblandad flock så de lär sig hela språket och de sociala regler som finns. Att bara slänga in dem i ex. en hingstflock med unghästar tror jag inte på, vem ska lära dem att visa respekt för andra kön och åldersgrupper?
:bow::love:

Kanske hela inlägget borde :bow:
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Hur menar du med "utmanar"?

Hästar går på instinkter o känner direkt om den här människan är något att hålla i när det blåser.

Man kanske inte ska vara så snabb att döma hästen, utan att se till se hur man faktiskt själv är som människa.:idea:

Är man cool o erfaren eller är man lite osäker,flamsig, haffsig o inkonsekvent o kanske t o m mkt otydlig i vad man menar.

det är 2 individer som ska interagera o alla passar inte ihop- man kan inte älska alla.

Jag håller helt och hållet med dig.
Havanna, som damen heter har jag haft sen hon var 7 månader. Jag tycker vi har kommit bra överens näst intill hela tiden, fram till i höstas ungefär. Då började hon även brunsta, vara "extra jävlig" med hästpolarna osv. Det märktes att hon kommit in i en ny fas och att hennes hormoner började påverka henne.
Jag har tränat lite lättare NH-övningar för att hon ska hålla uppmärksamheten på mig, och det har hon oftast inga problem med. Hennes preoblem är att lyckas vara uppmärksam längre än 1 min, då hon gärna försöker nafsa i allt som är löst och inte löst. Det här med nafsandet tycker jag är rätt jobbigt, och jag säger alltid till henne men hon är så jäkla enveten!!!! :eek:
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Nu svarade jag kanske inte på din fråga om hur hon utmanar.
Jag menar väl mer att hon ifrågasätter hela tiden. Genom att bita, bröta på ibland och buffa på mig. Sen att hon hoppar och sparkar en del när man leder henne har väl mer med att hon är ung att göra.
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Det är lite vanskligt att säga, att det är för hon är ung, om man inte gör något åt det. Det blir svårare att få bort ju äldre hästen blir.
Det gäller att var vänlig men bestämd och konsekvent. Det kanske du är också men ville bara poängtera det att man inte ska acceptera oönskade beteende bara för de är unga.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Det är lite vanskligt att säga, att det är för hon är ung, om man inte gör något åt det. Det blir svårare att få bort ju äldre hästen blir.
Det gäller att var vänlig men bestämd och konsekvent. Det kanske du är också men ville bara poängtera det att man inte ska acceptera oönskade beteende bara för de är unga.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Givetvis gör jag något åt det! Jag jobbar med det varje dag. Jag låter henne inte få sin vilja igenom.
Sen att hon är ung är av högsta prioritet, eftersom att det påverkar henne psykist. Jag har nog minsann haft både en och två strider med henne. Två gånger slutade dom på sjukhus för min del.

Sen är alla unghästar inte likadana. Jag har haft en tvååring tidigare som var raka motsatsen mot vad hon är nu. Så det är inte det att jag skyller på att hon är ung, för det spelar faktiskt roll!

Alla hästar ska behandlas med konsekvens, vänlighet och respekt. Men när hästen kör över en trots det så måste man sätta ner foten ordentligt!
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Håller med, om det blir farligt måste man ryta till och sätta stopp och då kan man bli fysisk. Man tar alltså vid konflikt ett steg bakåt och två framåt. Det är väl ungefär det K.F.H. menar när han talar om att dansa med hästar ;)

Rolle
IpL
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Problemet med rang är att det är få människor som förstår när hästen kliver över gränsen. När hästen blir "olydig" så har den tidigare redan visat sin avsikt att visa dominans, det är bara det att dom flesta hästägare inte uppfattar de små signalerna som finns där. Tar man hästen redan då och markerar sin egen dominans så uppstår aldrig de situationer som beskrivs. Är man väl insatt i hästars språk så är det otroligt mycket lättare och roligare att hantera dessa magnefika djur.
 
Sv: unghästhantering/hantering m.m

Helt rätt, mitt mål är att de "skarpa" situationerna aldrig ska uppstå. Det gäller att vi människor lär oss hästspråket för hästarna kan inte lära sig vårt språk. Men man måste kunna tala häst flytande för att reagera direkt på olika situationer innan de blir "situationer". Det är min strävan, men man blir aldrig fullärd, men 90% av det jag lärt mig om hästar har hästar lärt mig.
Jag kunde sitta i timmar och bara titta på hur de uppförde sig i flocken och gör det fortfarande ibland.
Men som sagt magnifikare djur får man leta efter eller som Xylofon sa:

En häst är en vacker skapelse... ingen kan bli trött av att se på den så länge den visar upp sig i all sin prakt.
Xenophon
400 år f.k.


Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 499
Senast: Takire
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
4 047
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 248
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp