Unghund "vägrar" göra behov

qwerty

Trådstartare
Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska rastas. Han har varit rumsren i flera månader. Problemet är att han väldigt ofta "vägrar" göra sina behov! Man kan gå en ordentlig promenad, har ca 4 st olika alternativ på olika längder och miljö jag varierar mellan så att han ska "känna igen sig". Ibland kissar och bajsar han under promenadens gång. Men 80% av fallen håller han sig för att han ser annat han tycker är intressant och "glömmer bort" varför vi är ute. Tilläggas är att jag går i promenadtakt, dvs vi har tid att stanna och titta på saker om han tycker något är spännande men samtidigt kan vi gå raskt i powerwalktempo ibland. Ibland tränar vi under promenaden, vilket han tycker är kul, men då glömmer han ju också varför vi är ute vilket är rätt självklart.

Går extra sakta på 2-3 ställen jag vet att han nästan alltid vill göra sina behov på. Kan gå fram och tillbaka på samma plats hundra gånger bara för att jag VET att han är kissnödig (det är ju han som gnäller och visar att han vill ut) men han har inte tid/lust att kissa. Så vi går in, jag tänker att han får säga till när han är nödig nästa gång så går vi ut då. Men hundfan gnäller jävlat så fort man har kommit in, tagit av sig jackor, koppel och skor (det slår aldrig fel, tar fan aldrig av mig kläderna själv numera utan väntar på hans signal......) och hunnit lägga sig i soffan. Då ska han ut igen.

Ibland när man då går ut igen, för då är han verkligen nödig, så kissar/bajsar han i princip direkt på den första platsen han brukar/är van att göra sina behov på. Men oftast, så hinner man gå en hel jävla promenad utan att han gör något, och samma problem uppstår - man går in igen. Han brukar inte vilja ut för att "vara ute", utan när han säger till vid dörren så är han verkligen nödig.

Förstår ju att detta kommer gå över inom en snar framtid särskilt med tanke på att han ska börja lyfta benet och sådant snart, men grrrrrr blir så jäkla irriterad inombords. Särskilt om man har tidspress, och har planerat en 30-40min promenad innan man ska passa en tid till något annat. Och hundjäkuln inte kan göra behoven under den tiden, utan man kommer in igen och vill ut direkt då, och då har man egentligen inte tid att gå ut och gå igen för att man ska till jobbet eller något annat.

Vet inte vad jag ville med den här tråden.... Blir bara så sur haha. Särskilt då min förra hund aldrig hade problem med något sådant här utan kunde kissa var som helst och vilket underlag som helst. Unghunden är kräsen, det ska vara gräsunderlag till exempel... Och gräs finns det ju verkligen gott om i stan....

Men kanske någon har något tips eller en idé? Han vet att han gör rätt när han kissar, berömmer alltid med mjuk röst (hehe vana sedan pytteliten-valp-tiden). Men det är så sjukt störigt att han inte kan göra det varje gång man faktiskt ÄR ute, dessutom på hans initiativ... En gång kissade han på morgonen och vid lunch och höll sig sedan under varje resterande 5 promenader den dagen!!??? Han mår bra och är frisk som en nötkärna i övrigt.
 
Jag stannade ibland och stod där tills de gjorde nåt. Skittråkigt men det behövdes. Min hund hade sina ställen där han var nöjd med att göra sina behöv så hade han inte gjort nåt på promenaden gick jag dit och där stod vi tills han gjort sitt. Du kan ju försöka lägga på kommando "kissa" också. När han kissar, eller precis ska börja, säg "kissa" och beröm. Gå sen till era vanliga ställen och säg "kissa"
Tålamod är a och o.
Måste säga att hanar är bättre på det där. Sen kissar de ju hela tiden. Min tik däremot, henne kan man vänta på i en hel evighet.
 
Har provat det med, har varit samma "problem" sedan han var liten. Har ju haft en ängels tålamod i fem månader nu så börjar bli lite less att det inte tar sig ;-) Men, det kommer väl som du säger. Grymt irriterande bara, som sagt särskilt i samband med tidspress.
 
Min hund är också kräsen och vill ha gräs att göra ifrån sig på, gärna lite långt gräs också. Försökt dock att etablera en rutin, ha ett speciellt ställe dit ni går varje gång ni går ut, och stå där tills han gör ifrån sig. Gå inte några rundor eller liknande först utan rakt från dörren ut till detta stället utan verken lek eller träning innan. Då vet hunden exakt vad som gäller, varje gång, och han har inte tid att bli distraherad av diverse saker ni möter längs vägen.
 
Ska testa det mer noga, men tycker att jag gör så redan.. Går alltid samma startsträcka och de gånger vi går ut just för att han är supernödig så går jag bara till denna plats och går sakta där fram och tillbaka tills det händer något. Problemet är att denna sträcka är längs en väg, så tidigt på morgonen och sent på kvällen funkar rätt bra där, när det inte är andra människor/hundar ute och ingen trafik. Det är när det går en massa folk, hundar, cyklar, bilar, barn som han ska titta på hela tiden. Tycker han borde vara rätt avtrubbad nu då vi har gått där vaaaarje dag sedan jag hämtade honom vid 8 veckor. Och jag låter ingen hälsa på honom heller, men ja, han har ändå inte "tid".. Suck...
 
Jag skulle stå still på närmsta gräsplätt tills han gör nåt.

Men hur vet du att han är kissnödig? Låter ju som att det är rätt vanligt förekommande att han säger till för att sen inte göra något på 40 min (!), och sen upprepa... Jag menar inte att du ska ignorera, men tycker det låter mer som att han bara vill gå ut för att det är roligt?
Hur ofta är ni ute?
 
Jag skulle stå still på närmsta gräsplätt tills han gör nåt.

Men hur vet du att han är kissnödig? Låter ju som att det är rätt vanligt förekommande att han säger till för att sen inte göra något på 40 min (!), och sen upprepa... Jag menar inte att du ska ignorera, men tycker det låter mer som att han bara vill gå ut för att det är roligt?
Hur ofta är ni ute?

Så där var min yngsta, som nu är två år. Han blev rumsren inom ett par veckor, sedan tog det inte lång tid innan han "tränat" oss - gnäll vid dörren så fick han komma ut. :meh: När vi insåg det så var det regelbunden rastning när VI bestämde och is i magen som gällde ett tag.
 
Min omplacering var så stressad när han kom att han inte kunde kissa ute utan kissade på sig en stund efter att vi hade kommit in och han hade lugnat ner sig istället. Han var då nästan sju månader gammal och tyckte att världen utanför var så himla rolig att han helt enkelt inte hade tid att kissa och bajsa. Han bajsade också inne ibland och då oftast på nätterna. Jag vet att han hade fått stryk utav de förra ägarna så därför gömde han sig när han bajsade och kissade för att slippa skäll och stryk.

Jag gjorde så att jag gick till ett träd strax utanför vår trädgård (jag hade en hund till då och för att den lille skulle våga kissa gick vi utanför den andra hundens revir) också stod jag alldeles stilla där och upprepade kommandot kissa. Han fick röra sig i ett kort koppels längd men jag stod precis still. Han gjorde allt ifrån att jaga löv till att försöka hitta på bus men jag stod kvar, var jättetråkig och upprepade ordet kissa. Efter ett tag trillade polletten ner. Han kissade och vi gick en promenad och/eller lekte och hade roligt istället och jag berömde lagom mycket utan att stressa upp honom. Sen gjorde jag samma sak med bajsningen. Vi stod stilla vid trädet och jag upprepade ordet bajsa tills han gjorde vad han skulle. Nu kan jag säga till honom att gå och kissa och/eller bajsa och han gör det på kommando. Väldigt smidigt om man har bråttom t ex.

Min hund hade aldrig kunnat kissa eller bajsa på en promenad utan promenaden fick jag ta efter att han hade gjort sina behov för annars var allting annat så mycket intressantare och han vågade inte heller göra sina behov där det luktade av andra hundar. Än idag (han är sju år nu) gör han helst inte sina behov på promenader och när han är kopplad utan det gör han hemma i trädgården eller vid stallet när han är lös.

Kanske är det så med din hund att han helt enkelt inte vågar göra sina behov eftersom det luktar ifrån andra hundar där ni går? Försök hitta en avskild tråkig plats och stå där tills han har gjort sina behov. Det brukar inte ta så lång tid innan de förstår om man bara är konsekvent och står stilla själv och är tråkig och upprepar kommandot kissa och/eller bajsa.
 
Har varit konsekvent idag och väntat ut honom på första närmsta gräsplätt tills han gjort behoven, och därefter gått promenaden. Det har faktiskt gått bra, så hoppas det håller i sig!

Jag vet att han verkligen är nödig när han visar att han vill ut eftersom jag väntar ut honom inne. Går jag ut med honom på mitt initiativ så gör han aldrig sina behov. Det blir 3-5 gånger dagligen han säger till att det är dags. Ganska logiska sådana, till exempel direkt på morgonen, sedan kring lunch då han har ätit sitt andra mål, sedan kring 16-17 tiden och så en till gång efter kvällsmaten kring 20.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp