Bukefalos 28 år!

Universitet eller YH?

Murphy

Trådstartare
Finns det något generellt att säga där?

Bakgrund:
människa som byter bana och sökt brett till HT23.
Har ett par hundra Hp i ryggsäcken, men har aldrig gjort YH. Just YH känns som att det är ngt annat än när vederbörande männska kikade på det för 20 år sedan. Eller..?
 
Jag har precis avslutat en YH-utbildning. Det känns som en ”snabb utbildning” till ett specifikt yrke. Man lär sig precis det som branschen efterfrågar, varken mer eller mindre. I och med att man har en del praktik får man också praktisk erfarenhet inom yrket och en fot in förhoppningsvis. I min klass hade större del jobb innan examen. Universitetet upplever jag som bredare på gott och på ont. Så frågan är vad målet med utbildningen är och vad man vill plugga. Min utbildning ledde till mitt mål, men kan tycka att utbildningen emellanåt var lite tunn, men det beror nog både på ämne och skola.
 
Jag har precis avslutat en YH-utbildning. Det känns som en ”snabb utbildning” till ett specifikt yrke. Man lär sig precis det som branschen efterfrågar, varken mer eller mindre. I och med att man har en del praktik får man också praktisk erfarenhet inom yrket och en fot in förhoppningsvis. I min klass hade större del jobb innan examen. Universitetet upplever jag som bredare på gott och på ont. Så frågan är vad målet med utbildningen är och vad man vill plugga. Min utbildning ledde till mitt mål, men kan tycka att utbildningen emellanåt var lite tunn, men det beror nog både på ämne och skola.
Yeah, lite så jag resonerat kring det hela jag med. Skulle vara skönt med en utbildning som var skräddarsydd mot mottagande arbetsmarknad. Inget mjuff!

Men jag gillar mjuffet. När jag läst yrkesinriktade grejer på universitet har jag tagit lite illa vid mig när kursare muttrat över metodkurser, uppsatser och akademiska block. "Vi ska ju ändå bara ut och jobba på golvet sen."
Det osade lite bildningsförakt - illa dolt många gånger. Dessutom är jag hemma med det akademiska formatet, och bemästrar (nåja) hantverket.

...å andra sidan vore det så jävla skönt att bara rapa igenom det kärnfulla. Lära sig det som behövs - och förstå varför. Men när en är van att lära sig mer än vad som behövs för att få ett sammanhang?

Den som har flest Hp när en dör vinner?!
(essensen i tesen; en måste just dö för att raka hem den pokalen)

Vad gillar arbetsgivaren förresten? Uni eller YH?
 
Yeah, lite så jag resonerat kring det hela jag med. Skulle vara skönt med en utbildning som var skräddarsydd mot mottagande arbetsmarknad. Inget mjuff!

Men jag gillar mjuffet. När jag läst yrkesinriktade grejer på universitet har jag tagit lite illa vid mig när kursare muttrat över metodkurser, uppsatser och akademiska block. "Vi ska ju ändå bara ut och jobba på golvet sen."
Det osade lite bildningsförakt - illa dolt många gånger. Dessutom är jag hemma med det akademiska formatet, och bemästrar (nåja) hantverket.

...å andra sidan vore det så jävla skönt att bara rapa igenom det kärnfulla. Lära sig det som behövs - och förstå varför. Men när en är van att lära sig mer än vad som behövs för att få ett sammanhang?

Den som har flest Hp när en dör vinner?!
(essensen i tesen; en måste just dö för att raka hem den pokalen)

Vad gillar arbetsgivaren förresten? Uni eller YH?
Det jag tycker om med YH är just att det inte är massa utfyllnad utan inriktningen är på vad du utbildningar dig till.

Eftersom många idag ändrar inriktning mitt i livet så ser jag det som en stor fördel att hålla CSN lånen nere och inte bara borta för länge från arbetsmarknaden och tappa pensions pengar.
Mjuff som du kallar det kan jag om jag vill läsa senare utan CSN lån och tappa till pension.
 
Jag, som redan har en högskoleutbildning och alldeles för många hp redan (200+), skulle absolut ha valt YH om jag skulle vilja omskola mig nu, en bra bit senare i livet. Bara lära mig det jag "måste" och sedan snabbt ut i arbete igen!

Men jag måste erkänna att jag, alla mina hp till trots, aldrig riktigt känt mig hemma i den akademiska världen och gärna håller mig därifrån :D
 
Yeah, lite så jag resonerat kring det hela jag med. Skulle vara skönt med en utbildning som var skräddarsydd mot mottagande arbetsmarknad. Inget mjuff!

Men jag gillar mjuffet. När jag läst yrkesinriktade grejer på universitet har jag tagit lite illa vid mig när kursare muttrat över metodkurser, uppsatser och akademiska block. "Vi ska ju ändå bara ut och jobba på golvet sen."
Det osade lite bildningsförakt - illa dolt många gånger. Dessutom är jag hemma med det akademiska formatet, och bemästrar (nåja) hantverket.

...å andra sidan vore det så jävla skönt att bara rapa igenom det kärnfulla. Lära sig det som behövs - och förstå varför. Men när en är van att lära sig mer än vad som behövs för att få ett sammanhang?

Den som har flest Hp när en dör vinner?!
(essensen i tesen; en måste just dö för att raka hem den pokalen)

Vad gillar arbetsgivaren förresten? Uni eller YH?
Beror väl en del på arbetsgivare om de föredrar universitet, men YH brukar vara väldigt populärt sett till att du gör mycket praktik och därmed anses ha arbetserfarenhet när du är klar också, till skillnad från att ”bara” ha läst om ämnet. Du får ju dessutom in en fot bland anställande företag redan då. Jag har läst YH och jag fick anställning redan innan jag var klar (och det var jag inte ensam om, väldigt många blev kvar på sina praktikplatser).

Min personliga erfarenhet är att som ”äldre” så är det arbetslivserfarenhet som slår högre än både universitet och YH (om det inte handlar om yrke som kräver specifik utbildning) och den biten får man som sagt lite gratis med en YH-utbildning och slipper komma grön från skolbänken och behöva söka jobb.
 
Yeah, lite så jag resonerat kring det hela jag med. Skulle vara skönt med en utbildning som var skräddarsydd mot mottagande arbetsmarknad. Inget mjuff!

Men jag gillar mjuffet. När jag läst yrkesinriktade grejer på universitet har jag tagit lite illa vid mig när kursare muttrat över metodkurser, uppsatser och akademiska block. "Vi ska ju ändå bara ut och jobba på golvet sen."
Det osade lite bildningsförakt - illa dolt många gånger. Dessutom är jag hemma med det akademiska formatet, och bemästrar (nåja) hantverket.

...å andra sidan vore det så jävla skönt att bara rapa igenom det kärnfulla. Lära sig det som behövs - och förstå varför. Men när en är van att lära sig mer än vad som behövs för att få ett sammanhang?

Den som har flest Hp när en dör vinner?!
(essensen i tesen; en måste just dö för att raka hem den pokalen)

Vad gillar arbetsgivaren förresten? Uni eller YH?
Jag tror du kommer kunna uppleva viss frustration över den relativt låga nivån om man är van och uppskattar den mer akademiska världen (iaf så var det på min utbildning, kan säkert variera). Men utbildningen är ju oftast kortare vilket innebär mindre frånvaro, kortare tid CSN mm. Utöver praktikperiod så har det inte varit några problem att jobba halvtid. Har även klasskamrater som arbetat heltid vid sidan av studierna vilket kan vara det som möjliggör en omskolning. Och skönt att veta att utbildningen finns för att man uppskattar ett behov på arbetsmarknaden = lättare att få jobb. Och är man det minsta osäker på sitt val så inser man i alla fall på praktiken om inte tidigare om man valt rätt eller fel och det kan också vara värt att det tar mindre än 1 år mot annars kanske 3 år+.

Jag upplever att universitetet slår högre för arbetsgivaren, även ”närliggande” utbildningar som inte lika uppenbart leder till just mitt yrke verkar vara meriterande. Och en del arbetsgivare som aktivt redan i annonserna skriver att om man uppfyller krav de har på tjänsten genom en LIA räknas det inte.
 
Jag tror du kommer kunna uppleva viss frustration över den relativt låga nivån om man är van och uppskattar den mer akademiska världen (iaf så var det på min utbildning, kan säkert variera). Men utbildningen är ju oftast kortare vilket innebär mindre frånvaro, kortare tid CSN mm. Utöver praktikperiod så har det inte varit några problem att jobba halvtid. Har även klasskamrater som arbetat heltid vid sidan av studierna vilket kan vara det som möjliggör en omskolning. Och skönt att veta att utbildningen finns för att man uppskattar ett behov på arbetsmarknaden = lättare att få jobb. Och är man det minsta osäker på sitt val så inser man i alla fall på praktiken om inte tidigare om man valt rätt eller fel och det kan också vara värt att det tar mindre än 1 år mot annars kanske 3 år+.

Jag upplever att universitetet slår högre för arbetsgivaren, även ”närliggande” utbildningar som inte lika uppenbart leder till just mitt yrke verkar vara meriterande. Och en del arbetsgivare som aktivt redan i annonserna skriver att om man uppfyller krav de har på tjänsten genom en LIA räknas det inte.
Beror nog väldigt mycket på utbildning och yrke i så fall? På min utbildning var det absolut generellt inte jättehög nivå för att få godkänt i kurserna, men det fanns ju inget tak. Var man bara villig att lägga lite tid och energi själv (vilket ju är vad man ”ska” göra utöver lektionerna) så kunde man lära sig hur mycket som helst. Men det var tydligt på min utbildning att det fanns två olika läger där - vissa som såg det mer som att man bara skulle klara kraven för betyg och andra som såg det som en möjlighet att lära sig så mycket som möjligt.

Men jag jobbar inom ett yrke där universitetetsutbildning är totalt irrelevant, min utbildning bidrar till att visa på områden där jag har kompetens, hittills inte stött på nån arbetsgivare som ser utbildning i sig som meriterande. Men det kan säkert se annorlunda ut inom andra områden.
 
Beror nog väldigt mycket på utbildning och yrke i så fall? På min utbildning var det absolut generellt inte jättehög nivå för att få godkänt i kurserna, men det fanns ju inget tak. Var man bara villig att lägga lite tid och energi själv (vilket ju är vad man ”ska” göra utöver lektionerna) så kunde man lära sig hur mycket som helst. Men det var tydligt på min utbildning att det fanns två olika läger där - vissa som såg det mer som att man bara skulle klara kraven för betyg och andra som såg det som en möjlighet att lära sig så mycket som möjligt.

Men jag jobbar inom ett yrke där universitetetsutbildning är totalt irrelevant, min utbildning bidrar till att visa på områden där jag har kompetens, hittills inte stött på nån arbetsgivare som ser utbildning i sig som meriterande. Men det kan säkert se annorlunda ut inom andra områden.
Jag har flera gånger påpekat att det säkert beror på utbildning och skola och utgår såklart från den utbildning och det yrke jag har erfarenhet av. Jag är inte en av dem som bara gjorde precis det jag var tvungen till, men la inte ens 20 timmar i veckan på studierna (undantag praktiken som var heltid) och upplevde att det inte direkt bjöds in att lära sig mer än kursplanen. Jag pluggade vid sidan av på universitetet för fördjupning istället.

Jag har blivit bortsorterad tidigt i urvalsprocessen för att jag inte hade en kandidatexamen trots att jag har YH-utbildning. Så här har det spelat roll. Vissa arbetsgivare likställer utbildningarna, men inte alla.
 
Kloka tankar, hörrni. Ni bekräftar det jag själv grunnat på - åt alla håll, samtidigt (skärp er! ;) ).
Å ena sidan vill jag bara få det att vara enkelt och konkret. Kan det för Søren få vara enkelt nån gång?!?
Jag vill bara ha en ny kompetens och nytt jobb. Keep It Simple Stupid. Hugs & KISSes.

Å andra sidan... Uni är ju liksom "by default"- jag känner inte till någon annan form av studier. Kommer kännas naket utan att behöva svettas över mjuffet. Mjuffet är dock akademiskt grundande för förvirring på högre nivå med fler titlar, och det siktar jag fasen inte på denna gången.
 
Ja just!
Jag har sökt vitt och brett och överallt till denna termin. Har fått kontrolluppgifter till läsosäten där jag inte har nåt minne av att jag sökt plats på... :cautious::cool: Har nu landat i att prioritera en utbildning där jag har viss grundorientering:

- YH till Medicinsk vårdadministratör via Vårdyrkeshögskolan (Umeå/Gävle). Distans, med tyngd i Gävle (som är geografiskt rätt län för mig). 2 år och snorkonkret med mkt LIA.

- Högskoleexamen, 120hp via Vårdadministratörsprogrammet vid Umeå Universitet.
Lite läckrare kurser (bla på engelska), samt möjlighet till fil. kand. i ekonomisk historia/statsvetenskap iom ett 3e år och C-uppsats. Distans, och VFU sägs placeras efter studentens hemregion i möjligaste mån. Kan innehålla spår av mjuff.

BAKGRUND:
40 år, har 300+ hp varav meriterande i sammanhanget: SSKexamen, samt en fil. kand. i omvårdnadsvetenskap och arbetslivserfarenhet från tjänst (och VFU x flera) på sjukhus och vårdinrättningar. Har alltså litet på fötterna redan kring vad det kan handla om från en annan synvinkel, så att säga. Förhoppningsvis är det en lisa och inte en last.
 
Ja just!
Jag har sökt vitt och brett och överallt till denna termin. Har fått kontrolluppgifter till läsosäten där jag inte har nåt minne av att jag sökt plats på... :cautious::cool: Har nu landat i att prioritera en utbildning där jag har viss grundorientering:

- YH till Medicinsk vårdadministratör via Vårdyrkeshögskolan (Umeå/Gävle). Distans, med tyngd i Gävle (som är geografiskt rätt län för mig). 2 år och snorkonkret med mkt LIA.

- Högskoleexamen, 120hp via Vårdadministratörsprogrammet vid Umeå Universitet.
Lite läckrare kurser (bla på engelska), samt möjlighet till fil. kand. i ekonomisk historia/statsvetenskap iom ett 3e år och C-uppsats. Distans, och VFU sägs placeras efter studentens hemregion i möjligaste mån. Kan innehålla spår av mjuff.

BAKGRUND:
40 år, har 300+ hp varav meriterande i sammanhanget: SSKexamen, samt en fil. kand. i omvårdnadsvetenskap och arbetslivserfarenhet från tjänst (och VFU x flera) på sjukhus och vårdinrättningar. Har alltså litet på fötterna redan kring vad det kan handla om från en annan synvinkel, så att säga. Förhoppningsvis är det en lisa och inte en last.
Jag hade valt YH i ditt fall. Tror det värderas minst lika högt hos regionerna och eftersom du redan har sjukvårderfarenhet så kommer du redan där vara poppis att anställa😊

Gillar förövrigt också uni, men det känns onödigt i din situation.
 
Ja just!
Jag har sökt vitt och brett och överallt till denna termin. Har fått kontrolluppgifter till läsosäten där jag inte har nåt minne av att jag sökt plats på... :cautious::cool: Har nu landat i att prioritera en utbildning där jag har viss grundorientering:

- YH till Medicinsk vårdadministratör via Vårdyrkeshögskolan (Umeå/Gävle). Distans, med tyngd i Gävle (som är geografiskt rätt län för mig). 2 år och snorkonkret med mkt LIA.

- Högskoleexamen, 120hp via Vårdadministratörsprogrammet vid Umeå Universitet.
Lite läckrare kurser (bla på engelska), samt möjlighet till fil. kand. i ekonomisk historia/statsvetenskap iom ett 3e år och C-uppsats. Distans, och VFU sägs placeras efter studentens hemregion i möjligaste mån. Kan innehålla spår av mjuff.

BAKGRUND:
40 år, har 300+ hp varav meriterande i sammanhanget: SSKexamen, samt en fil. kand. i omvårdnadsvetenskap och arbetslivserfarenhet från tjänst (och VFU x flera) på sjukhus och vårdinrättningar. Har alltså litet på fötterna redan kring vad det kan handla om från en annan synvinkel, så att säga. Förhoppningsvis är det en lisa och inte en last.
Jag har läst vårdadministrativa programmet på UU. Oavsett om du läser YH eller UU för att bli medicinsk sekreterare så lär du tveklöst få jobb :)
 
Finns det något generellt att säga där?

Bakgrund:
människa som byter bana och sökt brett till HT23.
Har ett par hundra Hp i ryggsäcken, men har aldrig gjort YH. Just YH känns som att det är ngt annat än när vederbörande männska kikade på det för 20 år sedan. Eller..?
Arbetar med YH, de största skillnaderna i min bransch är:
YH - Praktiskt, långa dagar, intensivt, kommer direkt ut i branschen
Uni - Teoretiskt, mycket självständighet, ingen praktik

Så beror nog lite på vad som passar dig 😊
 
Arbetar med YH, de största skillnaderna i min bransch är:
YH - Praktiskt, långa dagar, intensivt, kommer direkt ut i branschen
Uni - Teoretiskt, mycket självständighet, ingen praktik

Så beror nog lite på vad som passar dig 😊
Haha, nämenvaf... Det vet jag ju först efteråt, om det passade och var kul eller inte? :p

Skämt åtsido, det är ju omöjligt för någon annan att sia om. När jag dessutom inte vet själv. Så alla inputs uppskattas.
Tänkte faktiskt inte på det där med dagsplaneringen, tack! Jag hade nog tagit för givet att det är enligt eget huvud som på Uni, pga enda erfarenheten.
 
Haha, nämenvaf... Det vet jag ju först efteråt, om det passade och var kul eller inte? :p

Skämt åtsido, det är ju omöjligt för någon annan att sia om. När jag dessutom inte vet själv. Så alla inputs uppskattas.
Tänkte faktiskt inte på det där med dagsplaneringen, tack! Jag hade nog tagit för givet att det är enligt eget huvud som på Uni, pga enda erfarenheten.
På mitt jobb förväntar vi oss att de studerande är på plats mer eller mindre varje dag 9-18, så det är fullt ös medvetslös 😅

YH styrs även av ledningsgrupper med representanter från branschen, så det svänger snabbare i förändring av kursplaner och liknande, vilket kan vara bra om det är en bransch där det är viktigt att kunna det senaste.

Sedan kan kurser vara kortare än på universitetet. Vi har kurser som endast är typ 3 veckors heltidsstudier.
 
På mitt jobb förväntar vi oss att de studerande är på plats mer eller mindre varje dag 9-18, så det är fullt ös medvetslös 😅

YH styrs även av ledningsgrupper med representanter från branschen, så det svänger snabbare i förändring av kursplaner och liknande, vilket kan vara bra om det är en bransch där det är viktigt att kunna det senaste.

Sedan kan kurser vara kortare än på universitetet. Vi har kurser som endast är typ 3 veckors heltidsstudier.
Tack!
Sjukt värdefull info. :)
 
Kan du tänka dig jobba med säkerhet, krisberedskap och totalförsvar inom tex regionen/sjukvården kommer du ha enorma möjligheter till det med din bakgrund. Sådana utbildningar finns också inom YH.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp