Bukefalos 28 år!

Uppblåsbar säkerhetsväst

Amk

Trådstartare
Efter att ha dråsat av pållen lite för många gånger har tankarna på säkerhetsutrustning blivit betydligt fler. Så när jag häromdagen läste en artikel i DN om att många fälttävlansryttare idag använder en säkerhetsväst som blåses upp likt en airbag runt överkroppen, blev jag intresserad.

Vad tror ni om denna väst, eller är det till och med någon som provat den? Tydligen finns det flera tillverkare i USA, men i Sverige hittar jag endast en återförsäljare.

Här finns den modell jag är mest intresserad av:
http://www.air-vest.com/mm5/merchan...duct_Code=LV&Category_Code=Hit-Air-Equestrian
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Oh den såg väldigt intressant ut faktiskt, speciellt att den är smidig "innan", och att det skyddar nacken bra (verkar det som)

Dock såg jag på översta bilden att ryttaren ändå har en tipperary vest under (ser ut som en sån, har tänkt att köpa den själv som "varje dag väst") så det får mig att undra hur pass effektiv den är då, om ryttare ändå väljer att ha en annan under...

Hoppas det finns nån här som provat!
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Såg ut som att den var menad att ha "över" en vanlig skyddsväst. Stod med fetstil: "Recommended for use over body protector" så jag uppfattade den som snarare en extra förstärkning. Som typ airbags i bilar i kombination med säkerhetsbälte. Men jag kan ha missuppfattat.

Såg intressant ut dock. Undrar bara hur den löser ut.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Ahh det missade jag totalt!
Hmm ok ja då blir det ju potenciellt dubbel investering, dock säkerligen bra skydd ihop med vanlig, riktigt bra!
Iof..för att skydda mot nackskador och resten och förstärka så kan det ju vara värt det, typ i FT eller om man redan har ryggskador eller bara vill vara extra säker.

Jag skulle gärna rida med den faktiskt, om man kan ta sig råd att prioritera säkerheten så (för att vara ärlig så gör man ju inte det kanske, dum som man är)
Hmm sälja min Outlyne och ha den här och tipperaryn bara...hmmm...lär ju vara smidigare= man använder dom mer.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Om jag förstått det rätt så skall de uppblåsbara västarna ses som ett komplement till den vanliga västen, inte som en ersättning. I alla fall Point Two har i annonserna att den skall användas tillsammans med konventionell väst.

Den löser f.ö ut genom man har en lina fäst i sadeln. När man ramlar av rycker linan ut sprinten och västen fylls på 0,1 sekunder.

F.ö läste jag att en FT-ryttare glömde koppla loss sig innan han hoppade av efter ritten. Publiken jublade när han hoppade av som smidig ryttare och nådde marken som en Michelin-gubbe... :D
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Det är ju bra att västarna testas, men lär vara förargligt att behöva montera dit en ny patron för att man för snabb av hästen:D

Du har förklarat precis hur den fungerar, och det gläder mig som redan har en bra säkerhetsväst att den inte är helt värdelös. Och så skyddar ju inte en vanlig säkerhetsväst nämnvärt mot exempelvis nackskador. Nackdelen är att det verkar lite pilligt att byta patron, och att jag säkerligen behöver göra det "i onödan" någon gång, innan jag lärt mig att alltid koppla lös mig själv först.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Jag har också gått o blivit lite sugen på en sån, framförallt eftersom jag just nu rider mycket unghästar, och har barn som inte bör bli moderlösa :o
Speciellt hur den här västen blåser upp en skyddskrage kring nacken är tilltalande...en vanlig väst skyddar ju inte nacken öht.
Synd att den fortfarande är så pass dyr.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Ja, fast hellre fattig och frisk än med 3000 på fickan och ont i nacken. Jag skulle gärna vilja veta mer om västen, och läsa om några studier gjorts av den.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Vad kostar patronerna ungefär?

Inget jag skulle springa och köpa nu, men det är nog ingen dum uppfinning...
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

De jag kollade låg på dryga hundralappen, plus frakt (från USA, så antagligen bäst att köpa ett gäng redan när man köper västen).
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

det är ju för dom alltid trillar av i vattnet och behöver flytväst! :devil:


skämt å sido. All säkerhetsutrustning som fungerar är något bra!
Jag har en "vanlig" väst som jag är väldigt nöjd med. Jag kommer nog inte byta. Men rider man djärvt eller osäkra hästar eller sådär så tycker jag absolut, varför inte?
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Aha- det är för vattenhindren den är skapt! ;) Jag rider en synnerligen busig kuse, och sista gången jag åkte av gjorde jag illa nacken. Den här gången har jag blivit helt återställd, men jag fasar för att råka ut för en olycka som leder till kronisk värk/handikapp. Så jag ska nog önska mig en sådan här väst i födelsedagspresent.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

delvis KL

Läste ni inte artikeln i ridsport för ett tag sedan om airbagvästar? Kritiken som framförs är att de inte har provats ut till ryttare utan till MC-åkare som behöver lite annorlunda skydd än ryttare.

I artikeln fanns också refererat till en ryttare som råkat få västen att utlösa av misstag när hästen snubblade till och som fått mkt allvarliga skador som han menade var orsakade av västen (minns dock inte riktigt vad det var han hade drabbats av, men det var allvarligt och kommer troligen ge honom stora problem resten av livet).

Så jag jublar över idéen med uppblåsbar väst, men hoppas på att man mkt snabbt gör tester och anpassar den bättre efter en ryttares behov av skydd.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Så jag jublar över idéen med uppblåsbar väst, men hoppas på att man mkt snabbt gör tester och anpassar den bättre efter en ryttares behov av skydd.

Så tycker jag också!


Sedan får man nog ta antalet räddade av en speciell väst i beaktande av skadade av samma väst...
Jag vet en som överlevde en singelolycka i bil för att han inte hade säkerhetsbälte på sig. Det betyder ju inte att det är säkrare att köra utan bälte :idea:

Ofta skriks det ut så fort det är något negativt men varje gång någon faktiskt räddas så är det "bara bra".

Jag är själv sådan. Det finns vissa hästkliniker jag aldrig skulle ta en skadad häst till för jag har hört en eller två skräckhistorier från dessa kliniker. Men sedan, hur många hästar dom räddar varje dag, det har jag ingen aning om :angel:
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Nej, jag har inte läst den artikeln men blir glad att du nämner den. Jag ska försöka få tag på den!
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Det var en fälttävlansryttare som antagligen, vad jag kunde läsa i texten, har kopplat sladden för kort och jag tror den löste ut när han hoppade ett nerhopp och lutade bakåt och då ska han ha trillat av. Men jag kan ha fel ockå, kommer inte ihåg riktigt...

Men det är också det enda negativa jag har hört faktiskt iaf. De allra flesta elit ryttare i fälttävlan har de och i England är de väldigt vanliga även på lägre nivå. Det är många som säger att de antagligen inte hade klarat sig så bra i olyckor som de har gjort om de inte hade haft västen...

Anledningen till att alla på tävling har en vanlig väst under är att man måste det enligt FEI. Om den inte skulle blåsas upp av någon anledning så har man ju inget skydd alls.
Om den inte bara hade varit så dyr så skulle jag absolut kunna tänka mig att ha en i terrängen. Men också bara då, till vardags om jag behöver en väst räcker den vanliga bra. Det blir ju ofta inte så dramatiska fall hemma som i terräng för det mesta
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Tack för att du berättar mer om artikeln, jag kunde nämligen inte hitta den. Jag lutar mer och mer åt att skaffa en väst, framförallt för airbagen i nacken.
 
Sv: Uppblåsbar säkerhetsväst

Nu har jag till sist köpt en Point Two-väst. Den är väldigt lätt, och jag märker inte att jag har den på mig. Ännu har jag inte ramlat av med den, men jag är väldigt nyfiken på hur det känns när den blåses upp. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp