Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, det var strikta rekommendationer. SVaK är mycket slappare (på gott och ont...)

Det här är rekommendationen i text från rasklubbens hemsida:

Det här är en allvarlig, potentiellt dödlig, sjukdom som är dyr att behandla och som kan utveckla sig över flera år. Den kan vara en källa till stor känslomässig och ekonomisk oro för de som tar hand om den berörda hunden. På grund av detta bör man inte avla på en epileptisk hund, och inte heller på släktingar i första ledet (föräldrar, avkommor, hel- eller halvsyskon). Man bör endast med stor försiktighet avla på mer avlägsna släktingar så att man undviker andra berörda linjer.
 
Vi jagade också älg i helgen :)
Ladda och Otis skötte sig fint! Det blev inget skjutet för dem, men ett av Laddas drev stötte fram en kviga till en annan hundförare i första såten och ett drev i tredje såten stötte fram 15 (!) rödgrisar till en passkytt. Utöver det sköts det en älgkalv för hennes halvbror :)
Grymt bra premiär med otroligt mycket älg! Älgförvaltningsplanen verkar fungera fint :up: Vi hade obs på minst 10 st olika älgar (troligtvis 12, men säkert 10) och ca 20 olika vildsvin. Hade även ett par-tre rådjursdrev. Vi jagade ungefär 400ha, så det var fantastiskt kul med så mycket vilt!

Hundarna fick kämpa på bra och somnade gott i lördags kväll. Ladda hade 23km i benen och Otis hade 16 km :p (och jag hade 14km, haha. Stumma ben igår..!)
 
Ringde blå stjärnans rådgivning när de öppnade imorse och de skulle ringa upp en kunnig inom området. 30 min senare ringer dem, TRE SIGNALER typ, innan de lägger på. Hur ska man hinna svara om man inte har telefonen i handen :confused::idea::banghead: Och jag kan ju inte ringa upp för då måste jag gå igenom proceduren igen, är det någon som vet om de ringer en andra gång??
 
Vi fick ett av hornen på älgtjuren som sköts i fredags. Tänkte dela det i mindre bitar och låta Chess ha som ben. Mammas kelpie har ett älghorn från förra året kvar så det är drygt och han är en riktigt benslukare :p I morse när jag satte Chess i hundgården så slängde jag in hela hornet så hon har att greja med om hon vill :D Får dela det någon kväll.

Pratade med en granne igår som sa att vi har en himla snäll hund. Vår hundgård ligger precis vid vägen och det går folk förbi ofta. Hon säger tydligen inte ett pip när hon sitter där. Jag blev förvånad för hon är ju annars alltid väldigt snabb med att tala om att det är någon i närheten av gården. Men inte när hon är ensam hemma tydligen :p
 
Ja detta med hundgård och placering. Vi ska sätta upp en hundgård nu, och funderar kring detta med placering. Jag kan välja mellan att placera den ganska nära huset, då får hundarna syn ut över en bit av byn och infarten. Det går inte förbi några där, då vi bor i slutet på en väg. Sen kan vi även placera den längre in på gården, där de enbart får översyn över vägen grannarna använder och inte byavägen. Vart hade ni valt att sätta den? Idag är det två hundar som är tänkta att ska använda den, men det är tyvärr inte omöjligt att det bara är en som kommer använda den i långa loppet.
 
Ja detta med hundgård och placering. Vi ska sätta upp en hundgård nu, och funderar kring detta med placering. Jag kan välja mellan att placera den ganska nära huset, då får hundarna syn ut över en bit av byn och infarten. Det går inte förbi några där, då vi bor i slutet på en väg. Sen kan vi även placera den längre in på gården, där de enbart får översyn över vägen grannarna använder och inte byavägen. Vart hade ni valt att sätta den? Idag är det två hundar som är tänkta att ska använda den, men det är tyvärr inte omöjligt att det bara är en som kommer använda den i långa loppet.
Vi valde att lägga våra utom synhåll från huset för vi vill inte att hundarna ska se när folk kommer och går. En del av dem skäller då och sambon som jobbar natt behöver sovro på dagen, plus att det är mindre kul för de två grannar som kan höra skallet.
 
Vi valde att lägga våra utom synhåll från huset för vi vill inte att hundarna ska se när folk kommer och går. En del av dem skäller då och sambon som jobbar natt behöver sovro på dagen, plus att det är mindre kul för de två grannar som kan höra skallet.

De som är och kör på vår sida, de kommer jag inte ifrån oavsett. Däremot så ser hundarna längre ut i byn om de står nära huset. Men, de ser grannarna bättre om de är längre in på gården. Det handlar mer om ifall de ska se bilarna som kör i byn eller ej. Jättesvårt, inget av lägena är optimala. Och jag tror inte att de kommer sitta och skälla, men jag vet såklart inte. Den kommer dock kunna flyttas om det är så att det inte fungerar.
 
De som är och kör på vår sida, de kommer jag inte ifrån oavsett. Däremot så ser hundarna längre ut i byn om de står nära huset. Men, de ser grannarna bättre om de är längre in på gården. Det handlar mer om ifall de ska se bilarna som kör i byn eller ej. Jättesvårt, inget av lägena är optimala. Och jag tror inte att de kommer sitta och skälla, men jag vet såklart inte. Den kommer dock kunna flyttas om det är så att det inte fungerar.
Du kanske kan sätta vindfånget där synretningen är som värst. Det måste ju ändå upp :)
 
Tänk vad behändigt det är att ha veterinär i samhället, tog knappt 20 minuter från att vi gick hemifrån till att vi var hemma igen. Så nu har Lex fullt vaccinationsskydd igen, och är redo för sin semester på pensionat nästa vecka!
 
Ja detta med hundgård och placering. Vi ska sätta upp en hundgård nu, och funderar kring detta med placering. Jag kan välja mellan att placera den ganska nära huset, då får hundarna syn ut över en bit av byn och infarten. Det går inte förbi några där, då vi bor i slutet på en väg. Sen kan vi även placera den längre in på gården, där de enbart får översyn över vägen grannarna använder och inte byavägen. Vart hade ni valt att sätta den? Idag är det två hundar som är tänkta att ska använda den, men det är tyvärr inte omöjligt att det bara är en som kommer använda den i långa loppet.
Min är som ett L runt huset, tillsammans med altanen blir det ett U, utsikt åt alla väderstreck. L delen kan delas i två med grind emellan (hade tik + hane när den byggdes). Hundlucka in till huset.
 
Ja detta med hundgård och placering. Vi ska sätta upp en hundgård nu, och funderar kring detta med placering. Jag kan välja mellan att placera den ganska nära huset, då får hundarna syn ut över en bit av byn och infarten. Det går inte förbi några där, då vi bor i slutet på en väg. Sen kan vi även placera den längre in på gården, där de enbart får översyn över vägen grannarna använder och inte byavägen. Vart hade ni valt att sätta den? Idag är det två hundar som är tänkta att ska använda den, men det är tyvärr inte omöjligt att det bara är en som kommer använda den i långa loppet.

Vår hamnade vid vägen vilket inte är optimalt. Men därifrån ser hon åt de allra flesta håll och kan ha koll på sin gård, har bra skydd i form av träd och buskar (har även en isolerad koja) och vi kunde göra den stor och mer kuperad. Hon verkar som sagt trivas där och skäller uppenbarligen inte om någon går förbi på vägen ens.
 
Jag tror att mina hundar skulle föredra att ha den framme vid huset. Då de är hemma sitter de gärna stundvis och slappar i soffan och då ser de ut över gården på ungefär samma ställe som hundgården kommer vara isf.

Den kommer inte göras så stor nu, detta pga att gården håller på att göras om med grävjobb över typ hela tomten. De kommer ha en isolerad koja med golvvärme i att gå in i.
 
Den lilla svarta har ätit allergifoder i en vecka nu, under den veckan har hon ätit:

Allergifoder
2 dl hundmat av sorten ej allergifoder
1 levergodis
2 bitar kattmat.
Antagligen okänt antal okända godsaker utomhus.

Vem hade kunnat tro att detta skull vara så svårt.
 
Jag har storstädat hundstallet. Bytte allt spån i boxarna, sopat och bytt plädar i bäddarna. I natt får vi nattgäst, fodertiken. Sambon är och hämtar henne nu för i morgon är det ultraljud och det blir för drygt att både köra och hämta henne på en och samma dag (hon bor på annan ort).

Så för ett dygn kommer vi ha sju hundar hemma. Tur jag är ledig från jobbet i morgon!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 787
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
530
Senast: Hellhound
·
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
559
Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp