Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska kika på det,trodde att dom bara hade för människor men det låter dyrt. Kan man lindra värk och stelhet med hundmassage?
Har dålig koll på vad det kostar, men det är i alla fall betydligt billigare att gå kurs för att lära sig själv jämfört med att gå regelbundet till en utbildad massör. Om massage kan lindra värk och stelhet beror ju på varför hunden har värk och stelhet. Skulle den tex ha ledproblem så lindras ju inte ledproblemen av att man masserar, däremot om musklerna får hjälp att slappna av efter ansträngning så kan det förebygga att hunden börjar spänna sig, snedbelasta eller annat som kan orsaka problem. Jag tycker att massage är superbra, men det ska aldrig ses som en ersättning till tex veterinärbesök eller utredning av en utbildad fysioterapeut.
 
Så väldigt Skrället. Det härliga mixen av "Jag dyrkar dig, du är centrum av mitt universum" och "vaddå hit, vaddå loss, tror du på den själv eller?"

Kommer aldrig glömma kvällen jag var ute på aw och såg att jag hade ett par missade samtal från sambon. Ringde upp och fick höra att han och Skrället låg och krampaktigt höll i varsin ände av ett gammal, kokt ben som tydligen fiskats upp ur diskhon. När jag ringde hade det gått drygt en halvtimme i den positionen 😅
Citerar mig själv och vill lägga till en hyllning av min Skrällegubbe för hans obefintliga resursförsvar gentemot människor :heart
Det är inte första gången vi tvingat av honom något han gärna vill ha som vi vet kan göra honom sjuk eller göra skada (som det där kokta rörbenet av lamm). Han kan vara bestämd på att inte släppa men oavsett situation har han aldrig gjort ens en ansats att morra eller lyfta på läppen.
Vi hade under några år under mina tonår en omplacering med extremt resursförsvar där det efter flera allvarliga bett i bla ansikte till sist slutade med avlivning, så jag uppskattar det nog lite extra.
 
Har dålig koll på vad det kostar, men det är i alla fall betydligt billigare att gå kurs för att lära sig själv jämfört med att gå regelbundet till en utbildad massör. Om massage kan lindra värk och stelhet beror ju på varför hunden har värk och stelhet. Skulle den tex ha ledproblem så lindras ju inte ledproblemen av att man masserar, däremot om musklerna får hjälp att slappna av efter ansträngning så kan det förebygga att hunden börjar spänna sig, snedbelasta eller annat som kan orsaka problem. Jag tycker att massage är superbra, men det ska aldrig ses som en ersättning till tex veterinärbesök eller utredning av en utbildad fysioterapeut.
Det var så jag tänkte. Mest lite förebyggande och för att det blir en mysig stund samtidigt. Tänker på Alvin som blir äldre och kanske vill mjukas upp lite och Milou som far fram som en tok hela tiden och som älskar massage.

Egentligen kanske det räcker med den avslappningsberöringen jag redan gör men vore roligt att lära sig något nytt.
 
Det var så jag tänkte. Mest lite förebyggande och för att det blir en mysig stund samtidigt. Tänker på Alvin som blir äldre och kanske vill mjukas upp lite och Milou som far fram som en tok hela tiden och som älskar massage.

Egentligen kanske det räcker med den avslappningsberöringen jag redan gör men vore roligt att lära sig något nytt.
Jag har gått en kvällskurs i hundmassage (typ två timmar lång) för husbehov. Inte speciellt svårt och mysigt. Vital hund heter företaget där jag gick, men jag vet inte vart du bor så det kanske är långt bort från dig.
 
Vi har rallykurs ikväll, och det ska regna hela dagen och hela kvällen. Super kul med en Milou :cautious:

Men vi ska fika tillsammans innan. Är lite nervös för det, alla utom jag och en till har tränat ihop i 10-12 år och det här är första gången jag går mästarklass och avancerad med Milou och dom har gått samma kurs i alla dom 10 åren. Tränade lite avancerad med Alvin och har kört med Milou själv men så här på kurs är det helt nytt och jag är minst 30 år yngre än alla andra och Milou är yngsta hunden också. Plus att jag med min autism tycker såna här fika grejer är jobbiga, att veta när jag ska prata och vara tyst, inte avbryta, visa intresse, prata om rätt saker, inte gå in i mig själv som en snigel i skalet och inte zooma ut och tappa omgivningen. Men det kan ju bli väldigt roligt att bara få prata hund, hund, hund med andra som brinner för det.

Har lagt om vårt fotgående och jösses vad klurigt det blev. När jag ändrade kroppsspråk och teknik kunde Milou inte ens förstå orden sitt eller ligg. Han bara tittade på mig och viftade lite osäkert på svansen. Men nu börjar det gå bättre men inte alls som förut, men när vi fått ordning på det blir det bra, snyggare och lite proffsigare. Mer åt lydnadshållet eftersom min instruktör tävlar i det med sina hundar.

Har tävling 1 maj också.
 
Att Assar är en klantröv är väl nu mera väldigt känt. Igår slog han av sin ena nedre K9 tand. Skulle gissa på att den kommer behöva dras ut. :meh:
Assar motiverar mig verkligen till att bara ha en hund, han ruinerar mig ju. :banghead:
Om du får en tid snabbt och frakturen inte går ned till käkbenet kan man oftast rädda tanden genom att göra en överkappning. Hos bruks- och tjänstehundar vill man oftast försöka bevara canintänderna om det går pga att de behöver ha ett bra grepp/bett i arbete.
Men det beror på hur frakturen ser ut, om om tanden och pulpan fortfarande är vital. Rotfyllning är ett alternativ om pulpan är död. Går även att sätta in ett implantat men det är inte många tandläkare som gör det. Har bara varit med om det en gång och då på en värdefull tjänstehund.
 
Att Assar är en klantröv är väl nu mera väldigt känt. Igår slog han av sin ena nedre K9 tand. Skulle gissa på att den kommer behöva dras ut. :meh:
Assar motiverar mig verkligen till att bara ha en hund, han ruinerar mig ju. :banghead:
Är han en pinnbärare möjligen?
 
Igår tävlade vi! Working test, det första på flera år för oss:)
Floyd gick i ÖKL och Louie i NKL.
Är så nöjd med båda mina fina killar :heart

Floyd satte knappt en tass fel, och vi fick 19-19-20-15-19 (maxp 20). Trodde inte domaren på station 4 skulle dra 5p utan kanske max 3, jag fick blåsa lite men han var lydig hela tiden. Nåväl. Vi hamnade på en fjärdeplats med ett poäng till trean, av nästan 50 hundar, så jag är jättenöjd.

Jag tänkte inte på att NKL-reglerna ändrats ganska mycket till i år, från enbart enkelmarkeringar till att kunna vara både dubbla enkelmarkeringar, drive, bomskott, skick till targetplats osv. Louie har knappt gjort något av det och har heller aldrig gått bakom skytt, så det var spännande :D Är väldigt nöjd med honom, han höll ihop så fint! Han var jäkligt pigg i skotten och tog något steg fram, men var ändå stadig och gick inte förrän på mitt kommando. 15-16-0-19-17 landade vi på. Nollan kom på en drive, och eftersom han aldrig gjort en sådan innan förstod han inte uppgiften helt. Han släppte bomskottet som var på vägen ut väldigt fint, men jag borde stoppat honom i drive-området. I stället flöjtade han ut och blev lite olydig, så jag valde att kalla hem :)
Det blev en heldag, åkte hemifrån 06 och var hemma 20.30 :laugh:
 
Ibland är det bra att saker tar längre tid på jobbet än vad jag räknat med. Nu vet jag att hundarna klarar att vara hemma i ca 3 timmar och 45 minuter. De blev såklart jätteglada när jag kom hem, men det blir de även om jag är borta 20 minuter så :p Nu ska jag sätta mig och kolla runt på nätet efter bra regnbyxor, för herregud vilket pissväder det ska vara kommande veckan och valpen har ju inte vett nog att ogilla regn heller.
 
Önskar att Milou vore vattentät, det ösregnar och vi ska träna ute i 1,5 timme ikväll. Det kommer inte gå. Men han måste ju vänja sig lite i alla fall på något sätt. Önsketänkande kanske. Känner mig inte heller så pepp inför träningen. Blir fleeceunderställ och vintertäcke på Milou och varma regnkläder på mig.

Har verkligen noll motivation idag men det kan ju då bara bli bättre. Vi har haft ett par riktigt bra träningspass sen förra kurstillfället och ser ju fram emot att utvecklas mer.
 
Önskar att Milou vore vattentät, det ösregnar och vi ska träna ute i 1,5 timme ikväll. Det kommer inte gå. Men han måste ju vänja sig lite i alla fall på något sätt. Önsketänkande kanske. Känner mig inte heller så pepp inför träningen. Blir fleeceunderställ och vintertäcke på Milou och varma regnkläder på mig.

Har verkligen noll motivation idag men det kan ju då bara bli bättre. Vi har haft ett par riktigt bra träningspass sen förra kurstillfället och ser ju fram emot att utvecklas mer.
Det här regnet är verkligen inte kul... Hoppas det går bra på er kurs ikväll!
 
Önskar att Milou vore vattentät, det ösregnar och vi ska träna ute i 1,5 timme ikväll. Det kommer inte gå. Men han måste ju vänja sig lite i alla fall på något sätt. Önsketänkande kanske. Känner mig inte heller så pepp inför träningen. Blir fleeceunderställ och vintertäcke på Milou och varma regnkläder på mig.

Har verkligen noll motivation idag men det kan ju då bara bli bättre. Vi har haft ett par riktigt bra träningspass sen förra kurstillfället och ser ju fram emot att utvecklas mer.

Hoppas ni får en bra kurs ändå!
Tränar ni ute i dåligt väder emellanåt? :)

Förstår att det är lite extra meckigt med vädret med en nakenhund!
 
Vi körde inomhusträning idag pga vädret, genomgång av heelworkprogrammet inför tävling på söndag. Det gick sådär, men vi kör det som en träningstävlingoch siktar på uppflyttningspoäng nästa gång.
 
Idag har stackars Izzy varit till veterinären. Igår fick hon ont vid vänster bog, tyckte inte det såg så farligt ut så valde att avvakta då det ju är näst intill omöjligt att få en veterinärtid på en söndag om hunden inte är döende. Jag började ju så klart oroa mig för osteokondros men det visade sig vara en muskel som fäster vid bogleden och som går upp mot nacken, som fått en skada. Hur stor skadan är gick inte att utreda direkt då den som har hand om ultraljud var ledig så på onsdag ska hon in igen, men jätteont har hon. :(
Boglederna röntgades iallafall för att utesluta ocd och de såg bra ut så en sak mindre att oroa sig för!
277738444_5289808324402696_8552645089261072529_n.jpg
 
Det där med vädret ja... Jag gick en timmeslång promenad med hundarna nu på kvällen. Drog på dem tröjor och regntäcken, tänkte att det inte var sååå kallt ändå och så knatade vi iväg.

Väl hemma igen så upptäckte jag att Ebrah frös även efter att jag torkat henne. Trots att hon då låg i min säng under varmaste täcket så frös hon så hon skakade och pep :( Så, jag la mig precis bredvid henne och trasslade in mig med hennes ben för att värma upp henne. Det tog inte så lång tid för henne att få upp värmen då, men hon ligger kvar där under täcket. Imorgon när vi tar långpromenad blir det regnoverall på för att skydda benen också. Lily var inte alls lika kall, men hon gick också i flexi och flög runt betydligt mer under promenaden.
 
Vi har rallykurs ikväll, och det ska regna hela dagen och hela kvällen. Super kul med en Milou :cautious:

Men vi ska fika tillsammans innan. Är lite nervös för det, alla utom jag och en till har tränat ihop i 10-12 år och det här är första gången jag går mästarklass och avancerad med Milou och dom har gått samma kurs i alla dom 10 åren. Tränade lite avancerad med Alvin och har kört med Milou själv men så här på kurs är det helt nytt och jag är minst 30 år yngre än alla andra och Milou är yngsta hunden också. Plus att jag med min autism tycker såna här fika grejer är jobbiga, att veta när jag ska prata och vara tyst, inte avbryta, visa intresse, prata om rätt saker, inte gå in i mig själv som en snigel i skalet och inte zooma ut och tappa omgivningen. Men det kan ju bli väldigt roligt att bara få prata hund, hund, hund med andra som brinner för det.

Har lagt om vårt fotgående och jösses vad klurigt det blev. När jag ändrade kroppsspråk och teknik kunde Milou inte ens förstå orden sitt eller ligg. Han bara tittade på mig och viftade lite osäkert på svansen. Men nu börjar det gå bättre men inte alls som förut, men när vi fått ordning på det blir det bra, snyggare och lite proffsigare. Mer åt lydnadshållet eftersom min instruktör tävlar i det med sina hundar.

Har tävling 1 maj också.
Hoppas det gick bra med fikat! Har själv autism och avskyr också sådana situationer (fast jag älskar fika däremot). Fördelen är ju att det är hundmänniskor så du riskerar inte att prata öronen av någon som är helt ointresserad när du pratar vovve. :up:
 
Jag skulle på kurs men fick bestämt stanna hemma i soffan förkyld istället. Herr hund sköter sig fint inne men såklart det är krut under tassarna på rastningarna det blivit för något kul har inte gjorts. Vi ska iaf träffa instruktör igen när jag är frisk och så kurs nästa måndag istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp