Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.

Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.

Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.

Typ inte alls. Bog, som är unghund, är lite frusen men han är också väldigt smal, inte så mycket muskler och tunn päls. Han har ett typ regntäcke med fleece i om han inte kan springa sig varm. Tror inte att han kommer behöva ha täcke nästa år. I år har han haft täcke för att han får lite köldkramp i tassarna när det är kallt och blåsigt.
 
@Lillefrun Tilda har ju ingen päls direkt (eller mycket till underhudsfett), så är det mer än - 15 åker fleeceoverall på under täcket (blåser det eller snöar kan den åka på även vid någon enstaka minus). Hon är frysen, och på typiskt whippet-vis syns det tydligt för då ser hon ut som en räka bara hon kommit utanför dörren 😅 när vi haft som kallast i vinter, ca - 26 grader, har vi nog inte ens gått hundra meter på våra "promenader", helt enkelt för att hon vägrar gå, trots skor, overall och täcke. Nu har vi ca - 18, och hon vägrade bajsa innan vi gick in och satte på overallen under vintertäcket 🙄 misstänker vi inte kommer ta några längre promenader nu heller 🤣 om jag håller på att frysa ihjäl i skoterstövlar, underställ, termobyxor och en jacka som jag svettas i om jag bara tar på mig skorna inne, så har jag viss förståelse för att hon också gör det så jag har inget för att tvinga henne.
 
@Lillefrun Tilda har ju ingen päls direkt (eller mycket till underhudsfett), så är det mer än - 15 åker fleeceoverall på under täcket (blåser det eller snöar kan den åka på även vid någon enstaka minus). Hon är frysen, och på typiskt whippet-vis syns det tydligt för då ser hon ut som en räka bara hon kommit utanför dörren 😅 när vi haft som kallast i vinter, ca - 26 grader, har vi nog inte ens gått hundra meter på våra "promenader", helt enkelt för att hon vägrar gå, trots skor, overall och täcke. Nu har vi ca - 18, och hon vägrade bajsa innan vi gick in och satte på overallen under vintertäcket 🙄 misstänker vi inte kommer ta några längre promenader nu heller 🤣 om jag håller på att frysa ihjäl i skoterstövlar, underställ, termobyxor och en jacka som jag svettas i om jag bara tar på mig skorna inne, så har jag viss förståelse för att hon också gör det så jag har inget för att tvinga henne.
Jösses, så kallt 🥶
Har du tips på en bra fleecoverall? Jag har någon rejäl sak men den är omöjlig att få på. Jag brukar köra extra fleecetäcke under det allra tjockaste täcket jag hittat.
 
En sak som gjort stor skillnad är när jag hittade en skomodell som passar båda efter flera års letande. Dom har olika storlekar men modellen är liknande. Det behövs, farbror Alvin ser så ynklig och miserabel ut när man tar på skorna även om han står fogligt still men väl ute är dom väldigt uppskattade. Några gånger har jag undrat varför han inte vill gå och sett att han ju är barfota. Då kan han tvärstanna och nästan sätta sig ner. Bara gå hem och ta på skorna.


Och Milou, minns en promenad för två år sedan när jag var ute med mina föräldrar. Det var tung snö som klumpade ihop sig i pälsen. Det blev stora klumpar som hängde och vi drog bort snön om och om igen men det gick inte så pappa fick bära Milou hela vägen hem och vi hade kämpat på ett tag så han fick bära honom i en timme. Det har inte behövts efter att jag började med skor. I och för sig har jag inte varit dum nog att ta med grabbarna på 1,5 timmes promenad i snö som är så djup att den gick över magen heller.
 
Jösses, så kallt 🥶
Har du tips på en bra fleecoverall? Jag har någon rejäl sak men den är omöjlig att få på. Jag brukar köra extra fleecetäcke under det allra tjockaste täcket jag hittat.
Jag har sytt min själv, det är inte det lättaste att hitta färdiga åt vinthundar 😅 misstänker det är samma för dina! Finns bra mönster på Etsy, som går att sy på vanlig symaskin :) idag - 27 så jag försökte sätta en benvärmare över hals/öron på henne men det accepterades inte 🤣
 
Mina har täcken på sig om det är minusgrader och de ska vara med ute när vi t ex grillar och de ska sitta still. I princip aldrig på vanliga promenader. Täckar dem alltid efter aktivitet när det är så här kallt.
Min gamla tant täckar jag dock på nu, är det riktigt kallt så även på promenaderna. Hon har blivit betydligt mer frusen med åldern och jag upplever att hon har fått sämre päls också.
 
Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.

Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.

Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
Det är jag som fryser hos oss 😆 Men Zeppelin kan få köldkramp i tassarna så jag har köpt tossor åt honom, men det är kanske när det är -25.
Däremot är han gjord av socker och vill helst inte gå ut när det regnar 😅
 
Jag har sytt min själv, det är inte det lättaste att hitta färdiga åt vinthundar 😅 misstänker det är samma för dina! Finns bra mönster på Etsy, som går att sy på vanlig symaskin :) idag - 27 så jag försökte sätta en benvärmare över hals/öron på henne men det accepterades inte 🤣
Precis, dom har lite vinthundskroppar så det som är lagom på längden är för stora på resten av kroppen. Speciellt Alvin. Han är ju lite äldre och tappat i muskler så när vi provade dom gamla idag var den jätte stor på Alvin och hans ben är så smala att dom åker ur overallen när han går. Den var stor förra året också men nu var det större skillnad. Milou har problemet att fluffiga stora tassar som nästsn är för stora att få in i benhålen.

Sy kan jag verkligen inte men jag kan virka så kanske kan knåpa ihop något :rofl:
 
Gud vad man blir inkörd på ”sin” ras. Vi har -15 och jag vill jätte gärna gå en längre promenad men när man ser dom skaka i hela kroppen och Alvin inte ens vill bajsa så inser man ju att även om hundar behöver ut och röra på sig så är det inte till deras bästa att gå mer än nödvändigt, lite omvänt mot sommaren och många oroar sig för värmen och vill hålla hundarna i skuggan. Lite så får jag tänka, anpassa efter varje dag och det blir ju rätt annorlunda när man har nakenhundar på flera sätt.
 
Korthårig bc och sätter på täcke vid minusgrader om hon kommer ligga stilla.

Vid promenader åker täcke på vid runt -15, tossor åker på när det är en -20/25 (då man märker att hon får köldkramp) och när det var kallare än -30 hade hon dubbla täcken och såklart tossor 🥶

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
 
Igår invigde jag skorna. Hade dock snörat dem fel så de kanade lite.
Fixade till det och idag satt de perfekt 🤩
Var -16 när vi till stallet, drygt 2 km på grusväg och han sprang glatt hela vägen helt utan obehag 😍
Han är strävhårig men utan underull, liten och smal. Har ett teddyfodrat mellanlager och vintertäcke ovanpå.
1000016818.jpg
 
Våra beauceroner fryser typ aldrig, men gamlingen har täcke på sig pga att han har en massa gamla skador, bland annat ett diskbråck, så det är mest för att hålla hans muskler varma. Den yngre beauceronen går utan täcke om han själv får välja och verkar aldrig frysa, däremot tyckte han inte om när det var snöstorm här för några veckor sedan; han blev totalt täckt med snö även i ansiktet och det var han inte så glad över, frös såg han dock inte ut att göra då heller, bara obekväm då han knappt kunde se emellanåt.

Våra två whippar.... den ena är jättefrusen och har dessutom väldigt tunn päls vintertid, så han går med varm pyjamas på sig inomhus (lite dragigt hus som är svårt att hålla 20 grader i) och när det är kallt och/eller blåsigt så har han en Hurtta body warmer underst (en tunn overall som ska reflektera tillbaka värmen) samt ett tjockt vintertäcke utanpå. Den andra är inte alls lika frusen, har en betydligt tjockare päls och gick utan täcke ända fram tills det blev ner mot nollan, förutom när det regnade. Han har ett vintertäcke på sig när det är kallt, men har bara sett ut att frysa när det blåst riktigt mycket, eller när det var isigt vatten överallt så tassarna blev kalla.

Imorse när vi hade -12 ville inte ens den frusne whippeten gå på promenad, han fick springa ut på gården och kissa och bajsa lite snabbt. Den andre följde med på promenaden men fick köldkramp och såg faktiskt ut att frysa, förmodligen pga det. Har funderat på skor/tossor till dem, dock funkar ju bara fleecetossor när det är riktigt kallt och torrt, vilket det sällan är här nere.
 
Våra beauceroner fryser typ aldrig, men gamlingen har täcke på sig pga att han har en massa gamla skador, bland annat ett diskbråck, så det är mest för att hålla hans muskler varma. Den yngre beauceronen går utan täcke om han själv får välja och verkar aldrig frysa, däremot tyckte han inte om när det var snöstorm här för några veckor sedan; han blev totalt täckt med snö även i ansiktet och det var han inte så glad över, frös såg han dock inte ut att göra då heller, bara obekväm då han knappt kunde se emellanåt.

Våra två whippar.... den ena är jättefrusen och har dessutom väldigt tunn päls vintertid, så han går med varm pyjamas på sig inomhus (lite dragigt hus som är svårt att hålla 20 grader i) och när det är kallt och/eller blåsigt så har han en Hurtta body warmer underst (en tunn overall som ska reflektera tillbaka värmen) samt ett tjockt vintertäcke utanpå. Den andra är inte alls lika frusen, har en betydligt tjockare päls och gick utan täcke ända fram tills det blev ner mot nollan, förutom när det regnade. Han har ett vintertäcke på sig när det är kallt, men har bara sett ut att frysa när det blåst riktigt mycket, eller när det var isigt vatten överallt så tassarna blev kalla.

Imorse när vi hade -12 ville inte ens den frusne whippeten gå på promenad, han fick springa ut på gården och kissa och bajsa lite snabbt. Den andre följde med på promenaden men fick köldkramp och såg faktiskt ut att frysa, förmodligen pga det. Har funderat på skor/tossor till dem, dock funkar ju bara fleecetossor när det är riktigt kallt och torrt, vilket det sällan är här nere.

De Harry har är som sockiplast 😁
Blir inte blöta och har jättebra grepp på isen.
 
Måste säga att jag gillar den här kylan ändå. Det är någonstans 12-14 minusgrader idag, strålande sol och luften känns fräsch och lätt att andas. Jag städade lite, satte igång robotdammsugaren, drog på mig några lager kläder, hundarna fick sina overaller och så gav vi oss ut.

Efter ungefär 1 1/2 timme kom vi tillbaka hem. Damerna har nu sprungit som tokar i en jättestor rastgård, Lily har rullat ungefär sjuttioelva gånger på diverse trevligt luktande ställen och Ebrah har njutit av solen. De har precis fått lite lunch, jag har mat på spisen och allt är lugnt här hemma. Båda damerna har redan somnat på soffan, det tog inte många sekunder :D Ebrah krävde dock en filt innan, för mot slutet av promenaden tyckte hon att det räckte, det var kallt om tassarna och hon ville bara hem.

Ikväll ska vi ta en kvällspromenad med lurchergrannen, då ska jag komma ihåg att ha underställsbyxor också, för nu blev det lite väl kallt om låren (hade bara mjukisbyxor och täckkjol).

Och ja, jag älskar att jobba på så "konstigt" schema att det går att ta såna här promenader. Tycker så synd om alla som idag måste sitta inomhus på ett kontor eller liknande och inte kommer ut förrän efter solnedgången...
418596868_1410092693196719_1917509337765187182_n.jpg
 
Precis, dom har lite vinthundskroppar så det som är lagom på längden är för stora på resten av kroppen. Speciellt Alvin. Han är ju lite äldre och tappat i muskler så när vi provade dom gamla idag var den jätte stor på Alvin och hans ben är så smala att dom åker ur overallen när han går. Den var stor förra året också men nu var det större skillnad. Milou har problemet att fluffiga stora tassar som nästsn är för stora att få in i benhålen.

Sy kan jag verkligen inte men jag kan virka så kanske kan knåpa ihop något :rofl:
Då får du köpa vinthundskläder till dem ;)

Själv kör jag med varmfodrade vinteroveraller från Rukka, men även overallerna från Paikka sitter riktigt bra eftersom de är så ställbara. Kanske t.o.m. att Paikka sitter bättre, men jag tror att Rukka är något varmare. Rukka har även varmfodrade softshellskor som är kanon för hundarna, inte vattentäta, så de går inte att använda i tex slask, men just när det blir såhär kallt och torrt ute, då är de kanonbra. Sedan kan man ju också ha en fleecemössa till hundarna, någon tröja under täcket osv. Lager på lager fungerar lika bra för dem som för oss.
 
Våra beauceroner fryser typ aldrig, men gamlingen har täcke på sig pga att han har en massa gamla skador, bland annat ett diskbråck, så det är mest för att hålla hans muskler varma. Den yngre beauceronen går utan täcke om han själv får välja och verkar aldrig frysa, däremot tyckte han inte om när det var snöstorm här för några veckor sedan; han blev totalt täckt med snö även i ansiktet och det var han inte så glad över, frös såg han dock inte ut att göra då heller, bara obekväm då han knappt kunde se emellanåt.

Våra två whippar.... den ena är jättefrusen och har dessutom väldigt tunn päls vintertid, så han går med varm pyjamas på sig inomhus (lite dragigt hus som är svårt att hålla 20 grader i) och när det är kallt och/eller blåsigt så har han en Hurtta body warmer underst (en tunn overall som ska reflektera tillbaka värmen) samt ett tjockt vintertäcke utanpå. Den andra är inte alls lika frusen, har en betydligt tjockare päls och gick utan täcke ända fram tills det blev ner mot nollan, förutom när det regnade. Han har ett vintertäcke på sig när det är kallt, men har bara sett ut att frysa när det blåst riktigt mycket, eller när det var isigt vatten överallt så tassarna blev kalla.

Imorse när vi hade -12 ville inte ens den frusne whippeten gå på promenad, han fick springa ut på gården och kissa och bajsa lite snabbt. Den andre följde med på promenaden men fick köldkramp och såg faktiskt ut att frysa, förmodligen pga det. Har funderat på skor/tossor till dem, dock funkar ju bara fleecetossor när det är riktigt kallt och torrt, vilket det sällan är här nere.
Jag har skor som är vattentäta, har sula under så dom inte halkar och sitter som berget och när vi väl är igång ute så rör dom sig helt obehindrat. Jag har provat typ allt och dom här jag har nu vinner stort. Säg till om du vill ha tips.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp