Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår trimmade jag båda grabbarna och insåg att det jag tyckte var lite jobbigt var ett riktigt i-lands problem. Att Alvin vred på huvudet två gånger, det är ju inte konstigt om man blir trimmad i detalj. Han gjorde inget mer.

Milou är så duktig, han håller koll på mig när jag trimmar dom känsligaste delarna, bara tittar ditåt men om man tänker att jag bokstavligen trimmar ändå in på huden. Men han står där helt stilla och typiskt honom passar han på att börja gosa :p . Så vi gosar oss igenom rakningen.

Snart kommer min pappa, då kommer jag inte få någon tid med dom för pappa är goskungen så båda kommer nog ligga hos honom i soffan hela tiden och jag kommer vara den där tråkiga gamla matten.
 
Jag hade rätt, Alvin och Milou var som iglar på pappa först innan Milou kom på att han i princip är en enmanshund till viss del i alla fall. Så han gav mig äran att vara hos mig större delen av tiden alla fall när han fått sin morfar dos. Alvin blev så ivrig när pappa kom att han råkade riva honom på kinden.
 
Åkte till fårhagen efter jobbet imorse efter att ha plockat upp Spock och husse. Bara snabbvisit men så tacksam för Spock som gör att jag kan kolla fåren fort när de går på lösdrift.
Sen glömmer jag bort honom när jag kollar igenom flocken men han står där så snällt och håller dem tills jag är klar.
Husse säger att hur kan hunden se ut som ett nervsammanbrott utanför jobb men sen förvandlas till en klippa så fort han är I arbete? 😂
Nu har han ju dock lugnat ner sig en hel del på sista tiden från skrik och panik till att imorse se lugn och sansad ut när vi skulle iväg. Han fyller väl två år nu inom nån månad så kanske börjar han bli vuxen.

20240114_164859.jpg


Lilla Nike är iväg på en lyxhelg med massa egentid hos dottern. Lite oklart när vi får tillbaka henne, hon är verkligen en enkel hund att ha när man bara vill ha hund utan mer krav på tillvaron än ett knä att ligga i ❤️.
 
Ja du kan ta en urdiskad matlåda som är lite plattare. Finns även urinprovskit att köpa men de tycker jag är bökigare.
Tycker dock soppslev är det allra enklaste!
Platta matlådor har jag ju, bra idé. Tack!
Hon har så nära till marken att jag inte kan se framför mig hur jag skulle få till det med soppslev, men vi får se 😅
 
Platta matlådor har jag ju, bra idé. Tack!
Hon har så nära till marken att jag inte kan se framför mig hur jag skulle få till det med soppslev, men vi får se 😅
Mitt bästa tips är att vänta tills hunden börjar kissa. Av två anledningar dels att evtl bakterier och smuts i och kring vulvan sköljs bort men främst för att hunden oftast har svårare att knipa när den väl börjar kissa (framförallt på morgonen när den är kissnödig efter natten). Så vänta 2 sek innan du skjuter under matlådan samt ta med dig sprutan att dra upp med ut så du inte riskerar att spilla ut.
 
Mitt bästa tips är att vänta tills hunden börjar kissa. Av två anledningar dels att evtl bakterier och smuts i och kring vulvan sköljs bort men främst för att hunden oftast har svårare att knipa när den väl börjar kissa (framförallt på morgonen när den är kissnödig efter natten). Så vänta 2 sek innan du skjuter under matlådan samt ta med dig sprutan att dra upp med ut så du inte riskerar att spilla ut.
Jättebra tips verkligen, tusen tack!
 
Jag har tränat två dagar med hästen, igår var jag ensam så Harey fick vänta i sadelkammaren och skötte sig utmärkt även fast det var längre tid än vanligt. Var på anläggningen hemma så det rörde sig inte om flera timmar, ingen behöver vara orolig att han fick vara där i flera timmar 😁

Idag var sambon med så Harry satt på läktaren med honom. Jätteduktig!
Lite gnöl när jag lämnar jacka, täcke och går iväg men sen satt han tyst i husses knä och spanade på oss hela lektionen 🥰
Så himla duktig och husse var nöjd som slapp skämmas för honom 😁
 
Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.

Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.

Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
 
Jag har spaniel. Det verkar inte som om min vuxna hund ens märker att det är minusgrader, snöstorm eller ösregnar hon vill alltid gå ut. Valpen är också tålig trots att hon inte har lika mycket päls. Använder bara täcke om dom behöver vara stilla ute eller ligga och vänta i bilen när det är kallt.
Värme har dom svårare för.
 
Det beror ju på pälstypen mycket. Jag har en bichon Frisé som är fullständigt övertygad om att hon är en polarhund så länge hon inte blir blöt på kroppen och befinner sig i rörelse. Sedan att hon har en ordentlig garderob med overaller och regntäcken är något hon inte låtsas om. Regn kan man skippa oavsett temperatur enligt henne.
 
Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.
Nu har ju mina kort päls, men det är ju ändå mer än vad nakenhundar har :D
Jag har på täcke så fort det regnar oavsett utomhustemperatur, för de har absolut ingen vattenavstötande päls och fryser lätt(!) om de blir blöta. Eventuellt skippar jag regntäcke om det duggar och vi bara ska gå runt närmsta huset på 10 min rastningsrunda, om det är sommarvärme vill säga. En blåsig höstdag åker regntäcke på även då.

Om det inte regnar, då sätter jag på en tröja när det är runt nollgradigt ute. Ytterligare några minusgrader så får de ett vintertäcke av modell som djuraffärerna brukar tycka är "varmaste tjockaste". Är det 10 minusgrader, ja då får de ett extra varmt vinthundstäcke. Ca 14-15 minus, då åker de varmfodrade vinteroverallerna på för då behöver även benen hållas varma, och är det 20 minusgrader eller kallare så får de även skor på sig. Ska de springa lösa när det är en del minusgrader ute, då har jag på en tröja under vanliga vintertäcket, och så får de har bara tröjan när de springer. Blir det kallare än ca 12-13 minusgrader så får de inte springa och leka alls, då är det koppelpromenader som gäller.

På ett ungefär. 10 minusgrader mitt på dagen i strålande sol känns sällan lika kallt som 10 minusgrader och svag vind sent på kvällen. Vind gör allt värre, regn likaså. Mina hundar trivs bättre i -10 och sol än +1 och snöblandat regn. Jag sätter sällan på mina hundar kläder "bara för att", även om jag hellre sätter på dem för mycket än för lite om vi går långt. Men genom åren har jag lärt känna mina hundar och vet ganska exakt hur de reagerar på olika väder och temperaturer. Jag kollar alltid(!) termometern innan jag går ut, så det blir lätt att hålla koll så sett.
 
Snöstorm här, vaknade till flera decimeter nysnö som kommit under natten och det har kommit mer under dagen och det är kallt. Imorse hade dom inte hunnit skotta så snön var så hög att den gick över benen så dom fick skutta fram och på vägen hem drog dom som draghundar i kopplet, springerhoppar så det gick snabbt hemåt. Drog ut dom på en liten runda på eftermiddagen men det blev rätt kort. Efter middagen är det en runda till.

Svårt med avvägningen när man har nakenhundar hur mycket det är rimligt att vara ute, även om jag anser mig säker i vad jag tycker(Alvins lilla mängd päls och pälssort måste klassa honom som att vara naken i dom här fallen) gör ju att kylan bokstaligen kryper in under skinnet på dom båda. Jag pälsar på med dubbla täcken och skor. Men om man tänker på vad dom tycker om att vara ute i kyla och snöstorm så känns det rimligaste att mest rasta dom och låta dom röra lite på benen i flera kortare promenader än att tvinga runt två hundar som verkligen inte vill, som skakar i hela kroppen med ut på långpromenader med så mycket snö och kyla. Och mycket höga snövallar som farbror Alvin har problem med.

Så det är så det varit idag. Ute på korta rundor och det blir det resten av dagen. Imorgon ska det vara -13. Men om dom lyckas skotta till dess kanske man kan få till en jämnare promenad.

Hur mycket får ni med hundar med päls tänka på kylan? När börjar dom frysa och har ni täcke på? Blir en omställning för mig när jag köper nästa hund.

Inget alls. Minusgrader är bästa vädret, enligt mina corgis. Även i -17 är de gärna ute om dagarna.
 
@Lillefrun upplever inte nåt större problem alls med kylan förrän der under -20 då nån är känslig om tassarna. Corgin verkar faktiskt nästan mer polarhund än bc killarna där Tay som ser mest välpälsad ut är den som jag upplever är mer känslig för kyla än Spick men med det sagt så är det inga problem alls så länge de är i rörelse. Corgin och Spock badar och ligger gärna i snödrivorna så de verkar inte särskilt känsliga alls. Det pga mig det inte blir några längre promenader när det kryper ner mot-15..

20231129_092553.jpg

Även lilla Nike som är frusen av sig och har usel päls klarar sig ok i minusgrader om hon inte är helt nertrimmad. Hon föredrar det helt klart över regn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp