Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
20230710_172658.jpg

Ville har sommarens bästa dagar, fjällen med vandring! Tyvärr bara mån-torsdag den här gången men vi maxar. Vi bor på hotell den här gången och han bara finner sig i det hela.
 
Någon som har koll på hur det ser ut på SKKs avläsning av röntgen plåtar, jag tänker framförallt om de har semester nu?
Hoppas annars att få svar på torsdag.

En fråga till, på plåtarna så syns en siffra av regnr dåligt, spelar det någon roll?
 
Någon som har koll på hur det ser ut på SKKs avläsning av röntgen plåtar, jag tänker framförallt om de har semester nu?
Hoppas annars att få svar på torsdag.

En fråga till, på plåtarna så syns en siffra av regnr dåligt, spelar det någon roll?

Så länge siffran går att tyda så är det lugnt men kan avläsaren inte se hela numret kan kliniken få tillbaka bilderna och röntgen får göras om. Hur petiga dom är på skk? -ingen aning..
 
Igår fick Bellan visa (person)sök på en studiecirkel i nosaktivering 😍 Hon var så duktig! Glad och taggad och gjorde ett riktigt snyggt sök.

Och alla deltagarna och deras hundar verkade ha så kul i sökövningarna, jag blir liksom glad i själen när jag ser det. Önskar att fler hobbyhundar med ägare får komma ut och prova olika former av nosarbete!
 
Någon som har koll på hur det ser ut på SKKs avläsning av röntgen plåtar, jag tänker framförallt om de har semester nu?
Hoppas annars att få svar på torsdag.

En fråga till, på plåtarna så syns en siffra av regnr dåligt, spelar det någon roll?

På SKKs sida står följande:

Ingen röntgenavläsning vecka 28, 29 och 30​

Under juli månad sker färre röntgenavläsningar än vanligt. Vecka 28, 29 och 30 sker ingen avläsning alls och under den perioden har vi heller inga telefontider till avläsande veterinär.

Så tyvärr får du nog vänta några veckor.
 
På SKKs sida står följande:

Ingen röntgenavläsning vecka 28, 29 och 30​

Under juli månad sker färre röntgenavläsningar än vanligt. Vecka 28, 29 och 30 sker ingen avläsning alls och under den perioden har vi heller inga telefontider till avläsande veterinär.

Så tyvärr får du nog vänta några veckor.
Jag var där och kollade men hittade inte alls det som du hitta. Så tack!
 
Hexa har skrapat sin övre extra trampdyna så just nu har vi vila och hon får tyvärr ha en tratt då hon gärna vill slicka på sitt lilla sår.
Har någon annan varit med om att de velat ge kennelhosta vaccinet i nosen på hunden? Vi gjorde det nu sist och det är inget Hexa tyckte va roligt överhuvudtaget. Speciellt att veterinären ville hålla för ögonen och sen droppa ner det i nosen. Hexa har efter det blivit lite misstänksam mot veterinärerna.. jättetråkigt då hon älskade dem tidigare.


Katten tyckte det var perfekt sovplats för honom :rofl:.
 

Bifogade filer

  • 356388522_710671374113976_8482363315111580239_n.jpg
    356388522_710671374113976_8482363315111580239_n.jpg
    145,6 KB · Visningar: 76
Hexa har skrapat sin övre extra trampdyna så just nu har vi vila och hon får tyvärr ha en tratt då hon gärna vill slicka på sitt lilla sår.
Har någon annan varit med om att de velat ge kennelhosta vaccinet i nosen på hunden? Vi gjorde det nu sist och det är inget Hexa tyckte va roligt överhuvudtaget. Speciellt att veterinären ville hålla för ögonen och sen droppa ner det i nosen. Hexa har efter det blivit lite misstänksam mot veterinärerna.. jättetråkigt då hon älskade dem tidigare.


Katten tyckte det var perfekt sovplats för honom :rofl:.
Är inte det vanliga att ge kennelhosta vaccinet via nosen om man bara ger det vaccinet? Tror Ascot har fått det på det sättet någon gång, han fnös men sen var det inte mer än så.
 
Hexa har skrapat sin övre extra trampdyna så just nu har vi vila och hon får tyvärr ha en tratt då hon gärna vill slicka på sitt lilla sår.
Har någon annan varit med om att de velat ge kennelhosta vaccinet i nosen på hunden? Vi gjorde det nu sist och det är inget Hexa tyckte va roligt överhuvudtaget. Speciellt att veterinären ville hålla för ögonen och sen droppa ner det i nosen. Hexa har efter det blivit lite misstänksam mot veterinärerna.. jättetråkigt då hon älskade dem tidigare.


Katten tyckte det var perfekt sovplats för honom :rofl:.
Mina vänners hundar brukar få i nosen men mina egna har bara fått spruta. 🤷🏻‍♀️
 
Hunden är nu inte längre halt!:banana:

Så idag har vi gått en halvtimme och hoppas hon håller sig ohalt så vi kan trappa upp till normala promenader och träna något annat än nosework.

Men har avbokat planerad heelworktävling nästa helg då vi ju inte hunnit träna. Hade den varit på nära håll hade vi åkt och tagit det som träning, men blir dyr träning om man ska övernatta.
 
Hexa har skrapat sin övre extra trampdyna så just nu har vi vila och hon får tyvärr ha en tratt då hon gärna vill slicka på sitt lilla sår.
Har någon annan varit med om att de velat ge kennelhosta vaccinet i nosen på hunden? Vi gjorde det nu sist och det är inget Hexa tyckte va roligt överhuvudtaget. Speciellt att veterinären ville hålla för ögonen och sen droppa ner det i nosen. Hexa har efter det blivit lite misstänksam mot veterinärerna.. jättetråkigt då hon älskade dem tidigare.


Katten tyckte det var perfekt sovplats för honom :rofl:.
Jag ger alltid KC till mina (som ska ges i nosen) då det ger skydd mot både parainfluenza och bordetella. Det som injiceras ger bara skydd mot Parainfluenza (Pi).
Har dock aldrig hållt för ögonen på någon hund. Låter lite märkligt.
 
Jag ger alltid KC till mina (som ska ges i nosen) då det ger skydd mot både parainfluenza och bordetella. Det som injiceras ger bara skydd mot Parainfluenza (Pi).
Har dock aldrig hållt för ögonen på någon hund. Låter lite märkligt.

Ja nej veterinären sa håll för ögonen och luta nosen uppåt. Hexa tyckte att hålla för ögonen var skumt och blev sen överraskad av dropparna in i nosen. Så hon har varit lite misstänksam mot veterinärerna efter det.

Sen ska hon börja löpa när som och blir lite allmänt spökig, misstänksam och vaktig innan löp.
 
Sitter och funderar på hur jag ska göra imorgon.
De närliggande rastgårdarna är små och tråkiga. De större är tråkiga att gå till och det är långt att gå. Lily är vild(!) och vill verkligen springa, men helst vill hon såklart springa med Ebrah och Ebrah är inte så pepp på det.

Så, antingen går jag till någon större rastgård långt bort och hoppas att det duger för den vilda lilla morrhoppan, eller så tar jag en cykeltur för att trötta ut henne fysiskt och leker massor med en leksak för att hon ska få busa också. Cykeltur osv blir inte samma sak som lösspring, men om hon ändå inte springer ordentligt med Ebrah så...

Vid sådana här tillfällen hade det verkligen varit skönt om Ebrah vore en hanhund, så att man slapp skendräktigheter. Eller om man haft en till, yngre saluki som orkade leka med Lily. Ebrah lider inte det minsta av sin skendräktighet. Hon är nöjd med promenader och är jätteglad om hon får spendera tid utomhus eller ligga ihoptrasslad med mig. Den enda riktiga skillnaden är just att hon inte direkt leker/springer som en idiot.

Nåja. Jag antar att jag fattar någon typ av beslut imorgon. Lutar nog ändå åt promenad till större rastgård, för då kan jag ta med en leksak som Lily får busa runt med där och så får Ebrah åtminstone någon typ av motion, så att hon inte blir fet nu dessutom.
 
Efter tre nätter borta så var det skönt att landa hemma igen 😁. Är helt slut i huvudet efter att ha vallat tre dagar för instruktör men det har varit väldigt nyttigt för oss. Bägge killarna har gjort framsteg men mest är det nog jag som gått hjälp med hur vi ska jobba vidare. Tay ska försöka hitta lugnet men instruktören idag tyckte att vi gjort stora framsteg sen i våras.
Spock ska börja dela och jobba på flera grupper och jobba lite mer i trångt läge och det har vi inte gjort så mycket.
Både Spock och Tay har uppfört sig exemplariskt likaså syrrans hundar, det har varit jättelugnt fast vi bott under samma tak så har de fyra hundarna knappt märkts av alls 🙂.


Tay och Spock
20230712_132048.jpg
 
Jag står i valet och kvalet om det är dags att börja raka ned mina två tjejer. Den ena har verkligen blivit så jobbig att trimma på senare år och hon gillar det inte alls.
Den andra accepterar det bättre men det är fortfarande rätt tungt de flesta gånger även med henne.
Men oj vad det tar emot alltså. Jag älskar den sträva pälsen, färgen, kvaliteten, känslan. Den kommer att försvinna totalt. Ena hunden kommer dessutom bli extremt ljus efter några klippningar, nästan vit.
Det är vanligt inom rasen att man börjar raka när de blir gamla. Mina är 10 och 11 år så inte urgamla men ändå.
 
Jag står i valet och kvalet om det är dags att börja raka ned mina två tjejer. Den ena har verkligen blivit så jobbig att trimma på senare år och hon gillar det inte alls.
Den andra accepterar det bättre men det är fortfarande rätt tungt de flesta gånger även med henne.
Men oj vad det tar emot alltså. Jag älskar den sträva pälsen, färgen, kvaliteten, känslan. Den kommer att försvinna totalt. Ena hunden kommer dessutom bli extremt ljus efter några klippningar, nästan vit.
Det är vanligt inom rasen att man börjar raka när de blir gamla. Mina är 10 och 11 år så inte urgamla men ändå.
För mig då som inte har någon erfarenhet av sådana pälsar: Är det så att pälsarna ändrar kvalitet beroende på hundens ålder eller vad är det som gör att de är jobbigare att trimma nu jämfört med tidigare?
 
Har fått hjälp av en vän att ordna lite med en annons till rasklubbens utställningskatalog, en annons som presenterar Lily. Nu skickade hon sitt förslag till mig och jag blev så glad av att se den. Tänk att den där fantastiska lilla salukin är min :love: Hon som är så vacker, springer så fint, är så glad och otroligt rolig, påhittig och enkel att leva med. Herregud vilken tur att det var just hon som kom för att leva med mig och Ebrah.
 
För mig då som inte har någon erfarenhet av sådana pälsar: Är det så att pälsarna ändrar kvalitet beroende på hundens ålder eller vad är det som gör att de är jobbigare att trimma nu jämfört med tidigare?
Jag tror att det är en kombination av att hunden helt enkelt ledsnat och är äldre och helt enkelt inte vill längre. För en del kan det också vara jobbigt att stå upp, ligga på bordet osv om de är skröpliga eller har ont i lederna.
Båda mina har alltid haft bra päls, men inte fantastisk päls. Lola som jag hade, eller min pappas hund, är så sträva så trimning går i ett nafs då pälsen lossnar i princip av sig själv. Är de lite mjukare i hårkvaliteten så lossnar det sämre och det blir jobbigare att trimma. Jag upplever inte att hårkvaliteten försämrats genom en individs livstid dock.
Att raka ned betyder i detta fall att själva schnauzerlooken bevaras. Man rakar i princip kropp och huvud istället för att trimma, och klipper bensåren istället för att trimma. Men behåller längd i benhår, skägg och ögonbryn.
@igbest har ju en kvartett numera som är så fina trots rakade!

Det här är verkligen svårt för mig 😂 Har tänkt i över ett år nu att det snart börjar bli dags för åtminstone Dahlia men det tar verkligen emot. Då har jag ändå levt men en rakad dvärgschnauzer tidigare (Spike).
 
Sitter och gråter på jobbet av lättnad just nu :cry:. Har inte skrivit om det här då det har varit för jobbigt men Ascot har senaste veckan utretts för viktnedgång då han har tappat i vikt utan anledning. Tidigare har vi fått vara noga med maten för att hålla honom på 29,5 kg. Idag väger han 24,3 kg trots ökad mängd mat. Tog prover i torsdags förra veckan och fick svar i måndags vilket visade på överproduktion i sköldkörtel men att samtliga övriga värden var bra. Nya prover togs på vårt ordinaire djursjukhus i tisdags som också visade på överproduktion i sköldkörtel, dock inte lika extremt hög som det första provet, samt lite höga jod värden (?). I onsdags gjordes sen en datortomografi och idag fick vi beskedet att allt såg bra ut :heartheart:heart. Jag var så rädd att det skulle vara en tumör.

Med hänsyn till sköldkörtel och jod värden ska vi byta foder men ingen annan behandling just nu utöver att försöka få upp honom i vikt. Återbesök i september.

Har fortfarande en sådan stress i kroppen och är fortfarande stressad över orsaken till värdena men helt fantastiskt att resultatet var bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp