Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag står i valet och kvalet om det är dags att börja raka ned mina två tjejer. Den ena har verkligen blivit så jobbig att trimma på senare år och hon gillar det inte alls.
Den andra accepterar det bättre men det är fortfarande rätt tungt de flesta gånger även med henne.
Men oj vad det tar emot alltså. Jag älskar den sträva pälsen, färgen, kvaliteten, känslan. Den kommer att försvinna totalt. Ena hunden kommer dessutom bli extremt ljus efter några klippningar, nästan vit.
Det är vanligt inom rasen att man börjar raka när de blir gamla. Mina är 10 och 11 år så inte urgamla men ändå.
Då är det kanske dags. Vi kör ju rullande päls och jag plockar igenom henne varje vecka när jag ullkammar.
 
Det KAN vara så att jag tagit hem en hund på prov 🙃

Den har lite ideer för sig hos fåren och ägarna har lessnat på att trockla med den. Återstår att se om jag reder ut det. Snäll är han iaf!
 

Bifogade filer

  • 20230713_155311.jpg
    20230713_155311.jpg
    384,9 KB · Visningar: 206
Så nöjd med Sparven idag ❤️ Åkte på konsert i en väns trädgård. Först två Rebecka regnskurar som gjorde konserten försenad, men han låg snällt under bordet och var rätt nöjd med lite godis då och då.
Sen började konserten, fullt komp inklusive blås och han tog det hela med ro 🤩 Efter en totalt en timme märkte jag att det började krypa i kroppen på honom, så då gick vi undan en bit så han kunde få lite längre koppel och nosa och kissa lite. Kunde latja och leka lite och fortfarande njuta av musiken en halvtimme till 👍 Sen var det paus och då kändes det lagom att gå. Kul att det funkade så bra!
 
Utnyttjade precis det faktum att Ebrah är lat och hungrig just nu. Det var inga som helst problem att få henne att komma till mig när det dök upp en hare framför oss :rofl: Ska helt klart ta itu med träningen igen med henne. Hon var SÅ duktig förut men har alltid varit svårare med henne jämfört med andra.
 
Piplarsson var helt manisk mot altandörren. Utgången är spärrad med kompostgaller så jag öppnade dörren och vi gick ut dit.
Snabb som en blixt rusade han mot räcket, tryckte sig igenom och hoppade ut. For runt i trädgården och försvann ner mot bäcken.

Suck. Tog en pipleksak, tog på kängor och gick ut. Det tog en stund men så dök en glad phalene upp och rusade mot mig.

Skithund.
Men han är söt och gosig :banghead:
 
Såg nu att det är en rallylydnadstävling på min ena favoritklubb i mitten av augusti, en dag som jag faktiskt inte jobbar! Ska nog anmäla Ebrah och hoppas på att inte bli bortlottad. Skulle vara bra för Lily att följa med och miljöträna lite också, dvs, träna på att uppföra sig bland andra hundar och inte försöka leka med precis allt och alla som är mindre än henne själv :rofl:
 
Pysslingen har det jättebra hos dagmatte - de åker och handlar, går på stan, fikar och träffar folk. Och hen är så nöjd med honom. Säger att han beter sig så bra som vanligt och är så lätt att ha med sig. Jag är glad (och lite avundsjuk)
 
Jag står i valet och kvalet om det är dags att börja raka ned mina två tjejer. Den ena har verkligen blivit så jobbig att trimma på senare år och hon gillar det inte alls.
Den andra accepterar det bättre men det är fortfarande rätt tungt de flesta gånger även med henne.
Men oj vad det tar emot alltså. Jag älskar den sträva pälsen, färgen, kvaliteten, känslan. Den kommer att försvinna totalt. Ena hunden kommer dessutom bli extremt ljus efter några klippningar, nästan vit.
Det är vanligt inom rasen att man börjar raka när de blir gamla. Mina är 10 och 11 år så inte urgamla men ändå.
Efter tips av mina hundars uppfödare att raka medhårs så har jag slutat trimma mina för hand. Började med Tage som har rätt kass päls i grunden och började tycka det var jobbigt, men det var så himla smidigt att jag började raka Elton också :laugh: Elton har grym päls och han hade jag kunnat trimma för hand nu även om jag rakat honom i något år nu. Hans päls är helt oförändrad. Använder ett 7-skär tror jag det är, och rakar då alltså medhårs. Det gäller att sträcka huden och inte råka vinkla klippmaskinen - gör man det rätt så ser faktiskt hunden handtrimmad ut 🙂
Screenshot_20230714_204857_Instagram.jpg

Bild på Elton.

Även om Tages päls är sämre så är den inte så himla förändrad, strävheten och färgen är absolut kvar.
 
Efter tips av mina hundars uppfödare att raka medhårs så har jag slutat trimma mina för hand. Började med Tage som har rätt kass päls i grunden och började tycka det var jobbigt, men det var så himla smidigt att jag började raka Elton också :laugh: Elton har grym päls och han hade jag kunnat trimma för hand nu även om jag rakat honom i något år nu. Hans päls är helt oförändrad. Använder ett 7-skär tror jag det är, och rakar då alltså medhårs. Det gäller att sträcka huden och inte råka vinkla klippmaskinen - gör man det rätt så ser faktiskt hunden handtrimmad ut 🙂
Visa bifogad fil 123493
Bild på Elton.

Även om Tages päls är sämre så är den inte så himla förändrad, strävheten och färgen är absolut kvar.
Så snyggt! Schnauzerpäls är grym, så sträva är inte mina så de kommer bli fula i färgen efter några klippningar (vanligt på DS). Igår klippte jag den ena, hade skär 7F och körde enbart medhårs precis som du. Blev faktiskt snyggt för att vara min första gång. Hittade också en bra video på youtube som visade hur man gör övergångarna snygga.
 
B fyller år snart. Funderar på en klövjeväska i present, lite till oss båda då med tanke på mina tidigare funderingar om hur man smidigast bär med sig vatten. Men alla jag hittills kollat på ser så varma och bulkiga ut 🤔
 
Har inget ”roligt” att rapportera om våra hundar. Båda löper och är i höglöp.

Men vi träffade sambons kusin igår med deras 2 åriga Malle. Så galet häftiga hundar. Han har haft flera och är jätteduktig. Den här var väl lite extra allt och tom han hade velat kasta in handduken flera gånger första året. Men nu börjar han få ordning på henne. Galet vad föriga och energiska de är.
 
Senast ändrad:
B fyller år snart. Funderar på en klövjeväska i present, lite till oss båda då med tanke på mina tidigare funderingar om hur man smidigast bär med sig vatten. Men alla jag hittills kollat på ser så varma och bulkiga ut 🤔
Jag har också funderat på klövjeväska, mer för att hon ska ha en uppgift på längre promenader nu på sommaren där hon inte kan springa lös. Men jag hakar upp mig på att det behöver vara jämnt i facken för att det inte ska bli sne belastning och det känns omöjligt när man väl använder det som är i?
Sen även om de värmer över ryggen så är det under magen som de svalkas väl? (vilken kass förklaring)
 
Jag har också funderat på klövjeväska, mer för att hon ska ha en uppgift på längre promenader nu på sommaren där hon inte kan springa lös. Men jag hakar upp mig på att det behöver vara jämnt i facken för att det inte ska bli sne belastning och det känns omöjligt när man väl använder det som är i?
Sen även om de värmer över ryggen så är det under magen som de svalkas väl? (vilken kass förklaring)

Precis, det blir ju en arbetsuppgift dessutom. Jag funderar också över packningen, får köra två halvlitersflaskor och hälla jämnt ur båda 😁
 
Kallt, grått och regnigt idag. Hinner inte åka och träna pga jobb så blir tråkig dag för hunddjuren. De verkar inte misstycka.

(Zoe och Tam bakom stolen, Frodo i den, Bob på min vänstersida, Fridolf till höger och Mako bortanför soffan.)

https://www.instagram.com/reel/Cut8mRpI3t1/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Bob är inte van att bo inomhus så vi har det roliga extrajobbet att rumsrenhetsträna en snart tre år gammal hund 🤪
 
Fick för mig att skriva till grannen och fråga om hon + hund ville ta promenad till rastgården nu på kvällen. Den idén uppskattades, och så gav vi oss iväg!
Grannens hund är mina hundars raka motsats. Gammal, svart, kompakt, bred och med spets-päls som får henne att se ännu klumpigare ut. Dessutom lite stel och inte så energisk. Våra hundar ser verkligen jätteroliga ut tillsammans, men gillar varandra.

Och så helt plötsligt, för första gången någonsin, så ville grannens hund verkligen springa med Lily! Som de sprang! Full fart och grannens hund genade, skällde på Lily när hon kom nära och de rusade som galningar. Jag var glad åt att ha tagit med vatten till dem :p

Nu har jag en mycket trött och lycklig Lily här hemma, och det var så härligt att se dem ihop :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp