Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Lova åkte till vår schnauzerkompis och gick på promenad i solskenet i 1,5 timme på fm. 🌞
Nu är vi hemma och ska äta lunch.
Det var jättemysigt och jag tankade mitt inre batteri med solljuset och sällskapet, men emellanåt blåste det så kallt att jag nu har fått någon slags köldutslag på kinderna. Ffa den ena kinden, där vinden låg på som mest.
Brr! Det var bara -10, men i de där vindarna kom det nog en och annan isbjörn flygande... 🐻‍❄️
 
Liten vovve på magen

IMG_0037.jpeg
 
Nu ska jag tvinga med mina grabbar på någon sorts promenad, nakenhundar en klippt puff är inte vatten eller kyltåliga. Värre i år än dom brukar. Förstår Alvin och tvingar honom inte till mer än att han känner är ok. Jag förstår att Milou fryser så jag sätter på mängder av kläderna men han behöver få utlopp av sin energi fast han helst vill vara inne, Så får se hur promenaden blir.
 
Skulle gått ner till -14 enligt yr, men är fortfarande -23 :( Gammelgubbarna säger bestämt att de inte är gamla nog att gå micropromenader i flera dagar utan att nästan krypa ur skinnet av tristess :cool:
Ja, jag är mycket glad över att ha hundhall i närheten så våra killar får ordentliga träningspass nån gång när det kryper under -20. Inte lika bra som fårhagen men bättre än ingenting 🙃. Vi var förbi fåren igår men hundarna fick snällt sitta i bilen under den tiden *brr*.
 
Här rullar dagarna på, har börjat kolla tävlingar till Hexa samt att vi ska göra MT och gå NHAT detta året. Hon är för tilfället skendräktig men är som tur är inte mer påverkad än att hon får lite mjölk och blir mer vaktig.
Diva ska börja valpkurs på fredag och vi ska nu framåt träffas hos uppfödaren en gång i månaden ungefär. Det ska bli spännande att få följa alla syskonen och se hur de utvecklas. Diva har börjat springa till ytterdörren när hon vill gå ut och det går framåt i träningen.

Som tur är ingen av mina hundar berörda av smällare, då de har smällt här sedan innan jul och smäller fortfarande. Men undviker att gå ut efter det blivit mörkt då jag själv är väldigt rädd för smällare.

Undra hur dessa öron kommer sluta :rofl: .
 

Bifogade filer

  • 404089432_755964926593650_7815411472665251671_n.jpg
    404089432_755964926593650_7815411472665251671_n.jpg
    14 KB · Visningar: 52
Skönt att ha en okomplicerad hund. Jag ska resa bort och hon ska vara hos mina föräldrar, där hon brukar vara men sällan mer än några dagar i taget. Mamma ville stämma av om de ska tänka på något speciellt, men jag kom inte på något (mer än att ge henne lite mindre mat då hon får slicka en del tallrikar hos dem).
 
Har beställt skor till Harry 😁
Han klarar sig bra till -10 så länge han rör sig men under det tycker han det är jobbigt, speciellt när han vill stå och nosa, strosa i snön osv.
Valde de från collar of sweden, de verkar sitta bra på smala tassar och smala ben. Lite meck med snörning men det gör förhoppningsvis att de sitter bra.
Gillar att de är vattentäta.
 
Beklagar :( Librela kan göra underverk, och med betydligt mildare biverkningar än antiinflammatoriskt
Det var inga stora fynd, men ändå tråkigt. Det gör ont i höften på honom. Tänker att det kan vara för att han är lite tjockare och lite mindre musklad efter en sommar med skadebenägen valpusling, tänker att han måste simma mycket i sommar för att bygga upp sig igen. Han ska få lite antiinflammatoriskt nu i typ två veckor och sedan blir det återbesök. Frågade om Librela och det kunde vara ett alternativ, men veterinären sa att man kanske inte kommer behöva behandla konstant.

Väldigt tråkigt, han är röntgad på höfter(A) och rygg som unghund med noll problem och han har inte haft ett hårt liv.
 
Det var inga stora fynd, men ändå tråkigt. Det gör ont i höften på honom. Tänker att det kan vara för att han är lite tjockare och lite mindre musklad efter en sommar med skadebenägen valpusling, tänker att han måste simma mycket i sommar för att bygga upp sig igen. Han ska få lite antiinflammatoriskt nu i typ två veckor och sedan blir det återbesök. Frågade om Librela och det kunde vara ett alternativ, men veterinären sa att man kanske inte kommer behöva behandla konstant.

Väldigt tråkigt, han är röntgad på höfter(A) och rygg som unghund med noll problem och han har inte haft ett hårt liv.
Skönt om ni slipper underhållsbehandla!

Rörelse, rörelse, muskler och ännu mer rörelse. Tyvärr inte första gången en A-höft får problem :( Komplext det där med ledhälsa.
 
Skönt om ni slipper underhållsbehandla!

Rörelse, rörelse, muskler och ännu mer rörelse. Tyvärr inte första gången en A-höft får problem :( Komplext det där med ledhälsa.
Vi promenerar typ 5-8 km per dag och det verkar han må bra av. Men det är när han röjer mkt eller drar som det inte blir bra.

Väldigt komplext uppenbarligen. 😬
 
Vi promenerar typ 5-8 km per dag och det verkar han må bra av. Men det är när han röjer mkt eller drar som det inte blir bra.

Väldigt komplext uppenbarligen. 😬
Invänta radiologens utlåtande först tänker jag ☺️ Smärtlindring är såklart värt att prova oavsett eftersom han uppenbarligen har ont.
 
Blir inget MyDog i år heller :( hinner helt enkelt inte med plugget och familjen, plus dyrt att ta tåget fram och tillbaka. Deppigt, jag ville verkligen gå på rastorget och faktiskt träffa några raser! Är fortfarande förvirrad över vad som passar mig… Har börjat fundera på terrier.
 
Hundvalp som vägrar bli rumsren och förmodligen har uvi. Har försökt ta urinprov och ska till vet strax. Torkar golv oupphörligt.
Så trött på sjuka djur. Varje gång jag har ett sjukt djur så undrar jag varför fortsätter jag med djur? Sen blir djuret friskt och jag förtränger och skaffar nya djur 😅.
Annars är vi väldigt nöjda med valpen. Verkar lättlärd, sansad, lyssnar vi märker inga rädslor eller stress. Hon är snabb att uppfatta saker och verkar enklare än Virrpannan ( vilket inte säger mkt för Virrpannan har varit bökig som få). Klarar av att promenera båda samtidigt om jag går ut tidigt så vi inte möter så många andra hundar. Är positivt överraskad av att promenaderna funkar så pass bra ändå.
Får se sen när hon blir större och starkare 😅
 
Hur säkra är såna där halti-varianter egentligen?
Är de lätta att krypa ur?
Vet inte om det var originalet eller en kopia den hade, men Lova och jag mötte en tjej med en schäfer när vi var ute i skogen nu på em. Det var trångt, men jag gick ut några meter innan ett berg och några träd satte stopp. Schäfern morrade när den närmade sig, Lova blev osäker och skällde till ett par gånger innan jag fick tyst på henne och plötsligt gjorde schäfern ett ryck med huvudet, kom lös och skulle väl ge igen på den som skällt på den.
Jag hann precis fiska upp Lova i famnen när den kom fram och försökte ta henne. 😱😭
Vi blev ordentligt skärrade båda två och Lovas osäkerhet mot stora hundar (och schäfrar i synnerhet) lär ju knappast bli bättre efter den här upplevelsen.
Jag som tyckte Lovis skötte sig bra och lyssnade när jag sa till och tog godis = försökte iaf hålla fokus på mig. Men det hjälper ju inte när den andra inte kan hålla sin jycke. Lilla vovven. Hon vill inte bli schäfermat. 🥺
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp