Uppdateringstråd 29

Freestyle är svårt att hitta där jag bor, vi var oftast 2 stycken som tränade ibland var vi fyra/fem stycken men dom droppade av. Åhhhh, vill verkligen inte skryta 🙈men Milou är suverän på freestyle. Det ledde till att jag ombads hjälpa till och släppa mitt. Jag hjälper jätte, jätte gärna till och tycker det roligt men när en tant med toypudel vill att hennes hund ska göra precis som Milou men sen efter tre försök utan att bry sig om att det är mycket arbete bakom, att jag tränat det steg-för-steg oc steg och fast att Milou lär sig ovanligt fort så har vi hittat en samarbete som passar varandra även om vi får slita vi med. Med när jag såg att hunden. Verkligen försökte och jag sa det till ägaren att hon skulle belöna och ge belöning skällde hon ut hunden för att den inte gjorde som Milou… Hon lyssnade inte på det här med att ta det stegvis och hon var så orättvis mot hunden. Det är sånt som gör att man inte håller fast vid personer
 
Det är verkligen svårt att hitta ett sammanhang genom kurser. Jag har precis gått klart en i ett icke hundrelaterat ämne och det var ett trevligt och inkluderande gäng men när vi gick valpkurs så blev vi utanför ganska omgående och knappt tilltalade utom när det kom oombedda "hjälpsamma tips" från de andra deltagarna. Jag vet inte om den stora skillnaden beror mest på tur eller på att många hundmänniskor är knepiga. :nailbiting: Eller om det är jag och min hund i kombination som sticker ut på fel sätt...

Jag har åtminstone bytt brukshundklubb sedan den kursen så jag hoppas att de som rör sig där är mer välkomnande. Freestyle skulle jag gärna prova men är det någon som pysslar med det häromkring så har jag missat det. Rally och nosework verkar dock populärt så jag får se om det dyker upp något av intresse inom de grenarna. Men det är med hjärtat i halsgropen jag anmäler isåfall, för blir det lika exkluderande som på förra klubben så ger jag upp. Då får jag och den svarta faran fortsätta att köra vårt eget race ute i skogarna.
Det är inte alls min upplevelse på dom kurser jag gått på brukshundklubben här så förhoppningsvis hade du bara otur då. Jag har fått jättebra vänner när jag gått kurs. Men man får ju vara lite på så klart och visa intresse och fråga om dom vill fortsätta träna ihop efter kursen och så 🙂
 
Finns det någon bilsele för små hundar? 2 av mina är alldeles för små för allsafe. Alla 3 hundarna åker i bur i min bil men ibland åker vi i andras bilar och då vore det bra med bilselar även till de små, de väger ca 2,5-3 kg.
Jag har bilsele till Oskar, 2,2 kg.

Gick bara in på lokala zoobutiken och köpte. Så visst finns det. Tror det är en Trixie.
 
Jag har bilsele till Oskar, 2,2 kg.

Gick bara in på lokala zoobutiken och köpte. Så visst finns det. Tror det är en Trixie.
Är den krocktestad? Jag vill ha krocktestade selar med metallspännen, inte selar med plastspännen av tveksam kvalitet om jag ska köpa bilselar. Sömmar, tyg, spännen och fäste ska vara hållbara. Är väl medveten om riskerna med bilsele och känner att jag inte vill öka riskerna genom att köpa vad som helst.
 
Är den krocktestad? Jag vill ha krocktestade selar med metallspännen, inte selar med plastspännen av tveksam kvalitet om jag ska köpa bilselar. Sömmar, tyg, spännen och fäste ska vara hållbara. Är väl medveten om riskerna med bilsele och känner att jag inte vill öka riskerna genom att köpa vad som helst.
Nej, det tror jag inte. Den har plastspännen.
 
Fårhagen idag igen med Spock, lilla M fick också hänga på. Spock fick prova gå lite med syrran och det tog inte lång tid innan det tog slut mellan öronen 😁. Syster tycker han är jättetrevlig och lyssnade bra.
Även lilla M fick en introduktion till fåren av syster och nu när lilla fröken fått ta det lugnt i några veckor så var ju fåren ganska spännande. Syrran var helt kär i henne och sa att hon var väldigt trevlig och lyhörd. Hon får nog hänga på fler gånger till fårhagen 😁.

Nu ligger de däckade här hemma och husse har åkt iväg med de andra två på agilityträning. Själv ska jag äta en sen middag vid brasan och njuta av en lugn kväll 🙂.

Spock
20240328_131211.jpg
 
Jag glömde visst något imorse :p
Vaknade sent efter en natt med upphackade sömn men efter några extra Imovane lyckades jag sova. Grabbarna var också trötta, blev väldigt sent igår. Jag la mig i soffan nu på förmiddagen för att läsa lite men Alvin ställde sig bredvid soffan och stirrade på mig. I vanliga fall brukar jag koppla rätt snabbt vad han vill med idag var jag trött och stressad inombords så det tog en stund att inse att jag total glömt deras frukost och kockan var närmare 11 🙈 Fy på mig!

Han sa inget utan försökte med tyst diplomati. Och det fungerade ju till sist. Alvin har stenkoll på mattiderna, speciellt middagen som ska serveras vid 17. Där kan det diffa några minuter hit och dit men någon inre klocka har han.

Milou vill mest ha mat dygnet runt, men han kan ligga i soffan och stirra på matlådorna men det går inte att lita på honom för han skulle kunna äta dygnet runt…

Har era precis som Alvin någon form av inre klocka eller vill dom bara äta hela tiden som Milou?
 
Jag glömde visst något imorse :p
Vaknade sent efter en natt med upphackade sömn men efter några extra Imovane lyckades jag sova. Grabbarna var också trötta, blev väldigt sent igår. Jag la mig i soffan nu på förmiddagen för att läsa lite men Alvin ställde sig bredvid soffan och stirrade på mig. I vanliga fall brukar jag koppla rätt snabbt vad han vill med idag var jag trött och stressad inombords så det tog en stund att inse att jag total glömt deras frukost och kockan var närmare 11 🙈 Fy på mig!

Han sa inget utan försökte med tyst diplomati. Och det fungerade ju till sist. Alvin har stenkoll på mattiderna, speciellt middagen som ska serveras vid 17. Där kan det diffa några minuter hit och dit men någon inre klocka har han.

Milou vill mest ha mat dygnet runt, men han kan ligga i soffan och stirra på matlådorna men det går inte att lita på honom för han skulle kunna äta dygnet runt…

Har era precis som Alvin någon form av inre klocka eller vill dom bara äta hela tiden som Milou?
Mna kräver mat kl 05 och kl 16. Det är då vi brukar äta. Lagom kul när man är ledig.. 😂
 
Nu har det lagts ut en kurs i nosework som jag funderar på att anmäla oss till, men...
Det står inget om upplägget i själva annonsen utan bara att den informationen kommer att skickas ut innan kursstart när alla platser är bokade. Hur tänker ni andra som har gått fler kurser eller själva är instruktörer, är det här normalt?

Jag är allt annat än normfungerande och behöver mycket förutsägbarhet så spontant känner jag att jag vill hoppa över när det är så fattigt på information. Men iom den korta säsongen så är då risken att vi inte kommer igång med nosework i år heller. Jag skulle kunna maila instruktören och beskriva problemet i förhoppning att hen förstår, men jag är så trött på att behöva outa mig och driva tillgänglighetsfrågor för att kunna göra helt normala saker. :(
 
Jag glömde visst något imorse :p
Vaknade sent efter en natt med upphackade sömn men efter några extra Imovane lyckades jag sova. Grabbarna var också trötta, blev väldigt sent igår. Jag la mig i soffan nu på förmiddagen för att läsa lite men Alvin ställde sig bredvid soffan och stirrade på mig. I vanliga fall brukar jag koppla rätt snabbt vad han vill med idag var jag trött och stressad inombords så det tog en stund att inse att jag total glömt deras frukost och kockan var närmare 11 🙈 Fy på mig!

Han sa inget utan försökte med tyst diplomati. Och det fungerade ju till sist. Alvin har stenkoll på mattiderna, speciellt middagen som ska serveras vid 17. Där kan det diffa några minuter hit och dit men någon inre klocka har han.

Milou vill mest ha mat dygnet runt, men han kan ligga i soffan och stirra på matlådorna men det går inte att lita på honom för han skulle kunna äta dygnet runt…

Har era precis som Alvin någon form av inre klocka eller vill dom bara äta hela tiden som Milou?
Mina har ingen inre klocka när de gäller mat men jag har heller aldrig haft några bestämda tider utan frukost serveras när vi vaknat o vart ute o de kan va allt från 04 till 09 o kvällsmat serveras någon gång mellan 21 0 23 typ :rofl: Går vi upp tidigt brukar dom få något litet mellanmål någon gång under dagen med o speciellt om de varit hård träning på morgon/förmiddag
 
Nu har det lagts ut en kurs i nosework som jag funderar på att anmäla oss till, men...
Det står inget om upplägget i själva annonsen utan bara att den informationen kommer att skickas ut innan kursstart när alla platser är bokade. Hur tänker ni andra som har gått fler kurser eller själva är instruktörer, är det här normalt?

Jag är allt annat än normfungerande och behöver mycket förutsägbarhet så spontant känner jag att jag vill hoppa över när det är så fattigt på information. Men iom den korta säsongen så är då risken att vi inte kommer igång med nosework i år heller. Jag skulle kunna maila instruktören och beskriva problemet i förhoppning att hen förstår, men jag är så trött på att behöva outa mig och driva tillgänglighetsfrågor för att kunna göra helt normala saker. :(

Upplägget, tänker du på själva kursplanen? Jag skulle säga att det är standard att kursplanen skickas ut innan kursstart. Den innehåller ju mycket information som inte passar i en annons-text.
 
Upplägget, tänker du på själva kursplanen? Jag skulle säga att det är standard att kursplanen skickas ut innan kursstart. Den innehåller ju mycket information som inte passar i en annons-text.

Ja precis, kursplanen. Aj då, då blir det svårt för mig att alls gå kurser i fortsättningen. Jag kräver absolut inte att hela kursplanen ska ligga ute men det vore i alla fall bra med en kort mening eller två om fördelningen teori/praktik och vad som är tänkt som fokus vid varje tillfälle. Det tycker jag borde gå enkelt att ordna och vara positivt även för de som inte har specialbehov. Det kan väl inte bara vara jag ensam som vill ha ett litet hum om vad man kan förvänta sig av en kurs redan innan man skickar in anmälan?
 
Ja precis, kursplanen. Aj då, då blir det svårt för mig att alls gå kurser i fortsättningen. Jag kräver absolut inte att hela kursplanen ska ligga ute men det vore i alla fall bra med en kort mening eller två om fördelningen teori/praktik och vad som är tänkt som fokus vid varje tillfälle. Det tycker jag borde gå enkelt att ordna och vara positivt även för de som inte har specialbehov. Det kan väl inte bara vara jag ensam som vill ha ett litet hum om vad man kan förvänta sig av en kurs redan innan man skickar in anmälan?
Jag undervisar förvisso i ett annat ämne, men jag lägger en detaljerad kursplan när jag vet mer om deltagarna och det kan mycket väl hända att jag helt går ifrån planen om jag ser att deltagarna behöver något annat för att komma framåt. Vid anmälan så står det i princip bara "Gemensam teori på morgonen samt vid lunchpausen, undervisningen anpassas efter varje ekipage".
 
Det kan väl inte bara vara jag ensam som vill ha ett litet hum om vad man kan förvänta sig av en kurs redan innan man skickar in anmälan?

Jag tror de flesta får ett hum och vad kurser innehåller/vad som lärs ut redan när de läser på om olika sporter för att se vad som passar dem och deras hund och därför är en kursplan redan unnan anmälan inte speciellt viktig.

Är det viktigt att veta, så är det ju bara att maila och fråga. Finns ingen anledning till att upplysa om ens egna ev problem såvida de inte påverkar stort hur man fungerar på själva kursen.
 
Nu har det lagts ut en kurs i nosework som jag funderar på att anmäla oss till, men...
Det står inget om upplägget i själva annonsen utan bara att den informationen kommer att skickas ut innan kursstart när alla platser är bokade. Hur tänker ni andra som har gått fler kurser eller själva är instruktörer, är det här normalt?

Jag är allt annat än normfungerande och behöver mycket förutsägbarhet så spontant känner jag att jag vill hoppa över när det är så fattigt på information. Men iom den korta säsongen så är då risken att vi inte kommer igång med nosework i år heller. Jag skulle kunna maila instruktören och beskriva problemet i förhoppning att hen förstår, men jag är så trött på att behöva outa mig och driva tillgänglighetsfrågor för att kunna göra helt normala saker. :(

Tycker det är rätt normalt.
Jag har mer en "ram" för kurs då beroende på vilka ekipage man får och vilka saker som händer så behöver den kanske justeras. I höstas tex. så var planen att börja ute sen ha paus med teori och så köra en stund ute igen. Efter två tillfällen med helt galna mängder med mygg på slutet så ändrades det om till att förlägga teorin sist så man kunde vara inne när myggen var som värst.

Vi har en lös kursbeskrivning där det står att man ska lära sig grunderna och praktik och teori varvas. Sen skriver jag mer till deltagarna inför första kurstillfället, tex var vi ska samlas, med eller utan hundar osv.
 
Ja precis, kursplanen. Aj då, då blir det svårt för mig att alls gå kurser i fortsättningen. Jag kräver absolut inte att hela kursplanen ska ligga ute men det vore i alla fall bra med en kort mening eller två om fördelningen teori/praktik och vad som är tänkt som fokus vid varje tillfälle. Det tycker jag borde gå enkelt att ordna och vara positivt även för de som inte har specialbehov. Det kan väl inte bara vara jag ensam som vill ha ett litet hum om vad man kan förvänta sig av en kurs redan innan man skickar in anmälan?

Den infon får helt enkelt inte plats på våra kurssidor och precis som påpekats lägger man ofta bara en ram så att man sen kan anpassa både individuellt och utefter kursdeltagarna önskemål.

Det finns ju en väldigt enkel lösning på problemet och det är att du helt enkelt mailar kursinstruktören och efterfrågar kursplanen.
 
Nu har det lagts ut en kurs i nosework som jag funderar på att anmäla oss till, men...
Det står inget om upplägget i själva annonsen utan bara att den informationen kommer att skickas ut innan kursstart när alla platser är bokade. Hur tänker ni andra som har gått fler kurser eller själva är instruktörer, är det här normalt?

Jag är allt annat än normfungerande och behöver mycket förutsägbarhet så spontant känner jag att jag vill hoppa över när det är så fattigt på information. Men iom den korta säsongen så är då risken att vi inte kommer igång med nosework i år heller. Jag skulle kunna maila instruktören och beskriva problemet i förhoppning att hen förstår, men jag är så trött på att behöva outa mig och driva tillgänglighetsfrågor för att kunna göra helt normala saker. :(
Helt normalt i min erfarenhet. Tänker att instruktörer inte har något problem med att förklara kursplanen om man mailar och frågar dock. :)
 
Jag undervisar förvisso i ett annat ämne, men jag lägger en detaljerad kursplan när jag vet mer om deltagarna och det kan mycket väl hända att jag helt går ifrån planen om jag ser att deltagarna behöver något annat för att komma framåt. Vid anmälan så står det i princip bara "Gemensam teori på morgonen samt vid lunchpausen, undervisningen anpassas efter varje ekipage".
Delvis kl

Så har jag också gjort när jag hållt agilitykurser.

Om jag håller en grundkurs så kan det ju komma tex 8 deltagare där ingen testat på agility innan. Då får kursen ha ett innehåll anpassat efter det. Men det kan också vara 8 deltagare som alla tränat mycket agility innan men nu kommer med sin unghund. Som ett exempel.

Däremot har jag inför första kurstillfället gett info om hur upplägget kommer vara med övningar/teori.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 878
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Trott
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 002
· Visningar
66 334
Senast: pepp
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
651
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp