Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det äntligen lite svalt och skönt ute, så hundarna är jättebusiga och tycker att jag är väärldens tråkigaste som bara sitter i soffan. Önskar att jag kunde förklara för dem att vi ska ut om mindre än 2 timmar, när jag fått över all då ren tvätt till torktumlare. Ska nog ta en cykeltur idag och klä både mig och hundar ordentligt så att vi överlever trots alla myggor...
Det är lite intressant för alla pratar om dom där myggorna och att det är så mycket mygg i år men jag märker dom inte, kanske att jag ser dom eller råkar krocka med en ( :p ) men mygg gillar inte mig, jag har inte blivit stucken av en mygga på typ 20-25 år:eek:

Vet att jag kunde få som barn att det kliade och blev rött men sen när jag blev lite äldre, typ över 10 år så la dom bara av och jag håller tummarna för att dom fortsätter så. Alvin och Milou verkar inte bry sig om myggen heller, inte vad jag kan märka och jag skulle ju se på Milou ifall dom bitit honom.
 
Det är lite intressant för alla pratar om dom där myggorna och att det är så mycket mygg i år men jag märker dom inte, kanske att jag ser dom eller råkar krocka med en ( :p ) men mygg gillar inte mig, jag har inte blivit stucken av en mygga på typ 20-25 år:eek:

Vet att jag kunde få som barn att det kliade och blev rött men sen när jag blev lite äldre, typ över 10 år så la dom bara av och jag håller tummarna för att dom fortsätter så. Alvin och Milou verkar inte bry sig om myggen heller, inte vad jag kan märka och jag skulle ju se på Milou ifall dom bitit honom.
Vilken lyx! När jag tittade på mina ben igår så var de helt röda och buckliga av alla myggbett, och jag har fått köpa aloe vera-kräm att smörja med för att dämpa kliandet så att jag inte river sönder mig själv... Igår på promenaden badade jag nästan i myggmedel och hade en del på hundarna också, ändå gick det inte att stanna utan att bli myggbiten och Aysu bet mot sina ben (där jag inte hade haft myggmedel) för att försöka få bort allt elände, såå vi flydde ut ur skogen så snabbt som möjligt och tog promenaden i ett tråkigt villaområde istället :grin: (Hundarna hade dock kul, på en gata såg de TRE katter som retades och som de ville jaga...)
 
Vilken lyx! När jag tittade på mina ben igår så var de helt röda och buckliga av alla myggbett, och jag har fått köpa aloe vera-kräm att smörja med för att dämpa kliandet så att jag inte river sönder mig själv... Igår på promenaden badade jag nästan i myggmedel och hade en del på hundarna också, ändå gick det inte att stanna utan att bli myggbiten och Aysu bet mot sina ben (där jag inte hade haft myggmedel) för att försöka få bort allt elände, såå vi flydde ut ur skogen så snabbt som möjligt och tog promenaden i ett tråkigt villaområde istället :grin: (Hundarna hade dock kul, på en gata såg de TRE katter som retades och som de ville jaga...)
Tja, lyx att slippa just den klådan men jag har extrema eksem på händerna som spricker, blir till öppna sår, det blir en förhårdnad av röd och utåtstående hud av allt eksem, torr som fnöske, händerna blir blålila på handflatorna och jag har väldigt ofta sån kraftig klåda på vader, lår, rumpan, smalben, magen och överkroppen att jag inte kan sova eller ens gå för att klådan tar över helt så jag är glad att slippa ännu en till klåda som skulle komma från mygg. Smörjer med receptbelagda krämer men kör också med Aloe Vera, super effektivt för en stund i alla fall. Klådan varierar lite till och från i olika perioder. Jag tog lite Aloe Vera på Alvin en gång när han hade irriterad hud på ett ställe och det hjälpte honom också.

Låter som villaområdet var bästa valet.
 
Fick nyligen reda på att gubbhunden, som är en 13-årig blandras på ca 10 kg, blev påhoppad på en promenad av en labrador vid familjens sommarstuga. Är delvis imponerad över min pappa som lyckades agera och strypa loss hunden (som hade ett grepp om nacken på gubben, det blev ett tandmärke i det KRAFTIGA läderhalsbandet), delvis galet frustrerad över den andra hundens ägare. Ägaren är en äldre dam som går med käpp och hon klarar garanterat inte av att hålla hunden som ska ha travat fram trots att hon ropade.

Damen var såklart ledsen, påstod att det "bara hänt två gånger tidigare" och kom förbi och bad om ursäkt/sa att hon inte kan avliva sin enda vän efter. Funderar på att lite diplomatiskt föreslå typ halti/VGW och/eller munkorg om jag stöter på henne? Är så klart galet arg på tanten som inte ser till att hunden inte kan gå fram till andra för om det hade varit pudeln hon gick på så hade vi inte haft någon pudel längre, samtidigt vet jag inte om en anmälan hade gjort mycket mer än orsaka osämja i området O_o
 
Jag har anmält Roy till några tävlingar på både nöt och får då han gått kanske bra sista tiden! Igår skulle jag dela vilket inte är hans favorit men han har gjort det utan problem, men igår fungerade det inte alls. :grin: Testade valla i kväll men han var som helt blockerad så nu ångrar jag att jag anmält honom men mkt kan hinna ändras tills dess! Vad jag är mest fundersam på är vad som har hänt?! Har han ont någonstans? Spökar magen igen? Eller la jag omedvetet mer press på honom bara för att jag anmält honom till tävling? Han är ju ganska känslig så det är svårt att veta.

Har funderat från och till om jag skulle omplacera honom men det känns också så svårt! Han är ju världens enklaste hund och han skulle nog trivas bättre hos någon där han fick ta det lite lugnare och valla mer på hobbynivå. Samtidigt är han ju så enkel och kräver inte mkt för att vara nöjd så det är ju enkelt att han honom kvar. :heart
209723430_4392568374126700_1436521170028628813_n.jpg
 
Tja, lyx att slippa just den klådan men jag har extrema eksem på händerna som spricker, blir till öppna sår, det blir en förhårdnad av röd och utåtstående hud av allt eksem, torr som fnöske, händerna blir blålila på handflatorna och jag har väldigt ofta sån kraftig klåda på vader, lår, rumpan, smalben, magen och överkroppen att jag inte kan sova eller ens gå för att klådan tar över helt så jag är glad att slippa ännu en till klåda som skulle komma från mygg. Smörjer med receptbelagda krämer men kör också med Aloe Vera, super effektivt för en stund i alla fall. Klådan varierar lite till och från i olika perioder. Jag tog lite Aloe Vera på Alvin en gång när han hade irriterad hud på ett ställe och det hjälpte honom också.

Låter som villaområdet var bästa valet.
Fy, det låter hemskt jobbigt :(

Av någon konstig anledning var det inga mygg ute nu när vi gav oss iväg in i skogen :cautious: Blev iaf en fin cykeltur och nu är hundarna mycket nöjda, men alltså, jag ville ju se om overallerna stängde ute myggen! Kanske blev myggen rädda av overallerna och valde att fly?
 
Fy, det låter hemskt jobbigt :(

Av någon konstig anledning var det inga mygg ute nu när vi gav oss iväg in i skogen :cautious: Blev iaf en fin cykeltur och nu är hundarna mycket nöjda, men alltså, jag ville ju se om overallerna stängde ute myggen! Kanske blev myggen rädda av overallerna och valde att fly?
Mest troligt att dom blev rädda :D Vad har du för overaller?
 
Fick nyligen reda på att gubbhunden, som är en 13-årig blandras på ca 10 kg, blev påhoppad på en promenad av en labrador vid familjens sommarstuga. Är delvis imponerad över min pappa som lyckades agera och strypa loss hunden (som hade ett grepp om nacken på gubben, det blev ett tandmärke i det KRAFTIGA läderhalsbandet), delvis galet frustrerad över den andra hundens ägare. Ägaren är en äldre dam som går med käpp och hon klarar garanterat inte av att hålla hunden som ska ha travat fram trots att hon ropade.

Damen var såklart ledsen, påstod att det "bara hänt två gånger tidigare" och kom förbi och bad om ursäkt/sa att hon inte kan avliva sin enda vän efter. Funderar på att lite diplomatiskt föreslå typ halti/VGW och/eller munkorg om jag stöter på henne? Är så klart galet arg på tanten som inte ser till att hunden inte kan gå fram till andra för om det hade varit pudeln hon gick på så hade vi inte haft någon pudel längre, samtidigt vet jag inte om en anmälan hade gjort mycket mer än orsaka osämja i området O_o
”Bara hänt två gånger tidigare?” Och nu alltså en tredje gång?
Det är tre gånger för mycket och tanten bör anmälas hos länsstyrelse och polis, hon kan uppenbarligen inte hantera sin egen hund på ett säkert sätt och som du säger hade det kunnat sluta med en död hund.
Munkorg är det minsta hunden ska ha.
Jag tycker att det spelar noll roll att det handlar om en tant.
 
Fick nyligen reda på att gubbhunden, som är en 13-årig blandras på ca 10 kg, blev påhoppad på en promenad av en labrador vid familjens sommarstuga. Är delvis imponerad över min pappa som lyckades agera och strypa loss hunden (som hade ett grepp om nacken på gubben, det blev ett tandmärke i det KRAFTIGA läderhalsbandet), delvis galet frustrerad över den andra hundens ägare. Ägaren är en äldre dam som går med käpp och hon klarar garanterat inte av att hålla hunden som ska ha travat fram trots att hon ropade.

Damen var såklart ledsen, påstod att det "bara hänt två gånger tidigare" och kom förbi och bad om ursäkt/sa att hon inte kan avliva sin enda vän efter. Funderar på att lite diplomatiskt föreslå typ halti/VGW och/eller munkorg om jag stöter på henne? Är så klart galet arg på tanten som inte ser till att hunden inte kan gå fram till andra för om det hade varit pudeln hon gick på så hade vi inte haft någon pudel längre, samtidigt vet jag inte om en anmälan hade gjort mycket mer än orsaka osämja i området O_o
Hade du resonerat likadant om tantens hund faktiskt hade haft ihjäl er hund?
Anmälan i detta fall är SOLKLART.
 
Lycklig och trött papillon. :)
Grannen kom förbi för att hämta ett par växter jag lovat. Hon hade dotter med kompis i bilen. två tjejer i mellanstadieåldern som ägnade sig åt att leka med Torsten medan vi gick runt i trädgården. Han var salig över så mycket uppmärksamhet. Nu är han trött. :D
 
”Bara hänt två gånger tidigare?” Och nu alltså en tredje gång?
Det är tre gånger för mycket och tanten bör anmälas hos länsstyrelse och polis, hon kan uppenbarligen inte hantera sin egen hund på ett säkert sätt och som du säger hade det kunnat sluta med en död hund.
Munkorg är det minsta hunden ska ha.
Jag tycker att det spelar noll roll att det handlar om en tant.

Hade du resonerat likadant om tantens hund faktiskt hade haft ihjäl er hund?
Anmälan i detta fall är SOLKLART.
Självklart håller jag med er! Har haft några dagar på mig att tänka igenom det hela och funderar mest på hur man går tillväga. Tyvärr vet jag inte vad tanten heter eller var hon bor men jag tror att vi fick ett telefonnummer. Verkar som att det i den kommunen är polisen som hanterar såna ärenden, men på polisens hemsida står det att man ska ringa länsstyrelsen. Ska luska fram vem kvinnan är och sen ringa, tack för sparken i baken!
 
Självklart håller jag med er! Har haft några dagar på mig att tänka igenom det hela och funderar mest på hur man går tillväga. Tyvärr vet jag inte vad tanten heter eller var hon bor men jag tror att vi fick ett telefonnummer. Verkar som att det i den kommunen är polisen som hanterar såna ärenden, men på polisens hemsida står det att man ska ringa länsstyrelsen. Ska luska fram vem kvinnan är och sen ringa, tack för sparken i baken!
Polisen är ansvariga för Lagen om hållande av hund och katt, och Lst för djurskyddsfrågor. I detta fallet låter det som solklar polisfråga.
 
Knäppa lilla Torsten med den lilla hjärnan. ;)

Han gick ut genom altandörren.Efter en stund hör jag ett förtvivlat skällande utanför. Då sitter han vid ytterdörren och är övergiven och desperat. Han kan inte ta sig in. Att gå tillbaka runt huset och komma tillbaka in genom altandörren föll honom inte in.
Han var utelåst! Så det så.
Lille plutt. :D
 
En super trött matte med massor av ärenden har knappt orkat stå upp eller gå idag, inte ens prata. Så riktigt, riktigt trött. Hundarna har fått den mest basala motionen, rastas och gå en lite längre promenad men jag har verkligen inte mått bra idag så det har inte blivit mer än så. Inga långpromenader och ingen träning. Men det får vara ok för idag,
 
Startade kl 09 i morse med Frodo, fyrhjuling och en visselpipa. Tog en dryg kvart att hitta djuren på stora betet och sen en kvart att driva hem dem. Kl 10 kom första eleven med 2 hundar, två timmars undervisning och en stunds demonstration med min unghund. 12:30 kom elev nr 2 för 90 minuters lektion och 14:10 kom elev 3 med två hundar och vi åkte till elev 4s gård för träning där. Hemma igen 19:00. Kört hund och undervisat i ett sträck med en 10 minuters vätskepaus innan vi åkte hemifrån. Trött nu. Nöjd med Tass, som trots ringa ålder och erfarenhet gjorde ett toppenjobb med främmande tackor som behövde lära sig gå undan för hund!

https://www.instagram.com/tv/CQyzlkpjpri/?utm_medium=copy_link

Väl hemma, men en aning svårt att koppla av- valpen är galen 😂
https://www.instagram.com/p/CQy916UrfjS/?utm_medium=copy_link
 
Idag lekte mellanhunden för första gången med valpen. Som blir 5 månader imorgon. Det tog ett tag, trots att valpen försöker få igång henne jämt och ständigt, men plötsligt var det väl exakt rätt läge 😄
Den äldsta leker då och då med henne sedan en tid tillbaka och whippeten leker inte men blir däremot gärna jagad av valpen så att han får springa fort, fort ifrån henne 😝
 
Blir så trött på hundägare! 😩 Assar blev påhoppad av 2 lösa hundar nu på kvällen var av den ena bet honom i benet så det blev ett sår, får väl tacka gudarna att det var den lilla hunden som bet honom och inte den stora så det blev inga jätteskador, Assar själv försökte "springa iväg" för han ville inte vara med i någon konflikt.
Ägaren skyllde på att det är något man får ta när man passerar ett stall, ska då nämna att vägen som går igenom stallet är en allmän väg så har inte direkt klampat in på någons privata egendom. 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 324
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 150
· Visningar
43 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp