Uppdateringstråd

Detta har varit en fin och produktiv helg. I morse var jag och Dominus ute och gräsbetespromenerade drygt en timma, han blev ganska orolig när han fick syn på några skimlar ett par hundra meter bort som for runt i sin hage, antagligen för att de fått syn på honom också. Men med många små volter och lite godismutor så dämpade han sig efter ett tag. Kan inte neka till att det hade underlättat med en stabil läromästarkompis att ta rygg på ibland men det är klent med sådana i grannskapet tyvärr.

I eftermiddags övade båda ungdomarna tömkörning i paddocken med mig gående/joggande bakom. Nyttig övning för båda två! Och bra att träna övergångar och röst-/tygelkommando utan att jag behöver sitta på, men ändå på ett ridliknande sätt. Det får jag snäppa upp lite nu. Lite konditionsträning för mig som bonus. :)
 
Jag red ut en sväng med grannen igår. Min häst har vårkänslor plus kylan som är nu så vi vågade bara trava litegrann, för att undvika skolorna över marken allt för ofta. Det var fint ändå, ska man mest skritta är det trevligt med sällskap :)
 
Hvorfor skal det være så vanskelig å finne en ok trener/unghest rytter? Var veldig fornøyd med de første øktene der jeg red selv. I dag var det trenerens tur til å ri.
Hun skulle ha henne til å ta støtte på utvendig tøyle, dette gjorde hun ved å ta og gi med sånn kraft i innvendige tøyle at man så deler av bittet og ponnien min hadde så strekte munnviker at jeg kjente det selv. Ponnien knakk så i nakken og da var hun fornøyd. Sa også at ponnien er tungridd og hard i munnen. Men hun er ikke hard i munnen om man ikke drar i henne, og hun er ikke tung når hun skjønner hva man ber henne om. Jeg sa klart i fra at dette har hun aldri blitt bedt om før, hun forstår ikke å flytte seg for innvendig sjenkel ordentlig, og hun har aldri blitt holdt i munnen annet enn når jeg skal bremse. Alle skryter denne rytteren opp i skyene, men jeg syntes ikke det var så bra.
Jeg er vandt til å la hestene få tid og å bygge dem opp bakfra. Få påskyt bakfra og inn i hånden, uten å måtte dra eller holde, bare møte energien. Og jeg synes ikke det er viktig at hun går på tøylen nå. At hun kan ta kontakt, ja det kan introduseres, men syntes hun gikk for fort frem.
Grunnen til at jeg vil hun skal ri ponnien er fordi jeg vil ha hjelp til å få ponnien til å galoppere med rytter. Jeg kan lære henne å bøye seg, vike for sjenkel osv selv.
Er redd hun ikke skal gidde å komme om jeg sier noe. Og hun er bestekompis med hun ene som driver stallen, og jeg trenger henne på mitt parti.

Hadde jeg vært frisk i kroppen og ikke så svak så hadde jeg gjort dette selv, men jeg klarer ikke.
 
Hvorfor skal det være så vanskelig å finne en ok trener/unghest rytter? Var veldig fornøyd med de første øktene der jeg red selv. I dag var det trenerens tur til å ri.
Hun skulle ha henne til å ta støtte på utvendig tøyle, dette gjorde hun ved å ta og gi med sånn kraft i innvendige tøyle at man så deler av bittet og ponnien min hadde så strekte munnviker at jeg kjente det selv. Ponnien knakk så i nakken og da var hun fornøyd. Sa også at ponnien er tungridd og hard i munnen. Men hun er ikke hard i munnen om man ikke drar i henne, og hun er ikke tung når hun skjønner hva man ber henne om. Jeg sa klart i fra at dette har hun aldri blitt bedt om før, hun forstår ikke å flytte seg for innvendig sjenkel ordentlig, og hun har aldri blitt holdt i munnen annet enn når jeg skal bremse. Alle skryter denne rytteren opp i skyene, men jeg syntes ikke det var så bra.
Jeg er vandt til å la hestene få tid og å bygge dem opp bakfra. Få påskyt bakfra og inn i hånden, uten å måtte dra eller holde, bare møte energien. Og jeg synes ikke det er viktig at hun går på tøylen nå. At hun kan ta kontakt, ja det kan introduseres, men syntes hun gikk for fort frem.
Grunnen til at jeg vil hun skal ri ponnien er fordi jeg vil ha hjelp til å få ponnien til å galoppere med rytter. Jeg kan lære henne å bøye seg, vike for sjenkel osv selv.
Er redd hun ikke skal gidde å komme om jeg sier noe. Og hun er bestekompis med hun ene som driver stallen, og jeg trenger henne på mitt parti.

Hadde jeg vært frisk i kroppen og ikke så svak så hadde jeg gjort dette selv, men jeg klarer ikke.

Har tyvärr samma erfarenhet :(

Finns det någon hopp/fälttävlansryttare som kan hjälpa dig? De brukar rida mer frammåt med lätt hand och är orädda. Kanske kan ut o galoppera med henne lite.
Det är nog mer rätt person än någon med en massa meriter du ska leta efter :)
Det finns ju de som inte jobbar med de men ändå ridit in sina unga hästar t.ex.
 
Har tyvärr samma erfarenhet :(

Finns det någon hopp/fälttävlansryttare som kan hjälpa dig? De brukar rida mer frammåt med lätt hand och är orädda. Kanske kan ut o galoppera med henne lite.
Det är nog mer rätt person än någon med en massa meriter du ska leta efter :)
Det finns ju de som inte jobbar med de men ändå ridit in sina unga hästar t.ex.
Takk for tipset.
Ingen av de trenerne jeg har forsøkt jobber som trenere på full tid. Skal høre med ei jente som kanskje kunne hjelpe meg, men som treneren min sier, det er dumt at det er for mange som rir henne når hun er i denne fasen av utdanningen... jeg har nettopp fått meg forrytter også, som kan gjøre ting mye lettere for meg fysisk og økonomisk. Skal teste litt selv denne uken for treneren er bortreist.
 
Detta lilla huvudet har haft sin allra första dressyrträning och hon gjorde mig så himla stolt!
20240422_200316.jpg

Det var faktiskt min första renodlade dressyrträning också på väldigt länge, jag har liksom aldrig kommit igång med det. Så det var faktiskt nervigt att säga "hej, jag har faktiskt aldrig gjort detta *ordentligt* från grunden". Men tränaren var superstöttande och vi jobbade tempoväxlingar, ställning och lite olika linjer. Galoppfattningarna tog vi från skritt eftersom jag tycker det blir bättre och de vänstra satte hon galant 🥰 Hennes lite svagare högra tog hon med smått spring men hon var allmänt fin och framåt. Hon fick också kommentar om att hon var den stabilaste fyraåringen tränaren mött vilket alltid är roligt att höra. Detta ska vi definitivt göra oftare!
 
Ridningen går framåt :up: Vi har börjat introducera öppnor och slutor i både trav och galopp och den förvända galoppen går bra :) Uteritter kryper sakta framåt, får något stopp och back ibland, men med is i magen och visa att enda vägen är framåt så har vi ändå kommit framåt utan drama och att han känns rätt lugn :up:
 
Screenshot_20240424_203532_Equilab.jpg


Såhär kan det se ut när man rider vilse på travtränarens giiiiiigantiska travslinga. Vi skulle bara ut en liten bensträckartur men tappade bort oss innan vi fick ge upp och vända pga blev mörkare ute 😅 Det var en, till början, väldigt tittig Elsa men som fick mer mod eftersom. Det är ju en stor travgård vi passerar genom där det står nyfikna unghästar i hagarna och massa grejer överallt så jag är superstolt att hon processade allt så väl ändå. Slingan tog oss förbi vattendrag, rådjursflockar, jakttorn och allt möjligt vilket var härligt. Men ja, oplanerat lång så jag promenerade med henne hem för hand sista biten.
 
Nu var det länge den jag skrev här. Har haft min lilla Ärta i ett halvår nu och är så glad över min lilla häst 😍
Hon har då många fina sidor, är alltid rolig att rida, glad och positiv. Hennes minus är främst förmågan att lyckas trampa på sig själv eller skada sig på allt 😅 Har aldrig haft en häst som haft så många sår på benen. Som tur är har hon varit tålig, allt har läkt snabbt utan komplikationer. Nu har hon återigen fått ett rejält tramp på ett bakben 🙃
Än så länge är det iallafall inget som stört vår träning. Bara tvätta, hålla koll och rida på som vanligt till det läker och nästa sår kommer på något annat ben.
Hon går i en stoooor hage, gruppen är harmonisk, hon är väldigt välbalanserad att rida, har bra koll på sina fötter när man rider men ute i hagen verkar hon helt lost när det kommer till ordning på benen. Inte springa över stenar, gå rakt genom buskar osv 😆

Men bortsett från att hon är en drulla är hon toppen!
Jag köpte en Cheval aluline 1,5 hästar som hon verkligen gillar. Hon lastar sig själv och står helt stilla och äter hö. Åker ensam och tränar dressyr varannan måndag. Varje träning är ett lyckorus!
Vi tränar på la-nivå, hon är stadig, lydig och jag kan fokusera på min ridning och får känna mig duktig. Hon gör alltid sitt bästa och varje gång vi kommer in i ridhuset blir hon superfokuserad på sin uppgift.
Hon är alltid het, speciellt hemma på vår stora utebana där det står många hinder uppställda men på träning får vi ett helt annat fokus.
Hon kan sin grejer vilket är väldigt skönt. Vi kan rida ut en vecka och bara leka, klättra på terrängbanan, galoppera snabbt i skogen och sen dagen efter åka och träna och hon kommer ändå ge samma mjuka, fina känsla.

Är med på hoppträning lite då och då. Det går framåt, hon tycker det är jättekul att hoppa. Blir lite vikt fortfarande mellan hindren men vi kämpar på.
Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner nu så är målet att ha roligt, inte hoppa höga hinder.

Vi har även varit på terrängträning. Då blev hon tyvärr lite skrämd på första hindret. Tittade till och slog i, liten kulvert och inget dramatiskt islag. Men vi valde att inte pressa henne att hoppa mer den dagen. Istället hoppade vi typhinder, grav, bank, upp och nedhopp i vatten. Det gjorde hon jättebra och tyckte var väldigt kul. Ibland får man ändra planen, det viktiga är att hästen får en positiv upplevelse. Jag tror inte det kommer vara några problem att hoppa terränghinder, hon behöver bara lite tid och förstå vad och hur hon ska göra.

Finaste hästen ❤️
1000021243.jpg
 
Nu var det länge den jag skrev här. Har haft min lilla Ärta i ett halvår nu och är så glad över min lilla häst 😍
Hon har då många fina sidor, är alltid rolig att rida, glad och positiv. Hennes minus är främst förmågan att lyckas trampa på sig själv eller skada sig på allt 😅 Har aldrig haft en häst som haft så många sår på benen. Som tur är har hon varit tålig, allt har läkt snabbt utan komplikationer. Nu har hon återigen fått ett rejält tramp på ett bakben 🙃
Än så länge är det iallafall inget som stört vår träning. Bara tvätta, hålla koll och rida på som vanligt till det läker och nästa sår kommer på något annat ben.
Hon går i en stoooor hage, gruppen är harmonisk, hon är väldigt välbalanserad att rida, har bra koll på sina fötter när man rider men ute i hagen verkar hon helt lost när det kommer till ordning på benen. Inte springa över stenar, gå rakt genom buskar osv 😆

Men bortsett från att hon är en drulla är hon toppen!
Jag köpte en Cheval aluline 1,5 hästar som hon verkligen gillar. Hon lastar sig själv och står helt stilla och äter hö. Åker ensam och tränar dressyr varannan måndag. Varje träning är ett lyckorus!
Vi tränar på la-nivå, hon är stadig, lydig och jag kan fokusera på min ridning och får känna mig duktig. Hon gör alltid sitt bästa och varje gång vi kommer in i ridhuset blir hon superfokuserad på sin uppgift.
Hon är alltid het, speciellt hemma på vår stora utebana där det står många hinder uppställda men på träning får vi ett helt annat fokus.
Hon kan sin grejer vilket är väldigt skönt. Vi kan rida ut en vecka och bara leka, klättra på terrängbanan, galoppera snabbt i skogen och sen dagen efter åka och träna och hon kommer ändå ge samma mjuka, fina känsla.

Är med på hoppträning lite då och då. Det går framåt, hon tycker det är jättekul att hoppa. Blir lite vikt fortfarande mellan hindren men vi kämpar på.
Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner nu så är målet att ha roligt, inte hoppa höga hinder.

Vi har även varit på terrängträning. Då blev hon tyvärr lite skrämd på första hindret. Tittade till och slog i, liten kulvert och inget dramatiskt islag. Men vi valde att inte pressa henne att hoppa mer den dagen. Istället hoppade vi typhinder, grav, bank, upp och nedhopp i vatten. Det gjorde hon jättebra och tyckte var väldigt kul. Ibland får man ändra planen, det viktiga är att hästen får en positiv upplevelse. Jag tror inte det kommer vara några problem att hoppa terränghinder, hon behöver bara lite tid och förstå vad och hur hon ska göra.

Finaste hästen ❤️
Visa bifogad fil 144027
Låter som en RIKTIG pärla! :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 103
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp