Uppdateringstråd

Vi är efterkloka 🙈 Jag tyckte ju Elsa var så mjuk och fin senast i sidepull med så lätta förhållningar but not today, hon skulle speedrunna rundan och hela vägen tillbaka till grannens nya hästar 😂 Elsa undrade nog mest vad det är för någon mus som drar och ropar på henne där bak och så fort jag fick hopp om att hon skulle bryta av så såg hon något och drog på gas igen. Tog nog fem år från min livslängd.

Avslutade iaf med en fattning med några steg innan vi bröt av för någon slags pseudokontroll, mina skakiga ben orkade inte mer drama.
Stackars dig 😊 förstår exakt vad du menar. Jag får också panik om jag känner jag tappar kontrollen 😅 jag är för gammal för sån skit 🙈
 
Idag var det fint väder så vi lastade Elsapälsa och körde till ridleden vi provade för några veckor sedan. Vi fick sällskap av stallkamraten och nu provade vi hela rundan och let me tell you, den var inte skapad för fegisar med självbevarelsedrift 😂 Över tveksam träplankövergång, galoppsträcka längs med E4an, plockepinn offroad-cavaletti pga saknat underhåll och den mest brutala vertikala klättringsbacken med stuplutning någon dm åt sidan av den rotfyllda smala stigen. Ni vet när man kommer en bit upp på backen och bara "wow, det går inte ens att ångra sig nu pga för brant och smalt". Vi hade duktiga 4WD-hästar som tur var och de gick så fint och samlat i alla sorters lutningar och snirkliga stigar. Man märker dock att det verkar ligga lite vårkänslo-spooks i djuren.

När vi kom tillbaka från rundan märkte vi att stallkamratens släp hade punka, jag hade som tur var en liten kompressor i bilen så att vi kunde köra hemåt. Ännu en dag man lurat döden 🏴‍☠
 
Det har vært veldig tøft å eie unghest i det siste og jeg har hatt dager hvor hun har vært skummel å ri og mest har hoppet sidelengs.
I dag hadde rundkorallen endelig tint så jeg kunne lonsjere litt før jeg red. Hun fikk noen runder i trav, og bukkesprang med innlagt galopp😆. Etter det fikk hun komme inn og fikk stell og litt høy før vi red ut på tur. Alt er ekstremt bløtt her, man sklir og synker nedi, men vi kom oss rundt jordet, opp gjennom skogen, langs jorde nr 2 og ut på veien (!!!) og jeg kunne ri på sykkelstien ned til veien hjem til stallen. Det er første gang vi har gjort det alene og jeg er så stolt av henne. Super fint å gjøre det nå i påsken når det er mindre trafikk. Vi møtte en buss, men hun var så flink!! En fantastisk opplevelse, jeg ble så glad.
 
Morgonpromenad 4 km med herr nordsvensk, eftermiddagen hade jag planerat att få till en liten filmsnutt med robotkameran och sedan blev det helt skevt ändå, inte alls centrerat som det borde. Jag får öva vidare på inställningarna helt enkelt. Men, ridningen går bra och det är ju högre prio än att filmandet blir perfekt! Så en halvt kapad stillbild från övningarna i alla fall:

paddocken 240330.jpg

För detta är ändå första gången som jag ser MIG SJÄLV ovanpå den svarta skönheten. Och det känns snudd på overkligt men också väldigt väldigt bra.
 
Idag var det fint väder så vi lastade Elsapälsa och körde till ridleden vi provade för några veckor sedan. Vi fick sällskap av stallkamraten och nu provade vi hela rundan och let me tell you, den var inte skapad för fegisar med självbevarelsedrift 😂 Över tveksam träplankövergång, galoppsträcka längs med E4an, plockepinn offroad-cavaletti pga saknat underhåll och den mest brutala vertikala klättringsbacken med stuplutning någon dm åt sidan av den rotfyllda smala stigen. Ni vet när man kommer en bit upp på backen och bara "wow, det går inte ens att ångra sig nu pga för brant och smalt". Vi hade duktiga 4WD-hästar som tur var och de gick så fint och samlat i alla sorters lutningar och snirkliga stigar. Man märker dock att det verkar ligga lite vårkänslo-spooks i djuren.

När vi kom tillbaka från rundan märkte vi att stallkamratens släp hade punka, jag hade som tur var en liten kompressor i bilen så att vi kunde köra hemåt. Ännu en dag man lurat döden 🏴‍☠
Får lite ångest bara av att läsa🤣😅
 
Jag red ut en sväng. Måste släpa mig till grannens ridbana snart för det är för mjukt för att galoppera tycker min häst. Vi testade men har är lite besvärad.
 
I dag var jeg sliten, og ponnien hadde sirup i bena. Hvordan kan hin være så ekstremt sprek en dag og knapt gå fram en annen..🫠
 
Red till grannen och lånade hennes ridbana idag.
Årets första dressyrpass och det gick ändå inte allt för kasst.

Fokus på galoppen, höger fick vi till bra och vänster var okej, det är vårt svåra varv. Fattningarna har generellt stor möjlighet till utveckling 🙈 :rofl:
Nöjd ändå att jag kunde rida igenom hans spänning hyfsat, det är redigt tungt med en häst som tappat bjudningen..
 
Har tömkört ”på riktigt” idag 😅 fick hjälp eftersom jag är helt kass.
Kan konstatera: jag har extremt kass kondis, koordination och tajming. Men en mycket förlåtande häst 🙏🏻

Jo men vi ska nog kunna bli helt ok på dehär med!
 
Har tömkört ”på riktigt” idag 😅 fick hjälp eftersom jag är helt kass.
Kan konstatera: jag har extremt kass kondis, koordination och tajming. Men en mycket förlåtande häst 🙏🏻

Jo men vi ska nog kunna bli helt ok på dehär med!
Tömkörning är jättekul! Tycker jag är helt ok på det också men sen kommer min tränare och tja, hon är duktig på riktigt :rofl:
 
Tömkörning är jättekul! Tycker jag är helt ok på det också men sen kommer min tränare och tja, hon är duktig på riktigt :rofl:
Jaaa men önskar de inte va så mkt att hålla rätt på 😂😂 så ska man jogga mitt i allt när det är fullt stå i att lyckas svänga 🙈
Känns som jag helt saknar ram. Men det kan ju bara bli bättre med träning 🤩 vi grejade imorse igen och redan mycket bättre kommunikation!
 
Jaaa men önskar de inte va så mkt att hålla rätt på 😂😂 så ska man jogga mitt i allt när det är fullt stå i att lyckas svänga 🙈
Känns som jag helt saknar ram. Men det kan ju bara bli bättre med träning 🤩 vi grejade imorse igen och redan mycket bättre kommunikation!
Högre hastighet gör jag mest på volt :o

Kul! Jag tycker det är rätt likt ridningen ändå men annorlunda :rofl: och så nyttigt att se sin häst från backen!
 
Högre hastighet gör jag mest på volt :o

Kul! Jag tycker det är rätt likt ridningen ändå men annorlunda :rofl: och så nyttigt att se sin häst från backen!
Jag vill kunna trava på fyrkanten 😁 så vi fick till både skänkelvikning och öppna men det är svårt! Får leta efter rätt känsla.
Galopp blir på volten, vet inte hur samlat hon orkar gå 😆
 
Hade ut en sadelutprovare idag för att få bekräftat att både jag och hästen vuxit ur vår nuvarande sadel. En sak som dock gav mig en rejäl tankeställare var att jag tydligen har ett betydligt kortare bäcken än jag tidigare trott, och att pubisbenet sitter betydligt högre än jag trott. Att det är brett visste jag redan men inte att det är så pass kort och "högt" framtill som det är och jag inser nu i elfte timmen att jag troligen aldrig någonsin ridit i en sadel som faktiskt passat mig ordentligt. Det är lite uppfriskande att höra någon säga att den obalans jag upplever mig ha till väldigt stor del beror på att jag har en sadel som inte ger det stödet mitt bäcken behöver, inte pga att jag är oduglig som ryttare. Vem vet, jag kanske kan bli en acceptabel ryttare trots allt en vacker dag.
 
Jag vill kunna trava på fyrkanten 😁 så vi fick till både skänkelvikning och öppna men det är svårt! Får leta efter rätt känsla.
Galopp blir på volten, vet inte hur samlat hon orkar gå 😆
Jag tömkör jättemycket på rakt spår (när jag väl tömkör, länge sedan nu) men springer aldrig. Trav och galopp sker i mitt gångtempo 😊
 
Jag tömkör jättemycket på rakt spår (när jag väl tömkör, länge sedan nu) men springer aldrig. Trav och galopp sker i mitt gångtempo 😊
Trav skulle funka när jag hittar bättre samverkan men hon kan inte samla sig så i galoppen.
Just nu lär jag jogga. Men jag har fått lära mig från början att det ska vara gångtempo. 😊 en dag kanske 👍🏻
 
Trav skulle funka när jag hittar bättre samverkan men hon kan inte samla sig så i galoppen.
Just nu lär jag jogga. Men jag har fått lära mig från början att det ska vara gångtempo. 😊 en dag kanske 👍🏻
Nä min har också det kämpigt i galopp så då kör vi stora voltspår och sen bara lite på rakt spår👍
 
På annandagen var jag och Elsa iväg på inkörningskurs och hon var alldeles fantastisk. Vi tillochmed drog träskaklar med medhjälpare på sidor och hon strosade på så lugnt och fint så även när hon kände trycket i svängar. De deltagare som är nya för detta året hade väldigt svårt att förstå att detta tidigare varit en stissig ångvältshäst 😅 Men som vi tränat och lärt oss av varandra och tränare.

Efter en vilodag vaknade vi upp till snö? Vi hade alltså t-shirtväder i helgen så vi är lite förvirrade här. Men det fick bli en tur upp till galoppslingan eftersom det var snöfritt och mjukt på vägar och stigar fortsatt. Sist stack hon ju med mig där, så det var lite av ett test för att se hur hon skulle bete sig nu med bett. Men hon var otroligt mjuk och tillfreds, lite tittig pga ny värld med snö men väldigt kontaktbar och rund och fin i alla gångarter. Hon stannar även numera så fort jag rör min jackficka när jag sitter på eftersom hon vet att det finns godis där 😂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 259
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 096
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp