Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Freyr

Trådstartare
Lite uppdatering från domarseminariet.
Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort översättning och tryckning har skett.
Tävlingsryttare bör hålla sig uppdaterade på FEIFs och SIFs hemsidor.

*Peruanskt bett och kombinationsbett hackamoore/bett (typ Mylers kombinationsbett) är ej tillåtna.

*Ridspön är ej tillåtna i passlöp, om inte annat anges

*FIPO T6, 9.3.3.2. Uttagning:
Mellan moment ett och två skall nedtagning till skritt och varvbyte ske.

*Svenskt tillägg till FIPO, 6.1.
19. Vid vinterväglag är det tillåtet att använda mer än 2 broddar/hov.

* Två- elelr tredelade bett med parerstänger är tillåtna, även s.k. travbett är tillåtna.

* Det kommer blir noggrannare koll på skomätning. Skon skall vara under 23 mm hela vägen runt om och protokoll där alla mätta hästar skrivs in kommer upprättas. Alla fyra skor skall mätas på hästar i hovbeslagskontroll.
Om man som ryttare hamnar i hovbeslagskontroll i uttagningen och skon är 22,9 mm, och man sedan rider final och skon då är 23,1 mm är man diskad från hela klassen, inte bara finalen,dock inte från hela tävlingen, uttagspoängen får alltså inte räknas som kval till något ur den klassen. Däremot skall man bli underrättad om att man ligger på gränsen i uttagningen och man får fila ner skon innan finalen, dock inte sko om.

*Licens för lätt klass (200 kr) gäller för grenarna T5, T6, T7, T8, V5 och F3

*Om en häst hoppar av banan i en final kommer ekipaget sist i finalen, men diskas ej


Fr.o.m. 1/4 2008 gäller:
*Bedömningen på sits- och inverkan försvinner i alla s.k. lätta klasser: T5-T8, V3-V6, F3, PP2.

* Möjlighet för domaren att lägga till eller dra ifrån 0.1 poäng från slutpoängen i klasser med bara två moment. En hjälp för att inte få så många ekipage på samma placering.

*Regeln med att man skall byta hästar i finalen i V4 (gamla fyrgång special från FYC) försvinner.

*Passlöp kommer att ändras! Det blir två uttagningslöp som alla rider. Sedan möts de två snabbaste om placering ett och två och de två förljande om placering tre och fyra. Läs mera om exakt hur detta utformas på FEIFs hemsida den 1/4.

*VM kommer att bli en lagtävling, så som alla andra ryttargrenar har.
Självklart kommer den individuella tävlingen att finna kvar också.

/Malin
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Motivering till det här beslutet? : *Bedömningen på sits- och inverkan försvinner i alla s.k. lätta klasser: T5-T8, V3-V6, F3, PP2.
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Att det är en otroligt svårbedömd punkt! Det är väldigt lätt att göra en felaktig bedömning där, då man som domare inte känner hästen.
Poängen blir ju egentligen bara av utefter vad ekipaget visat i gångartsväg. Även om ryttaren sitter skitfint och är mjuk och följsam får domaren inte ge en 7,5 på sist- och inverkan om gångartspoängen ligger runt 5-6.

/Malin
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Ok. Om det nu är någon som verkligen sitter mycket dåligt, drar i mun etc - händer det ngt då med poängen? Bara en fundering jag har allmänt efter ha sett usla exemplar på tävlingsbanan :eek:
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Tack för uppdateringar! Jag ber om ursäkt om jag är mossig och jobbig, men vill ändå kommentera det jag inte gillar.

Det kommer blir noggrannare koll på skomätning. Skon skall vara under 23 mm hela vägen runt om och protokoll där alla mätta hästar skrivs in kommer upprättas. Alla fyra skor skall mätas på hästar i hovbeslagskontroll.
VARFÖR dessa mossiga skoningsregler? Det är så oerhört tröttsamt att varje sko ska petmätas. Är det verkligen nödvändigt!?

Om man som ryttare hamnar i hovbeslagskontroll i uttagningen och skon är 22,9 mm, och man sedan rider final och skon då är 23,1 mm är man diskad från hela klassen, inte bara finalen,dock inte från hela tävlingen, uttagspoängen får alltså inte räknas som kval till något ur den klassen. Däremot skall man bli underrättad om att man ligger på gränsen i uttagningen och man får fila ner skon innan finalen, dock inte sko om.
Ännu mossigare regel! Varför krångla till det så mycket?
Om skon inte är för bred i uttagningen borde ju självklart den poängen få räknas?! Kan inte för mitt liv förstå varför den inte ska få göra det? Uttagningen har ju inget med finalen att göra i det sammanhanget!
Och sedan, vad händer om en domare mätt fel? En kompis har varit med om det. Diskad pga skon var för bred, men hovis som kom ett par dagar senare mätte och mätte men kunde inte förstå hur de fått den skon till att vara för bred. Krångelregler!

Om en häst hoppar av banan i en final kommer ekipaget sist i finalen, men diskas ej
Hur ska man se till det? Var drar man av poängen som gör att den kommer sist? Poängen kan inte bli rättvis då?

Bedömningen på sits- och inverkan försvinner i alla s.k. lätta klasser: T5-T8, V3-V6, F3, PP2.
Varför?

Möjlighet för domaren att lägga till eller dra ifrån 0.1 poäng från slutpoängen i klasser med bara två moment.
Hur avgör domaren vilka som ska få/tas av lite poäng? När dras poängen av - i slutet av klassen eller direkt på ekipagen? Lätt för kompispoäng kanske?


Det känns som vissa punkter var ett stort steg tillbaka. Vidare förstår jag inte varför ändringar i passlöp och VM är nödvändiga? På vilket sätt ska VM vara lagtävling? Och varför?
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Vore det inte bättre att ändra det då? Så man får poäng på sitsen men efter just sitsen?
Tror det kan peppa många, framförallt unga ryttare, att träna sin sits!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

VARFÖR dessa mossiga skoningsregler? Det är så oerhört tröttsamt att varje sko ska petmätas. Är det verkligen nödvändigt!?


Ännu mossigare regel! Varför krångla till det så mycket?
Om skon inte är för bred i uttagningen borde ju självklart den poängen få räknas?! Kan inte för mitt liv förstå varför den inte ska få göra det? Uttagningen har ju inget med finalen att göra i det sammanhanget!
Och sedan, vad händer om en domare mätt fel? En kompis har varit med om det. Diskad pga skon var för bred, men hovis som kom ett par dagar senare mätte och mätte men kunde inte förstå hur de fått den skon till att vara för bred. Krångelregler!

Direktiv från FEIF som SIF inte kan ändra på. Vill man ändra på regeln får man gå till FEIF.
Men någonstans måste gränsen gå.

En vädjan dock till ryttare: Bli inte arga på oss domare om det händer er. Vi måste ju döma efter FIPO, oavsett vi gillar regeln elelr inte!


Hur ska man se till det? Var drar man av poängen som gör att den kommer sist? Poängen kan inte bli rättvis då?

Den kommer sist i finalen på 0 poäng.


Se tidigare svar.

Hur avgör domaren vilka som ska få/tas av lite poäng? När dras poängen av - i slutet av klassen eller direkt på ekipagen? Lätt för kompispoäng kanske?


Det är om man t.ex. hade lite 5,0+/- på något ekipage. Om man måste välja mellan två ekipage och den ena var liiite bättre/sämre, men inte en hel 0,5 poäng bättre/sämre.
Inget domaren måste göra, men möjligheten ges.
Det känns som vissa punkter var ett stort steg tillbaka. Vidare förstår jag inte varför ändringar i passlöp och VM är nödvändiga? På vilket sätt ska VM vara lagtävling? Och varför?

Det kan inte jag svara på.

/Malin
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Tack för svar!

Apropå skoningen. Hur gör man då om domaren säger att skon är 23,1 och man blir diskad. Så går man och mäter själv och får inte skon över 23. Är det bara att bita i det sura äpplet då eller? Bara en undran.
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Betrf skoningsregeln

Historiskt har vi i många år (pga våra skoleverantörer) haft 24mm medan det internationellt varit 22mm. Vår sport har vuxit o vi har fler o fler ryttare som åker utomlands o tävlas; skåningar-Danmark, värmlänningar och norrlänningar - Norge, samt en för alla FEIF-länder gemensam Worldrankingdatabas. För att det skall vara lika ur WRsynpunkt bestämdes det att alla länder skulle ha samma skoregler (Sverige avvek, eventuellt några fler länder också) så bestämdes 23mm för alla länder o ryttare!
Flera skotillverkare gör numera skor efter våra krav. Tänk på att inte sko på skor som är bredare än 21mm på det bredaste stället, då bör inte 23mm vara ett problem. Veckan innan tävlingen så mäter du skon, är den för bred så fila den smalare. Fil o skjutmått går att köpa på Clas Olsson o kostar betydligt mindre än startavgiften på en tävling. Jag skulle aldrig våga åka på en tävling med 22,9mm skor. En stenig framridningsväg och sedan är det kört!

Reglen behövs därför att det har funnits ryttare som i strävan efter mer rörelser använt tyngre skor.

Ovanstående har gått att läsa i Islandshästen ett flertal gånger!

Betrf sitsen
En häst som går i ren takt, korrekt tempo, bär sig väl mm rids av en ryttare som har en följsam sits och som kan känna av hösten samt inverka korrekt. Det finns mao ett samband mellan god prestation och god sits. Risken med poäng för enbart sits är att ryttare kommer att träna på att sitta vackert, kanske även på bekostnad av förmågan till inverkan. En bra sits är mer komplicerad att bedöma än lite raka linjer här o där!

Dålig, grov ridning kan dels ge poängavdrag -0,5-2p. Det kan om det är än värre placera ryttaren i poängområdet 1-3,5 p. Ryttaren kan få varning och även diskvalificeras om ridningen är påfallande hård och illa. Det gäller dock att domarna är duktiga på att se vad det är; grova hjälper eller en obalanserd ryttare... Inte lätt!

Jag rekommenderar dig att gå en grönkort kurs eller Steg1 kurs samt skaffa ett FIPO. Då kanske du börjar se rättvisetanken som finns i FIPO. Om du har fallenhet för detta så kanske du t.om skall bli domare!

Lycka till!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Gå tillbaka till domaren med ditt skjutmått och din häst och visa denne!

Men viktigast se till att skorna är tydligt under gränsen innan tävlingen, även om det innebär att hovslagaren eller du själv får fila på dojorna.

/Malin
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

även om det innebär att hovslagaren eller du själv får fila på dojorna.

/Malin

Nej tack! Det vill jag inte...sista tävlingen fick jag raspa ner 14hästars skor....och dra av tåbrodden...Skaffa egen rasp!!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Tackar för upplysningarna! Kan man beställa FIPO på engelska någonstans?

Angående skorna: Det är ju inte bara bredden utan även tjockleken som bestämmer tyngden på dem. Och vad jag vet så är "gränsen" på tjocklek 10 mm.

Jag tycker att det istället för att finnas en absolut tjockleksgräns och en absolut breddgräns skulle finnas ett maxvärde på tjockleken multiplicerat med bredden. Säg t.ex. att maxvärdet får vara 10x23 mm2, dvs 230 mm2. Då skulle man i princip alltid vara "säker" så länge man använder normaltjocka skor, dvs 8 mm, medan regelverket ändå skulle förhindra att någon sätter alltför tunga skor på sin häst. T.ex. 8x24 = 192 mm2 skulle vara fullt "lagligt" enligt FIPO. Något för SIF och FEIF att fundera på, kanske?

Jag tycker detta sätt att mäta vore betydligt rättvisare. Idag blir ju 8x24 diskad, medan 10x23 inte blir det, trots att hästen med skor på 10x23 har tyngre skor!!!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

FIPO på eng. + uppdateringar finns att ladda hem gratis från Feif.org iaf!

Det lades en motion om detta med skorna men eftersom det ska vara samma för alla länder så kommer den troligtvis att avslås.
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Vilken tid varje hovbeslagskontroll skulle ta om domarna skulle göra en tvärsnittsareaberäkning! Hur skulle man gör med skor som är 22mm i tån men bara 19mm i trakten? Många skor är faktiskt inte jämnbreda!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Ta bredaste stället! Det gör man ju idag. Och jag kan inte se att det skulle ta särskilt lång tid att multiplicera två värden - mätningen lär ta betydligt längre tid!
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Det lades en motion om detta med skorna men eftersom det ska vara samma för alla länder så kommer den troligtvis att avslås.

Men SIF skulle ju kunna verka för att det blir en ändring även internationellt! Om alla motioner som rör FIPO avslås med hänvisning till att allt skall gälla alla länder, så skulle det ju aldrig kunna bli några ändringar alls....
 
Sv: Uppdattering från domarseminariet/Nyheter i FIPO

Tack så mycket!
Då vet jag det plus att man får ibland fråga morsan som går på domarsekreterarkursen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp