Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Nu svarar jag på *hmm kollar efter* ditt andra inlägg...

Håller med när det gäller ledarskap. Jag tycker att det handlar mer om respekten, som jag skrev, vet hunden att det är du som bestämmer om alla de roliga grejerna så accepterar de snabbt att du bestämmer om de mindre roliga grejerna.

Jag tränar barn med hundar. Hundarna har egentligen ingen större respekt för barnen, då barnen inte är ledare såsom mamma eller pappa. MEN nog tusan lyder de ändå, även de hårdaste av hundar. Av den enkla anledningen att barnen gör roliga grejer med hundarna som de får beröm för. Så fort de går av planen så har dock hundarna glömt det :crazy:

//E
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Måste tillägga att jag tror att alla människor har olika av det "naturliga ledarskapet" som hundar ser direkt.

Har du kurs exempelvis så respekterar och lyder ofta de flesta hundarna i kursen dig, även om du inte känner dem. De ser ju att du kan styra en hel flock och självklart rättar de sig i ledet.

Jag har en nära vän som har tagit hand om en kompis hund då hon nu är utomlands och pluggar. Han är allmänt ouppfostrad på så sätt att han inte accepterar att du rör honom för intimt eller lyfter honom osv. Han bestämmer själv tycker han. Han morrar gärna och kan tillochmed göra små utfall eftersom ägaren aldrig har tagit tag i detta.
Hon har haft sina duster med hunden och börjar nu få lite koll på honom. Det jag ser tydligt dock är hur denna hund rättar sig i leder hemma hos oss. Han lyder hela vår familj utan att ifrågasätta, jag kan klippa hans klor och titta på tänder utan bekymmer. Jag tror att det är av den anledningen att han märker att jag har full koll på situationen. Han ser nog också att han inte kan köra med vår familj, vi har det naturliga ledarstatusen. Folk som ber om ursäkt för att de lever har också ofta antingen osäkra eller "hårda" hundar.

//E
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Jag ska knyta an till detta under GA andra tråd... Det som att de lyder barnen på planen och inte utanför...
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Vill också lägga mig i tråden, fast jag måste erkänna att jag slött nog inte läst alla inlägg till fullo :crazy: .
Först till svart arabhingst som skrev:
Man får visa vem som bestämmer redan i början annars har man misslyckats helt med att ha hund
Hm, jag är uppvuxen med hundar och har sysslat och jobbat med hundar länge. Dock har jag aldrig tidigare stött på en hund som den jag har nu (4 månader gammal). Hon blir sur när man säger till henne och ska alltid ha sista ordet. Det är riktigt svårt att visa henne vem som bestämmer när hon inte vill lyssna.
Att ta tag i henne skulle aldrig fungera (gjorde det felet först, innan jag började lära mig hennes språk), här är det mer ignorering som gäller.
Idag snodde hon mat från min tallrik (ja, jag får skylla mig själv som åt vid vardagsrumsbordet :angel: ) och då blev det bara ett "fyy!" och sen åkte hon ut i hallen (där det är avstängt med grind). Att inte få vara med i flocken är det största straffet för henne, det tar mer än hårda ord!
Så fort hon lugnat ner sig så får hon komma in igen! Brukar inte ta många minuter och hon kan se mig genom grinden.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

*lånar*

Vi har också problem med vår dobbis, hon stjäl mat. Vänder man ryggen mot henne så länsar hon köksbordet eller diskbänken. Det känns inte kul och det hjälper inte att direkt skälla på henne, det hjälper inte att köra i väg henne och det hjälper inte med fysisk bestraffning. Hon kan till och med få för sig att knycka det ur handen på väg in i munnen! Det vi har märkt är att hon allra helst gör detta på personer som mesar med henne. Skulle hon försöka ta maten i från mig när jag äter så får hon en smäll på nosen, jag slår inte hårt och säger inget, och det hjälper för det tillfället. Hon har nu blivit lite bättre och knycker inte lika mycket från mig. I dag tex stod hon och luktade på godiset min man la i påskägg, men hon rörde inte det. Men folk reagerar på att hon är så stjälig.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Det jag inte riktigt förstår är hur maten kan skapa kontakt?

Vad är kontakt för Dig? Inget negativt nu utan jag är bara rent nyfiken. :)

Mat är för oss människor något socialt, för hundar är det en osocial grej. Möjligtvis kan det bli lite socialt om Du själv håller i hundens köttben medans den äter eller du har torrfodret i handen. Men inte annars..

Tja - vi kan ju ägna oss åt hårklyverier om du tycker att det leder någonstans? :crazy:

Jag hade en ytterst matglad och mycket dominant/sjävständig och orädd hund. Utfodringen blev ett bra tillfälle att etablera en relation där jag (för en gångs skull ;)) var världens bästa. Detta var på valpstadiet och sedan körde vi likadant resten av livet. Som cillamuffins skrev, det var praktiskt också i den mån man tappade något på golvet eller hade något i "bekväm" höjd för hunden. Min hund stal aldrig någonsin något, hennes matglädje till trots.

Jag håller inte med dig om att utfodringen inte är social. Hur gör du, slänger du bara ned mat på golvet och så äter vem som helst var som helst? (sedan instämmer jag i att hundar inte diskuterar världspolitik över en bit mat, men det trodde du väl inte att jag trodde heller? :crazy: ) Du är trots allt den som fixar iordning skålarna, eller hur?
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Tja - vi kan ju ägna oss åt hårklyverier om du tycker att det leder någonstans?

Nä, då låter massage mycket bättre och roligare. :D

Jag håller inte med dig om att utfodringen inte är social. Hur gör du, slänger du bara ned mat på golvet och så äter vem som helst var som helst? (sedan instämmer jag i att hundar inte diskuterar världspolitik över en bit mat, men det trodde du väl inte att jag trodde heller? ) Du är trots allt den som fixar iordning skålarna, eller hur?

Nä, jag gör iordning matskålarna och när de står på golvet så ropar jag på jyckarna som sedan går till sin skål. De äter upp utan att jag är närvarande. Så var det sociala i den biten är vet jag inte.

Jag anser det inte vara socialt/ha kontakt när man fixar iordning maten till hunden. Kontakt för mig är när man gör något tillsammans. Har ett samarbete. Eller som jag skrev innan, håller i maten, men hur ofta har man tid/lust med en sådan kladdig uppgift? :crazy:
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Nja, samarbete är kanske att ta i - men nog hade jag och min hund kontakt alltid. :D

Maten var ett mycket stort intresse för henne och jag ingick definitivt i det intresset. :cool:
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Säker på att Du inte var ett onödigt bihang då som höll i matskålen! :D ;) :angel:
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Säker på att Du inte var ett onödigt bihang då som höll i matskålen! :D ;) :angel:

Nu skall vi inte vara såna... :crazy: :(

Vi hade mycket god kontakt då hunden var otroligt uppmärksam på matte och kunde göra alla konster som fanns. :)

Särskilt bra var hon på att nicka instämmande när man frågade henne om matte var bäst! ;) :D
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Ha ha...det ska jag lära in under påskledigheten. :D :idea: Att de ska nicka på "kommandot" bäst

Måste ju se bra ut om jag har båda schäfrarna sittandes framför mig och frågar om matte är bäst . Båda sitter vackert och nickar. :D
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Ha ha...det ska jag lära in under påskledigheten. :D :idea: Att de ska nicka på "kommandot" bäst

Måste ju se bra ut om jag har båda schäfrarna sittandes framför mig och frågar om matte är bäst . Båda sitter vackert och nickar. :D
Då tycker jag "eller hur" är bättre, för det kan man använda i fler sammanhang.
"Matte är bäst, ELLER HUR?" - hunden nickar
"Det där var roligt, ELLER HUR?" - nickar
"Vilken snygg klänning, ELLER HUR?" - nickar
"Jag har alltid rätt, ELLER HUR?" - nickar
"Husse borde köpa en present åt matte, ELLER HUR?" - nickar självklart
:p :D
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cassiopeja skrev:
Då tycker jag "eller hur" är bättre, för det kan man använda i fler sammanhang.
"Matte är bäst, ELLER HUR?" - hunden nickar
"Det där var roligt, ELLER HUR?" - nickar
"Vilken snygg klänning, ELLER HUR?" - nickar
"Jag har alltid rätt, ELLER HUR?" - nickar
"Husse borde köpa en present åt matte, ELLER HUR?" - nickar självklart
:p :D

hehe

Det var så jag började att lära henne! :) "Matte är bäst, eller hur?!"

Men med tiden så nickade hon innan jag sade eller hur - så bäst blev liksom startskottet. ;)

När jag tänker efter så tror jag att hon gick mest på tonläge och vetskapen att jag hade något gott. Jag kunde nog säga vad som helst, för hon höll med om allt. :D
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
har tanken aldrig slagit dig, att hunden kanske är BÅDE hård, skarp och ouppfostrad? en vek hund kan också vara ouppfostrad men den ger inte tillbaka om du säger ifrån.

Precis! Svärfar har en schäferhane som är 3 år gammal. Alla tycker att han är så snäll!! Lite ouppfostrad men SNÄLL! JO hej du!! Svärfar blev inlagd på sjukhus och ena sonen tog hand om hunden som har lång hundvana. Det visade sig att så länge hunden fick göra som han ville så var han JÄTTESNÄLL. Så fort han blev korrigerad då jävlar i havet smällde det till! Denna hund har fått bestämma allt i hela sitt liv och trodde ju naturligtvis att ingen människa var ledare över honom! När någon sedan ingrep i tokerierna så visade det sig vad hunden gick för. Så det är inte alls bara att ta tag i nackskinnet på vilken hund som helst.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
har tanken aldrig slagit dig, att hunden kanske är BÅDE hård, skarp och ouppfostrad? en vek hund kan också vara ouppfostrad men den ger inte tillbaka om du säger ifrån.
Att hunden är vek ger inga garantier att den inte ger tillbaka om du säger ifrån!
I diskussionenrna i denna tråd märks det att det behövs diskuteras alla dessa "fikonord".
En hård hund är inte likamed att den har stor kamplust eller försvarslust/skärpa, som gör att den svarar upp vid fysiska korrigeringar. En vek hund kan visst också inneha kamplust/försvarslust/skärpa.
En hunds hårdhet har att göra med vilken associationsförmåga hunden har. En hund som lätt skapar minnesbilder är en vek hund, en hund som är hård skapar inte så lätt såna. Behöver alltså inte alls ha med obehag att göra. Det har heller inget att göra med hur lätt hunden försvarar sig mot korrigeringar.

Usch, det här blev lite virrigt svarat! Jag får skylla på min feberheta hjärna... Hoppas att ni förstår något av det.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Det är skärpa och försvarslust som påverkar om hunden ger tillbaka eller inte :)

Skärpa = Hur lätt jag blir arg
Försvarslust = Hur benägen jag är att besvara ett hot mot mig

Så en hund med liten skärpa men stort försvar kräver MYCKET provokation innan den blir arg, men blir den arg så smäller det. Som jag har fått för mig så ligger många av dessa sk. "kamphundar" där.(En annan sktuell tråd) Dvs säg: Att Pelle hoppar på dem gör inget och då biter de inte, men om Pelle har skridskor på sig och hoppar på de så får han veta att han lever :D

Men rätta mig gärna, det kanske är en vanföreställning jag har att de har lite skärpa och mycket försvar!

Är det en vek hund som minns den att Pelle sist hade skridskor på sig och går undan. En hård hund minns inte det utan Pelle får hoppa på dem igen! *jihoo* :p
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Ja, det är ju smart förstås! Då kan jag använda det i många meningar. :) Här ska tränas in nickningar.

Visst, ska husse ge matte en påskpresent, eller hur? Vovvarna nickar ivrigt. :banana: :banana:
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

]ursprungligt postad av Tippan
Det är skärpa och försvarslust som påverkar om hunden ger tillbaka eller inte :)
Till stora delar har du helt rätt, men det är också en annan bit som är viktig i de här "fallen".
Många hundar tar till sin sociala kamplust som svar på fysiska korrigeringar. Social kamplust = lusten att med kropp och käkar kämpa med eller mot något.
Det behöver alltså inte vara skärpan/försvarslusten.

Jag måste erkänna att jag inte är speciellt hemma på kamphundar, vi är lyckligt förskonade från såna här! Men min gamla schäfer hade just liten skärpa och stor försvarslust. Han "behövde" ganska stora och framförallt ganska nära hot för att svara upp, men då tog han i ordentligt!
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Ja det är intressant... Min hund med stor skärpa & försvar har liten social kamp och har aldrig uynyttjat sin försvarslust även om hon blir förbannad SÅ fort. Hon tänder på 2 sek, men har aldrig bitits/slagits etc. Kanske därför? Jag blev väldigt förvånad över hennes stora försvar. Att skärpan var stor visste jag ju redan innan, men tänkte att försvaret var lågt eftersom att det aldrig hänt nån "olycka".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 415
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 687
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp