Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Vi pratar om hårda hundar rent generellt.

Även hårda hundar kan hoppa upp på bordet och ta för sig av maten. Det finns både "mjuka" ouppfostrade hundar och så finns det "hårda" ouppfostrade hundar. Hur man korrigerar dessa är många gånger helt olika. Du kan inte ta tag i en hård hund på samma sätt som med en "mjuk"

Nej det är klart men jag syftade bara mitt svar på den första inlägget. Där framgick det ej att hunden var aggresiv. Så det var bara det inlägget jag svarade på. Det är klart att man inte ska ta hårda tag på en hård hund.
Men som sagt så svarade jag bara på första inlägget
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
"men att höja ledarskapet genom regler som för hunden är helt oviktigt anser jag som onödigt"

Tack! (Om jag nu förstår dig rätt) Det är något som jag verkligen inte förstått. Och alla förspråkar det hela tiden. Jag kan inte se någon som helt skillnad på mina hundar om jag lägger till tre eller fem regler. De lyssnar inte ett skvatt bättre på mig i andra situationer för det.

Det enda som tagit skruv hemma hos oss var när jag förbjöd min äldre hund att rusa fram och vrålskälla varje gång det ringde på dörren. Då fick gästerna vänta, hon fick sitta 5 meter från dörren och jag gick och öppnade. Det var en sak som gjorde att jag växte i henne ögon och lugnade ned situationen en hel del. Idag när hon är äldre och tryggade så lever hon ju inte rövare och nu behöver jag ju bara tillämpa den regeln om det är nån speciell som ska komma hit.

Angående att ta tag i hunden och säga nej kan man ju diskutera. Men jag kan säga som så att på mina hundar hade det inte funkat alls :rofl: Den ena skulle inte ens reagerat eller förstått vad jag tjabbat om och den andra skulle sagt: Skönt! Klia lite här också ;)
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Det enda som tagit skruv hemma hos oss var när jag förbjöd min äldre hund att rusa fram och vrålskälla varje gång det ringde på dörren. Då fick gästerna vänta, hon fick sitta 5 meter från dörren och jag gick och öppnade. Det var en sak som gjorde att jag växte i henne ögon och lugnade ned situationen en hel del.

Och hon tackar dig nog för att du tog den "jobbiga" biten ifrån henne!

Regler är bra, men det handlar inte om att ha mängder av regler. Jag har några få regler till mina hundar. De sköter sig ypperligt i alla andra situationer i alla fall, just för att de får tänka till lite själva. Jag vill inte behöva styra mina hundar i alla situationer. Det ska och det fungerar i alla fall.

Mina hundars 3 regler.

*Det är att aldrig gå fram till andra människor/hundar el. annat levande utan att fråga om lov. Finns jag inte i närheten, så går man inte fram.

*Hit är hit, oavsett.

*Kommandot Stanna. Ovärderligt om det kommer något emellan mig och min hund.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

*lånar knapp*

Till GA och övriga angående "onödiga regler".

Jag får nyansera mig något, för det handlar givetvis inte om att ha en massa regler för att kunna stoltsera med en stor och tjock regelbok! ;)

Mina "onödiga" regler syftar till ett bättre samarbete, samförstånd och kommunikation. Vi har olika preferenser om vad som är viktigt, jag har tex. aldrig varit stenhård på att hunden inte får hälsa något översvallande (men jag har å andra sidan aldrig varit helt ren heller. ;))

Att just maten var viktig för min hund var därför att det var ett så ypperligt tillfälle att förstärka vår kontakt. Det blev dessutom med tiden en rutin som ingen ens funderade på. Vad gäller gå in och ut genom dörren så har det för mig aldrig varit en stor grej heller. Jag tog mer upp generella regler som man kan anamma om man anser att det är viktigt.

Min poäng var att hundägaren är den som tar initiativet och styr händelseförloppet snarare än att ideligen säga nej eller slita sitt hår för att hunden "aldrig lyssnar". Mina kontakövningar har gett mig en generellt lydigare hund - även om lydnaden var långt ifrån perfekt! :angel:

I övrigt håller jag med. Hellre ett fåtal helt konsekventa regler än en massa regler bara för att kontrollera. Det handlar givetvis mest om hur man fungerar ihop socialt och vilken grund man har lagt för relationen till hunden.

Ja, det där med hunduppfostran kan vara plättlätt, men ursvårt på samma gång. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Tack för alla intressanta svar! :)
Det är speciellt två hundar jag har träffat, som har fått mig att fundera på detta. Den ena hade jag inte så mycket kontakt med, men jag vet att den avlivades sen, den hade väldigt många olika problem och fungerade knappt alls i vardagslivet. Den andra träffar jag någon gång ibland, men jag har inte något inflytande på hur den uppfostras och ägaren tycker att hunden bara är charmig.

Jag vet inte om jag törs skriva detta, men mitt temperament har nån gång drivit mig till att "bli fysisk" i min tillsägelse :angel: :o , men som tur var fanns ingen som helst aggression i dessa "okänsliga" hundar utan dom sket bara fullständigt i mig. Jag antar att det är nästan omöjligt att göra något åt hundens beteende när man bara träffar hunden ibland, och inte har någon medverkan i hundens vardagliga uppfostran. Enligt vad ni har skrivit skulle alltså en sån här hund kanske fungera helt annorlunda med en annan ägare där helheten (med vardagsrutiner, vardagsregler och konsekvens) skulle se annorlunda ut.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Absolut! Hon tyckte att det var skönt. Men vi har en pinne kvar... Och det är att hon ska överlåta det till mig ute om vi träffar på folk också.

Så länge ingen bryr sig om mig eller om henne så bryr hon sig inte heller. Men om någon ska fram och hälsa på mig så kastar hon sig fram och ska emellan och försöka att kotrollera upp situationen. (Hon är en sådan hund som vrålskäller om hon ser två hundar leka eller om någon kampar med sin hund, så ska hon dit och sära på dem)

Jag har inte brytt mig så mycket om det eftersom att jag inte vill neja henne på folk, hon hoppar inte och går inte så nära att de kan ta på henne heller, så jag har alltid tyckt att det är okej. Men med hennes ökade självsäkerhet så går hon ju nu närmare och kan hon sno en vante så gör hon det :)

Jag tror att det skulle vara en stor trygghetssak för henne också att hon inte får gå fram. Det skulle nog lugna ned den situationen också är jag 99% övertygad om. Så nu ska jag bara hitta folk att börja träna på. Börjar i morgon på klubben! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Jag faller tillbaka på ett ord som GA nämnde. Nämligen att det som är viktigt för hunden! Oftast blir det ju de slentrianmässiga reglerna. Och alla gör dem utan att egentligen förstå varför och då blir det ingen effekt. Kanske också för att det inte spelar någon roll för hunden...

Jag fick lära mig matskålen och det har jag kört med. Men alltså... Nej det skulle inte vara någon som helst skillnad om jag gjorde det eller ej.

Gå ut genom ytterdörren känner jag heller inte att det betyder något, det är mest bekvämt. Helst om dörren flyger upp och hundarna är ensamma på nedervåningen. Eller... Den äldre ligger och darrar på tröskeln och den yngre skuttar runt på gräsmattan :)

Många sådana saker är ju för mig att hundarna inte ska stressa egentligen. Å med en ostressad hund så funkar hjärnhalvorna och man "upplever" hunden som lydigare. Eh, det lät konstigt det där va? Ja ska kanske skriva, men upplever inte hunden olydig. T.ex. att inte få hoppa ur bilen innan man sitter still och är lugn kan göra att en hund inte stressar upp sig till max när man svänger in på en rolig plats etc etc.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Jag vet inte om detta är applicerbart just på situationen med matbordet men det är väl egentligen ett sätt att söka sig till flocken det också. Men för en hund som tex lever om när det kommer folk och håller på att riva hallen i ren lycka fungerar kanske detta, att isolera den från det trevliga genom att stoppa in den i en bur tills den lugnat sig. Jag har aldrig testat det själv men har kompisar som testat och fått bra resultat.
Deras jycke var så lycklig när det kom folk att den höll på riva ner alla han insåg snabbt att han gick miste om att hälsa när han fick för höga varv.
Denna jycke var så lycklig och glad att den var okontakbar för alla muntliga kommandon och att man rent handgripligen höll fast den, att förlora ett kontakttillfälle var det värsta som kunde drabba denna hund.
Kan ju vara något att prova om det är en hund som övervarvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

De flesta har väl blivit så arga någon gång på sin hund att de fysiskt har bestraffat sin hund. Jag tycker att man skall hålla en strikt linje mellan vad som är uppfostran och vad som är inlärning.

Vid uppfostran kan det bli mycket hårdare tag och det kan vara okej att bli förbannad. Vid inlärning är det enligt mig aldrig okej att bli arg och det är inte heller okej att fysiskt korrigera sin hund.

Om man måste fysiskt korrigera sin hund och det kan faktiskt hända... Hunden kan ju testa och se vad som händer om jag nonchalerar matte/husse. Då skall korrigeringen vara mycket snabb och helst lite chockande. Att lyfta i nackskinn eller dra i örat är alldeles för segt och en tuff/hård hund kan ju som sagt gå upp i försvar/kamp. En vek hund kan istället tycka att man är skitläskig och så får man förtroende problem.

Sedan tror jag inte att det finns hundar som man inte kan korrigera. Det är ju ytterst ytterst sällan som man skall behöva fysiskt korrigera och sker det väl genomtänkt så tar nog de allra flesta hundar åt sig. De är ju trots allt flockdjur och korrigering ingår i flocken. Problemet är väl att vissa människor tjatar ut sina korrigeringar. De säger nej i tid och otid, de är inte konsekventa osv osv.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Håller med till 100%
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Att just maten var viktig för min hund var därför att det var ett så ypperligt tillfälle att förstärka vår kontakt.

Det jag inte riktigt förstår är hur maten kan skapa kontakt?

Vad är kontakt för Dig? Inget negativt nu utan jag är bara rent nyfiken. :)

Mat är för oss människor något socialt, för hundar är det en osocial grej. Möjligtvis kan det bli lite socialt om Du själv håller i hundens köttben medans den äter eller du har torrfodret i handen. Men inte annars..
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Jag fick lära mig matskålen och det har jag kört med. Men alltså... Nej det skulle inte vara någon som helst skillnad om jag gjorde det eller ej.

Mina hundar har aldrig väntat på ett varsågod när jag ställt ner matskålen. Mycket för att den ena varit väldigt försiktig och lite för vek som ung. Då ville jag inte köra förbudsövningar. Men jag anser att det är en ganska överdriven grej att sitta och säga varsågod. Jag anser inte att den lär sig något, möjligen att ta ögonkontakt med sin ägare och vad ordet varsågod är. Och det är inget de behöver repetera i 10 år framåt. Det lär de sig fortare än så.. :D


Gå ut genom ytterdörren känner jag heller inte att det betyder något, det är mest bekvämt.

Kör inte heller detta med mina hundar. Tycker inte att det ger något, mer än som jag skrev ovan. Träning i ögonkontakt och ordet varsågod.
Att jag som "ledare" alltid ska gå först, stämmer inte om man ska titta tillbaka på vargarnas beteende. Vinterhalvåret ser man ofta att alfaparet går sist när de är på vandring. Varför skulle de springa och trampa upp djupsnön för? De kan väl de yngre förmågorna göra, så kan alfaparet spara på krafterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

jag kör benhårt på "vänta-vassegod", men det är för att loke inte ska kasta sig över allt som hamnar nära golvet. den andra äter snabbare om hon får ett vassegod, då är hon liksom helt säker på att det är tillåtet.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Ja, jag säger inte att det är fel med vänta-varsågod. Men det har ingeting med ledarskap att göra, anser jag.

Har själv haft en hund som varit extremt kräsen och dålig med att äta. Då körde jag vänta-varsågod. Hunden fick då ligga framför matskålen i ca 5-10 min under kommandot vänta, innan det kom ett varsågod. Då gick det snabbt som f-n att äta upp, då ansåg hon sig vara förtjänt av att äta den där jäkla maten. :D Funkade även mkt bättre om jag hade maten som belöning efter träningspass. Konstigt, det där. Om hon bara fick ligga i ca 2-3 min och vänta på maten kunde hon gå därifrån när det kom ett varsågod. Tyckte väl att äsch, det var en baggis. Men när hon fick ligga längre så gick det undan. Lite jobbigt bara med en sådan hund. Men det funkade.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

ska kanske tillägga att det finns hundar som normalt är ganska veka, men där belöningen (att äta maten) är mer värt än alla fysiska bestraffningar i världen (kallas också labbesyndrom ;) ). min lider av en svår variant av syndromet, men där har jag på något vänster lyckats med sociala bestraffningar (äter han min mat så åker han ut ur rummet omedelbums och jag ignorerar honom länge). numera kan jag lämna maten på bordet och den finns kvar när jag kommer tillbaka. en kompis blev ursinnig när hundfan tog en macka ur handen på honom och gav honom en snabb, hård smäll och loke såg lite skamsen ut. i två sekunder. sedan försökte han igen.

allt detta hade till viss del kunnat förebyggas genom att han aldrig aldrig fått mat vid bordet, men det förstörde min kärs mor ("men han ser ju så hungrig ut"), och genom att det aldrig lämnats mat framme som han kunnat sno.

såg på en sida för länge sedan att det fanns en uppfinning som heter Stygge och som skulle låta otäckt om hunden hoppade upp på bordet/diskbänken/sängen. kanske det hade varit något?
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

nej, det är ganska få saker som handlar om förbud (förbjudet att ta maten innan kommando) som ger ett bättre ledarskap. det är bara att se hur vi själva ser på saken. gillar vi ledare som förbjuder en massa saker? eller är det bättre med en som kommer med initiativ eller löser svåra situationer? jag tror inte att hunden är så olik oss i sådana situationer, slipper vi ta ansvar eller ser att någon annan gör det bättre så blir vi bara glada.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Mina hundar vare sig sitter eller tittar på mig vid mat eller dörr. De bara står där som fån :) Jag använder aldrig ögonkontakt som "utlösare". Det har jag lärt mig av eget misstag! Om hunden ska få tre markeringar och redan efter det andra kastet börjar att titta på mig för att få ett vassegos så: 1. Hon missar det 3:e kastet 2. De tappar ju fokus och de tappar lättare minnesbilden. Hundarna tittar ju på mig iaf i väntan på den utlösande faktorn i många situatoner. Men det finns säkert tillfällen då det är befogat att använda sig av det och vi har ju alla olika sätt att gå tillväga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Jag är supernoga när jag har valp hemma! Jag lämnar inte saker framme så att en "olycka" kan ske. Det de inte gjort får de ingen smak för heller ;) Sen när de är lite större och hjärncellerna börjar att skrammla på plats så är det ju lätt att bara berätta för de att man faktiskt inte får.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Håller med till 100%, det är ju det folk har så svårt att se.

Ex. kaniner är förbjudet för min hund, har alltid varit och kommer alltid att vara. Jag lärde in genom att dra uppmärksamhet från viltet och berömma. Nu behöver jag bara säga "nej" i samtalston, hon vet vad som gäller. När hon vänder blicken därifrån berömmer jag. Detta kan jag gör på 10 meters avstånd eller 100 meter. Men jag antar att dagen kommer då hon drar efter, det kan jag garantera att hon aldrig kommer att få glömma... Men det är en uppfostaringssak för mig, jakthundar ska inte springa efter allt som rör sig.

Att hon sen gör ett dåligt linförande en dag är en helt annan sak... Då får jag väl backa några trappsteg...

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 967
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 415
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 687
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp