Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cassiopeja

Trådstartare
Jag är bara så nyfiken och måste få fråga er kunniga - hur uppfostrar man en hund som inte bryr sig om korrigeringar? Jag har träffat ett par såna hundar och har inte riktigt kommit fram till hur man ska göra med en sån. Även om jag själv mestadels föredrar mjuka metoder, positiv inlärning, ignorera fel beteende och belöna för rätt, ja allt det där ni vet, så inser jag att jag är beroende av att ha en hund som förstår ett "nej" på något sätt. Tex hunden hoppar upp på matbordet medans man äter och försöker sno ens mat, och det spelar alltså ingen roll att man talar om för hunden att den inte får göra så, den försöker bara igen och igen, oavsett med vilken metod man försöker tala om för hunden att det är fel. :o Ja detta var bara ett exempel. Det finns ju fler situationer där man behöver använda ett "nej-kommando" för att hindra hundens beteenden....
Hur uppfostrar man en sån hund?
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Nu hinner jag inte riktigt, men jag försöker med ett kort svar.

Antingen så anser jag att det är fel på hunden. Hade det varit i vilt tillstånd så hade hunden aldrig överlevt om den inte hade kunnat ta korrigering från flocken. Detta kan bero på dåligt ledarskap, att man aldrig har lärt hunden gränser, stress, man har aldrig lärt in nej, man är inkonsekvent osv.

Allt detta beror ofta på ägaren, som det mesta annat. Jag tycker man ska ta tag i sånt redan i valpålder, min hund kunde nej när jag fick henne som 8-veckorsvalp och jag har aldrig behövt ta i. Annars så får man lära hunden nej. Det är rätt lätt och man ska lätt kunna säga nej i vanlig samtalston utan att behöva skrika sig blå.

Vissa hundar är dock stenhårda i psyket. Där anser jag att det handlar om ledarskap, gör ledarskapsövningar och träna upp det. Här handlar det också om ömsesidig respekt, att man visar att jag bestämmer och vi hittar på något och att hunden får ut något av det. Det handlar inte om att kränka och domidera med hunden, då vänder den sig emot dig i stället eftersom den är så ranghög.

Många hundar som inte tar korrigeringar är också stressade (stress inom hundvärlden när man benämner det som stress är aldrig positiv). De vet inte vart de ska bli av, får inte ut sin energi, är missförstådda och då tar de varken emot kommandon eller korrigering.

Sen finns det situationer där hundar blir blockerade, de flesta hundar. Ex en kanin framför näsan, har man då en hund tränad för att inte ta kanin då anser jag att en ngt starkare korrigering är på sin plats om hunden gör fel, men man ska förekomma hunden... Att nipa till den när den har komit tillbaka med en halväten kanin i käften är fel tillfälle...

Nu blev det stressigt och konstigt, men jag återkommer

//E
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cassiopeja skrev:
Jag är bara så nyfiken och måste få fråga er kunniga - hur uppfostrar man en hund som inte bryr sig om korrigeringar? Jag har träffat ett par såna hundar och har inte riktigt kommit fram till hur man ska göra med en sån. Även om jag själv mestadels föredrar mjuka metoder, positiv inlärning, ignorera fel beteende och belöna för rätt, ja allt det där ni vet, så inser jag att jag är beroende av att ha en hund som förstår ett "nej" på något sätt. Tex hunden hoppar upp på matbordet medans man äter och försöker sno ens mat, och det spelar alltså ingen roll att man talar om för hunden att den inte får göra så, den försöker bara igen och igen, oavsett med vilken metod man försöker tala om för hunden att det är fel. :o Ja detta var bara ett exempel. Det finns ju fler situationer där man behöver använda ett "nej-kommando" för att hindra hundens beteenden....
Hur uppfostrar man en sån hund?


Om man nu mot förmodan skulle ha en sån hund så måste man ta i lite hårdare. Så hunden föstår att det beteendet inte är acceptabelt. Ta tag i skinnet på hunden och dra till lite , ta till kommandot NEJ och släpp inte förrän hunden är lugn. Belöna då med godis eller liknande.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cassiopeja skrev:
Jag är bara så nyfiken och måste få fråga er kunniga - hur uppfostrar man en hund som inte bryr sig om korrigeringar? Jag har träffat ett par såna hundar och har inte riktigt kommit fram till hur man ska göra med en sån. Även om jag själv mestadels föredrar mjuka metoder, positiv inlärning, ignorera fel beteende och belöna för rätt, ja allt det där ni vet, så inser jag att jag är beroende av att ha en hund som förstår ett "nej" på något sätt. Tex hunden hoppar upp på matbordet medans man äter och försöker sno ens mat, och det spelar alltså ingen roll att man talar om för hunden att den inte får göra så, den försöker bara igen och igen, oavsett med vilken metod man försöker tala om för hunden att det är fel. :o Ja detta var bara ett exempel. Det finns ju fler situationer där man behöver använda ett "nej-kommando" för att hindra hundens beteenden....
Hur uppfostrar man en sån hund?

Jag går emot den svarta hingstens råd om allt håradare tag.

En del hundar tar inte de hårdare tagen som bestraffning heller. Hårdare och hårdare metoder ger ofta bara en allt hårdare hund och missförstånden och osämjan är ett faktum. Vidare så lägger man inte ned en hund och håller fast hur som helst. Det kräver ett oerhört stort förtroende och känner man inte hunden så skall man INTE syssla med sådant.

Det är då bättre att vara helt konsekvent i andra sammanhang, som att hunden inte blir fodrad innan "varsågod", inte släpps in och ur huset innan ledaren säger varsågod. Att hunden är kommenderad att ligga i hallen medan man äter etc.

Jag har efarenhet av just en sådan hund och det är en utmaning att få den lydig. All fysisk aktivitet som att få hunden still, hålla undan, putta bort etc. var lönlöst därför att en hund av den kalibern gillar "hårda tag" och söker mer sånt.

Cassiopeja, jag skulle helt enkelt lärt hunden ett antal kommandon, "ligg", "stanna kvar", "hallen" etc. Hunden har inte vid matbordet att göra om han inte sköter sig.

Vår hund gav sig aldrig upp på bordet eller bar sig så ouppfostrat åt som den du beskriver, men hade vi inte haft någon lydnad så hade situationen förmodligen varit något liknande. Jag anser att det är av största vikt att få grundlydnad på en sådan hund redan från valpstadiet. Ju äldre hunden är när man tröttnat på fasonerna, ju svårare är det att faktiskt bli ledare.

Det är ungefär som att ha ett barn och inte börja fostra/reagera på dumheter innan ungen är 15 år. DÅ är det lite sent att bli hård, eftersom god fostran kräver förtroende. Förtroendet naggas i kanten av att den ouppfostrade fått ta kommondot och därför inte litar på auktoriteten. En hund som du beskriver behöver veta sin plats, alltid, alltid, alltid. Det är inte alltid kul, men ett måste. :crazy:

Hårda hundar behöver en oerhört fast konsekvent och varm fostran. Hunden behöver ständigt veta sin plats därför att den kommer att ifrågasätta att sitta på andra plats och försöka dominera situationen. Visst kan man gosa med en dominant hund, men man måste vara medveten om att man som matte/husse skall ha sista ordet. Relationen kan aldrig bli "nästan jämbördig".

Men handen på hjärtat, den hund du beskriver verkar inte ha några förhållningsregler alls. Trodde ägaren att denn köpte en malteser? (Men inte ens sådana skulle jag klara av att ha i möblerade hem om de var ouppfostrade)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

lady_vip skrev:
Vissa hundar är dock stenhårda i psyket. Där anser jag att det handlar om ledarskap, gör ledarskapsövningar och träna upp det. Här handlar det också om ömsesidig respekt, att man visar att jag bestämmer och vi hittar på något och att hunden får ut något av det. Det handlar inte om att kränka och domidera med hunden, då vänder den sig emot dig i stället eftersom den är så ranghög.

Många hundar som inte tar korrigeringar är också stressade (stress inom hundvärlden när man benämner det som stress är aldrig positiv). De vet inte vart de ska bli av, får inte ut sin energi, är missförstådda och då tar de varken emot kommandon eller korrigering.


//E

:bow: Bra svar!

Hunden kan definitivt vara stressad av att inte veta sin plats, då hundar som är hårda mår allra bäst av att veta vad som gäller.

En lugn ledare som är konsekvent är a och o. Det där med respekten är också oerhört viktigt, men många har inte förmåga att visa hunden respekt i rätt proportioner.

Det blir antingen för mycket respekt som egentligen är rädsla för den egna hunden "jag kan inte göra si och så, för då.." eller övergrepp (som förmodligen också är baserad på rädsla) av typen "jag är stenhård och klipper till direkt".

Det är inte för inte som många omplacerar sina hundar när de är runt året... :crazy: Synd att man inte tänkt till innan och frågat sig vilken typ av människa man är. Vill man ha en lydig hund med minsta möjliga arbetsinsats från sig själv så skall man kanske inte satsa på rottweiler eller liknande hundar. (därmed är inte sagt att alla rottweiler är hårda)

En hård hund är betydligt svårare att fostra och kräver mycket mer fingertoppskänsla än en mjuk och följsam hund som vill vara till lags.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Om man nu mot förmodan skulle ha en sån hund så måste man ta i lite hårdare. Så hunden föstår att det beteendet inte är acceptabelt. Ta tag i skinnet på hunden och dra till lite , ta till kommandot NEJ och släpp inte förrän hunden är lugn. Belöna då med godis eller liknande.

Gör Du så på en hård hund så smäller det. :smirk: Man går inte in med hårt mot hårt på en sådan hund. De gillar när det blir tuffare tag, och ska vi mäta styrka mellan en hund och människa, så förlorar vi om hunden är normalstor.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Gör Du så på en hård hund så smäller det. :smirk: Man går inte in med hårt mot hårt på en sådan hund. De gillar när det blir tuffare tag, och ska vi mäta styrka mellan en hund och människa, så förlorar vi om hunden är normalstor.

Bra sammanfattning. :) :bow:
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

prinsessfeminist skrev:
Bra sammanfattning. :) :bow:

Gud va ni verkar sätta emot allt man säger...är ni experter på ämnet? Jag gör bara vad jag skulle göra men å andra sidan skulle jag aldrig få en så hemsk ouppfostrad hudn eftersom jag uppfostrar min hund perfekt!
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

men gör du så med fel hund så är det inte säkert att du har ditt ansikte kvar efteråt.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
men gör du så med fel hund så är det inte säkert att du har ditt ansikte kvar efteråt.

Man får visa vem som bestämmer redan i början annars har man misslyckats helt med att ha hund
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Du har fått bra svar av Lady_vip och Prinsessfeministen.

Jag håller med dem överlag, med vissa undantag.

Det är då bättre att vara helt konsekvent i andra sammanhang, som att hunden inte blir fodrad innan "varsågod", inte släpps in och ur huset innan ledaren säger varsågod. Att hunden är kommenderad att ligga i hallen medan man äter etc.

Detta håller jag inte riktigt med om. Självklart behöver en "hård" hund fasta regler och att man är konsekvent i många sammanhang, men att höja ledarskapet genom regler som för hunden är helt oviktigt anser jag som onödigt.

Ledarskap är för mig inte att det är en som hela tiden bestämmer och talar om vad man ska eller inte ska göra. Ledarskap för mig är samarbete mellan två individer. Gillar överhuvudtaget inte ordet ledarskap. :smirk:
Ska vi se till vargen och dess flock, så finns det en ledare. Men det är inte en ledare som bestämmer när, hur eller var man ska göra saker och ting. De avgör inte när det är dags att tex äta. De är inte de som hittar viltspår, jagar ikapp bytet, fäller det och äter sig mätt först. Den som är bäst på en sak i flocken får ha det som sin uppgift. Är det Omegahanden som är bäst på att fälla bytet så får han det till uppgift.
Vem som äter först i en flock avgörs efter vilken tid på året, hur gott om mat det är och om det finns valpar i flocken. Många gånger är det alfaparet som äter sist.

Men men...det jag ville komma fram till är att man höjer sitt "ledarskap" genom att erbjuda samarbete, lek och trygghet.
Det har inte så mycket med regler att göra, dock måste ju regler finnas. Men många tycker jag verkar räkna upp alla regler de har för hunden och på så sätt visa vilken stor ledare de är.

Lite snabbt, då jag verkligen inte borde sitta framför datorn just nu. :crazy:, så tycker jag att en hård hund ska ha några enkla men dock fasta regler, massor av huvuduppgifter, bjudas upp till lek men där det är du som oftast bryter leken. Helt enkelt att visa för hunden att den behövs i flocken, men att det är du som ägare som fattar de stora besluten och står för tryggheten.

Oj, så haspligt skrivet. Jag får återkomma när jag har tid... :o
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

ja, men frågan är HUR man visar det. genom att slänga hunden i backen några gånger eller genom att bete sig som en självklar ledare, den som hittar på roliga saker, den som det lönar sig att följa och den som är tydlig och konsekvent.

min tik var hos en sådan som "skulle sätta hunden på plats, för det måste man göra med såna hundar" (schäfer) och hon blev halvneurotisk av den behandlingen. en del hundar behöver helt enkelt inte sättas på plats och långt ifrån alla vill vara flockledare.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
ja, men frågan är HUR man visar det. genom att slänga hunden i backen några gånger eller genom att bete sig som en självklar ledare, den som hittar på roliga saker, den som det lönar sig att följa och den som är tydlig och konsekvent.

min tik var hos en sådan som "skulle sätta hunden på plats, för det måste man göra med såna hundar" (schäfer) och hon blev halvneurotisk av den behandlingen. en del hundar behöver helt enkelt inte sättas på plats och långt ifrån alla vill vara flockledare.

Varför ska man slänga ner hunden i backen? det gör det ju bara värre
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

svart arabhingst skrev:
Gud va ni verkar sätta emot allt man säger...är ni experter på ämnet? Jag gör bara vad jag skulle göra men å andra sidan skulle jag aldrig få en så hemsk ouppfostrad hudn eftersom jag uppfostrar min hund perfekt!

Nä, expert kan man aldrig bli då det finns massor att lära vad gäller hundar och dess beteenden.

Däremot lär man sig mycket när man har utbildningar inom hund och dessutom jobbar dagligen med just hundar.

Jag tycker bara att det är tråkigt hur man kan gå ut med råd som är rent farligt att utföra. Har man inte haft med hårda hundar tidigare, så har man inte den erfarenheten av vad som kan hända om man beter sig fel. Med en väluppfostrad, lugn och trevlig hund händer det inte så mkt om man råkar göra fel i sin träning/korrigering. Men har man en hund som blivit/är väldigt hård, ja då har man inte råd att göra fel. Då smäller det.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

"Ta tag i skinnet på hunden och dra till lite , ta till kommandot NEJ och släpp inte förrän hunden är lugn."
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

GaurdianAngel skrev:
Nä, expert kan man aldrig bli då det finns massor att lära vad gäller hundar och dess beteenden.

Däremot lär man sig mycket när man har utbildningar inom hund och dessutom jobbar dagligen med just hundar.

Jag tycker bara att det är tråkigt hur man kan gå ut med råd som är rent farligt att utföra. Har man inte haft med hårda hundar tidigare, så har man inte den erfarenheten av vad som kan hända om man beter sig fel. Med en väluppfostrad, lugn och trevlig hund händer det inte så mkt om man råkar göra fel i sin träning/korrigering. Men har man en hund som blivit/är väldigt hård, ja då har man inte råd att göra fel. Då smäller det.

Vad vet du om min erfarenhet av hundar?? Han är väl inte farlig om han hoppas upp på bordet och ska äta av maten. Då är han ju bara ouppfostrad!
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

har tanken aldrig slagit dig, att hunden kanske är BÅDE hård, skarp och ouppfostrad? en vek hund kan också vara ouppfostrad men den ger inte tillbaka om du säger ifrån.
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
har tanken aldrig slagit dig, att hunden kanske är BÅDE hård, skarp och ouppfostrad? en vek hund kan också vara ouppfostrad men den ger inte tillbaka om du säger ifrån.

Jo men nu framgick det inte i inlägget att den var aggresiv eller hur
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

cillamuffins skrev:
"Ta tag i skinnet på hunden och dra till lite , ta till kommandot NEJ och släpp inte förrän hunden är lugn."

Att ta tag i skinnet betyder inte släng ner den på backen...snacka om att tolka saker fel
 
Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?

Vi pratar om hårda hundar rent generellt.

Även hårda hundar kan hoppa upp på bordet och ta för sig av maten. Det finns både "mjuka" ouppfostrade hundar och så finns det "hårda" ouppfostrade hundar. Hur man korrigerar dessa är många gånger helt olika. Du kan inte ta tag i en hård hund på samma sätt som med en "mjuk"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 687
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp