Bukefalos 28 år!

Upphittad!

H

HallonDoft

Idag på min och hundens eftermiddagspromenad hittade vi en kanin!
Något förvånad över detta måste jag säga, den bara satt där i buskaget, det var bara att knalla dit och hämta den.

Iaf så tog jag med mig den hem, den bor just nu uppe på våran ena toalett. Har fått lite hö att äta och vatten att dricka.

Vad ska jag nu göra med den?
Pratat med grannarna som har barn som kanske hört att någon saknar sin kanin men inget napp. Grannen skulle dessutom ringa runt till folk hon känner i trakten och höra. Men inget napp där heller!
Ska skriva ut lappar för att sätta här och där. Vad kan man mer göra?

Hur länge kan man ha den hemma innan den "är min" så att säga?

Det är en söt kanin, väldigt långhårig och något tovig. Först var den lugn och fin men nu när man är hos den är den mera nervös. Var troligen trött och loj förut men börjat piggna till! :)

Tar gärna emot tips på vad jag kan göra. Har visserligen inget emot att "bli med kanin" men någon kanske saknar sin kanin!
Tack på förhand!
 
Sv: Upphittad!

:idea: Du kan väl ringa farbror Polisen och fråga om nån anmält en försvunnen kanin + fråga hur länge det tar innan den kan övergå i din ägo.

P.S. Biiiiild!! :bump: :D
 
Sv: Upphittad!

Hehe!
Jag får nog göra det! Ringa polisen alltså! :)
Får ta tag i detta i morgon.
Kanske kan lyckas få in en bild på odjuret när jag vet mera om den... Kanske dumt att lägga ut bild då jag på mina lappar/annonser ska skriva att de kan få tillbaka kaninen mot signalement tänkte jag!
 
Sv: Upphittad!

Får hoppas att det är en kanin som smitit, så den inte blivit utsläppt.
Tyvärr inget vanligt fenomen att kaniner blir utsläppta när barnet/tonåringen tröttnat..
Ett tips ang grönsaker; ge små små bitar i början.
Ger man för mycket och kaninen inte är van, kan det gå allvarligt om man har otur.
Du kanske redan har koll på det, men hellre säga en gång för mycket än en för lite. :)

Var med om samma sak för inte så länge sedan.
I det fallet hade kaninen blivit utsläppt då ägaren (16) tröttnat.
Som tur är har hon nu ett bra hem och börjar komma till rätta.
 
Sv: Upphittad!

Hmm nä det visste jag inte, att man skulle ge små bitar! :S
Hoppas den överlever i min vård!

Kom gärna med tips för jag har ingen kanin-koll! :)
 
Sv: Upphittad!

Funderar... Har du möjlighet att ha den ute? Troligen är den ju van vid det och det är då bättre för kaninen (mindre omställning) och dessutom bra om ni hittar några ägare (man kan inte sätta ut en kanin under vintern som varit inne för länge).
 
Sv: Upphittad!

Hmm.. Just nu har jag inte möjlighet att ha den ute! :(
Får se om den hittar sitt hem i det närmaste, annars får vi ordna något till den...
Vad ska jag göra med alla tovor den har?
Klippa bort dem bara?
Kanske dumt å börja klippa i kaninen! :D
 
Sv: Upphittad!

Hmm.. Just nu har jag inte möjlighet att ha den ute! :(
Får se om den hittar sitt hem i det närmaste, annars får vi ordna något till den...
Vad ska jag göra med alla tovor den har?
Klippa bort dem bara?
Kanske dumt å börja klippa i kaninen! :D

Har du någon fintandad kam, kan du använda den till att reda ut tovor.
Eller om du har någon liten karda eller liknande.
 
Sv: Upphittad!

Försökte med en liten karda förut men icke sa nicke! Det gick inte alls!
Små små tovor lossnade eller gick att kamma ut men sen var det stopp.
Hon (tror jag) har mycket smuts i ändan och under fötterna med. Försökte få bort det lite med ljummet vatten men det gick trögt. Ville inte bråka för mycket med den heller...
 
Sv: Upphittad!

Har du ringt polisen än?

Riktigt bra gjort av dig att ta hem fånga in kaninen!
Min kanin hittades på ungefär samma sätt, jaktvalpsägaren såg att han nog inte hörde hemma i skogen så hon tog honom under armen och gick hem. Ringde sedan Polisen som inte ville kolla om någon var anmäld saknad först men eftersom våran var anmäld så fick vi ett telefonsamtal:love:

Fortfarande djupt tacksam över att hon gjorde det. Inte alla historier slutar så lyckligt, många överger ju sina kaniner också men. Tänkte bara dela med mig och hoppas du antingen hittar ägaren eller får en trevlig tid med h*n:laugh:
 
Sv: Upphittad!

Har pratat med polisen. De hade inga efterlysningar på kaninen. Pratat med tidningen också, inget där heller.
Satt upp lite lappar i området, kring affärer och liknande.
Grannarna är involverade med!:)
Får se vad som händer!
Hur länge bör man "vänta" på att någon ska höra av sig? Börja ta ner lapparna igen osv?
Vad kan vara rimligt?
 
Sv: Upphittad!

vilken fäg har kaninen och vart hittade du den?
(Vet en som har sprungit bort nämligen)
 
Sv: Upphittad!

Jag bor i närheten av Mariestad/Skövde.
Den är mestadels vit.
 
Sv: Upphittad!

Vad underbart att du tagit hand om den sålänge.. eller kanske för alltid ;) :D

Har själv en helt underbar hittekanin, som folk i området hade sett omkringhoppande i en hel vecka, i december! Nu har han bott här i ett helt år och förhoppningsvis får vi många fler år tillsammans. Fruktansvärt att man bara kan med att släppa ut sina djur på det viset.
 
Sv: Upphittad!

För mig är det självklart att ta hand om den! Hade aldrig haft hjärta att låta den vara kvar i skogen och bli uppäten av nått annat djur eller hamnat i olycka på något vis!
Antingen har den rymt från någon som saknar sin "lilla" kanin (den är rätt så stor!) eller så har någon släppt ut den och därmed kanske lessnat på den.
I vilket fall har ingen ägare gett sig till känna ännu, så sambon planerar nu att bygga en bur till "Doris/Torgny"! :D
 
Sv: Upphittad!

För vissa är det självklart, för andra är det tydligen självklart att när man tröttnar på sitt djur bara göra av sig med det :( Så därför tycker jag att det faktiskt är helt och hållet underbart att du tagit hand om den. Hade någon av mina kaniner rymt, hade jag velat att den kom till någon som dig! :)

Hihi, planerna formas redan! Låter som om kaninisen kommer få det bra även om ingen ägare gör sig till känna!
Vad tycker vovven om kaninen? :)
 
Sv: Upphittad!

Hur länge kan man ha den hemma innan den "är min" så att säga?

Det är en söt kanin, väldigt långhårig och något tovig.

Tre månader brukar man få vänta innan man kan ta över djuret.

Det lättaste brukar vara att bara klippa av tovorna. Det tar ett tag men pälsen blir fin igen när den har växt ut (förutsatt att man borstar den ofta). Antar att det är någon form av angorakanin.

Det konstiga med polisens hittedjurregister är att det är bara lokalt. Dvs polisen i Göteborg kan inte se polisens register i Kungsbacka. Helt otroligt i denna dataålder (registret i Kungsbacka är bara en pärm).

Mvh

Tora
 
Sv: Upphittad!

Hunden har inget emot kaninen! :) Snarare tvärtom!
Han vill vara inne hos kaninen hela tiden, kanske främst för att äta kaninmaten!
Pratat med polisen idag igen och enligt polisen här kan jag nu se kaninen som min då jag har gjort vad jag kunnat för att hitta en ägare till den men ingen har klivit fram! :)

Oj oj oj.... Då var man med kanin!
Men om jag nu börjar fixa saker åt den så kommer väl ägarna plötsligt stå på trappan!
 
Sv: Upphittad!

Åh vad roligt! Läs på ordentligt om kaniner nu :D så att du kan vara säker på att du gör rätt osv. Härligt att hunden går bra ihop med kaninen också! Min hund gör likadant, går in och dricker upp vattnet och vill också ha en pellets vid fodringen, han är lite avundsjuk, sötnosen.

Hade ju varit lite tråkigt om kaninägarna dök nu...
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: athena
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp