Bukefalos 28 år!

Upphörd verksamhet.

Mia_R

Trådstartare
Kan man kolla när en verksamhet har upphört, utan att fråga den som hade verksamheten? :angel:
 
På ratsit kanske?
Nä, där står det att det inte finns någon verksamhet, har för att när jag kollade förra året så fanns uppgiften att den hade upphört, så troligen upphörde den förra året men jag skulle behöva datum. Får ringa skattemyndigheten i morgon och fråga annars.
 
Jag hade tolkat det som att Skatteverket drog in momsregistreringen den 4/7 förra året, men det säger ju egentligen inget om själva verksamheten - bara att den är grovt misskött.
 
Jag hade tolkat det som att Skatteverket drog in momsregistreringen den 4/7 förra året, men det säger ju egentligen inget om själva verksamheten - bara att den är grovt misskött.
Tänkte mest att man kunde anta att firman kan anses ha gått i graven fr.o.m. det datumet och fram till dess varit "aktiv"? Den är avregistrerad nu, men det är av vikt att veta ifall det går att hävda att den var aktiv innan.
 
Jag hade dragit den slutsatsen, efter det datumet är det ju svårt att driva verksamhet. Gissar att även f-skatten är indragen samma datum? DET är ju definitivt spiken i kistan.
 
Kul verksamhet. Det betyder ju att den som anlitat vederbörande för en tjänst, faktiskt är skyldig att betala arbetsgivaravgift och betala in inkomstskatt på tjänsterna.
Ja, det jobbiga är ju även att personen som hade firman har upptryckta kort som delades ut och hade banderoll med firmanamn och telnr uppsatt, så denne gav intryck av att firman fortfarande lever. Tror den sitter uppe fortfarande faktiskt.

Inte jag som är drabbad utan jag luskar lite åt denne.
 
Om firman anlitades före momsregistreringen drogs in, men efter att f-beviset hade upphört, torskar den som lejde iaf?
 
Fast det där kan man ju inte gå efter. Jag anlitar ingen f-skattare utan att kolla att skattsedeln är aktuell. Det kan ju hinna hända mycket på bara några månader. Och det kravet ansvarar man faktiskt för att leva upp till.

Det är ju bara ett samtal (till SKV) alt. en snabb slagning på nätet.
 
Om firman anlitades före momsregistreringen drogs in, men efter att f-beviset hade upphört, torskar den som lejde iaf?

Det är ju två helt skilda saker.

F-skatt indragen - den som betalar får betala även arbetsgivaravgift och inkomstskatt på summan
Momsregistrering indragen - vederbörande ska inte ta ut moms på sina tjänster eftersom denna inte redovisas till SKV.
 
Det är ju två helt skilda saker.

F-skatt indragen - den som betalar får betala även arbetsgivaravgift och inkomstskatt på summan
Momsregistrering indragen - vederbörande ska inte ta ut moms på sina tjänster eftersom denna inte redovisas till SKV.
Ok, jag ska ringa och prata med SKV i morgon nu när jag har lite mer kött på benen. :)
Inte enligt Skatteverket om det är samma projekt/kontrakt hela tiden.
Även om jobbet inte påbörjades förrän 2014?
 
Om jobbet påbörjats när det inte fanns någon f-skattsedel, är det ju solklart så att det inte går att hävda f-skattsedel.

Även under pågående projekt har man en skydlighet att regelbundet kontrollera f-skatt, moms, försäkringsförhållanden och annat som kan ha betydelse för arbetet.
 
Om jobbet påbörjats när det inte fanns någon f-skattsedel, är det ju solklart så att det inte går att hävda f-skattsedel.

Även under pågående projekt har man en skydlighet att regelbundet kontrollera f-skatt, moms, försäkringsförhållanden och annat som kan ha betydelse för arbetet.
Ok, tack. Ska framföra det så får vi se vad som händer. Personen har begärt kvitton men bara fått underlag för betalningarna som skulle göras.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett nybyggt stall och en ny verksamhet står framför ryttaren Douglas Lindelöw. Men först ska han rida i Scandinavium. – Erbjudandet kom...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Amanda Haglund har uppfyllt sin barndomsdröm, att äga och driva en ridskola. Haglunds ponnycenter fokuserar på hästens välfärd och...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Hästnyheter Enskede ridskola kan bli tvungna att pausa verksamheten. Politikerna i stadsbyggnadsnämnden har beslutat att det ska byggas höghus...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp