Upplägg av ridpass

S

sally66

Ibland tryter fantasin över hur jag ska lägga upp mina ridpass. Det skulle vara kul att få lite tips och idéer på hur man kan lägga upp ett väl genomtänkt, och roligt ridpass.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag börjar med att gå med pollan i minst 30 min.
Ute då, antingen på asfalt, grus eller gräs.
Sen sitter jag upp och skrittjobbar, skänkelvikningar, öppna, serpentiner.
Sen är det galopp, jobbar mycket volter i varierande storlek.
Trav samma arbete som i skritt.
Mycket övergångar mellan alla gångarterna.
Sen hoppar jag av och går med henne när hon skrittar av.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Redan innan du kliver in på ridbanan så ska du ha en klar bild av vad du vill jobba med under passet. Vad vill du uppnå? Hur ska du uppnå detta? Vad behöver du eller hästen träna extra på?
Sitt inte och nöt på ridbanan bara för nötandets skull. Ha en vision och ett mål med din ridning, både på lång och kort sikt.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jardina: Galopperar du innan traven? Om det nu är så, varför? Inget illa menat, vill bara veta om det finns någon baktanke med det hela!

Om jag rider ett pass självständigt börjar jag med att skritta i minst 10 minuter, ibland att jag går bredvid. Jobbar i skritt en stund tills jag känner att jag har koll på hela hästen, hur den trampar med alla benen och tempot. Sen joggar vi igång, lättridning, bara ett bra tempo med kontroll. Jobbar mycket med serpentiner, åttvolter, volter och övergångar. När traven känns bra har vi blivit lite varma och tar en kort galopp, bara för att komma igång.
Skrittar vi en stund på lång tygel.
Sen börjar vi med dagens övning. Jobbar mycket med övergångar!
Travar av hästen de sista 5-10 minuterna och skrittar sedan av i minst 10 minuter.

Oj, vad långt det blev :o
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag tänker alltid ut vad jag ska träna på och vad jag vill uppnå innan jag rider in på ridbanan, annars är det så lätt att man bara harvar runt.
Så här kan ex. mina planer innan ridningen se ut:
Idag ska jag träna extra på ökningar/minskningar och sidvärtsövningar i slutet av ridningen ska han med små hjälper lyssna på mina förhållningar mm mm.
Typ nått sånt.

Sen så skrittar jag fram mellan 5-10 min, därefter kortar jag tyglarna och skrittar lite enklare ökningar/minskningar och halt med ryggning detsamma i trav.
Sedan så skrittar jag igen och förflyttar honom lite ut och in på volt( bara ett par steg) + rakställer och utåtställer, detsamma i trav.
Sen galopperar jag på fyrkanten, ungefär 1 varv båda hållen i lätt sits och låg hals.
Efter det gå jag in på volt i mer samlad galopp och gör ökningar/minskningar + rakställer och utåtställer.
Skrittpaus på lång tyglel
I skrittpausen så betämmer jag mig för att ex.
på ena långsidan = volt med utåtställning
Långsida = skänkelvikning in och ut
kortsida = halt med rygga
långsida öppna/sluta
Först gör jag detta i skritt ibåda varven sedan i trav.
I galopp blir det kanske såhär:
kortsida = halt, skritt ett par steg och sedan galoppfattning
Långsida = Förvändgalopp
Kortsida = volt med utåtställning
Långsida = ökning/minskning

Efter det så travar jag av på långa tyglar och sedan skrittar av.
Så kan ett lösgörande pass för mig se ut.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag vet ju inte riktigt vad du är ute efter, men jag tycker överlag att man är kass på att använda bommar tillräkligt mycket (även jag). Att lägga bommar som en solfjäder att ha när man går på volten, att ha några över medellinjen eller snett igenom, och galoppbom/bommar precis innanför fyrkantsspåret. Tycker även att man kan ha koner för att hjälpa en hålla reda på volten, eller varför inte ha så att man kan rida slalom igenom.
För vissa låter detta otroligt barnsligt, men för oss funkar det ypperligt, för man måste få det att stämma hela tiden!
Ska kanske tilläga att jag aldrig rider ett pass längre än 40- 45 minuter, inklusive fram och avskrittning. (man kan ju faktiskt jobba hästen i skritt)
Då jag inte tycker att det ger effekt att sitta och nöta i en timme eller mer, utan vi tränar på det vi behöver träna på, och vill vi ha mer muskler eller bättre flås så gör vi det ute, och inte på ridbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Upplägg av ridpass

jag brukar skritta fram ca 15minuter. sedan jobbas Bonic från marken smat longeras i ca 15 minuter för att komma igång i hela kroppen.
efter det sitter jag upp och börjar med lös görande övningar i skritt coh trav som att flytta bakdelen osv.
sedan gör jag samma sak i galopp.
då han är mjuk och fin rider jag mera på rakt språk och rak riktar lite mera.
sedan återgår jag till volter, öppnor osv. imellan åt lägger jag in en del tempo växlingar.

jag svaultar alltid rid passet med att låta honom träcka ut halsen ordentligt och bli djup så får han trava av sig ett par minuter på det sättet. sedan skrittas han av ca 15 minuter.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag brukar ha ett mål för dagen om vilket område jag ska träna (mest i syftet att inte bli överpetig utan försöka koncentrera mig på en sak i taget, brukar bli bäst resultat i längden då) sen brukar jag få justera lite i passet om det känns som att det inte funkar.
Nu är min häst (och jag kanske? :angel: ) lite speciell, så ibland kan vi behöva jobba mycket eller enbart i skritt. Inte varje pass för då blir han så less, men åtminstone någon gång i veckan.
För att lära honom att det faktiskt går att skritta också.
Men annars kan det bli ca 10 minuters framskrittning/arbete för hand för att förbereda hästen lite, skritt 5-10 minuter uppsuttet, trav 10-15 minuter med ett par övergångar däremellan så det blir sällan trav nonstop. Ofta lägger jag in lite övningar med koner eller dylikt så blir det lättare att få en struktur i ridningen.

En övning t ex kan vara att ställa två st koner bredvid varandra i mitten av ridbanan med ca en och en halv meter emellan. Och sen två andra koner lite längre bort så man kan rida serpentiner med konerna i mitten av bågarna. Då kan jag lära hästen att hålla balansen och följa min tänkta väg, genom att ibland bara rida runt på en volt, ibland göra halt eller en tydlig halvhalt mellan konerna, ibland rida som en åtta och ta sig runt båda passager, ibland rida en mindre volt och ändå hålla balansen och formningen och komma tillbaka mellan konerna, ibland hålla hästen lite böjd och rida nästan som öppna fram till konen och därefter följa framdelens riktning in i en volt osv.
Älskar koner, de ger mig lite mer struktur och ger min häst en break när jag inte kan lägga all fokus på den utan måste koncentrera mig på vart jag rider! ;)
Sen efter traven så antingen slutar jag rida direkt och hoppar av, skrittar från marken en stund som avskrittning (i samband med att man plockar undan grejer), enstaka gånger när det är ljust och inte för halt tar jag en promenad eller rider ut en kort sväng. Eller så skrittjobbar jag efter traven för att hästen ska vänja sig vid det. Pållen gillar som sagt inte skritt. Galoppen har vi inte kommit till ännu, vill befästa grunderna i skritt och trav först.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag rider iofs på ridskola men rider allt som oftast fram och av relativt självständigt.

Börjar med att skritta fram på lång tygel ca 10min. Redan kollar jag av att hästen lyssnar på vikthjälperna samt skänkel genom att tempoväxla i skritten samt lägga stora volter och vända över ridnbanan.

Kortar sedan tyglarna och får ofta tid att jobba hästen en aning i skritten något varv och passar då på att lägga ett par till volter med lite mer krav på ställning och böjning. Rider även gärna lite svagt sidvärtes längs långsidorna.

Jobbar sedan ungefär likadant i traven med ännu mer fokus på volter. Inget tragglande på en volt utan flera utspridda över hela ridbanan och i olika storlek.

I slutet av passet joggar jag av hästen och tar återigen upp voltarbetet som i början. Avslutar med att skritta av och har kommit på att jag föredrar att göra det till fots.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Galopperar du innan traven? Om det nu är så, varför? Inget illa menat, vill bara veta om det finns någon baktanke med det hela!

Det kan mkt väl hända att jag galopperar före traven.

Det har fungerat ypperligt, för att väcka "lata" hästar, samt att "förvirra" pigga 24-åriga unga vita hästar...

Enligt ridbibelns regelbok, ska man ju skritta si och så länge, trava si och så länge på stora spår och sen jobba en stund, skritta, avsluta med galopparbete och sedan avtravning under lättridning, före skritt.

Men om man i stället vågar klippa och klistra, utifrån vad som passar den individ, till häst man har, så kan både häst och ryttare få ett roligare pass, där ingen vet vad som ska hända därnäst.

Hur många är det som inte tragglat, tragglat och tragglat, med volter och serpentiner, "bara för att"...

Jag höll på att skämmas ögonen ur mig för några år sedan när jag stod uppe vid en ridskola en kort tid. En dag släppte jag min dam lös i ridhuset och vad händer? Jo, hon börjar skritta och trava volter och serpentiner lös, samt även lite galopp på en stor volt.

Så, vi borde kanske våga expereimentera lite till mans, för att inte ta varandra för givna.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Jag tycker det är bra variation att skritta fram avsuttet i naturen. Jag brukar gå en vända runt vår tomt, så först blir det en bit skritt på grusväg, sen vänder vi upp i skogen och går genom skog och avverkning en bit. Då är hästen mjuk efteråt och "med" då jag använder skogen till ledarövningar.

Sen är det bara att sitta upp och göra det man planerat. Tycker det ger en piggare häst, det finns inget värre än att skritta fram på bana.

Brukar ibland lägga ett pass mellan träden, böjer, ställer och tränar halvhalter med träden som "koner". En väl genomriden och uppmärksam häst kan man ju även trava och galoppa mellan träden även om det är trångt :) Det ger variation men är fortfarande ett ordentligt ridpass, inget såseri eller åka häst.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Ha, ha... Det hade varit kul att se.... :) Snacka om självgående häst....

Även till Ingela:
Jag har också varit med om det när hästen var ganska vältränad en period och sen var tvungen att gå på finadyne pga stelhet/ömhet av att ha gått barfota.

Vi släppte kusarna lösa på ridbanan och min hade så mycket överskottsenergi att den sprang och utförde ett dressyrprogram eller nåt..
Bla en RIKTIG ökad trav på diagonalen! Jag har aldrig ens tränat ökad trav med den och rider i princip aldrig snett igenom! :crazy:
Samlad galopp, sansade och liksom förberedda galoppombyten, en stund stod den nästan och piafferade med riktigt lätt framdel osv.
Helt sjukt! :eek:

Har en bild fast det är väldigt suddigt, taget i sekvenser med massor av pyttebilder så det blev litet och suddigt när man klippte ur:

(klicka för större... fast den blir inte så mycket större :angel: )
 
Sv: Upplägg av ridpass

kl

Jag skrittar fram hästen, olika länge beroende på om det är kallt eller varmt, om den har gått i hage osv... Gör alltid några halter för att kontrollera att start och stopp fungerar (inga krav på korrekta halter)

Joggar igång och rider bara på raka spår, skär av hörnen, gör lite vändningar över ridbanan etc. Gör även avbrott och igångsättningar. På min egen blir det oftast galopp väldigt tidigt och så får han rulla något varv eller två i båda galopperna, han har lättare att fokusera sen.

Efterhand som hästen börjar bli varm lägger jag till mer och mer böjda spår, sidvärtsrörelser osv.

Alla uppgifter som kräver mer av hästen mentalt och muskulärt lägger jag i mitten av ridpasset när hästen är uppvärmd men inte trött.

Jag lägger in korta skrittpauser ofta för att hålla mjölksyran borta och motivationen uppe.

Ofta gör jag uppvärmingen eller nedvarvningen i skogen, eller gör hela passet i skogen. När jag väl är på banan brukar jag hitta på mycket egna ridvägar så att hästen ska lära sig att lyssna på mig och inte ta för givet att dom vet vad som ska komma.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Det jag alltid gör är att skritta fram i 15 minuter och skritta av ca 15 minuter. Ibland leder jag fram och av.

Sen beror det helt på vad jag har planerat för dagen. Innan jag rider så vet jag alltså vad jag ska öva på och hur, alltså vilken övning jag ska göra. Jag har också satt upp mål inför ridpasset.

Om vi säger att jag övar på slutor. Då rider jag först i skritt tills det blir bra, oftast får hon lång tygel emellan varven. När det sen går bra så börjar jag trava. Ibland värmer jag upp lite i traven på serpentiner och volter och ibland börjar jag med slutorna direkt. När jag är nöjd med dem i traven så pausar vi på lång tygel och sen travar jag av.
 
Sv: Upplägg av ridpass

Ett dressyrpass kan se ut såhär.
Först skrittar jag fram för hand ca 5 min,sen sitter jag upp och skrittar fram ytterligare 10 min,sen kortar jag upp tyglarna och jobbar lite i skritten,sen travar jag fram och ser till att jag har bra framåtbjudning,rider både på rakt och böjt spår,rider olika vägar och gör tempoväxlingar. Sen fattar jag galopp och galopperar lite,sen skrittar jag igen på lång tygel. Sen börjar jag med dagens jobb,kan vara att jag rider olika dressyrprogram eller så trav och galoppjobb osv,kanske sidvärtsrörelser,lite förvänd galopp eller fattningar och avbrott. Sen när jag känner mig nöjd lägger jag ner formen och travar av i ca 5-10 min,sen skrittar jag av osv.:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Entourage
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 504
Senast: mamman
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp