Bukefalos 28 år!

UpplÄgg infÖr vintern!

lillis1222

Trådstartare
har en 13-årig dressyrhäst som ska gå sina sista tävlingar för året i början av November. Sedan efter det funderar jag på att vila honom helt en månad ,med start 1 December. han fick ingen sommarvila alls och sen årstiden brukar ju ändå vara den jobbigaste för oss ryttare att hålla igång på.

Vad säger ni? Är lite brydd över detta? Dumt att ställa av hel kanske?nedtrappning? Upptrappning hur länge??

Få höra tips från andra ryttare med hästar som tävlas hela säsongen??:)
 
Sv: UpplÄgg infÖr vintern!

Jag tycker det låter sunt med lite time off! :bow: Hästen blir säkert glad över lite semester. Själv hade jag inte slutat motionera hästen helt (då mina båda fuxar är gamla och behöver röra på sig varje dag för att inte bli stela), men kanske givit honom extra (dubbel!) hagtid om det går, och begränsat motionen till trevliga skrittpromenader i naturen.
 
Sv: UpplÄgg infÖr vintern!

Jag tycker det låter som en god idé att låta hästen få lite semester. Jag har under några år gjort så att mina får vila 6-8 veckor under vintern. Att jag kör just 6-8 veckor är att jag hört att de flesta ev småskador hinner läka ut på den tiden. Hur mkt sanning det ligger i det vet jag eg inte, men det funkar för mig och mina hästar!

Jag brukar börja trappa ner ett par veckor innan jag ställer av helt. När jag sedan sätter igång dem börjar jag med att skritta ut och lägger allt eftersom in trav och galopp samt rider längre turer. Men sen tycker jag att det beror på vilken livskvalitet hästen har i övrigt. Går hästen tex bara ute 8-14 så skulle jag definitivt inte ställa av helt. Då behöver de komma ut och röra på sig, inte minst för psykets skull. Att ha en häst på box i 18 timmar är ju inte att rekommendera. Men går hästen ute mkt skulle jag inte tveka att ställa av den. De brukar verkligen få en nytändning efter det!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 494
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 553
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 359
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 586
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp