Bukefalos 28 år!

Upplägg/terminsplanering på ridskolor

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor?
Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i dom banorna då jag har två grupper på våran ponnyridskola varje vecka.

Den ena gruppen är ett gäng tjejer i ca 10-12 års åldern. Känner att jag med denna grupp vill strukturera upp ridpassen bättre och försöka
hitta en röd tråd i deras utbildning, som ska följas - inte till punkt och prick givetvis eftersom både dom och hästarna är individer och alla har vi olika svårt och lätt för att lära oss nya saker - men jag vill ändå ha något att kunna följa. Eftersom jag tagit över dom denna terminen har det blivit så att vi gått igenom mycket grunder om igen för att jag har velat få klart för mig var de är utbildningsmässigt och så att alla fem 'varit med på noterna' s.a.s eftersom jag tycker att det är viktigt att alla förstår vad jag är ute efter och varför jag vill att dom ska inverka på olika sätt. När dom rider vill jag få dem att de ska fråga sig själva och kunna svara på frågorna 'När och hur och varför' de använder sig av vissa saker i sin ridning, de ska få verktyg av mig som de ska kunna plocka fram av mig när dom behöver och för att kunna ha hjälp av dessa verktyg måste de enligt mig veta När dessa saker ska användas, Hur de ska användas/utföras och Varför .

Jag har även longerat dom lite grann någon gång för att de då ska kunna få träna på och inverka mer med sitsen utan att hålla balansen i tyglarna samt att de fått ridit utan stigbyglar. Jag vill få dem att hitta sin egen balans och följa med hästarna i deras rörelser.


De har fått lära sig att hitta rätt sittben, fått veta vad lodrät sits är och fått träna mer på att göra bättre galoppfattningar samt att de har travhoppat lite granna.



Den andra gruppen jag har är ett gäng tjejer i ca 5 års åldern, 6 st som var helt nybörjare. De har ridit ungefär halva slutskedet nu på höstterminen. Vi skrittar mest, de får lära sig på väldigt simpla vis att de ska vara raka och sträcka på sig när de rider, att de ska känna sig lite 'stolta' , jag brukar ibland nämna väldigt basic att det går två linjer i kroppen (axel-höft och häl) samt linjen handen till bettet. Vi gör mycket balans och styrövningar, de får styra mellan koner, göra halt och få hästarna uppmärksamma och att de ska lyssna på vad de vill men vi gör det mer på 'lek' , det blir mycket olika sorters banor av olika slag. Ibland får de styra genom att leka 'flygplan' , ibland får de gå över cavalettibommar utan att hålla i sig (föräldrarna leder eller går brevid ) , samtidigt som de ska stå upp i stigbyglarna. Det går ut på lek och att dom ska ha kul tillsammans med hästarna! De har travat ett par gånger nu , första gångerna skumpade de runt och några av dom tyckte att det var lite småläskigt andra ville 'springa' mer för att det var häftigt när det gick fort! Då var det liksom en långsida i taget, nu har de fått trava lite mer och börjat rida lätt och räkna takten ett-två.




Nu vart det väldigt mycket info om mina grupper såhär men ja , jag vill få lite tips hur jag ska göra med mina grupper om hur jag strukturerar upp utbildningsplan dvs. 'röd tråd' osv. på bästa sätt.

Undrar lite hur ni som rider eller har lektioner på ridskolor går till väga, har ni kanske speciella terminsplaneringar ?


Våran ridskola är så rörig eftersom vi har så många olika instruktörer, jag tror det är 8 st till 50 elever totalt och därför blir det aldrig någon ordning. Det blir så att respektive ridlärare får planera efter sin grupp och vi har inga specifika utbildningsplaner osv. som vi följer.
 
Senast ändrad:
Sv: Upplägg/terminsplanering på ridskolor

Oo, ridlärarfråga. Jag har undrat ett tag om det inte finns något "ridlärarforum" där man kan prata "ridlärarsaker" - hur saker fungerar på ridskolan, lektionsidéer, planeringar, hästmaterial, utbildningsplaner med mera. Någon som vet något? Känner ibland att det skulle vara skönt att ventilera ev. problem med några utomstående...

Jag jobbar också på en ponnyridskola, ca 200 ridande i veckan och fyra ridlärare. Åtta ridlärare till 50 elever låter väldigt många! Själv har jag nu HT-06 haft 14 grupper i veckan, från nybörjare till P5-or, vår mest avancerade nivå. Vilket inte är så jätteavancerat, LB-nivå ungefär. :) På "min" ridskola har vi endast terminsplaneringar för de två första terminerna, sedan har vi "nivåplaneringar" med saker som ska läras in på de olika nivåerna. Hur och i vilken ordning det lärs ut är upp till den enskilda ridläraren, men alla elever i en grupp ska kunna göra allt som står på en nivå innan gruppen flyttas upp till nästa nivå.

Om inte ridskolan har någon målplanering, kan du inte snickra ihop en egen? När vi gjorde vår sneglade vi på andra ridskolors planeringar, och lite på ridsportförbundets ryttarmärken, och gjorde sedan en som vi trodde skulle passa oss. Utöver det så har jag lite individuella mål med vissa grupper, modell grupp X ska innan terminen är slut känna sig säkra med att trava utan stigbyglar eller vad det nu kan vara. Haft en grupp den här terminen som fått öva på att svänga. Jag förstår faktiskt inte hur hästarna har förstått att de velat svänga, för de har då inte gjort många rätt tidigare. Målet med den gruppen har så klart varit att förbättra svängarna...
 
Sv: Upplägg/terminsplanering på ridskolor

Hos Ridsportförbundet finns litteratur att köpa, t.ex. den "officiella" utbildningsplanen (i vilken ordning olika moment "ska" läras ut). Jag tror att man för ett par hundralappar kan köpa ett bokpaket med de mest grundläggande böckerna i instruktörskunskap. Tvinga din klubb att köpa in böckerna.
Det finns många matnyttiga böcker os Ridsportförbundet, gå in på deras webbshop och kika!
 
Sv: Upplägg/terminsplanering på ridskolor

Vi har färdiga planeringar för hela året för alla nivåer. Sen går alla grupper igenom dessa. Övningen är ritad på planeringen, vecka för vecka. Och mål med lektionen osv. Sen får man göra ett eget PM, alltså framridningsövning och tidsdisposition.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 356
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp