Bukefalos 28 år!

uppmjukning av gammal häst!

W

Whopitie

Undrar om ni har några bra förslag på att mjuka upp en gammal häst. han är en angelo arab, vallack & 27 år. han är pigg och så, men han är så himla stel i sidorna och är rädd att man ska skada honom i munnen. kom med alla förslag!:)
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

låt honom gå på lösdrift om det är möjligt.. min 28 åriga arab har alltid stått på box å de senaste 8-1+ åren har han varit jätte stel i sidorna å benen men nu i sommsras å gick han på bete å sen direkt ut i lösdrift å han e fräsh som attan. aldrig stel eller nått.. bara han har mat å täcke så hållr han hullet
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

han har alltid gått på lösdrift, men nu sedan ½ år tillbaka så står han på box. enligt ägaren så var han stelare när han gick på lösdrift än nu när han står på box... :confused:
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

Jag har en 26 år gammal arabvalack, som rids 4-5 dgr/v. Han går inte på lösdrift, men han går ute länge om dagarna. Han behöver skrittas fram en längre stund, innan han blir varm i kroppen. Jag skrittar fram honom i minst 20 min och gärna 30 min. Därefter travar jag han i låg form i kanske 10 min med en och annan paus, såklart. Därefter är det lite galopparbete i låg form i ett par minuter. Därefter paus i ett par minuter. Efter denna uppvärmningen är han mjuk och fin. Prova denna metoden! :idea:
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

Undrar om ni har några bra förslag på att mjuka upp en gammal häst. han är en angelo arab, vallack & 27 år. han är pigg och så, men han är så himla stel i sidorna och är rädd att man ska skada honom i munnen. kom med alla förslag!:)


Rider själv en ung finnhäst, som e .. tja.. som ett järnspett när man sätter sig upp på honom.. (han e ridskolehäst, å jag e väl ungefär den enda som kan rida honom, å inte har egen häst eller medryttarhäst.. ).

så de första vi brukar göra e att rida stoooora volter så han lixom kommer på att han faktiskt kan svänga oxå. å stora volter i början av lektionen e bedrööövligt, så stel e han.. så volter å serpentinbågar fungerar ypperligt på denna finnhäst.

Sen är ju oxå sidvärtsrörelser oxå mjukgörande..

Hoppas de fixar sig!! :)
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

Här på forumet, behöver man inte uppträda otrevligt för att någon missuppfattar frågan.

Om någon frågar om tips och hjälp att mjuka upp en gammal häst, då är det lätt att tro att man kanske inte ridit, eller hållit på med hästar så mkt.

Men är man lite mer kunnig på området finns det TRE trådar nålade överst i ridforumet, som borde passa väldigt bra, med bland annat uppmjukningsövningar för häst, ung som gammal.

Hittar du inget, som passar där, kan du ju utveckla frågan lite mer i någon av de trådarna, så kanske det finns någon annan som har något bättre tips.

Träna musklertråden

Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Övningar av alla de slag

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Sv: uppmjukning av gammal häst!

hehe, hade en New forest herre förut :smirk: 22 år gammal och Gammal dressyrponny (notera detdär med gammal dressyråponny) när jag blev medryttare på mitt skrälle va det värkligen stelt och ja.. han hade inte ridits ordentligt på någe år el mer ;) Men jag arbetade honom mycket i skritt, skänkelvikningar och svängar. Älskar serpentinbågar där men ställer dom rätt, han tyckte det var rena rama helvetet :devil: men dom mjuknar upp efter ett tag (iaf min herre :rofl:) så.. Jag ger dej tipset att typ bara arbeta honom mycke ti skritt, skänkelvikningar, svängar där de får ställa sej ordnetligt (inte bara halsen rät fram utan arbeta bra och i rätt form och börja typ.. jaa.. du fattar :smirk: ) hehe.. Mitt tips iaf ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 874
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp