Bukefalos 28 år!

"uppresande" tygeltag

lakrits

Trådstartare
I vanlig engelsk dressyridning så ska man ta ett uppresande tygeltag om hästen går för djupt/bakom lod .

Hur fungerar det i westernridningen?

För ett tag sedan var jag och kollade på en koclinic och då var det en tjej där som använde det "uppresande" tygeltaget som ett tygeltag där hästen i stället skulle sänka sig i formen.
Jag blev då lite fundersam.

Sedan var min kompis och tränade för en välkänd ryttare och han sade då att man ska sitta väldigt högt med händerna, bredda dom mycket och visa hästen att man finns båda sidor om hästen med tyglarna...att den då sänker sig.

Detta går liksom emot lite mot den engelska ridningen och nu undrar jag vad man använder sig av när hästen går för djupt/bakom lod i westernridningen?
Det uppresande tygeltaget har ju motsatt effekt här......
 
Sv: "uppresande" tygeltag

Jag skulle svara att man höjer formen genom mer framåtbjudning..
Att man får hästen mer under sig och högre fram genom att be den trampa på mer..
Men ofta vill man ju ha en lägre form än i dressyren.

Herr Åhman sa det sist jag red för honom, att formen dressyrryttare har när de "lägger ned" hästen efter ett hårt pass i hög form, är den formen "vi" är ute efter mest hela tiden. :)
Tyckte det var bra formulerat..
 
Sv: "uppresande" tygeltag

Det här stämmer alldeles korrekt...är själv en föredetta dressyrnisse.

Ju mer framåtbjudning desto mer undertramp.
Skillnaden här är ju också att dressyrhästen rids ju med väldigt mycket mer kontakt i munnen än vad westernhästen gör,,man fångar upp det hela i handen och där får du den högre formen på dressyrhästen.

Westernhästen har ju mindre kontakt med ryttarens hand och ska ju bära sig mer själv utan stöd, också en lägre form.
Här fångar man mer upp aktiviteten med säte och ben....om jag inte förstått fel...rätta mig gärna.
 
Sv: "uppresande" tygeltag

Du har rätt, men det du har sett med det "uppresande" tygeltaget stämmer också. Inte på det sättet att man ska "lyfta" hästen, utan mer att det finns ett visst läge, en viss vinkel eller hur jag ska beskriva det, där man med mkt mkt lätt kontakt får hästen att ge efter för bettet. Istället för att, som många gör, ta ett grabbatag o låsa tex mot benen (ja, ngt överdrivet nu) och "vänta ut" tills hästen släpper bettet. Denna vinkel är ganska liten vilket betyder att man måste lyfta ena, eller båda för den delen, tygeln högt. Det är också så man "samlar" hästen med tygeln när man rider på stång, alltså försöker man "härma" stångridning så mkt som möjligt i snafflebit.
Dock måste drivet komma först bakifrån, precis som i klassisk dressyr.

Hoppas att det inte blev för svamligt. Dessutom är det säkert nån som rider på annat sätt, så jag betackar mig för tramsiga kommentarer och ser istället fram emot nya infallsvinklar! :smirk:
 
Sv: "uppresande" tygeltag

Jag förstår precis hur du menar och det är ju detta som går emot dressyrens "principer",,,därav min reaktion.

När du säger att man kanske ibland bara använder den tygeln....när en häst tex. går snett med huvudet eller är lite "fastbiten" i bettet i engelsk dressyr så tar man uppresande med med en tygel....

Det är intressant det här...man vill komma till samma läge med samma tygeltag fast de är helt motsatt tänkande. Nu när jag läser och tänker efter så är det mer logiskt att ta ett uppresande för att hästen ska sänka sig/lägre form...speciellt om man rider på stång men förstår principen även på ett vanligt tränsbett.....
 
Sv: "uppresande" tygeltag

Som jag har fått det förklarat för mig, så går det väldigt dåligt -om alls- att "höja" en häst med stångbett.
Stången jobbar "neråt" i både mun och nacke, medan ett vanligt tränsbett fungerar bättre om man har en häst som sänker sig för mycket och går under mankhöjd med nacken eller kryper bakom lod med nosryggen...

Jag har själv upplevt det så också.
 
Sv: "uppresande" tygeltag

*kl*

Idag har jag ridit med tygeltag "a la SL"......så superbra.
Det var mycket lättare att hålla kvar henne i formen utan att ta hjälp av hand och skänkel.

Jag höjde och breddade handen,,,red med sätet....när hon hittade formen sänkte jag handen, förde ihop handen och släppte sätet.
Hon gick kvar i formen på lös tygel ca. 5-6 steg.....sedan gjorde vi om allt igen...........Alldeles toppen:)
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 691
Senast: Cam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cassiopeja
·
Träning Fungerar ett uppresande tygeltag på en häst som går med huvudet nedåt (inte bakom lod) och med lång hals? Eller finns det andra bättre...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp