Bukefalos 28 år!

Uppringd av liknande telefonnummer

Caoimhe

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken, men följande inlägg lär ju förklara situationen.

För en vecka sedan blev jag uppringd av ett telefonnummer som för mig var okänt. Hann inte svara men sökte på numret på nätet och fick fram att det var en telefonsäljare. Inget mer än så. Jaså, jaha, okej. Undrar givetvis varför de skulle ringa på min mobiltelefon. Jag är ingen person som lämnar ut mitt nummer hur som helst, men tänkte inte mer på det.

På måndagen ringer telefonen igen. Än en gång misslyckas jag med att svara. Kollar numret och tror först att det är samma nummer som ringde på torsdagen innan. Vid närmare titt ser jag att den sista siffran i numret är annorlunda. Telefonnumret tillhör även det en telefonförsäljare. Samma, antar jag. Känner mig lite illa till mods. Kollar när jag blev uppringd på torsdagen innan (12:54) och jämför med 12:51. Nästan exakt samma tid. Ett sammanträffande, såklart. Okej. Det var väl underligt, men nu lär de sluta ringa, tänker jag efter en stunds funderingar.

Igår ringde det igen. Jag låter bli att svara. Än en gång är det en ny siffra i slutet av numret, annars identiskt med de två andra. Och så givetvis samma sak idag, med en ny slutsiffra. Har alltså blivit uppringd 4 gånger under en veckas tid.

Nu börjar jag tycka att det är obehagligt. Jag vill inte bli uppringd av vilka det än är som ringer upp mig. Jag förstår inte varför de ringer mig eller vad de vill, och jag är inte sugen på att svara dem heller. Befarar att det ska vara något idiotiskt företag som drar stora summor trots att man säger nej, eller bara för att man svarar. Ja, jag är lätt paranoid. :o

Nåväl. Numret är 0757-70011*, där stjärnan symboliserar den siffra som alltid varit annorlunda från gång till gång. Känner någon igen det och kan förklara varför de fortsätter ringa upp mig?
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Det är nog bara 'vanliga' telefonförsäljare.
De ringer till mej också(har ingen hemtelefon) men jag svarar bara inte.
Endel slutar bara inte även om man inte svarar på flera veckor:meh:

Man kan säkert ringa upp och man kan def maila om man hittar företaget och be dom ta bort ens nummer från deras ringlistor. Det har alltid fungerat för mej utan bekymmer och då har jag aldrig hört från dom igen.

Företag som jag har abonnemang hos eller på annat sätt finns hos skickar brev/mail istället om de vill något eller ändra något eller erbjuda något.

Man kan googla(heller än eniro) nummret, då kommer det upp sidor där man kan se vilket företag det är och vad de vill. Baserat på folks erfarenheter.
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Svara och be dem ta bort ditt nummer :) Brukar jag göra! Vad jag vet så måste de göra de om du säger till.
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Dom har antagligen köpt ett register någonstans där ditt nummer fanns. Då hamlar du på deras "att ringa" lista, svarar du inte så fortsätter dom ringa. Enklast är att svara och säga att du inte är intresserad och be dom sätta en spärr på ditt nummer så dom inte ringer upp igen.
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

KL

Jag svarar ALDRIG, efter ett tag ger de faktiskt upp :D Då brukar dock något annat företag börja... :cautious: Finns ju NIX för mobilnummer nu, regga dig där :)
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Jag blir uppringd av nummer som är väldigt snarlika varandra. Har en app som blockerar nummer jag lägger in där. Gissa vilka som hamnar där ? ;)
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Jag vet inte vilken app fryckan har men jag har en som heter Truecaller. Har inte behövt prata med en enda telefonförsäljare sedan jag skaffade den :) Eller annat löst folk för den delen, som Statistiska Centralbyrån, Radiotjänst och mitt eget gamla ragg omdöpt till "Äcklet" :D Bara att lägga till numret som "spam" och sen är det ur (min)världen!
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Har också råkat ut för det, ignorerar man så slutar de aldrig. Har också reagerat på att det varit snarlika nummer som ringt om varann...
Brukar tillslut svara och tacka nej typ direkt, då ger de upp. :)

Tyvärr ringde det för någon månad sedan ett liknande nummer också, jag ignorerade, tryckte bort, blev arg och irriterad. Svarade tillslut lite halvsurt.... och så var det ett företag jag bestället skor från som skulle ställa lite frågor :o:o
"Du var svårfångad" "Eh, ja, *host* jag jobbar, vi har mycket att göra"...

PINSAMT :p
 
Sv: Uppringd av liknande telefonnummer

Förstår inte varför det är konstigt direkt :D

Jobbat i kundtjänst och där hade vi "köpt" olika nummer. Dvs Anna har nr 1111, Emma har nummer 1112, Sara har nummer 1113 osv osv.

När du inte svarar på en telefonförsäljare går den "vidare" i listan, så det kan vara olika personer/datorer/telefoner som har samma lista men olika dagar. Eller så hamnar du på en "inte svarat" lista och de provar igen :)
 

Liknande trådar

R
Äldre Jag har vid tre tillfällen de senaste två veckorna blivit uppringd av tre olika amerikanska nummer. Två gånger kunde jag inte svara och...
Svar
12
· Visningar
2 437
Senast: Gnist
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: WBanna
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: kryddelydd
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 681
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp