Bukefalos 28 år!

Upprörd gubbe och lös hund

Gwaeron

Trådstartare
*långt*

Jag har två problem, lustigt nog inkluderar båda en "ridning förbjuden" skylt...

En sån här:
1_2_14.gif


Problem 1:
På en av slingorna jag brukar rida på finns det en vägbom som spärrar av en påstått privat väg och på den sitter bland annat en ridning förbjuden skylt. För att respektera det rider vi på sidan av vägen på en liten stig och enligt de äldre i stallet ska det vara helt ok. MEN för att komma runt bommen till den tillåtna stigen måste vi rida tvärs över vägen (ca tre meter). Idag kommer en mkt upprörd gubbe och sätter igång att föreläsa om att vi på inga villkor får rida på vägen. Jag frågar då om han alltså menar att vi inte ens får rida tvärs över vägen och det var precis vad han menade. "Ni kan rida där istället" säger han och pekar på en 1 ½ meter hög i princip horisontell sluttning på andra sidan av ett dike :eek:. Istället för att sätta igång nån diskussion om varför det vore rent livsfarligt att rida där och att om det är hans mark är det ju jobbigt för hans del om vi dör på den (:angel: ) så sa jag att "ok, då vet vi det, nästa gång vi kommer hit hoppar vi av och leder hästarna över vägen". Kanske inte det bästa för att lugna ner gubben men jag ville inte ljuga:angel: :crazy:

Problem nummer två är i princip likadant fast utan stig vid sidan av vägen, en tant istället för en gubbe och med lös hund på tomten som hon vägrar att koppla. Där finns ett altenativ som innebär att inte rida på den förbjudna vägen men huset med hunden ligger precis vid den vägen så hund:devil: springer runt där ändå...


Nu till poängen:
Får man ha en hund lös sådär?
Vart hör man av sig för att få reda på om vägen är privat samt om skyltarna är lagliga?
Säg att gubben skulle ertappa nån ryttare på sin väg igen, vad har han rätt att göra?
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

På den egna tomten får hunden vara lös hur mycket som helst, men den får för den skull inte springa fritt i skog och mark och driva viltet utan ska hålla sig till tomten och komma direkt vid inkallning om den förirrar sig utanför.

Om skyltarna är lagliga eller inte kan ni kolla upp med komunen.

Om gubben äger vägen och marken så kan han kräva ersättning om ni trampar sönder.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Respektera alltid ridning förbjuden annars sabbar ni för oss andra, som följer reglerna.




Lyrazel skrev:
*långt*

Jag har två problem, lustigt nog inkluderar båda en "ridning förbjuden" skylt...

En sån här:
1_2_14.gif


Problem 1:
På en av slingorna jag brukar rida på finns det en vägbom som spärrar av en påstått privat väg och på den sitter bland annat en ridning förbjuden skylt. För att respektera det rider vi på sidan av vägen på en liten stig och enligt de äldre i stallet ska det vara helt ok. MEN för att komma runt bommen till den tillåtna stigen måste vi rida tvärs över vägen (ca tre meter). Idag kommer en mkt upprörd gubbe och sätter igång att föreläsa om att vi på inga villkor får rida på vägen. Jag frågar då om han alltså menar att vi inte ens får rida tvärs över vägen och det var precis vad han menade. "Ni kan rida där istället" säger han och pekar på en 1 ½ meter hög i princip horisontell sluttning på andra sidan av ett dike :eek:. Istället för att sätta igång nån diskussion om varför det vore rent livsfarligt att rida där och att om det är hans mark är det ju jobbigt för hans del om vi dör på den (:angel: ) så sa jag att "ok, då vet vi det, nästa gång vi kommer hit hoppar vi av och leder hästarna över vägen". Kanske inte det bästa för att lugna ner gubben men jag ville inte ljuga:angel: :crazy:

Problem nummer två är i princip likadant fast utan stig vid sidan av vägen, en tant istället för en gubbe och med lös hund på tomten som hon vägrar att koppla. Där finns ett altenativ som innebär att inte rida på den förbjudna vägen men huset med hunden ligger precis vid den vägen så hund:devil: springer runt där ändå...


Nu till poängen:
Får man ha en hund lös sådär?
Vart hör man av sig för att få reda på om vägen är privat samt om skyltarna är lagliga?
Säg att gubben skulle ertappa nån ryttare på sin väg igen, vad har han rätt att göra?
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Oftas är sådana här "förbudsskyltar" ej giltiga och sätts upp av markägare helt godtyckligt. Kolla med kommunen vad som finns registrerat gällande denna väg. Polisen har ofta ingen koll på det här så dit är det knappast någon idé att du vänder dig.
Det är få vägar man har rätt att hindra häst o ryttare från att rida på. Undantag finns, framför allt om det gälller särskilt känslig mark men det räcker INTE att markägaren bara TYCKER att ni gör märken i vägen.

När det gäller hunden så har man som ägare strikt ansvar för vad hunden tar sig till och ev ställer till med. Hundar får ej springa lösa alls under stor del av året och resterande tid får den inte springa lös utan att hundägaren har full kontroll på den. Det är INTE ok med hundar som springer lösa på tomten om de i tid och otid springer rakt ut, utanför tomten och skrämmer slag på folk o fä.
Om hundägaren inte tar sitt ansvar så är mitt förslag att ring kommunens miljö/hälsa kontor, de har tillsyn av sådant här.

Det ÄR tråkigt när det uppstår problem men jag tycker inte att vi som ryttare ska behöva be om ursäkt för jämnan, vi har lika stor rätt som andra att vistas i skog o mark. Läs allemansrätten.
Jag har slutat be om ursäkt och brukar som regel ignorera gaphalsar o otrevliga människor, om de tilltalar mig på ett vettigt sätt så stannar jag gärna för att höra deras syn på saken och ser om vi kan komma överens om någon bra lösning, inte annars.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Har kommunen verkligen något att säga till om vad gäller privata vägar på privat mark? Det har jag svårt att tro på..
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Hundar får vara lösa, men enligt lag ska ägaren ha sån koll på hunden "som om den vore kopplad". Det betyder alltså inte att hunden måste gå i koppel när det är koppeltvång.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Vi har så gott det går försökt respektera ridning förbjuden, vägen med hunden rider vi inte på längre (men blir ändå jagade av en arg hund) och gubbens väg rider vi inte på en millimeter längre än nödvändigt, vi stryker förbi intill vägbomen för att sen rida upp i skogen. Vi skrittar alltid där och om nån häst skulle bli akut bajsnödig just där sparkar vi ner det i diket efter oss. Så kom inte och påstå att vi inte följer reglerna. Ger gubben oss tillåtelse att hugga ner buskaget som blockerar vägen på andra sidan vägbommen vore problemet löst men det gör han tydligen inte.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Det lustiga med den här "privata vägen" är att den bara pågår i typ 40 meter. Efter det fortsätter den i en väg till nån annans hus. Där är ridning tillåten. Det är liksom en lång väg med en portion på slutet som är avstängd för ryttare. :crazy:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

tretjak skrev:
Om hundägaren inte tar sitt ansvar så är mitt förslag att ring kommunens miljö/hälsa kontor, de har tillsyn av sådant här.

Tror nästan jag ska göra det. Första två gångerna jag träffade hunden var ägaren med plus hennes lille son på en plasttraktor... Så jag hade fullt sjå med att sitta kvar på hästen och människan vägrar ens svara på tal när jag ber henne koppla hunden. Jag bad tillochmed på ett trevligt sätt fast jag var arg! *rätt nöjd med det:smirk:* Helt galen situation, benen på hästen gick som nålen på en symaskin, ögonvitorna lyste, hunden for ut och in under magen på hästen och människan bara står där! Den tredje gången stod de bara i sin trädgård och glodde på hunden som snodde om benen på min bockande häst... *suck*

Ang. att lyssna, enda anledningen till att jag vet att skylten sitter där pga hunden är att äldre sonen i famlijen kom ut och förklarade på ett trevligt sätt + att han var fruktansvärt snygg! Klart man lyssnar då :o ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Ring som sagt kommunen och kolla om han har tillstånd för skylten. Det är sällan som tillstånd finns och har markägaren ej tillstånd för skylten så är det han som gjort något olagligt. Det är inte tillåtet att sätta upp skyltar utan tillstånd inte ens på egen mark.
Jag ringde tidigare och kollade i vår kommun och det var endast ett ställe som hade tillstånd för sin skylt.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

:eek: Då är han ju bara löjlig! Har han alltså ett servitut för den vägstumpen? Om det finns en vägförening, så hör med dem vad de säger om detta..
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Han är troligen väldigt löjlig, han har en aldeles fläckfri (och då menar jag verkligen fläckfri, inte ett damkorn där inte) silvervit BMW... Han är väl rädd att det ska bli lerigt på vägen så däcken blir smutsiga eller nåt :devil:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Vilken tur jag har som har en helt orädd häst frör hundar..:D
Klart man får ha sin hund lös på sin tomt... under vissa årstider får du dock inte ha hund lös(om det inte är en jägarhund som är ute på jobb)
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Hm... jag tycker det låter farligt för hunden!:crazy:
Knäpp matte! Och gubbe
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Gnist skrev:
Har kommunen verkligen något att säga till om vad gäller privata vägar på privat mark? Det har jag svårt att tro på..

Enligt allemansrätten så får man rida var man vill, liksom en människa som vandrar. De undantag som finns är de vägar som kommunen har reserverat för t.ex. fotgängare, cyklister, vandringsleder och liknande. En vanlig skogsbilsväg har alltså inte en markägare rätt att hindra häst och ryttare att rida på. Däremot så får man inte om man bedriver hästverksamhet t.ex. turridning och kommer med grupper av hästar rätt att rida var man vill. Då måste man begära tillstånd från markägare.

Det bästa är dock alltid att hålla sig god med markägare och föra samtal med dem om lösningar på var man får rida. Det kan man lämpligen göra när man inte rider.

Till trådskaparen så föreslår jag att ni pratar med "gubben" markägaren vid tillfälle då ni inte sitter till häst. Säg att ni gärna vill kunna komma överens och lyssna till hans synpunkter. Låt honom dock även veta att han inte har rätt att hindra er från att rida på vägen. Dialog alltså. Ta hänsyn till varandra.

Till damen så säger ni till henne att hon måste ha uppsyn över hunden och att om hunden skadar en häst/ryttare så tänker ni anmäla henne. Tala även om för henne att hunden kan bli skadad om den blir sparkad.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Vi har en hel del privata vägar på vår mark, där vi under vissa tider på året stänger av med bom för att vägarna lätt blir förstörd om det rids eller körs bil på dem under tjällossningen bland annat. På dessa vägar kan dessutom hästar (och människor med för den delen) trampa ner i "dolda" hål på vägen och skada sig.

Det är heller inte så roligt som ägare till vägen/arna att behöva kosta på 1000-tals kronor på att reparera en väg för att allmänheten inte kan respektera att vägen/arna Måste vara avstängda ibland.....
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Gnist skrev:
Det är heller inte så roligt som ägare till vägen/arna att behöva kosta på 1000-tals kronor på att reparera en väg för att allmänheten inte kan respektera att vägen/arna Måste vara avstängda ibland.....
Kostnaderna kan ni kräva ersättning för av de som rider på vägarna.
Men ni får principiellt inte stänga av dem.

Å andra sidan så får den inte heller ta skada av andras nyttjande.

Man kan sammanfatta det med att avstängning därför att vägarna inte håller faktiskt är juridikt hållbart.
Eftersom man inte får förstöra så får man ju egentligen inte rida på vägen om den går sönder av det oavsett om där finns en skylt eller ej.
En skylt som upplyser om att "nu håller inte vägen" gör ju att ryttaren inte kan råka tro att den skulle göra det.
Detta gör att ryttaren inte kan skylla ifrån sig med "jag visste inte".
Och underlättar för er att få ersättning för nötningen på vägen.

De tider som vägen håller får ni inte stänga av vägen utan tillstånd från kommunen.

Mera fakta:
http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2032
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Privata vägar får man helt lagligt stänga av för fordonstrafik.
Ridning eller körning med häst = fordonstrafik. Alltså får man neka ridning eller t ex motorfordonstrafik på en privat vär. Man får också om satt upp märken för detta stänga av med vägbom.
Allemansrätten ger rätt att rida i skog och mark inte på vägar. I det här fallet räknas vägar som anlagda områden. Kan jämställas med greenen på en golfbana. Det är med andra ord enligt allemansrätten fullt tillåtet att rida på en golfbana om man inte är på greenen.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Teen är oxå anlagd, så det är ingen bra idé att rida på golfbanan:smirk:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse skrev:
Privata vägar får man helt lagligt stänga av för fordonstrafik.
MOTOR-fordonstrafik ja.
Men dit räknas inte hästfordon och cyklar.

Masse skrev:
Ridning eller körning med häst = fordonstrafik.
På sätt och vis ja.
Då det är så enligt t.ex. trafikförordningen.
Men när det gäller allemansrätten NEJ.
För där så görs det bara skillnad på MOTOR-fordon och annat.

Masse skrev:
Allemansrätten ger rätt att rida i skog och mark inte på vägar.
Det där har du fått om bakfoten.
På vägar får man alltid rida.
Utom då lokala ordningsstadgan säger annorlunda.
I skog och mark så behöver man Allemansrätten för att få rida.

Följ gärna länken till www.allemansratten.se som jag lade in.
Därifrån så kan man sedan hitta flera länkar till t.ex. juridiken bakom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 276
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 083
Senast: cambodia
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 292
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp