Bukefalos 28 år!

Upprörd gubbe och lös hund

Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Man har rätt att stänga av för motorfordon. Hästekipage räknas som icke motordrivna och jämförbara med t.ex. cyklister. Det är betydligt svårare att få tillstånd att stänga av för dessa trafikanter eftersom de omfattas av allmenasrätten på ett annat sätt.

*kn l*
Jag tror att ett stort problem är att alla ryttare pratar om allemansRÄTTEN och inte förstår att det finns en underförstådd allemansSKYLDIGHET. Man får inte alls rida hur man vill i skog och mark, och inte heller på vägar - varken privata eller allmänna. Man får inte göra skada eller åverkan! Skada eller åverkan är att det blir lergropar i sank mark pga hovavtryck, om man trampar ner buskar eller trampar upp rötter, bryter kvistar m.m.. Ett hästekipage skadar mycket mer än cyklister och fotgängare.

Samma sak på vägar, man har inte rätt att rida på grusvägarna när det blir avtryck av hovarna. Hovavtrycken kan fyllas med regnvatten och utvidgas till stora hål, samt vid källossning kan hålen bli riktigt stora.

Hästbajs i stora ansamlingar på vägen eller promenadstigen tror jag räknas som nedskräpning och ses som störande för icke-hästmänniskor. Jag tycker det borde vara allmänt vett att hoppa av och sparka ner skiten i diket (kanske inte om man är på en traktorväg i djupaste skogen där man vet att det sällan promenerar någon, men där man vet att folk promenerar eller kör bil borde det vara en självklarhet).

Angående ridningförbjudetskyltarna så gäller de ALLA hästekipage, alltså även vid körning t.ex.. Om man leder hästen vid handen räknas man fortfarande som ett fordon, man ska ju gå på höger sida vägen, och alltså gäller fortfarande ridningförbjudetskylten.

Om alla hästekipage hade respekterat allemansSKYLDIGHETEN så hade inte markägarna haft någon anledning att ens fundera över att sätta upp en ridningförbjudetskylt. För då hade vi inte trampat sönder hans väg eller hans marker och lämnat bajs utanför hans infart.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Kom på en sak och det är att om det är märket för ridning förbjuden som sitter på vägen så får man leda hästen där. Alltså när man ska korsa vägen är det enligt märket helt OK att sitta av och leda hästen över till den godkända ridstigen.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

OK men resten är enligt allemansrätten helt OK att både rida och tälta på. Räknas som "mark" och inte odling.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Det här är väldigt intressant, tycker jag.

På gården där jag har min häst har markägaren satt upp ridning förbjuden-skyltar lite här och var. Tror knappast att h*n har fått tillåtelse för det, men å andra sidan sitter de bara på de ställen där alla jordbruksmaskinerna kör fram och tillbaka dagligen, så jag skulle inte ta risken att rida där iaf.
Samma markägare har även satt upp bommar (och då snackar vi bommar i MÅNGFALD) i skogen, vägar.. allt möjligt. H*n äger en rackarns massa mark. Det löjliga är att h*n har även låtit tillverka en skylt med texten "Ingen parkering alls - någonsin!" som sitter på bommarna. Snacka om att vara tydlig med budskapet...

Jaja, saken är den att det finns ett skogsparti i närheten av stallet (kallad park... :smirk: ) som är så fint! Där har det sedan urminnes tider ungefär varit förbjudet att rida, och skyltar förklarar "Ridning och cykling undanbedes". Har markägaren rätt till detta? Det gäller alltså året om.
Förstår att h*n vinte vill riskera stigarna på vår och höst när det är lerigt, då förstörs de ju utan tvekan. Men t ex sommartid när marken är hård som sjutton, eller vintertid med snö ovanpå, då är det ju ingen risk för stigarna. Har markägaren ändå rätt att bara helt sonika stänga av ett område så?

Just det, även den vanliga skogen (har tydligen levt med fler förbud än jag tänkt på :angel: ) är avstängd för ryttare. Det har "bara varit" så för att man alltid fått höra det från andra hästägare som stått på gården längre. Men egentligen så borde man få rida i skogen då med hänvisning till Allemansrätten?

En annan intressant grej är att samme markägare har gett oss ryttare särskild tillåtelse att rida på en vandringled som går över dennes marker, som man i vanliga fall inte får rida på. Kan man göra så också?
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Whirlie skrev:
Samma sak på vägar, man har inte rätt att rida på grusvägarna när det blir avtryck av hovarna. Hovavtrycken kan fyllas med regnvatten och utvidgas till stora hål, samt vid källossning kan hålen bli riktigt stora.

Oj, var går gränsen för vad som räknas som hovavtryck på vägen? För det är klart att det blir spår efter hästen, även i damm etc. Kanske inte på den hårdaste sommargrusvägen, men i övriga fall syns det väl nästan alltid att det har gått en häst där.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Han får nog egentligen inte stänga av hela sin mark för ridning. "Ridning undanbedes" borde vara helt ok att sätta upp. Det är ju det det handlar om. Markägaren ber er att inte rida eller cykla på de vägar/den mark skyltarna handlar om. Varför inte bara respektera? Har han dessutom tillåtit ridning på en vandringsled över markerna har han ju försökt att "kompromissa" och ge er någonstans att rida istället för på de vägar som han önskar hålla hästfria av ena eller andra anledningen. Kanske är det känsliga vägar som är dyra att underhålla när de utnyttjas för ridning (och nej, det är inte så lätt som alla verkar tro att få ersättning från hästägarna - ofta vet man ju inte ens vilka det är som ridit sönder vägen eftersom ryttarna knappast har anmälningsplikt när de rider där).
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Självklart respekteras detta, det är kotym på gården och ser man ngn som rider på fel ställe går djungeltelegrafen och det blir allmän avrättning på stallplan.. ;) Ok, så allvarligt är det kanske inte, men ingen har ngnsin ridit, mig veterligen, i detta skogsområde. Fast det är inga vägar, utan stigar det handlar om så ngt underhåll kan knappast ske.

Men däremot undrar jag ang den helt vanliga skogen utan skyltar. Där har man bara hört gnm andra i stallet som sagt att man inte får rida där. Men sitter inga skyltar och det inte står i tex hyreskontraktet (ja, markägaren äger även stallarna mm.) så borde man ju kunna rida där tills den dagen man får en tillsägelse iaf?

Vandringleden ligger i en annan skog där jag tar mig friheten att rida skogsvilt ibland. Men även där finns vissa stigar som markägaren förklarat icke tillåtna. En går förvisso förbi en egenhändigt anlagd skjutbana (knappast godkänd) så där vågar man ju inte rida :crazy: men det är konstigt att man mutnligen får tillsägelse om att inte rida på vissa stigar.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Tja, jag tycker inte att det är så konstigt. Hästhovar kan förstöra stigar otroligt mycket. Används stigarna för fotgängare kan jag förstå att han inte vill att ni rider på dem. Tycker du att ni har för få stigar/vägar att rida på är det väl bättre att du tar upp det med markägaren och frågar. Du har egentligen "rätt" att rida på stigarna/vägarna om det inte förstör. Men är det många hästar som rids i markerna kommer stigarna nästan garanterat bli sönderridna ganska fort om det inte är sandmarker. Och jag gissar att det är därför markägaren ber er att inte rida på dessa.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Fast det kommer ju inte bli fler hästar som går där än vad det är på de intilliggande stigarna, som t ex vandringsleden. Förstörda tvivlar jag på att de blir.

Men men, jag klagar inte, tycker tvärtom att vi har jordens möjligheter att rida här om kring. Men jag var mest intresserad av vad Allemansrätten egentligen säger om vad markägaren får/inte får göra/bestämma själv. Tänker givetvis följa de direktiv vi får (om inte annat för risken att bli utslängd från stallet.. :angel: ) men ville höra kring vilka av dessa åtgärder som verkligen är befogade.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

här jag bor så sitter det sånt lite överallt. (bommar o förbjuden skyltar)

vi har INGA, läs absolut INGA skogsvägar att rida på.
för övrigt går det inte o rida i skogen heller, då den är så igenväxt och tät.

jag får rida på en 70 väg där folk kör i lätt 90.
lastbilar, traktorer, bila rmed flak som slår som f*n i backen, massor av motorcyklar, mopeder, crossar. You name it! Allt. Det är totalt livsfarligt, men det är vad jag har o rida på.
2 olyckor har precis hänt med bilar som sett ut som dragspel.
Jag möter bilister som försöker preja mig ner från vägen (grusvägar)

så ni som har möjlighet att bara få vistas i naturen, va glada för det.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Nu är det skillnad på privat väg och enskilld väg.
På privat väg får man förbjuda fordonstrafik av alla slag inte bara motorfordon.
Det finns vägmärken för fordonstrafik förbjuden det innebär att även rindning och cykling är förbjudet efter märket. Sedan finns märket med tilläggstavla som kan säga gäller motortrafik. Då är det OK att rida och cykla.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse skrev:
OK men resten är enligt allemansrätten helt OK att både rida och tälta på. Räknas som "mark" och inte odling.
Ok, men jag tror inte det e så givande, dessa områden hänger väl inte ihop? Teen går ju kors o tvärs, så de ridbara områdena är väl mer som öar? Sen beror det väl på bana och bana
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse skrev:
Nu är det skillnad på privat väg och enskilld väg.
På privat väg får man förbjuda fordonstrafik av alla slag inte bara motorfordon.
Jag orkar inte dra hela argumentationssvängen nu, med källor och hela baletten.

Men jag sammanfattar med att säga.
Du har fel.

Det finns allmänna vägar och det finns privata vägar.
En enskild väg är privat.

Och så finns det området "tomt" där man inte får upphålla sig alls.
Park och plantering, där ägarna bestämmer hur det skall vara.

Och så finns resten som regleras av allemansrätten.

Du svamlar.
Läs länken och de länkar man hittar därifrån.
http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2030
Den här länken beskriver hur det är, även om källan för övrigt inte är den säkraste.
http://susning.nu/Enskild_v%E4g
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Det är väldigt få vägar som verkligen ÄR privata! Återigen kolla med kommunen och kom i håg; bara för att markägaren köper en skylt och sätter upp så är det inte säkert att den är korrekt! Många vägar korsar privat mark eller går längs privat mark. Det råder allemansrätt i det här landet än så länge i a f.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Som f d tjänstehundsförare så känner jag väl till att koppeltvång inte innebär att hunden de facto ska vara kopplad utan att den ska hållas inom kontroll som om den vore kopplad ELLER kopplad. Sen är det inte många som faktiskt har denna lydnad på sin hund i alla situationer. Om hunden rusar fram och man SEN kan kalla in den så är detta inte att jämställa med full kontroll och olyckan kan redan vara skedd i och med att hunden rusat fram t ex mot en häst.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse, du är helt ute o cyklar när du jämställer häst o ryttare med fordonstrafik - läs på bättre innan du uttalar dig. OCH det är inte tillåtet att rida på marker som ev skadas eller inne på en golfbana, travbana eller annan mark där man har preparerat för särskilt användningsområde eller där verksamhet bedrivs. Ett ganska tramsigt exempel tycker jag f ö.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Om vi på våran egen mark bryter upp och anlägger en väg, så är den ju våran privata väg som jag på intet sätt kan se att kommunen har med att göra..

Jag har enbart skrivit utifrån våra privata vägar, som jag med all säkerhet vet är just privata.

Jag frågade dessutom ts om "gubben" har servitut på vägstumpen och om det finns en vägförening..
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse skrev:
Kom på en sak och det är att om det är märket för ridning förbjuden som sitter på vägen så får man leda hästen där. Alltså när man ska korsa vägen är det enligt märket helt OK att sitta av och leda hästen över till den godkända ridstigen.


Jag föreslog det men gubben blev inte nöjd :devil:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Här säger jag nog som "Grållens vän"

Respektera alltid ridning förbjuden annars sabbar ni för oss andra, som följer reglerna.

Om skylten vill säga är laglig:smirk:

Angående hunden, om hunden springer lös på tomten och skäller är inte olagligt på ngt sätt,antingen får man välja att vänja hästen vid dettsa eller rida någon annan väg:smirk: men om hunden springer utanför tomten och jagar er, så kan det anmälas...;)
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Det är nästan sant det du skriver - allemansrätten och verksamheter är inte prövat rättsligt fullt ut - det finns ett fall inlämnat som gäller forsränning - men jag tror inte att det fällts ngt utslag som säger att man måste betala markägarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 251
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 265
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp