Bukefalos 28 år!

Upprörd gubbe och lös hund

Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Gnist skrev:
Om vi på våran egen mark bryter upp och anlägger en väg, så är den ju våran privata väg som jag på intet sätt kan se att kommunen har med att göra..
Men det är så att kommunen har det ändå.
Sådana är våra lagar.
Och Allemansrätten gäller på din egenhändigt och alldeles privat uppbrutna väg oavsett vad du tycker om det.
Och oavsett vad jag tycker om det.

Gnist skrev:
Jag har enbart skrivit utifrån våra privata vägar, som jag med all säkerhet vet är just privata.
De är säkert alldeles privata på alla de sätt.
Men allemansrätten gäller i alla fall på dem.
Och kommunen måste ge tillstånd om vi vill stänga av dem för andra.
Detta under förutsättning att ni inte blir störda i ert hem om någon vistas på vägen, för då inträder hemfriden.

Och så upprepar jag återigen att det i juridisk mening bara finns 2 sortes vägar:
Allmänna och enskilda.
De enskilda kan vara privatägda, ägda av något företag/bolag eller ägda av en vägförening/samfällighet.

Edit: Här är en länk till ett PDF-dokument som nog beskriver allt det som tas upp här i tråden.
Inklusive hunden.
Hästen och allemansrätten
 
Senast ändrad:
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Jag vet mycket väl vad allemannsrätten säger......

Men om jag inte vill ha min "nybrötteväg" förstörd av hästar och motorfordon under tjällossningen, så tycker jag nog att jag har rätt att stänga vägen under den perioden.
Vad jag vet, så är det ingen allmän rättighet i sverige att förstöra andras egendom? Det måste ju gå att ta hänsyn till markägaren och dennes problem med söndertrampade vägar och marker också.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Jo men det har jag ju både skrivit och refererat till.
Att man just inte får förstöra.
Så att en skylt i upplysande syfte faktiskt kan hjälpa.
Läs åter mitt inlägg #17
Men just nu så handlar inte denna diskussionen om vad någon, varken du eller jag, tycker.
Utan vad lagen säger.

Vilket lagrum skulle du stödja dig på för att stänga av din väg?
Du får liksom inte göra det bara för att du "tycker" så.

Och visst går det att ta hänsyn till markägaren.
Men nu så var frågan "Vad säger lagen?".
Och enligt lagen så gäller allemansrätten även på din "nybrötteväg" och enligt allemansrätten så får man inte förstöra.....
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Masse skrev:
Kan jämställas med greenen på en golfbana. Det är med andra ord enligt allemansrätten fullt tillåtet att rida på en golfbana om man inte är på greenen.


Oooh och jag som alltid velat gallopera omkring på en golfana! :love:
*springer ut i stallet, sadlar hästen och drar en repa på Luleås svindyra fina golfbana... det kan de gott bjuda på för alla golfbollar vi fick i hösilagebollarna det året jag stog i stallet vid golfbanan...*

*grins* ;)



/Sámmet, sarkastisk om någon missade...
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Sammet skrev:
Oooh och jag som alltid velat gallopera omkring på en golfana! :love:
*springer ut i stallet, sadlar hästen och drar en repa på Luleås svindyra fina golfbana... det kan de gott bjuda på för alla golfbollar vi fick i hösilagebollarna det året jag stog i stallet vid golfbanan...*

*grins* ;)



/Sámmet, sarkastisk om någon missade...

HösilageBALARNA, hoppas jag;) :D :angel:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Inte_Ung skrev:
"Vad säger lagen?".
Och enligt lagen så gäller allemansrätten även på din "nybrötteväg" och enligt allemansrätten så får man inte förstöra.....

Men om allmänheten inte begriper (hur man nu inte kan det :confused: när vägen blir som en päråker, när det blivit ridit några gånger på den) att de förstör vägen med sin framfart under tjällossningen( i princip är det endast fotgängare den håller för under några veckor/år) så anser jag att jag har all rätt i världen att stänga av min väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Det är fortfarande baserat på din åsikt.
Om du skall ha ryggen fri, så måste du basera det på något lagrum.
Vilken lag stödjer du din rättighet på?
Man kan liksom inte bara tycka och göra därefter.
Man måste veta var i lagen man har stöd för sin åtgärd.

(Jag kan ju avslöja att det finns en lag som stödjer dig, och att jag har tagit upp den i tråden.)
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Men förstår du inte varför?

För att kunna hävda dina rättigheter gentemot omgivningen.
Så att du kan få dessa rättigheter respekterade och därmed slippa få dina vägar söderridna och sönderkörda.
Om man bara strösslar med skyltar och avstängda vägar, så kommer omgivningen att högakningsfullt strunta i dessa och bara ställa sig och skrika "allemansrätten".
Och så gör de glatt som de vill i alla fall.
Med en hänvisning till vilken lag som man åberopar, så brukar omgivningen rätta sig efter den lagen.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Här hemma har vi MÅNGA sådana sura kärringar och Gubbar, som klagar på ALLT! Endå rider vi på en allmän väg....

ja och vi gör SÅÅÅ stora spår i vägarna, en gång gjorde vi ett så stort hål i ASFALTEN att de va en som ramlade i det....:rofl:

Ojojojoj....gud va de spiner på alltså...

De får alltså för sig att vi hör STORA hål i ASFALTEN där människor kan ramla ner i titt som tätt...ganska så underhållande att lyssna på!!;)

Men de har nu startat en förening här ute som jobbar stenhårt för att vi ryttare ska få rida här, och även nu på en del av cykelbanan då där jag har min häst måste både korsa eller gå på en stor väg för att kuna rida......och de går inte under 90 på den vägen, de är klart de....

Fast sen bryr sig ingen om att man rider på cykelbanan heller, och kommer de någon som blir irriterad, ja då är de ju bara att hoppa av hästen och leda den på cykelbanan för de får man ju....

Och de finns jätte många skyltar uppsatta här som inte är lagliga.....
Gud, alla dessa människor, varför kan dom inte bara sammarbeta istället med än?! Suck!!

:cool:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

*Tilda* skrev:
Gud, alla dessa människor, varför kan dom inte bara sammarbeta istället med än?! Suck!!
Skulle kanske vara en bra början att du höll dig till lagen själv då, så slapp andra ryttare drabbas av att folk blir förbannade pga dig? :angel:
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Sophia_ skrev:
Oj, var går gränsen för vad som räknas som hovavtryck på vägen? För det är klart att det blir spår efter hästen, även i damm etc. Kanske inte på den hårdaste sommargrusvägen, men i övriga fall syns det väl nästan alltid att det har gått en häst där.

Det är svårt att visa på vart gränsen går, det står ju ingenstans att man inte får rida om det blir spår efter hästen utan bara att man inte får göra åverkan på skog och mark. Så vissa perioder av året har man i princip inga rättigheter som ryttare i skog och mark eftersom blötan gör att marken trampas sönder på ingen tid alls.
 
Sv: Upprörd gubbe och lös hund

Utdrag ur Narurvårdsverkets hemsida som flera i denna tråd tror jag har hänvisat till:

Risken för markskada avgör
Med tanke på risken för markskador sträcker sig allemansrätten för ryttaren inte lika långt som för den som tar sig fram till fots i naturen. Ett område med nyplanterad skog räknas inte som plantering i brottsbalkens mening. Men en skogsplantering med späda plantor får nog ändå betraktas som "olovlig väg" för ryttaren. Det är inte tillåtet att rida på områden där det är risk för skada på marken. Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att man måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller om man rider i större grupper i organiserade former.

Välj rätt väg och tålig mark
Det finns en hel del man kan göra som ryttare för att minska risken för markskador och konflikter:

Undvik att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.
Undvik också att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker.
Var extra uppmärksam på vår och höst när det är blött och mjukt i markerna.
Tänk på att hästens hovar kan skada granarnas rötter. Då kan det bli rotröta i trädet så virket förstörs.
Det är bra att först kontakta markägaren om man tänker rida regel-bundet i samma område. Det är bättre än att själv bli kontaktad av markägaren i efterhand.

Tillåtet på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen. Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter. Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittnings-intrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 249
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: cambodia
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 261
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp