Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Spelar ingen roll om det är moraliskt rätt eller fel. TS frågade efter vad lagen säger.

Inte vad någon annan känner.

Varför finns det ett behov från folk att då attackera TS bara för att få säga att denna är hemsk?

Vi vet inte varför TS vill flytta, denna har sagt att den misstrivs, och uppenbarligen så verkar stallägarna knepiga. De kan likaväl ha något att göra med att TS vill flytta.

TS häst har fått någon sorts reaktion (kliar sig i ansiktet), vilket kan vara en reaktion på antingen miljö eller foder. Det låter inte alls bra.


Ts mår säkert redan dåligt som det är. Och ändå känner folk att de har rätten att vara otrevliga? Det går att säga saker på olika sätt och det Går att säga att det är moraliskt fel utan att för den skull vara otrevlig.


När det gäller ingen uppsägningstid så har jag själv varit med om att jag blivit uppsagd och fått flytta med en veckas varsel för att stallägaren köpte en ny häst som inte kunde gå med andra och denna behövde min hage... (min var hingst och kunde inte gå med de andra iom ston). Det var inte alls kul, men det gick tydligen att göra så för stallägare, så då borde det gå för hyresgäster med.

TS kan be att få bevis för att denna blivit informerad om att det är en månads uppsägningstid.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Min kvalificerade gissning är att om någon hade orkat dra detta för juridiskt tolkning hade man gått på vad som anses vara skälig uppsägningstid. Då tittar man bl a på vad som är "vanligt"/"normal" uppsägningstid för liknande tjänster och det kan nog anses vara en månad faktiskt.

Nu är det ju knappast någon som orkar dra detta längre än möjligen KFM, men hur mycket pengar kan det egentligen röra sig om? Hur lite pengar är jag villig att sälja ut min moral för? Om man ser till vad som skrivs här har det ju inte varit någon tvist om tjänsterna som ligger till grund för ts uppsägning av stallplatsen, utan helt enkelt att stallplatsen inte fungerade för ts. Och det är ju ts i sin fulla rätt att tycka och agera utifrån. Men för den saken skull är det inte OK att inte iakta normalt förfarande/avtal när man flyttar.

Jag har själv avflyttat i månadsskifte och bestridit uppsägningstiden, men då låg det en tvist till grund för avflyttningen och stallägaren hade förändrat avtalet så att det inte längre kunde anses gällande enligt den juridiska bedömning som då gjordes. Kort sagt; jag ansåg mig ha så bra på fötterna att jag rekommenderade stallägaren att hoppa över KFM (eftersom fodran var tvistig) och stämma mig direkt till tingsrätt om h*n ville få saken prövad. Vilket inte var intressant för stallägaren och hela ärendet rann ut i sanden.

Var och en får själv sätta sin moraliska tröskel - det är ju de själva som ska se sig i spegeln varje morgon och berätta för sig hur billigt eller dyrt man säljer ut sig.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Så du tycker att TS ska ta risken och få betalningsanmärkning + riskera att betala en massa rättegångskostnader om hon skulle förlora i tingsrätten (om hon eller stallägaren skulle driva det dit).


Skulle jag vara stallägare så skulle jag låta skulden gå till kronofogden. Som Lovisaleonora_ skriver är nog det troliga utfallet i en eventuell rättegång att det anses finnas ett hyreskontrakt (eftersom hon stått där en tid och betalt hyra) och då är det nog branschstandard som gäller för uppsägningstid och den lär ju vara minst en månad.


Hade jag varit stallägare hade jag definitivt skickat vidare till kronofogden. Hade inte det hjälpt så är det inte säkert att jag hade tyckt det vara värt att gå till tings, men hade jag varit tillräckligt förbannad hade det nog varit möjligt ändå (Vill TS ta den risken?). Sen verkar alla glömma TS kompis som fixade in henne i stallet, hon får det kanske inte så kul då stallägaren antagligen tycker att hon är medskyldig eftersom hon antagligen rekommenderat TS som en bra kund.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Just kompisens sits och räddningen var de argument jag tycker är starkast för att betala (förutom den egna moralen då, men det är ju en privatsak som bara berör en själv).
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Så du tycker att TS ska ta risken och få betalningsanmärkning + riskera att betala en massa rättegångskostnader om hon skulle förlora i tingsrätten (om hon eller stallägaren skulle driva det dit).
.

TS riskerar dock inget av detta - man kanske inte ska hota med saker man uppenbarligen inte har en aning om?

Du får inte automatiskt en betalningsanmärkning om ärendet går till KFM - bestrider du fakturan så gör inte KFM mer åt saken utan då är det upp till fodringsägaren att bestämma om denne vill driva det vidare till rätten och då blir det bara ett s.k förenklat-mål (småmål) eftersom summan är så liten och var sida betalar sina egna kostnader.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

TS riskerar dock inget av detta - man kanske inte ska hota med saker man uppenbarligen inte har en aning om?

Du får inte automatiskt en betalningsanmärkning om ärendet går till KFM - bestrider du fakturan så gör inte KFM mer åt saken utan då är det upp till fodringsägaren att bestämma om denne vill driva det vidare till rätten och då blir det bara ett s.k förenklat-mål (småmål) eftersom summan är så liten och var sida betalar sina egna kostnader.

Om det är som du säger skulle man ju aldrig behöva betala små räkningar (mindre än några timmars advokatkostnader, kan kanske bli stora räkningar med) till företag/personer man inte tänker göra affärer med i fortsättningen. Bara att bestrida räkningen och vara advokat åt sig själv så slipper man advokatkostnaden med ifall motståndaren skulle vara så dum att han lägger ner med pengar på advokatkostnader än vad räkningen handlar om.


Funkar det verkligen så (jag hoppas verkligen du har fel) tycker jag det är mycket illa.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Ja, det är så det funkar - allt under ett halvt basprisbelopp (dvs runt 20.000) är småmål och inga advokater behövs. Alltså behöver knappast fodringsägaren heller advokat.

Det verkar ju dock dumt att bestrida en faktura som är uppenbar - t ex om jag skulle bestrida min elräkning. Rätten kommer ju bara komma fram till att räkningen är riktig och jag kommer få betala den + då de kostnader som uppkommit innan d.v.s inkasso+KFM+ansökningsavgiften till TR så är man inte i princip säker på att man kommer vinna så ska man nog inte bestrida.

Har fodringsägaren bevis på att du är skyldig pengarna t ex en faktura på utfört arbete eller dyl. så lär du förlora i rätten - oavsett om du i fortsättningen tänkt ha affärer med vederbörande eller ej.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Till alla som hoppar på TS: vi vet inte varför hon så brådraskat ville flytta.

Jag har också flyttat snabbt pga hemsk SÄ. Man borde kunna skydda sig mot en överjävlig SÄ. Om SÄ är anledningen till att man tvingas flytta, ska man då betala en massa pengar till den, när det dessutom inte finns något skrivet kontrakt? Bara några tankar.


Vem vet vad TS råkat ut för?
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Ja, det är så det funkar - allt under ett halvt basprisbelopp (dvs runt 20.000) är småmål och inga advokater behövs. Alltså behöver knappast fodringsägaren heller advokat.


Fast är det så lätt att driva till tinget så lär ju inte stallägaren dra sig för det. Så av den anledningen är det väl bäst att hon betalar. Om man förutsätter att rätten anser att ett hyresförhållande föreligger och att åtminstone en månad är branschstandard som uppsägningstid så lär hon ju förlora och få betala en del extraavgifter ovanpå stallhyran.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Fast är det så lätt att driva till tinget så lär ju inte stallägaren dra sig för det. Så av den anledningen är det väl bäst att hon betalar. Om man förutsätter att rätten anser att ett hyresförhållande föreligger och att åtminstone en månad är branschstandard som uppsägningstid så lär hon ju förlora och få betala en del extraavgifter ovanpå stallhyran.

Exakt - så för den sakens skull och också för sitt eget goda ryktes skull så bör hon nog betala om stallägaren så kräver. Kan ju omöjligtvis handla om några enorma summor.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Bra, då är vi nog överens och tack för lektionen hur det funkar med kronfogde m.m. Alltid lär man sig något nytt :)
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag tycker ingenting i frågan, mer än att det är fel att sparka på den som ligger ner.


Och givetvis är det inte just mot kompisen att sätta denna i en dålig sitts. Men å andra sidan kanske kompisen inte övht har varit delaktig så mkt? Och sedan ska man skilja på sak och person. Bara för att TS gör SÄ arg innebär det itne att det är kompisens fel och en vettig SÄ ska kunna förstå det och itne ha några negativa känslor gentemot kompisen...
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Nej precis... Jag håller med dig.

Själv har jag som 17-19 åring haft en stallägare som taffsade på mig och berättade för mig hur fina bröst jag börjat få... (de kom sent och växte länge)
Nu blev det aldrig att jag akut behövde flytta, istället undvek jag honom och det var "inga problem" med det.
Är det ok att då behöva tvingas betala en månads uppsägning om du som hyresgäst blir taffsad på av SÄ? (exvis).

Eller stallägare som mobbar och fryser ut, hotar ens häst osv?

Om du då får en stallplats och du som hästägare mår så otroligt dåligt att du itne ens vågar gå till stallet och detta pga stallägaren, ska du tvingas betala dubbel stallhyra bara för att du vill fly från ett helvete?
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Ja, det är du ju tvungen till om du har avtalat det, men självklart ska man säga ifrån att sexuella trakasserier aldrig är OK. Även om du polisanmäler gör ju inte det att du kommer ur det du avtalat.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag tycker ingenting i frågan, mer än att det är fel att sparka på den som ligger ner.


Vem är det som ligger ner? TS har ju redan stuckit från stallet, känns som hon gjort en 'springnota'. Så jag tycker nog mest synd om stallägaren som blivit utsatt för 'springnotan'.

Om nu stallägaren hade gjort något riktigt svinigt för att förtjäna detta antar jag att TS hade skrivit så i sitt inlägg.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

...Eller stallägare som mobbar och fryser ut, hotar ens häst osv?

Om stallägaren beter sig så tycker jag man kan se det som att stallägaren själv brutit mot avtalet och att man därför inte längre är bunden till det. Men det är ju då en bevisfråga.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Ja, det är så det funkar - allt under ett halvt basprisbelopp (dvs runt 20.000) är småmål och inga advokater behövs. Alltså behöver knappast fodringsägaren heller advokat.

Den som förlorar betalar motpartens kostnader även i småmål, men de begränsas till någon enstaka timmes juridisk rådgivning plus rese- och vittneskostnader.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Den som förlorar betalar motpartens kostnader även i småmål, men de begränsas till någon enstaka timmes juridisk rådgivning plus rese- och vittneskostnader.

Jag tror t.o.m det bara är EN timme max. Däremot brukar ju dessa mål nästan alltid avgöras enbart på handlingarna så då är det knappast tal om några vittneskostnader.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

På vilket sätt ligger TS ner ? Hon har skaffat ny stallplats och ska flytta. Jag kan inte se att hon ligger ner på något sätt.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Givetvis ligger hon ner. Hon har inte mått bra av den situation som varit i stallet. Varför vet int evi.

Nu bad TS om hjälp med vad lagen säger, och det enda folk gör är att attackera, med svar som är moraliska... inte lagliga.


Det finns olika sätt att säga en sak på. Och de flesta här har valt den otrevliga vägen.
Varför inte ta den konstrukiva (vuxna) vägen och ge konstruktiv kritik som faktiskt Ger något...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 599
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 474
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp