Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Hedda

Trådstartare
Jag har hamnat i lite av en klurig sits. Har inte så stor koll på vad jag kan hävda och behöver därför hjälp. :) I augusti flyttade jag min häst till ett nytt stall. Mitt tidigare stall löstes upp och jag skulle låna ut hästen - hästen fick fång och jag blev tvungen att ha kvar henne och fick, lite i panik, en plats i ett stall dit min vän skulle flytta sina hästar.

Vi kom dit och utan kontrakt sas det betala in summa XX kr på konto. Jag fick själv fråga vän efter banknummer osv. Jag började vantrivas i slutet av hösten och det märktes även på hästen, hon kliade sönder sitt ansikte, började rymma ungefär en gång om dagen och var allmänt grinig. I januari nu fick jag med kort varsel kontakt med en ny stallplats och bestämde mig för att flytta dit hästen i månadsskiftet jan/feb. Det blev så pass kort om tid att jag berättade för stallägarna på onsdagen att jag skulle flytta på lördagen. De blev upprörda och sa att jag minsann hade en månads uppsägningstid. Det hade tydligen stått på en lapp i sadelkammaren, och min vän skulle ha gett mig samma lapp när vi flyttade in (min vän påstår att hon aldrig fått någon lapp och jag undrar varför de inte gav mig lappen alt. ett kontrakt själva.) Jag har ingen som helst lust att betala och sa att vi hade inget kontrakt, vare sig skriftligt eller muntligt. Nu skickade hon ett sms där hon skrev att jag måste betala in stallhyran för min "uppsägningsmånad" snarast för annars skickar de en faktura.

Min undran är alltså nu, kan de kräva mig på pengar? Kan jag bestrida fakturan om den kommer? Hur gör jag det? Kan jag låta bli att betala bara? Jag vill INTE få någon sorts betalningsanmärkning men vill heller inte betala någon extra hyra.

:bow:Tack för hjälp! :bow:
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Har du betalat regelbundet anses du ha ett kontrakt, visserligen inget skriftligt men det faktum att du betalat gör att du anses ha haft ett gällande kontrakt.

Det spelar ingen roll vad du tycker om personerna i stallet, att dom informerat taskigt osv. Betala din uppsägningsmånad, sluta tjaffsa och du får inget skitsnack efter dej att du smiter från hyror.

Hur svårt kan det vara att sköta sig lite snyggt mot andra människor?
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag tycker att det är rimligt att du betalar en uppsägningsmånad. Inte snyggt att flytta med några få dagars varsel! (Det vill säga, flytta är väl OK men stallägarna har ju inte haft en chans att hitta ny hyresgäst till boxen på så kort tid).
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

De räddade dig ur en knipa genom att upplåta en stallplats när du behövde, din kompis ska stå kvar där och du överväger att tjafsa om en månads uppsägning?

Ni har en överenskommelse, av någon form annars hade du ju inte stått där ö h t. Normalt är en månad den absolut kortaste uppsägningstiden som avtalas, att tro att man bara kan flytta över dagen utan något betalningsansvar tycker jag är väldigt naivt.

I dina skor hade jag både räknat med och betalat uppsägningsmånaden.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Oavsett vilket kontrakt ni har eller inte har, så tycker jag att det är oschysst att meddela flytt tre dagar innan själva flytten. Som plåster på såren hade jag ABSOLUT betalat en extra stallhyra, eftersom jag hade skämts över att vara ute i så sen tid. En månads uppsägningstid är dessutom väldigt lite, så jag tycker då inte att det är något att knussla om. Att ni inte har haft ett ordentligt kontrakt ligger lika mycket på dig som på stallägaren tycker jag, och när man nu inte har det får man spela sina kort på ett så schysst sätt som möjligt.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Tar de vit eller svart hyra?
Är det en svart verksamhet så finns inga giltliga kontrak alls...även om man skulle skriva på ett så gäller det inte.

En svart verksamhet "finns" inte och då "finns" heller inga kontrakt eller hyresgäster!

Om det är svart hyra du betalar så vad ska de då görà? Gå vidare och kräva dig på svarta pengar? Inte så smart drag från deras sida!


Är det vit verksamhet så kan de ju skicka faktura osv. men samtidigt har de inget kontrakt som visar att du gått med på 1 månads uppsägning så det blir väl ord imot ord.

Gör det du tycker känns rätt!
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Inget att tjafsa om tycker jag. Betala och få det ur världen. Med så kort varsel på att du ska flytta kan du ju räkna med att de skulle kräva det.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Om det är svart hyra du betalar så vad ska de då görà? Gå vidare och kräva dig på svarta pengar? Inte så smart drag från deras sida!


Oberoende av om det är vitt eller svart så är det oerhört fult att göra som TS försöker göra. TS ska vara glad att det bara handlar om en månadshyra som stallägarna kräver, det är ju det minsta de kan kräva. Hade jag varit TS kompis som står kvar i samma stall där de var schyssta och ta in TS när det blev panik för henne i hennes gamla stall hade jag skämts nåt helt otroligt för TS beteende.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Vänd på frågan.

Tycker du det varit OK om stallägeren i onsdags meddelat att h*n hittat en ny hyresgäst så du måste flytta vid månadsskiftet eller har ni en överenskommelse som gäller "tills vidare" och som måste ge motparten rimlig tid att anpassa sig till förändringar?

En månad tycker jag också är så kort att det inte är myckert att diskutera. Har det ingått foder i hyran kan det möjligen vara aktuellt med lite reducering av beloppet. Likaså skulle du ev kunna slippa en del av hyran om du kan skaffa fram en ny hyresgäst som flyttar in under månaden.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Ingånga avtal skall följas oavsett om det är svart eller vitt, det har inte med saken att göra. Det är helt olika saker.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

De räddade dig ur en knipa genom att upplåta en stallplats när du behövde, din kompis ska stå kvar där och du överväger att tjafsa om en månads uppsägning?

Ni har en överenskommelse, av någon form annars hade du ju inte stått där ö h t. Normalt är en månad den absolut kortaste uppsägningstiden som avtalas, att tro att man bara kan flytta över dagen utan något betalningsansvar tycker jag är väldigt naivt.

I dina skor hade jag både räknat med och betalat uppsägningsmånaden.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag fortsätter, det skulle betyda att om man har ett stall och inte deklarerar för intäkterna så gäller inte mina avtal med dom inackorderade???? Då skulle det ta hus i helvete om man kunde kasta ut sina hyresgäster hur som helst genom att hävda att man kör ju svart så jag behöver inte följa avtal eller överenskommelser??!!!!
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Det var synd att du inte tänkte lite längre redan från början.

Det smartaste hade varit att meddelat flytt och sedan betalat den extra månaden,då hade det nog inte resulterat i att du kommer att få rykte som en "smitare".Du hade dessutom gjort rätt för dig.

När nu ändå skadan är skedd så bit i det sura äpplet och betala för att återupprätta lite av din heder.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Jag har hamnat i lite av en klurig sits. Har inte så stor koll på vad jag kan hävda och behöver därför hjälp. :) I augusti flyttade jag min häst till ett nytt stall. Mitt tidigare stall löstes upp och jag skulle låna ut hästen - hästen fick fång och jag blev tvungen att ha kvar henne och fick, lite i panik, en plats i ett stall dit min vän skulle flytta sina hästar.

Vi kom dit och utan kontrakt sas det betala in summa XX kr på konto. Jag fick själv fråga vän efter banknummer osv. Jag började vantrivas i slutet av hösten och det märktes även på hästen, hon kliade sönder sitt ansikte, började rymma ungefär en gång om dagen och var allmänt grinig. I januari nu fick jag med kort varsel kontakt med en ny stallplats och bestämde mig för att flytta dit hästen i månadsskiftet jan/feb. Det blev så pass kort om tid att jag berättade för stallägarna på onsdagen att jag skulle flytta på lördagen. De blev upprörda och sa att jag minsann hade en månads uppsägningstid. Det hade tydligen stått på en lapp i sadelkammaren, och min vän skulle ha gett mig samma lapp när vi flyttade in (min vän påstår att hon aldrig fått någon lapp och jag undrar varför de inte gav mig lappen alt. ett kontrakt själva.) Jag har ingen som helst lust att betala och sa att vi hade inget kontrakt, vare sig skriftligt eller muntligt. Nu skickade hon ett sms där hon skrev att jag måste betala in stallhyran för min "uppsägningsmånad" snarast för annars skickar de en faktura.

Min undran är alltså nu, kan de kräva mig på pengar? Kan jag bestrida fakturan om den kommer? Hur gör jag det? Kan jag låta bli att betala bara? Jag vill INTE få någon sorts betalningsanmärkning men vill heller inte betala någon extra hyra.

:bow:Tack för hjälp! :bow:

Det är väl klart du ska säga upp i god tid, det brukar väl vara så med allt man hyr stallplatsväg.?
Vill du inte stå kvar under din uppsägningstid så får du betala ändå.

Vad hade du sagt om du blev uppsagd på en plats med ett par dagars varsel? Hade du stillasittande tagit det?

Ibland så undrar jag varför någon öht hyr ut stallplatser, enklast att ha sitt eget stall med egna hästar!(även om jag har haft tur med mina inhyrda)
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

utan kontrakt så är det ju svårt att bråka, av någon.. du ska ju skrivit under att du tagit del av kontraktet.. annars skulle vederbördan kunna skriva ett nytt kontrakt där det står, hyra 45 000/box och sedan skicka inkasso på alla inackorderingar som betalade in den gamla hyran på 2500kr.. så enkelt är det inte.

beroende på situation så skulle jag antingen bråka eller betala för mig..

vad är det ni inte trivits med? är det som där vi stod tidigare där stallhavande sket i allt och själv bröt mot sitt egna avtal? hästarna kom ut vid 11tiden och in vid 2tiden, strö och betfor saknades i omgångar i perioder på över en vecka? isf tycker jag att det bara är att flytta. då har han/hon brutit avtalet och då kan du gott flytta med det samma, då är situationen inte hållbar.. du ska ju faktiskt få vad du betalar för.

jag tycker faktiskt det tillhör gott hyffs att säga till i så god tid som det bara går, gärna mer än en månad i förväg.. men som sagt, bryter stallhavande mot avtalet själv, inte upprätthåller det som jordbruksverket säger och inte informerar om saker som berör den inackorderade så tycker jag gott man kan flytta över en natt.


faktum är att hästsverige är litet.. beter man sig som ett arsel gräver man sin egen grav. gäller inackorderingar, stallhavande, ridinstruktörer, butiker kort och gott alla..
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

ja visst, men bygger man så bygger man ju gärna lite större då det inte kostar något.. och varför då inte försöka fylla stallet och dessutom få en imkomst på det?

betydligt roligare att vara några fler hästägare på gården, att någon annan betalar en så man har råd att sköta gården bättre, ev bygga en större/finare paddock, köpa den där nya traktorn så man slipper bråka med gammelhäcken? osv..

men det är klart.. likväl som en hyresgäst kan säga upp sig kan en hyresvärd också säga upp sina hyresgäster..
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

JA! Sparka på den som ligger ner! Så roligt!!!

Så typiskt buke att alltid flyga på folk istället för att komma med något konstruktivt. Destruktivt är ju SÅ mycket roligare!!!


Om inget kontrakt finns så gäller muntligt avtal. Har de sagt till dig att du har uppsägningstid?
Det är inte en given själklarhet att ha någon uppsägningstid övht. Vissa påstår att det är 3 månader som standard, andra inte.
Jag själv flyttade utan detta fårn ett av de stall jag stått i. Dock så var det stallägaren som erbjöd att jag inte behövde betala någon uppsägning. (fast å andra sidan var det en vettig stallägare... säger ju allt).

Gäller det inte att de ska kunna bevisa att du tagit emot information om uppsägning?

Hur som så skulle jag ringa till en advokat och fråga.
Ta en som har koll på hästar för att hyra in häst och att hyra lägenhet har inte samma regler alla gånger har jag fått höra.



Men kanske någon Vettig, och kunnig Bukefalist kan komma med konstruktiv kretik som faktist är enligt lagen?
Det är ju trotts allt bara den du behöver lyssna på, inte de som vill kräka ur sig negativa känslor om hur De tycker... :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Men kanske någon Vettig, och kunnig Bukefalist kan komma med konstruktiv kretik som faktist är enligt lagen?
Det är ju trotts allt bara den du behöver lyssna på, inte de som vill kräka ur sig negativa känslor om hur De tycker... :grin:


Oberoende hur lagläget ser ut tycker jag inte man ska bete sig uppenbart illa. Det finns mycket som är lagligt som man bara inte gör ifall man her ett uns av uppfostran.

Hur hade du tyckt om TS hade blivit utkastad från stallet från en dag till en annan?
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Fast när det gäller en månad är det verkligen värt det? Möjligt att det går att få det till att det inte är ett avtal men det spelar ju ingen roll för vill den andra parten dra det vidare så är det rätt stor risk att advokatkostnaderna överstiger stallhyran.
 
Sv: Uppsägningsmånad? Eller? (hjälp!)

Har du inte skrivit under något avtal är det nog svårt för dem att kräva dig på pengar för uppsägningstiden eftersom de inte kan bevisa att du fått den informationen.

Men jag håller med de (flesta) övriga att det tillhör normal hyfs att betala den där månaden om du inte kommit överens om annat med stallägaren, särskilt när du flyttar med två dagars varsel. Även om stallägarna missat att informera dig om uppsägningstiden. Men vill du hämnas på stallägaren av någon anledning så kan du ju framhärda och vägra betala.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 592
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 459
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp