uppsittnig

Ponyta

Trådstartare
vad ska men göra när inte hästen står stilla när man ska sitta upp? nån som har något bra tips..? Inget med godis helst... det funkar bra när man har godis inte utan sen, har testat.. Tack :)
 
Har du tillgång till paddock eller ridhus, kan du ställa upp hästen med huvudet mot hörnet, så att den inte KAN gå någonstans, och sedan berömma jättemycket när den är så DUKTIG och står still. När du hållit på så ett tag kan du börja flytta längre och längre bort från hörnet.

Tänka också på att vara så smidig och försiktig som möjligt när du sitter upp - att hästen börjar gå kan bero på att den tillfälligt tappar balansen och går iväg för att inte ramla!
 
Min häst var jättestökig att sitta upp på när jag köpte honom för 4 år sedan. Numera står han blickstilla tills jag sitter i sadeln.Sedan börjar han att gå innan jag har fått in den andra foten i stigbygeln. Så han är fortfarande inte riktigt fullärd när det gäller uppsittningen. Jag sitter alltid upp från en stol, en bänk eller möjligen en stor sten.Det tog ett tag innan han förstod vitsen. "Jag tänker inte stå bredvid den där stolen, absolut inte!" Men när han väl förstod syftet med det, då började han också stå stilla när jag satt upp.
 
Man avsätter en viss tid till att träna uppsittning.
När hästen börjar gå, så parkerar du om den helt enkelt. Om och om igen till samma plats, det brukar jag köra och fungerar utmärkt.
När hästen väl står stilla under uppsittning så rider ni iväg.

Men det tar nog mer än en "tur" för att det ska ta sig.
Fostsätt så så ska du se att hästen med tiden inser att om den står still, så får den gå ut desto fortare.
 
Jag håller med, förutom på en punkt. När hästen står stilla kliver man av och gör antingen om det igen eller någon annan övning. En sådan här häst kan behöva få in i sin skalle att det kan finnas andra anledningar till att man kliver upp på den än att man ska rida iväg...

Är hästen extra stressig innan man ridit kan man ju i stället avsluta varje pass med att göra några upp/avsittningar så man kan belöna med att gå in i stallet när det funkar bra.

När det börjar funka skulle jag dessutom sitta av minst en gång under själva ridpasset.

(Nåja,i ärlighetens namn får jag väl göra en modifiering till. Eftersom både knän och mage har vissa principiella invändningar mot uppsittningar skulle jag, om jag ställdes inför problemet, i själva verket låta någon annan ta hand om dessa övningar. :angel: Men jag red ett tag ett ungt fullblodssto som efter ett tag suckade, ställde sig bekvämt och halvsomnade när hon insåg att det var just jag skulle upp eftersom hon liksom räknde med att det skulle ta en stund innan det var dax att ge sig iväg...)
 
Min medryttarpålla ville inte stå still när jag började rida henne. Men hon lärde sig fort! Jag sitter alltid upp från en bänk eller stol. I början började hon gå bara man klev upp på stolen, men då "snurrade" jag runt henne(liiiiten volt) och så höll vi på tills hon fortstod att vi inte kom någonstan förrän hon stod helt still.
Kommer få göra detta med foderhästen oxå då han inte gärna står stilla vid uppsittning. Men det är aldrig någon som krävt det av honom heller så..
 
det bästa, enligt mig, är att lära hästen one-rein-stop. Det har du sedan använning av både i uppsittningen och om hästen inte lyssnar/är för pigg i ridningen.

One-rein-stop är vad det låter som: böjer hästens hals med en tygel stannar hästen. Detta tränas bäst från marken, genom att du fäster ett grimskaft från hästens sidoring på grimman/sidepull till sadeln (om du har en westernsadel. annars fungerar en tömmkörningsgjord). Fäst det så kort att hästen måste böja halsen ganska mycket, men så pass långt att då hästen står med halsen böjd så ska den ha full eftergift.
Ha hästen lös på ridbanan/ridhuset/corallen när du gör detta, och låt den lösa uppgiften på egen hand. I princip kan du gå och ta dig en fika så länge, men jag rekomenderar ändå att stå kvar i närheten och iakta händelseförloppet. ;)
Hästen kommer nu att försöka få eftergift i repet. Det första den kommer testa är säkerligen att gå ifrån det. Men eftersom trycket kvarstår kommer den att hamna på en liten volt mer eller mindre runt sig själv. Den kommer då att snurra x antal varv, innan den bestämmer sig för att prova en annan lösning. Efter lite trixande kommer att komma på, att enklaste lösningen är att stå still och ge sig själv eftergift genom att böja halsen.
Repetera detta från båda sidor några gånger (ev. flera pass) tills hästen står still och böjer halsen direkt.
När hästen kan denna övning kan du praktisera den vid uppsittning. När du ska sitta upp, tar du helt enklelt i tygeln så att hästen vänder sitt huvud mot dig. Den har då lärt sig att stå still. Så du sitter upp, och berömmer.
Om hästen ändå skulle gå iväg, så står du kvar i stigbygeln och håller in tygeln, tills hästen stannar. Då ger du eftergift, stiger ner igen och börjar om.
Efter ett tag slutar du ta i tygln vid uppsittning, annat än om hästen börjar prova att gå igen.
 
Hon står också stilla när man sitter upp från nåt men det är de om man ramlar av elller är tvungen att hoppa av när man e ut och rider så e de ju bra fall hon strå stilla...
 
Hej! Det kan kanske bero på att hästen har ont? Och då menar jag inte i ryggen utan i armbågsbenet (tror jag det heter) Försök se till att hon står med vänsterbenet en bit fram när du sitter upp. har det varit så att hon haft ont så kommer hon nog snart stå stilla!

Ett fel jag har märkt att många gör när det ska sitta upp är just att de trampar till på armbågsbenet, något jag kan tänka mig gör j*****t ont!!

Hoppas det löser sig!!
 
Använd pall. Känner många, många hästar som vägrat stå still tills ägaren börjat använda pall. Det är inte så trevligt att bli uppsutten på, det drar ganska duktigt även om ryttaren är smidig. Sen att man med pall slipper problem med sneda sadlar, ojämnt dragna läder och ojämna muskler är bara en bonus.
 
Du kan anv dig utav en vägg tex ett hörn i ridhuset där du ställer hästen med huvudet mot hörnet..men detta är ju en hjälp ifall om hästen har en tendens att gå framåt i uppsittningen..snurrar hästen runt dig alltså mot dig kan du hålla hårdare i ytter tygeln alltså korta den mer..o tvärt om ifall hästen går ifrån dig ha en hårdare inner tygel när du sitter upp...bra om det finns nån pall som står stadigt, bäst om sitter fast, som du kan stå på..lättare att komma upp då snabbt!!! :banana:
 
Säkert livsfarligt om hästen skulle få fnatt men....
Har reumatism och travaren jag köpte förra våren är mycket högre än vad jag är van. Provade alla möjliga sätt, snurra runt på en volt tills han skulle tröttna (vilket han aldrig gjorde), att någon skulle hålla men ingen klarade av att vara överallt samtidigt, stå i ett hörn = hästen backade. Varenda uppsittning kändes som att bestiga Mount Everest men till slut tröttnade jag och lät honom stå kvar uppbunden med grimman runt halsen, fram med husvagnspallen och klev upp. Första gången gick han några steg tills han märkte att det var stopp, lika så andra och tredje gången. Efter det stod han blickstilla tills jag rättat till stigbyglar, lossat grimman och ger skänkel. Nu mera står han "nästan" stilla även om jag måste upp under ridturen. Han har klart förstått vad jag önskar i alla fall, sen att han kan ha lite spring i benen :crazy: och vara ivrig att komma iväg när vi inte står hemma vid stallväggen är en annan femma. Men jag antar att om inte hästen är mycket van att stå uppbunden så kanske inte det är så lyckat.
 
Finns ju stubbar och stenar. Upp tar man sig alltid på nåt sätt. Jag har trasiga höfter och kan inte sitta upp från marken hur gärna jag än vill - och då har jag fått lösa det på andra sätt.

Tuffaste sättet är egentligen att lära hästen att lägga sig ner :D Finns en rullstolsbunden tjej som fått hjälp att lära sina frieserhästar det - hur coolt som helst :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp