Uppsittning

Jag kommer tydligen inte upp på hästen mer, hur kan det bli så? Har alltid kommit upp på hästar från marken men nu går det bara inte utan att länga stiglädret. Någon som har någon idé om potentiella orsaker till att det slutar fungera? Mycket störande, känns som man är en elefant.
Det är möjligen inte så att hästen blivit rundare? Mycket enklare att ta sig upp på en hög smal häst än på en kraftigare.
 
Har du köpt tajtare ridbyxor. Jag ser reklam för någon ny modell av ridbyxa då och då. Den ska vara stretchig men sitter som ett korvskinn på modellen. Jag tycker det ser oerhört osmidigt och tajt ut.
 
Nä men tror inte jag klarar av det, blir så bakvänt

Det borde du då verkligen träna på... Både bra för häst OCH ryttare... Varför ska man bara kunna sitta upp från ena hållet ?
Vi hade det tom på ridskolan när jag lärde mej rida att vi skulle sitta upp från "fel" sida för att träna både oss och hästarna. Det här va innan man kom på att PALL är sååååå mycket bättre för både häst och ryttare. Men att kunna sitta upp från båda håll måste ju va lika viktigt som att KUNNA sitta upp från marken (annars får man gå hem ;) ) ... Men som sagt oftast finns det naturliga saker att sitta upp i från =) Sparar både sadel, häst och ryttare =)
 
Det är möjligen inte så att hästen blivit rundare? Mycket enklare att ta sig upp på en hög smal häst än på en kraftigare.
Kan vara så att jag själv blivit rundare, har i alla fall växt ur hööks alla ridbyxor om det kan va en anledning?
 
Kan vara så att jag själv blivit rundare, har i alla fall växt ur hööks alla ridbyxor om det kan va en anledning?
Om du själv gått upp mycket i vikt så förstår jag inte ens din fråga från början?
Jag själv tycker att det är smidigt att kunna hoppa upp från backen. Men om jag plötsligt skulle sluta kunna göra så skulle jag ju se till mig själv i första hand. Är jag stel? Tränar jag regelbundet så jag har styrkan att ta mig upp? Har jag gått upp i vikt?
Om jag gått upp i vikt så beror det dessutom nästan uteslutande på att jag varit inaktiv och inte tänkt på kosten och då är det ju inte så konstigt om jag inte kan hoppa upp utan pall. Det är ändå en rätt krävande manöver.

Om du gått upp vikt så att du vuxit ur byxor så skulle jag fixa det problemet så att du kan fortsätta hoppa upp från backen om det nu är viktigt för dig.
 
Jag är kort (161 cm) och kommer inte upp på min medryttarhäst (175 cm) utan att länga stiglädret. Tycker inte det är något problem. De gånger jag blivit tvungen att hoppa av ute i skogen har jag antingen hittat en sten eller stubbe att hoppa upp ifrån, eller så har jag helt enkelt längt stiglädret och kortat igen när jag väl är uppe.
 
Kan vara så att jag själv blivit rundare, har i alla fall växt ur hööks alla ridbyxor om det kan va en anledning?

Det kan absolut ha påverkat. Om det är viktigt för dig sitta upp från mark så experimentera och känn efter vad det är som påverkar. Är det rondör, stelhet, smärta, teknik eller något annat.

Jag har inte provat sitta upp från marken på många år men är rätt övertygad om att jag INTE skulle klara det. Åtminstone inte utan att klänga som en liten apa. I mitt fall är det helt klart åldersrelaterad stelhet och smärta ihop med att helt enkelt inte tränat på det. Dvs jag skulle ev kunna lyckas med träning och stretch osv. Men jag ser inte behovet utan sparar hellre kroppen.

Märker du skillnad när du sitter av förresten?
 
Jag är kort (161 cm) och kommer inte upp på min medryttarhäst (175 cm) utan att länga stiglädret. Tycker inte det är något problem. De gånger jag blivit tvungen att hoppa av ute i skogen har jag antingen hittat en sten eller stubbe att hoppa upp ifrån, eller så har jag helt enkelt längt stiglädret och kortat igen när jag väl är uppe.

Samma här. Jag är kortare än dig så det är nog ganska naturligt att inte ta sig upp på alla hästar från marken. Ser det inte som ett misslyckande att jag är 10-15 cm kortare än de flesta andra. Om jag inte tar mig upp på c-ponny får jag börja fundera, men jag har pall ändå. Jag fostrar mina egna att stå stilla vid pall. Tillridningshästar med. Tycker det är hyfs och en säkerhet att kunna parkera hästen. Kan den inte stå still vill jag inte sitta upp på den heller. Rent krasst.
 
Bytte till en kortare gjord och det verkade hjälpa tydligen tyckte jag spände den förra jättehårt, hårdare än jag brukar hästen har blivit smalare verkar det som.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 351
Senast: Miiikaela_
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp