Uppsittning

aglaonema

Trådstartare
Jag kommer tydligen inte upp på hästen mer, hur kan det bli så? Har alltid kommit upp på hästar från marken men nu går det bara inte utan att länga stiglädret. Någon som har någon idé om potentiella orsaker till att det slutar fungera? Mycket störande, känns som man är en elefant.
 
Ålder? Stelhet?

Jag använder alltid pall, det skonar mig själv och sadeln men ffa hästen. De få ggr jag har behövt sitta upp utan har jag längt lädret eller parkerat vid en sten i skogen. Jag ser ingen poäng i att kravla upp från marken med det slitaget det medför. Jag är inte 15 år längre och är således inte lika smidig, speciellt inte nu med alla vinterkläder.
Vill du vara rörlig får du nog helt enkelt rörlighetsträna :)
 
Ålder? Stelhet?

Jag använder alltid pall, det skonar mig själv och sadeln men ffa hästen. De få ggr jag har behövt sitta upp utan har jag längt lädret eller parkerat vid en sten i skogen. Jag ser ingen poäng i att kravla upp från marken med det slitaget det medför. Jag är inte 15 år längre och är således inte lika smidig, speciellt inte nu med alla vinterkläder.
Vill du vara rörlig får du nog helt enkelt rörlighetsträna :)
Jag är ju över 30 och har opererat en del ledband i mitt uppsittarknä, kan inte böja ihop benet och långt ifrån sitta på huk. Jag har kommit upp i sadeln normalt tidigare efter operationen, skadan så tycker inte det kan vara det.
 
Jag är ju över 30 och har opererat en del ledband i mitt uppsittarknä, kan inte böja ihop benet och långt ifrån sitta på huk. Jag har kommit upp i sadeln normalt tidigare efter operationen, skadan så tycker inte det kan vara det.

Om du har problem med ledband och dessutom är opererad skulle jag öht inte alls sitta upp från marken mer Det sliter jäkligt mkt på knän. Varför är det så viktigt att sitta upp från marken? För mig känns det mest som en förlegad sak man "skulle kunna" och det skulle bevisas vid varje lektion där vi var uppradade på led och satt upp under övervakning. Tack och lov är den tiden förbi, och tack och lov var jag ung och vigulant. Nu är jag snart 40 och jag väljer mina strider. Jag känner inte nån som längre sitter upp från marken annat än i nödfall, de flesta är mer måna om sina hästar, sig själva och sadlarna än att bevisa att de kan utöva en sådan snedbelastning det är...
 
Om du har problem med ledband och dessutom är opererad skulle jag öht inte alls sitta upp från marken mer Det sliter jäkligt mkt på knän. Varför är det så viktigt att sitta upp från marken? För mig känns det mest som en förlegad sak man "skulle kunna" och det skulle bevisas vid varje lektion där vi var uppradade på led och satt upp under övervakning. Tack och lov är den tiden förbi, och tack och lov var jag ung och vigulant. Nu är jag snart 40 och jag väljer mina strider. Jag känner inte nån som längre sitter upp från marken annat än i nödfall, de flesta är mer måna om sina hästar, sig själva och sadlarna än att bevisa att de kan utöva en sådan snedbelastning det är...
Givetvis är det inte viktigt att kunna sitta upp från marken, vill bara kunna.
 
Givetvis är det inte viktigt att kunna sitta upp från marken, vill bara kunna.

Jag tror man får välja sina strider, de som är värda att strida för. Enda gången det är praktiskt är väl om man trillar av ute i terräng/fält, men där finns ofta en sten, stubbe, dikeskant eller annat att nyttja. Har man dessutom en konstaterad skada finns det väl ännu mindre anledning att trotsa just den för att uppnå ett mål man eg inte behöver uppnå?
 
Jag tror man får välja sina strider, de som är värda att strida för. Enda gången det är praktiskt är väl om man trillar av ute i terräng/fält, men där finns ofta en sten, stubbe, dikeskant eller annat att nyttja. Har man dessutom en konstaterad skada finns det väl ännu mindre anledning att trotsa just den för att uppnå ett mål man eg inte behöver uppnå?
Ja det är roligt att kunna sitta upp på sin häst från marken även om man inte gör det dagligen.
 
Jag är ju över 30 och har opererat en del ledband i mitt uppsittarknä, kan inte böja ihop benet och långt ifrån sitta på huk. Jag har kommit upp i sadeln normalt tidigare efter operationen, skadan så tycker inte det kan vara det.
Har du provat att sitta upp från andra hållet?
 
Ok. Ja då får du väl träna på det då om det är viktigare än att ditt opererade knä ska hålla i många år. Alla väljer ju själva vad som är viktigt att prioritera.
Om man inte ens klarar att ta sig upp på hästen kan man ju undra hur man klarar en avramling så ja nån form av träning kanske vore en idé.
 
Jag sitter upp från marken vid inridning, jag tycker det är smidigare att inte ha en pall i närheten av hästen om den skulle ta något steg åt sidan för att det blir rädd/tappar balansen. Lägger till pallen när jag vet att hästen kan stå still vid uppsittning och sedan använder jag alltid pall.
 
Jag har svårt att se hur uppsittning och avramling är relaterade?
Jag har inte suttit upp utan pall sedan jag var tonåring. Skulle aldrig ta mig upp utan, eller ens försöka. Det är verkligen inte någon nödvändig färdighet.
Kanske jag menar att om man tar sig upp utan pall ger en hint om i hurudant skick din kropp är. Dom flesta tar sig faktiskt upp på en häst från marken, också dom som använder pall.
 
Jag kommer tydligen inte upp på hästen mer, hur kan det bli så? Har alltid kommit upp på hästar från marken men nu går det bara inte utan att länga stiglädret. Någon som har någon idé om potentiella orsaker till att det slutar fungera? Mycket störande, känns som man är en elefant.
Gör det ont eller går det bara inte?
Jag har haft liknande problem- det gick men gjorde ont. Det var stela höfter och det får jag jobba med hela tiden.
Jag tycker väl att även om man användet pall så ska det gå bra utan. Lite som att jag vill stå på ett ben när jag tar på sockarna... Jag gillar inte att "tantanpassa ". Tänker att man gör bäst I att reagera på fysiska försämringar även om de är små🙂
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
497
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp