Bukefalos 28 år!

"uppsutten A la Celle"

V

Vertigo

På svenska: Att rida med handhäst.
Jag har under en längre tid "slagit två flugor i en smäll" och motionerat båda hästarna genom att ha en hand häst med mig när jag rider ut. Nu har jag kommit på idén att det varit rätt skoj att prova på enklare dressyr. Typ skänkelvikningar försöka samla etc.

Men handhästen måste ju spännas in på något sätt. Är där någon som har erfarenhet av detta?

Någon som hållt på med sånt här öh?

tack!
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

skulle också vilja ha tips....rider ibland ut på den ena med en av de andra som handhäst fast än så länge mest skritt och lite trav...galpperar du med handhäst?....skulle vara kul med tips om vad man kan hitta på för skoj:)
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

Jag har ridit uppsutten a la Celle på uppvisning för hundra år sedan. Då hade jag handhästen inspänd med vanliga inspänningstyglar, och ett par gramantyglar (har jag för mig att det var) som tömmar. Då var det ju dock ren uppvisning, och det är ju det som uppsutten a la Celle är till för: Att kunna visa en showig trav bättre än när man springer med till fots, helt enkelt för att man bättre hänger med på en galopperande häst. Iofs är det ganska lätt att hänga med vid vanlig a la Celle också, man sugs liksom med av hästen.

Om jag skulle vilja jobba en extra häst, medan jag red, skulle jag ge mig på tandemridning i stället, utan inspänning.
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

Letade på nätet, men hittade tyvärr ingen bättre bild än denna på Gaspari och Immer:http://www.olandsaraber.se/piaff_and_immer_@_flyinge.jpg
Det syns dåligt på den här bilden, men jag har för mig att Viebke brukade ha ett sådant där körträns som stånghästarna i ett fyrspann har, på Gaspari. Alltså där det sitter ringar i höjd med med pannbandet, som förlöparens tömmar löper genom. Jag kan tänka mig att det funkar med nackstycket till en chambon också.
 
Senast ändrad:
Sv: "uppsutten A la Celle"

Jag kom på att det kan vara ett bra sätt för en rädd häst att få sällskap ute i skogen också. Hm... kanske ska prova det:idea:

Jag har sett att polo hästarna motioneras med en ryttare och fyra till fem :eek: handhästar!
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

Jo det var genom polohästar jag kom på det. Vi brukade ha ute fem åt gången när jag jobbade i polostall. Så då tänkte jag att mina halvblod ska väl klara att vara två och två :P

Jag galopperar med dem också, går finfint! Två är ingen match mot att galoppera med fem ;)

Det där med tandemkörning ser väldans avancerat ut.. får nog prova från marken först... Ska kolla upp det här lite mer :o)
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

fast polo hastar ar ju ganska anorlunda mot dressyrhastar,, de galloperar ju alltid omkring sa det ar ju lattare :D Med polohastarna..

De rider en och tva hastar pa var sida,, drar och sliter at alla hall och kanter och hastar som galopperarar och galloperar med underhalsen upp.. :devil:

Det ar ju inte riktig det man vill ha med sin dressyrhast,, ;)
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

Jag rider också med handhäst då och då, fast det vete tusan om jag skulle våga ge mig på tandem ute i skogen... :crazy::D Men berätta gärna om hur det går!
 
Sv: "uppsutten A la Celle"

fast polo hastar ar ju ganska anorlunda mot dressyrhastar,, de galloperar ju alltid omkring sa det ar ju lattare :D Med polohastarna..

De rider en och tva hastar pa var sida,, drar och sliter at alla hall och kanter och hastar som galopperarar och galloperar med underhalsen upp.. :devil:

Det ar ju inte riktig det man vill ha med sin dressyrhast,, ;)


Poloponnyer behöver ju inte gå i form, det gör de ju aldrig på tävling heller.
Men jag måste säga att jag var imponerad av dem. Hade man behandlat en dressyrhäst på samma vis hade den väl dött på kuppen... (Iaf ägaren ;) )

Till ämnet så vill inte jag heller ha mina dressyrhästar så, därför jag frågar om inspänningar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 772
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 389
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 238
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp