Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Mynta2

Trådstartare
Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar.

Min vildkatthona jag haft i snart 8 år är tydligen den som pissat i hundens biabädd. Har alltid trott det varit min gamle hanne ( numera död). För så har alltid hannen gjort lite då och då. När hannen dog tänkte jag att, jamen nu blir det slut på pissandet. Tog ganska många veckor, sen var det piss i biabädden. Eftersom jag har 2 honor ( båda kastrerade) så var jag inte säker på VEM det var. Men eftersom vildkatthonan oftast ligger inne sovrummet där bädden står, så misstänkte jag henne. En kväll när jag gick och la mig, så hade hon pissat på mitt täcke :confused:. Jag bytte täcke, sen gick det nån vecka så var det piss på det. Kattkiss i sängen har jag ALDRIG varit med om med mina katter. Detta har börjat nu.

NU i kväll, så sätter hon sig 1 meter i från mig och kissar på ett lakan som ligger utanför kaninburen. Lakanet ligger där när kaninburen är öppen så kaninen vågar hoppa ut ( lite halt golv). Hon bara sätter sig som inget hänt. I går morse när jag öppnade sovrummsdörren ( hon sover INTE i sovrummet) så springer hon in och pissar i bädden ! Toadörren är ALLTID öppen. Vi har en hake på dörren som gör att den alltid är lite öppen för katternas skull. Bara dom kommer in när dom vill. Ingen risk man utestänger dom från lådan.

Urinen hann jag se, var ganska mörk, koncentrerad med andra ord. Inte bra tror jag. :(

2006, fick jag åka till vet och dra ut alla hennes tänder pga tandproblem och i den vevan upptäcktes lite nedsatt njurfunktion. Ingen kunde förklara varför. Kan det vara nåt med njurarna ? Urinvägsinfektion ? Stenar ? Hannen hade urinsten 3 gånger i sin ungdom, men hannars symtom känner jag ju igen...honor har jag ingen erfarenhet av hur dom reagerar eller beter sig.

Hon är ganska nervig och skygg, råkar man gå in på toan när hon sitter i lådan som formligen flyger hon ur lådan och drar.

Jag har läst om kissande katter, och det är klart det handlar om en hel del: Sanden i lådan, stress, sjukdom, mm mm. Men visst kan jag vara tämligen säker på något kroppsligt fel då det börjat NU..efter så många år ?

Hon äter/dricker bra. Äter förnärvarande Husses foder, men det ska bytas ut då jag även köper hundmat från Husse och hunden har fått klåda *suck*. Kattsanden ska även bytas ut ( Husses kattsand, rätt grov sand).

*villket rörigt inlägg, fråga i stället*
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Har du möjlighet att ställa ut flera lådor med olika sand? Kanske en i sovrummet?

Vår katthona började kissa på plastpåsar och klädhögar när hon var runt 3 år gammal - så det kan komma rätt plötsligt. Hon hade struvitkristaller i urinen visade det sig efter ett veterinärbesök och ett urinprov. Lätt att behandla med rätt kost. Bäst är nog att ta sig till veterinär och göra en genomgång. I vårt fall var det nog i kombo med att hon kände sig rätt överkörd av hankatten just då också.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Har ingen möjlighet med fler lådor pga många orsaker. Platsbrist. Det rymms helt enkelt inget mer i sovrummet ( vi bor trångt), och att våran 3 åriga dotter aldrig skulle låta bli lådan + att hunden gärna äter kattbajs.

Jag har alltid haft 1 låda ( vet det är för lite), hade det även med 3 katter UTAN speciella incidenter. Vildkatthonan borde kissat MER när hanen levde för han dängde upp henne med jämna mellanrum. Alltså han dängde inte upp henne kontinuerligt, utan lite då och då...troligtvis för att upprätthålla sin status som nr 2. Rangen var så här: Hona-hane-vildkatthonan. Nu är hanen död, och vildkatthonan ska väl vara nr 2 i rang....fast nåt är ju fel. Trodde hon skulle få lite ro när hanen försvann...men tydligen inte.

Hur tar man urinprov på en katt ? Har aldrig gjort det nämligen.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Jag funderade mest på om det är så att hon har ont och därför förknippar den nuvarande sanden i lådan med att det gör ont att kissa. Ett sandbyte kan ju vara värt att pröva om det visar sig att hon har kristaller i urinen för att bryta lite smärtminnen i så fall.

Urinprov tar man genom att stänga in katten i lämpligt rum med en kattlåda där det ligger opoppade popcorn eller små specialkulor i plast från veterinären. Sen försöker man titta när katten kissat i lådan och då tar man en pipett och suger upp lämplig mängd och lägger det i en burk i kylen tills man ska till veterinären.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Ska tillägga att de kan ta urinprov direkt från blåsan också när man är hos veterinären. De sticker då in en nål genom bukväggen och tar ut en liten mängd urin den vägen. Fördelen är att du kan titta efter bakterier i urinen då, det går inte om man kör "kattlåde"-varianten eftersom det är rätt nersölat med omgivningens bakterier.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Min katt som är en steriliserad hona på 6år började för några veckor sen pissa inne på ALLT! hon satt ner framför ögonen på oss och pissade på gardinerna i matsalen. Hon fick en antibiotika kur (utan kontroll), hon blev bättre men efter kuren - samma sak igen. Ringde till en annan vet som tyckte att vi skulle prova en annan antibiotika för att de hade så fullt då att jag inte fick nån tid. Hon blev bättre men samma sak igen. I tisdags var vi äntligen till vet. som tog urinprov. Hon hade både vita blodkroppar och blod i urinen. Sattes på odling som visade på E. coli. En resistent sådan! tydligen bara en sorts antibiotika som biter på den!! den äter hon nu. Jag HOPPAS verkligen att min blir bra.

Hon fick också cystaid (glukosamin -heter väl nåt annat i sverige), samt special mat för urinproblem + att jag blandar i vatten i torrfodret 2ggr/dag. Blötmat får hon 2 ggr /dag också. Potta inne då hon är både inne och utekatt. Men hon har i denna kyla hellre hållit sig än att gå ut och pissa i kalla snön.

Jag skulle nog i första hand ta katten till vet. för urinprov. För att utesluta sjukdom, sen börja mixtra med extra pottor eller annat.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Har lämnat in ett urinprov nu. Men jag såg ju på en gång i provröret att kisset inte såg ut som det skulle. Såg faktiskt ut som blod i det :(. Dessutom var det jättekoncentrerat, typ morgonurin om man ska jämföra med nåt. Får se vad odlingen säger.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Jag hittade ett sätt att ta prov utan att behöva ta henne till vet. Är så himla stressande för henne. Jag lät henne pissa i hundens Biabädd. Hade slängt ned bädden i källaren pga att hon gillar kissa där. Han knappt ta upp den så gick hon dit och kissade..och jag fick mitt prov. Ok, det blir ju inte ett totalt RENT prov, men nässtan. Bäddden var i allafall rengjord grundligt, men det blir ju alltid lite skit som följer med. Hoppas det inte påverkar för mycket.
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Veterinären ser ju sånt som är viktigt i provet ändå. Bakteriehalten brukar inte vara så intressant utan man går mer på helheten. De tittar ju efter äggvita, blod, proteiner och sånt. Hade Bia-bäddar varit billigare så hade vi kunnat köra samma metod med vår kisse. ;)

Hoppas det är något som går att behandla och att kisse blir frisk! *håller tumme*
 
Sv: Urinvägsinfektion ? Annan fundering ??

Ja det var en hel del. Blod, kristaller, glukos mm mm :crazy:

Blir en dunderkur detta. Stackars lille misse :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min 16 åriga katt bor hos mina föräldrar. Hon blir alltid lite depp dom första dagarna dom åker utomlands. Så jag trodde det den här ggn...
2
Svar
32
· Visningar
2 518
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 220
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp