Urlastning fram

Sv: Urlastning fram

Jag har en Ifor Williams 1,5:a och fronturlastningen är toppen!
När jag ska lasta ur öppnar jag luckan och fäller ner rampen. Går in, lossar hästen (tränsar om så behövs, annars lastar jag ur i grimma), fäller ner bommen och leder ut hästen.

Immer
 
Sv: Urlastning fram

Ja, i min transport finns det ringar uppe längs sidorna där jag satt rejäla blå/gula transportlinor, med en panikhake i ena ändan och vanlig i andra.

Men hur kan hästen då balansera upp sig med sitt huvud?
Personligen binder jag alltid i grimskaft fäst i ringen precis nedanför fönstret kortsida fram just då att hästen ska kunna pendla med huvudet för att lättare hålla balansen.
 
Sv: Urlastning fram

kl

vilken sida är bästa att stå om man ska använda fråntutlastningen. Jag har en STOR häst, och fuderar på om jag ska använda den när jag åker med han själv.

Vilken bra tråd! Har funderat på vagn med eller utan fronturlastning själv. Bra kommentarer!

När det gäller vilken sida som hästen bör stå på om man bara kör en, har jag hört att man alltid bör ställa den till vänster (om man ser släpet bakifrån) med motivationen att tyngden ligger in mot mitten av vägen OM man skulle komma ner mot diket - vältrisk... även tips från lastbilschafför..
 
Sv: Urlastning fram

Intressant tråd :)
Har precis köpt en fronturlastad transport och inte provat det förut men kul att de flesta hästar funkar bra med det, bra att veta hur andra gör så man får lite tips :idea:
 
Sv: Urlastning fram

Ner med luckan, sen knyter jag loss henne (länge sen vi åkte någonstans för att tävla) tar bort bägge bommarna, fäller undan "lilla väggen" och går ut. Sen brukar jag stänga allt på en gång så det är gjort till sen. Hon går nämligen inte på om det inte är stängt fram :)
 
Sv: Urlastning fram

KL
Oftast så kör jag 2 ponnier i släpet. Öppnar både övre o undre luckan. Går in och sätter på grimskaft el träns på bägge. Knäpper loss bägge. Tar bort bommen på hästen som står på hö sida först. När den är ute så släpper vi ner andra bommen och flyttar på mellanväggen och tar ut den andra hästen. har inte haft problem med hästar som hoppar över bommar pga fronturlastning. Mina står ofta på tävlingsplats/utställningstplats med övre luckan öppen och när vi gör iordning dem så har vi alltid fronturlastningen öppen för att få mer utrymme. De väntar på sin tur att komma ut. Lastar vi enbart ut den ena så händer det att vi väljer att backa ut istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 664
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 031
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp